Nu EDPnet een gevoelige prijsverhoging heeft aangekondigd, lijkt het mij tijd om een gedachte in de praktijk te zetten waar ik al langer mee rondloop, namelijk de vaste internetaansluting stop te zetten en te vervangen door een 5G-verbinding. Ik weet welke consequenties dat kan hebben, maar mijn gebruik is van dien aard dat de negatieve aspecten beperkt zouden moeten blijven (ik game niet, stream geen video, geen netflix, etc.)
De vraag is dan naar welke vriendelijke geprijsde hardware ik kan kijken. Er zijn geen torenhoge verwachtingen, maar wel als absoluut minimum een ethernetpoort en toekomstgerichte WiFi (6 of 7) én uiteraard 5G ontvangst. Een leuke plus zou DECT-ondersteuning zijn, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Ik zag bijvoorbeeld de Fritzbox! 6860 5G langskomen, maar dat is toch een behoorlijk prijzig toestel. Iets fijns voor een euro of 200 zou mooi zijn.
Heeft iemand suggesties of, beter nog, positieve ervaringen?
Aanbevelingen voor 5G router?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 19 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als je dat echt voor een permanente verbinding wil gebruiken, zou ik voor een duur model gaan zoals de Fritzbox of iets van Netgear. Welk abonnement zou je nemen?
Het is niet mijn bedoeling om je topic te kapen maar ik lees bij deze graag mee want ik ben ook op zoek naar een dergelijk toestel voor occasioneel gebruik. Of misschien naar een router/switch dat ik in combinatie met usb tethering (via smartphone) kan gebruiken.
Het is niet mijn bedoeling om je topic te kapen maar ik lees bij deze graag mee want ik ben ook op zoek naar een dergelijk toestel voor occasioneel gebruik. Of misschien naar een router/switch dat ik in combinatie met usb tethering (via smartphone) kan gebruiken.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 46 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De Netgear toestellen, zoals de Nighthawk reeks, hebben een prijskaartje van +/- 500 euro. Dat is mij teveel.
Qua abonnement kijk ik naar Hey mobile XL, 200 GB voor 25 euro, cf. https://www.heytelecom.be/nl/gsm-abonnementen
Qua abonnement kijk ik naar Hey mobile XL, 200 GB voor 25 euro, cf. https://www.heytelecom.be/nl/gsm-abonnementen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 43 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Je kan toch gewoon een 5G dongle in je huidige Fritzbox steken? De meeste kunnen dat. Gister getest met een 4G Dongle in de 5690Pro en dat ging prima, werd zo herkent.
Verder heb je 5G-modems met een CAT aansluiting die je zo aan je bestaande router kan hangen.
Maar als je niet gamed etc, zou ik een 4G USB dongle nemen, haal je vlotjes 150Mbit mee als je bereik goed is. Die dongles kosten nog geen 35 euro.
In praktijk is 4G net zo snel als 5G op dit moment, de meeste masten hebben slechts een 5G software update gehad zonder dat ze extra banden benutten, waardoor het verschil tussen 4G en 5G in de meeste gevallen nihil is.
Er zijn uitzonderingen, maar de meeste 5G banden liggen zo hoog in frequentie dat ze je toch niet bereiken, tenzij je een zichtverbinding ZONDER obstakels hebt.
Dan bedoel ik dat je met een zaklamp de zendmast moeten kunnen beschijnen om die banden te kunnen gebruiken, want ze gaan nergens doorheen.
Praktijktesten die ik heb gezien in Nederland, waar ze verder staan dan bij ons, wijzen nagenoeg geen verschil uit met 4G voor thuisgebruik.
Verder heb je 5G-modems met een CAT aansluiting die je zo aan je bestaande router kan hangen.
Maar als je niet gamed etc, zou ik een 4G USB dongle nemen, haal je vlotjes 150Mbit mee als je bereik goed is. Die dongles kosten nog geen 35 euro.
In praktijk is 4G net zo snel als 5G op dit moment, de meeste masten hebben slechts een 5G software update gehad zonder dat ze extra banden benutten, waardoor het verschil tussen 4G en 5G in de meeste gevallen nihil is.
Er zijn uitzonderingen, maar de meeste 5G banden liggen zo hoog in frequentie dat ze je toch niet bereiken, tenzij je een zichtverbinding ZONDER obstakels hebt.
Dan bedoel ik dat je met een zaklamp de zendmast moeten kunnen beschijnen om die banden te kunnen gebruiken, want ze gaan nergens doorheen.
