Ik zit met een vervelende foutmelding in die zin dat ik de fout soms wel optreedt, en soms ook niet in wat volgens mij identieke omstandigheden zijn.
Ik wil mijn OVH account dat op mijn Frit registreert overal kunnen gebruiken op mijn 2 Samsung telefoons. Hiervoor gebruik ik de MizuDroid app. Mijn Fritz is bereikbaar via een DynDNS adres en ik heb voor SIP- en RTP-verkeer poorten open gezet, telkens aparte poorten voor elk van beide Samsungs. Meestal – ik schat in 80% van de gevallen - gaat het goed wanneer ik bel met de MizuDroid app: de telefoon gaat over en inkomende en uitgaande audio werkt. Echter, soms, krijg ik de foutmelding “no RTP found - disable STUN”, ondanks het feit dat STUN niet is ingeschakeld.
De fout treedt soms – onvoorspelbaar– op in verschillende omstandigheden. Soms voor inkomende oproepen, soms voor uitgaande, soms wanneer via wifi verbonden ben, soms via mobiele data bij Hey!Telecom of bij Digi. Wanneer iemand mij probeert te bellen, gaat de MizuDroid-app wel altijd over, maar de audio werkt dus niet altijd. SIP verkeer doet dus wel zijn werk.
Het is me echt niet duidelijk wat de fout uitlokt. Graag jullie deskundig advies. Aangezien ik buiten de Europese roamingzone moet zijn, had ik het graag tegen dan opgelost gezien, zodanig dat ik daar alleen moet betalen voor mobiele data aldaar.
soms wel/geen audio bij gesprekken
-
freakske_b
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 4 keer
internet: Proximus Go met FritBox 7590 Pro als modem/router
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom & Digi: voor respectievelijk 5 en 3€/maand
-
Joop
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 49 keer
Het probleem is dat veel carriers poort 5060 blokkeren, daar gaat een Stun-server ook niet helpen.
Wat je moet doen is de poort op bv 5070 (SIP TCP) zetten voor je Sip-clients.
RTP poorten hoef je gewoonlijk met een stun-server niet op te geven, de Stun regelt rare zaken.
De Stun server kan je overal gebruiken, moet niet eens van je ISP of OVH zijn, het ding geeft gewoon info door die SIP nodig heeft om door firewalls etc te gaan.
Je kan gewoon deze gebruiken: stun.3cx.com poort 3478
Als je niet zeker bent wat er fout gaat, stel dan altijd STUN-server in, begin daar.
Wat je moet doen is de poort op bv 5070 (SIP TCP) zetten voor je Sip-clients.
RTP poorten hoef je gewoonlijk met een stun-server niet op te geven, de Stun regelt rare zaken.
De Stun server kan je overal gebruiken, moet niet eens van je ISP of OVH zijn, het ding geeft gewoon info door die SIP nodig heeft om door firewalls etc te gaan.
Je kan gewoon deze gebruiken: stun.3cx.com poort 3478
Als je niet zeker bent wat er fout gaat, stel dan altijd STUN-server in, begin daar.
Groeten Joop.
Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
-
freakske_b
- Pro Member

Hey Joop,
De tip om voor SIP verkeer poort 5070 te gebruiken met TCP protocol levert resultaat op, maar nog niet volledig zoals het hoort. Het duurt ongeveer 5 seconden voor de eerste spraak doorkomt en na een periode tussen de 30 en 45 seconden wordt het gesprek beëindigd in het geval van verbinding via het mobiele netwerk. Via wifi op mijn thuisnetwerk blijft het gesprek wel gewoon doorlopen. Enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Alvast bedankt! Groeten
De tip om voor SIP verkeer poort 5070 te gebruiken met TCP protocol levert resultaat op, maar nog niet volledig zoals het hoort. Het duurt ongeveer 5 seconden voor de eerste spraak doorkomt en na een periode tussen de 30 en 45 seconden wordt het gesprek beëindigd in het geval van verbinding via het mobiele netwerk. Via wifi op mijn thuisnetwerk blijft het gesprek wel gewoon doorlopen. Enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Alvast bedankt! Groeten
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 5 keer
- Contacteer:
had vroeger (toen ik het verkeer niet door vpn niet lopen) ook dat het aan een minuut afbrak, in mijn geval beek dat de udp timeout van de router te zijn. na deze te verhogen naar meer seconden werden ook langere gesprekken mogelijk. hoofdrouter toen was wel geen fritzbox, maar een dd-wrt
ik zie dat je een fritz gebruikt. gebruik eventueel wireguard op de fritz en gsm, en verbind zo je gsm app met je fritz?
dan heb je stun enzo niet nodig je gsm zit dan als lokaal apparaat via de tunnel in je fritz lan bereik alsof je thuis in je wifi bent.
al je gsm verkeer niet enkel telefonie moeten dan wel langs je vpn, dus voor de gsm-internetsnelheid is het misschien niet ideaal
ik zie dat je een fritz gebruikt. gebruik eventueel wireguard op de fritz en gsm, en verbind zo je gsm app met je fritz?
dan heb je stun enzo niet nodig je gsm zit dan als lokaal apparaat via de tunnel in je fritz lan bereik alsof je thuis in je wifi bent.
al je gsm verkeer niet enkel telefonie moeten dan wel langs je vpn, dus voor de gsm-internetsnelheid is het misschien niet ideaal
-
freakske_b
- Pro Member

