Fritz!Box: export en import van 7590-> 6660 van telefoniegegevens lukt niet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 659 keer
Bedankt: 397 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Leuk, een export en import van 7590-> 6660 van telefoniegegevens lukt niet. (zelfde versie 8.20)

Chatgpt heeft me hierbij wat wijzer gemaakt.

Sinds FRITZ!OS 7.5x en hoger (dus ook 8.20) heeft AVM het “Geavanceerd” selectievenster bij backup/export weggehaald. Je kon vroeger aanvinken of je alleen Telefonie, WLAN, Smart Home enz. wilde exporteren, maar nu maakt de box alleen nog een volledige configuratie-export.

En daar zit meteen de crux:

Een volledige export van de 7590 kun je niet terugzetten op een 6660, omdat AVM dat blokkeert (model-check).

Alleen onderdelen zoals het telefoonboek of soms een SIP-account via TR-069 provisioning worden automatisch meegenomen, maar niet via die oude “deel-export” manier.

Wat nu nog wél kan

1. Telefoonboek
  • Ga op de 7590 naar Telefonie → Telefonieboek → Exporteren.
  • Op de 6660 → Telefonie → Telefonieboek → Importeren.
  • Dit werkt nog steeds, los van back-ups.
2. Telefonienummers (SIP)
  • Die staan niet meer apart exporteerbaar in de back-up.
  • Als je provider provisioning gebruikt (bijv. Ziggo, KPN), haalt de 6660 de gegevens zelf op zodra hij verbinding heeft.
  • Bij een andere VoIP-provider moet je de gegevens handmatig opnieuw invoeren.
3. Andere instellingen (zoals DECT-handsets, belregels, tijdschema’s)
  • Die moet je helaas opnieuw instellen; die “selectieve import” bestaat niet meer.
[Mod] Gesplitst naar apart topic (heeft niets te maken met het Firmware topic)
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beste @satsurfer ,

Ben je overgestapt van een FRITZ!Box 7590 naar een FRITZ!Box 6660 Cable?

Dan kan je nog steeds gebruik maken van je recente export-bestand.

De chatbot heeft onze handleidingen blijkbaar niet goed gelezen. De optie ‘Zelf aangeven welke instellingen moeten worden hersteld’ is niet uit de FRITZ!Box verdwenen. Je kan alleen de toegangsgegevens voor telefonie niet overzetten met een export-bestand. De instellingen voor je telefoontoestellen, het antwoordapparaat etc. kunnen wel. Alleen DECT-apparaten moet je opnieuw aanmelden, maar dit was nooit anders.

https://be.fritz.com/service/knowledge- ... herstellen

Wanneer je geen export-bestand gebruikt, maar met de wizard alle instellingen overzet naar je nieuwe FRITZ!Box, dan kan je ook de toegangsgegevens overzetten.

https://be.fritz.com/service/knowledge- ... verzetten/

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 43 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Heb ik hier ook tussen diverse Fritzboxen gedaan en werkt perfect. Pas op met ChatGPT en andere AI, die snappen heel vaak de boel niet en geven dan onzin terug.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 659 keer
Bedankt: 397 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

ik was vergeten je de telefoniegegevens niet kunt importeren (dus login, PW,...) Meestal gaat het daar verkeerd en veel werk om dat in te stellen. Spijtig dat dit niet kan.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@FRITZ!webcare (sorry offtopic) een jammer iets aan mijn fritz!en is dat geen aparte wifi wachtwoorden mogelijk voor 2.4 en 5ghz wifi. denk ik toch?
een setting voor andere namen voor 5 en 2.4 vond ik wel.
ik post het hier maar omdat ik jullie account niet veel zie passeren.
ik had egenlijk gehoopt dat dit er in 8.20 zou bijkomen ik mis wel dat ik dit nergens kan instellen vind ik wat een nadeel aan mijn recente overstap van linksys naar Fritz!.
de kwaliteit en het stroomverbruik van jullie wifi is danweer wel beter :)

@ topic
de telefoniegegevens moeten herinvullen bij verandering type box lijkt me acceptabel (hoewel er soms wel 'lastige' providerspecifieke settings bijhoren)
het moeten (her)configureren van voip providers door verandering model modem is toch een eerder weinig voorkomend issue schat ik
misschien is dat eerder voor de veiligheid zodat voip providers niet ineens meer toestellen per nummer ingelogd krijgen ,
omdat de telephony data onachtzaam meegecloned is, en erna simultaan nog eveneens met de originele box in gebruik komt...
maar met een gebruik van een configuratiewizard kan het blijkbaar wel
deze wizard was vroeger moeilijk te skippen maar recent nog bij een configverandering geen last (meer) van gehad, ik kon vrij snel een config restoren
als het restoren voor de handsets enzo al lukt is dat voor mij al een groot deel van de configuratie;
mijn fritz!dect plugs bijvoorbeeld stonden er allemaal ook bij, moest enkel op de plugs even op de pair-knop drukken en alles was weer werkend,
ook hun meetgeschiedenishistoriek was mee overgedragen
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”