Praktijktesten die ik heb gezien in Nederland, waar ze verder staan dan bij ons, wijzen nagenoeg geen verschil uit met 4G voor thuisgebruik.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
ik gebruik een oudere samsung 5g gsm in de usb van een fritzbox 7530, met thetering aan, op zolder heb ik stabiel 150 down 90 upload 25 ping met orange
beneden 2 verdiepen lager is de download ook 150 maar de upload slechts 10-15 mbit, en de ping bijna dubbel
hoewel dat van de ping ook aan m'n eigen bekabeling kan liggen
geen packet loss
(beide gemeten om 18.00 'savonds )
nadeel is dat elke keer die fritzbox herstart, je op de gsm tethering weer moet inschakelen
dit valt te verhelpen door de gsm op een usb netwerkkaart te hangen langs een powered hub en zo in de fritzbox
dan is het nadeel nog steeds dat elke keer de gsm zelf herstart, je ook nog steeds terug tethering moet aanzetten, maar niet meer na fritzbox reboots
een 5g router op zich is misschien veiliger op termijn omdat er geen batterij inzit, maar dan nog, een samsung zo met usb netwerkkaart al een jaar er aangehad en nog steeds geen gezwollen batterij
een gsm heb je al voor 100 of minder na wat zoeken. maar sowieso best eentje dewelke droog gebleven is dus wel
beneden 2 verdiepen lager is de download ook 150 maar de upload slechts 10-15 mbit, en de ping bijna dubbel
hoewel dat van de ping ook aan m'n eigen bekabeling kan liggen
geen packet loss
(beide gemeten om 18.00 'savonds )
nadeel is dat elke keer die fritzbox herstart, je op de gsm tethering weer moet inschakelen
dit valt te verhelpen door de gsm op een usb netwerkkaart te hangen langs een powered hub en zo in de fritzbox
dan is het nadeel nog steeds dat elke keer de gsm zelf herstart, je ook nog steeds terug tethering moet aanzetten, maar niet meer na fritzbox reboots
een 5g router op zich is misschien veiliger op termijn omdat er geen batterij inzit, maar dan nog, een samsung zo met usb netwerkkaart al een jaar er aangehad en nog steeds geen gezwollen batterij
een gsm heb je al voor 100 of minder na wat zoeken. maar sowieso best eentje dewelke droog gebleven is dus wel
-
- Plus Member
Deze (https://www.amazon.com.be/-/nl/GL-iNet- ... 09N72FMH5/) werd vandaag geleverd om occasioneel ook met een samsung 5G gsm via usb tethering te gebruiken.
Zonet even zitten testen en het werkt zowaar prima voor die schamele 34 eur.... De bouwkwaliteit is top en het ding voelt stevig en premium aan.
Toegevoegd na 11 minuten 43 seconden:
En tot mijn verbazing wordt de gsm ook traag opgeladen. Er komt meer bij dan dat hij verbruikt door te 'tetheren'.
Zonet even zitten testen en het werkt zowaar prima voor die schamele 34 eur.... De bouwkwaliteit is top en het ding voelt stevig en premium aan.
Toegevoegd na 11 minuten 43 seconden:
En tot mijn verbazing wordt de gsm ook traag opgeladen. Er komt meer bij dan dat hij verbruikt door te 'tetheren'.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
@x0f ik gebruik een fritzbox omdat deze langsdoor de cgnat ook een uitgaande wireguard vpn legt ineens . en tweedehands op vinted oid kosten deze niet veel meer dan die 35 €.pluspunt ze kunnen ook wifi tethering gebruiken van de gsm dan kan je er ook een gebruiken dewelke usb of usb-ethernet tethering niet ondersteunt. ( op 8.10 beta alleszinds toch)
-
- Plus Member
@thomasdb Wat de GL.iNet GL-SFT1200 betreft, heb ik geen speedtest gedaan maar wifi via de travel router met tethering voelde veel 'snappier' aan dan de wifi via bbox(vdsl). Ik heb getest op een tablet en heb niet eens gekeken of die via 2.4 of 5 ghz geconnecteerd was.
Ik heb ook geen idee van de range van de wifi. Alles lag binnen een straal van 1 meter van elkaar.
Alles is nu terug ingepakt, tot ik het nodig heb. Bij toekomstig gebruik zal ik proberen om de snelheid te testen als ik er dan nog aan denk
Ik heb ook geen idee van de range van de wifi. Alles lag binnen een straal van 1 meter van elkaar.
Alles is nu terug ingepakt, tot ik het nodig heb. Bij toekomstig gebruik zal ik proberen om de snelheid te testen als ik er dan nog aan denk

-
- Pro Member
Pas op, de max snelheden die ze bij Wifi opgeven zijn theoretisch, in praktijk haal je die nooit.