Bedankt voor de suggestie ivm met VPN. Ik ben op de hoogte van VPN als alternatief en die staat ook netjes geconfigureerd. Ik kan zo inderdaad via VPN bellen. Ik vind het echter vervelend om een continue VPN verbinding met mijn Fritz te hebben, o.a. omdat Android Auto niet wil werken wanneer VPN actief is. En ik wil een continue verbinding omdat ik ook inkomende oproepen wil kunnen ontvangen. Anders zou ik nog kunnen overwegen VPN op te zetten wanneer ik zelf ga bellen. Maar da's dus niet de oplossing die ik zoek.
-
thomasdb
- Pro Member

- Contacteer:
ik bedenk me net, het gesprek onderbrak niet, enkel het geluid viel weg, door die udp timeout. waarom het helemaal zou wegvallen , kan ik niet zeggen
heb je met je gsm al eens een 1.1.1.1 vpn of andere gemaakt en valt het zo ook weg, probeer dat eventueel eens? 1.1.1.1 een gratis app
dan heb je een ander uitgangs ip dan dat van uw mobiele provider, en daardoor mogelijks geen probleem dan? ( hopelijk)
heb je met je gsm al eens een 1.1.1.1 vpn of andere gemaakt en valt het zo ook weg, probeer dat eventueel eens? 1.1.1.1 een gratis app
dan heb je een ander uitgangs ip dan dat van uw mobiele provider, en daardoor mogelijks geen probleem dan? ( hopelijk)
-
freakske_b
- Pro Member

Wat bedoel je met een 1.1.1.1 VPN? Als ik een VPN gebruik is het 1 van deze:
- een VPN naar mijn fritz, ik heb zowel een IPsec als WireGuard geconfigureerd;
- een VPN van mijn norton internet security app.
Of bedoel je met die 1.1.1.1. de DNS-server van Claudflare? Maar ik zie het verband daarmee niet.
- een VPN naar mijn fritz, ik heb zowel een IPsec als WireGuard geconfigureerd;
- een VPN van mijn norton internet security app.
Of bedoel je met die 1.1.1.1. de DNS-server van Claudflare? Maar ik zie het verband daarmee niet.
-
thomasdb
- Pro Member

- Contacteer:
https://one.one.one.one
installeer het eens op uw telefoon en zet het aan, probeer dan nog eens.
het maakt een wireguard tunnelverbinding naar een cloudflare datacenter dan gaat al uw verkeer gebundeld vandaaruit het internet op
dan is het uitgangsip anders dan dat van uw mobiele provider als je dat aanhebt staan ( dus een belgisch cloudflare ip als je in belgie bent)
de app/vpn kan je permanent gebruiken ook maar moeten moet dat niet natuurlijk
je spreekt van norton, is dat een app op uw gsm? probeer je het telefoneren met of zonder die vpn actief, wanneer het onderbreekt?
verander dat eerst eens dan, als het een actieve vpn op uw gsm is kan die het ook veroorzaken (of mogelijks oplossen dus)
er kan op uw gsm maar een vpn actief zijn, dus als 1.1.1.1 vpn aanstaat zal het gsm dataverkeer niet meer langs norton lopen en omgekeerd
installeer het eens op uw telefoon en zet het aan, probeer dan nog eens.
het maakt een wireguard tunnelverbinding naar een cloudflare datacenter dan gaat al uw verkeer gebundeld vandaaruit het internet op
dan is het uitgangsip anders dan dat van uw mobiele provider als je dat aanhebt staan ( dus een belgisch cloudflare ip als je in belgie bent)
de app/vpn kan je permanent gebruiken ook maar moeten moet dat niet natuurlijk
je spreekt van norton, is dat een app op uw gsm? probeer je het telefoneren met of zonder die vpn actief, wanneer het onderbreekt?
verander dat eerst eens dan, als het een actieve vpn op uw gsm is kan die het ook veroorzaken (of mogelijks oplossen dus)
er kan op uw gsm maar een vpn actief zijn, dus als 1.1.1.1 vpn aanstaat zal het gsm dataverkeer niet meer langs norton lopen en omgekeerd