De snelheid is voornamelijk bepaald door de bandbreedte dat je kan benutten, welk protocol het verder is doet niet mega veel.
Het nadeel van grotere bandbreedte is afname van bereik en toename van errors waardoor je snelheid al snel afneemt.
Met de wifi-analyzer-tools kan je dit perfect meten, zo is 160MHz breed op 5GHz vaak gestoort door DFS (uitschakeling door radar) maar ook het vermogen/mhz neemt af, waardoor je bereik veel minder is. Waar je bereik met bv 40MHz (meestal genoeg) veel betere verbinding hebt, zeker voor gaming of streaming.
Zelf gebruik ik 40MHz op 2.4GHz (kan hier in het boeren buiten) en 80MHz (non-DFS kanaal 44) op 5GHz....stabiel en snel. Vaak is lagere bandbreedte veel beter, maar natuurlijk gaat je speedtest wat lager zijn, maar je uitval, errors en stottering ook veel minder en je bereik kan tot wel 3x zo ver zijn.
Geloof dus niet te veel van de fabrikanten van wat het 'kan' en wat de praktijk is. Doe maar een Jitter-test, je zal rap zien dat het fout gaat en Jitter is slecht voor games/streaming/voip etc.
Zeer goede uitleg en wat velen fout doen vind je hier: https://www.wiisfi.com/#channelwidthrange
De snelheid is voornamelijk bepaald door de bandbreedte dat je kan benutten, welk protocol het verder is doet niet mega veel.
Het nadeel van grotere bandbreedte is afname van bereik en toename van errors waardoor je snelheid al snel afneemt.
Met de wifi-analyzer-tools kan je dit perfect meten, zo is 160MHz breed op 5GHz vaak gestoort door DFS (uitschakeling door radar) maar ook het vermogen/mhz neemt af, waardoor je bereik veel minder is. Waar je bereik met bv 40MHz (meestal genoeg) veel betere verbinding hebt, zeker voor gaming of streaming.
Zelf gebruik ik 40MHz op 2.4GHz (kan hier in het boeren buiten) en 80MHz (non-DFS kanaal 44) op 5GHz....stabiel en snel. Vaak is lagere bandbreedte veel beter, maar natuurlijk gaat je speedtest wat lager zijn, maar je uitval, errors en stottering ook veel minder en je bereik kan tot wel 3x zo ver zijn.
Geloof dus niet te veel van de fabrikanten van wat het 'kan' en wat de praktijk is. Doe maar een Jitter-test, je zal rap zien dat het fout gaat en Jitter is slecht voor games/streaming/voip etc.
Zeer goede uitleg en wat velen fout doen vind je hier: https://www.wiisfi.com/#channelwidthrange
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
-
- Pro Member
Dank aan iedereen die hier ideetjes heeft gedeeld, maar ik vrees dat we wel stevig aan het afwijken zijn van mijn initiële vraag. Die was gericht op 5G en dus niet op 5GHz, al blijkt die verwarring overal wel te ontstaan. De zoektocht naar een toestel dat 5G mobiele netwerksignalen omzet naar 5GHz Wifi wordt er alvast niet simpeler op.
Intussen vond ik wel dit draadje: viewtopic.php?p=1003420&hilit=6850#p1003420 en het lijkt erop dat we intussen niet wezenlijk verder staan. Niet qua aanbod toestellen en niet qua prijsontwikkeling.
Mocht iemand toch nog een ultieme tip hebben: graag, maar dan wel écht '5G' aan de 'input', de 'output' (2.4 GHz of 5 GHz) interesseert me minder.
Intussen vond ik wel dit draadje: viewtopic.php?p=1003420&hilit=6850#p1003420 en het lijkt erop dat we intussen niet wezenlijk verder staan. Niet qua aanbod toestellen en niet qua prijsontwikkeling.
Mocht iemand toch nog een ultieme tip hebben: graag, maar dan wel écht '5G' aan de 'input', de 'output' (2.4 GHz of 5 GHz) interesseert me minder.
-
- Plus Member
@johann ken je de pricewatch van tweakers? Hier zou je zowat alles moeten kunnen vinden dat in België te koop is... Het aanbod 5G sim naar 5ghz wifi is er wel maar het zijn over het algemeen duurdere toestellen: https://tweakers.net/modems-en-routers/vergelijken/
-
- Pro Member
Je gaat weinig ECHTE 5G-GSM snelheid vinden. De output gaat mee dan genoeg zijn.johann schreef: 4 dagen geleden Mocht iemand toch nog een ultieme tip hebben: graag, maar dan wel écht '5G' aan de 'input', de 'output' (2.4 GHz of 5 GHz) interesseert me minder.
5G zou heel veel bieden, maar de banden zijn zo hoog dat dit niks gaat opleveren, als je >150Mbit haalt mag je blij zijn. 5G-GSM.
Er is geen tip....5G is meer onzin dan werkelijkheid.
Hoe hoger de GHz, hoe moeilijker het is de signalen door te geven als het geen zichverbinding is. Daarmee is 5G GSM gewoon bullshit.
5GHz wifi werkt amper tot niet....5G-GSM gaat tot 64GHz en werkt echt niet, de beste GSM banden liggen op 1.8GHz of LAGER...
GHz is GHz, Wifi of GSM, maakt geen reet uit

Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
- Bedankt: 655 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dan heb ik (alweer) toch andere ervaringen. zowat alle apparaten die hier op 5GHz WiFi gebruikt worden verbinden aan 520-866 Mbit. Dat zal met een goede 5G router niet slechter zijn. Geen ervaring met 5G maar de waarden van Sasuke zien er toch respectabel uit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Plus Member
idem, enkel heel oude apparaten (module airco bvb) werken hier nog via 2.4GHz. Al de rest werkt vlotter op 5GHz. Alles staat wel vrij dicht bij de Bbox moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen maar de smartphones krijgen overal in huis connectie op 5GHz (zonder mesh of repeaters)
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1087 keer
- Bedankt: 695 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Inderdaad, alles op 5ghz wifi werkt een pak sneller en betrouwbaarder dan 2.4ghz.
Je moet meer en kleinere cellen voorzien, maar het werkt enorm goed.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
Woont onder een 5G mast? Kan haast niet anders, want je haalt het anders gewoon niet.on4bam schreef: 2 dagen geledenDan heb ik (alweer) toch andere ervaringen. zowat alle apparaten die hier op 5GHz WiFi gebruikt worden verbinden aan 520-866 Mbit. Dat zal met een goede 5G router niet slechter zijn. Geen ervaring met 5G maar de waarden van Sasuke zien er toch respectabel uit.
5GHz wifi werkt leuk in dezelfde kamer of ernaast, maar een muurtje extra en het is over met de pret.
Overigens, de snelheden moeten veel hoger zijn op 5GHz, want wat je noemt haal je al op 40-80MHz AX, zet je die op 160MHz dan ga je ver over 2Gbit. Theoretisch.
5G GSM router gaat dit niet halen, tenzij de mast zichtverbinding is en ALLE hoge frequencies heeft, anders is het wel over na een 150mbit. Jij als radioamateur moet dit weten.
Toegevoegd na 4 minuten 55 seconden:
Niet waar. Want je hebt meer last van obstakels waardoor de snelheid en betrouwbaarheid veel sneller afneemt.devilkin schreef: 2 dagen geleden Inderdaad, alles op 5ghz wifi werkt een pak sneller en betrouwbaarder dan 2.4ghz.
Het enige probleem is dat 2.4GHz in steden te druk bezet is, daarom lijkt het onbetrouwbaarder dan 5GHz.
Maar technisch gezien is dit onzin.
5GHz gaat amper door muren heen, waardoor je eigen signaal veel beter lijkt, wat zeker niet het geval is.
2.4GHz gaat door een paar muren meer, hierdoor heb je last van je buren, en lijkt het slechter te werken.
Ik kan je verzekeren dat 2.4GHz betrouwbaarder is...maar in steden niet, bij ons op het boerenbuiten werkt 40MHz 2.4GHz perfect, veel beter dan 5GHz omdat het veel grotere afstanden kan afleggen zonder uit te vallen.
Je zit gewoon in de druk stedelijk gebied....dat is het probleem.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
-
- Pro Member
Het is best mogelijk dat een elektrische trottinette sneller is dan een fixie. Maar als er een vraag over fixies wordt gesteld, moet je niet doordrammen over trottinettes. Dat is niet hoe je een conversatie prettig houdt.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1087 keer
- Bedankt: 695 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Ik woon zeker niet in druk stedelijk gebied (boerenbuiten).
Zoals reeds gezegd: voor 5ghz wifi heb je meer en kleinere cellen nodig. Hoe hoger de frequentie hoe minder ver het zal reiken doorheen obstakels (weet iedereen toch hoop ik). Dus als je je netwerk goed opzet, ... werkt 5ghz als een speer.
2.4ghz: trager, hogere latency.
5ghz: sneller, lagere latency.
Op m'n werk gebruiken we alleen nog wifi, en dan spreek ik over een paar honderd medewerkers per gebouw. Met compacte 5ghz cellen, lage zendvermogens.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4