Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Lakesol
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dag iedereen,

We zijn van Proximus naar Fastfiber overgestapt, zowel voor internet, TV als vaste lijn.

Ons nummer is vandaag overgedragen dus stak ik het kabeltje dat in de Proximus modem stak in de Fritzbox. Dit blijkt niet te werken.
We gebruiken de vaste lijn enkel en alleen voor ons alarmsysteem te verbinden met de alarmcentrale. Het lijkt erop dat Proximus/Belgacom in der tijd hier een aantal aftakkingen heeft gemaakt.

Van telefonie heb ik heel weinig kennis, dus hier zijn een aantal foto's van de ongelofelijke spaghetti-setup:

Weet iemand wat we hier mee moeten doen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Uwe fritzbox moet ook ingesteld worden voordat telefonie werkt. Is dat gebeurd?
Lakesol
Starter
Starter

@charlez dit heeft Fastfiber remote geconfigureerd, enkel weet ik niet of die instellingen correct zullen zijn. screenshots:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lakesol 5 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ge mist duidelijk uw zone nummer, dus het kan niet werken.

Alsook, uw nummer hier zo zichtbaar zetten is geen slim idee.
Lakesol
Starter
Starter

@Fallschirmjaeger Support liet net weten dat ze de router moeten resetten, wegens een onbekend probleem krijgen ze het ISP-account niet actief.

Screenshots aangepast, nummer komt niet overeen met de vaste lijn maar dat zal wel iets anders zijn neem ik aan
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Fallschirmjaeger schreef: 5 dagen geleden Ge mist duidelijk uw zone nummer, dus het kan niet werken.

Alsook, uw nummer hier zo zichtbaar zetten is geen slim idee.
Bij fastfiber is het wel degelijk zo dat in die veld je je telefoon nummer moet invullen zonder zonenummer. Dat is blijkbaar jou interne nummer in de fritzbox.

Toen ik mijn vaste lijn aan het instellen was heeft fastfiber mij deze link gegeven om te volgen:

https://www.voiptiger.com/nl/docs/zo-co ... box-modem/
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Ach zo, wist ik niet. Voor mijn Proximus en OVH voip nummer heb ik het altijd met zonenr moeten ingeven.
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik ben eigelijk niet zo zeker of het moet zonder zonenummer in de veld "interne nummer", ik heb gewoon de screenshots gevolgd van die voiptiger link.

Edit: Net getest en het kan ook met zonenummer in die veld, dus ik ben mis.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 345 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het interne nummer kan je vrij kiezen en dient louter om zelf het onderscheid te kunnen maken tussen verschillende lijnen (indien van toepassing).
Computer(k)nul
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 165 keer

Lakesol schreef: 5 dagen geleden Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)
Voor een alarm ga je de lijn, via het 1ste paar Wit-Blauw, vanuit je Fritz!Box sturen naar het alarmsysteem en vanuit het alarmsysteem kom je terug, via het 2de paar Groen-Purper, en ga je zo naar je Twisttoestel 654.

Het is daar wel een wirwar van kabels, plastic buizen, zie er zelfs een dikke 'petkabel' van Proximus zwabberen komende van uit de straat, ik denk dat de je naar de elektrieker van het gebouw moet kijken, en niet zozeer naar Proximus, die daar ooit aanpassingen heeft gedaan. Alarmlijn word gekoppeld door die dat het alarm plaatst en niet door Proximus, hoe die dat in elkaar prutsen is een andere vraag ... die doen dat altijd in stommelings 8)
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

Je kan je alarmlijn gewoon op de telefoon-aansluiting van je Fritzbox hangen, FON2 bv en dan langs daar naar buiten laten bellen.
Maar je hebt wel een ander probleem, als ze je stroomkabel doorknippen valt je Fritzbox uit en zal je alarm niets meer doorgeven.
Je zal dus je Fritzbox moeten voeden vanuit je alarmcentrale die een 12V - noodaccu heeft die de boel onder spanning houdt.
Het beste haal je je alarmboer ebij om dit te fixen als je er zelf niets van kent.

Maar eigenlijk is dit achterhaald want de meeste systemen gebruiken telefoonkiezers die GSM-netwerk direct gebruiken, zo werkt ook kabels-knippen niet meer.
Mijn advies is dan ook, vraag je alarmboer om je kiezer te vervangen danwel het te fixen.

Je Fritzbox heeft 2 fon aansluitingen, dus je kan de 2e enkel voor uitgaand alarm gebruiken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1007 keer
Bedankt: 3760 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Joop schreef: 2 dagen geleden Maar je hebt wel een ander probleem, als ze je stroomkabel doorknippen valt je Fritzbox uit en zal je alarm niets meer doorgeven.
In de openingspost schrijft de TS dat hij overgestapt is van Proximus naar Fastfiber, en dat zijn alarm verbonden was met zijn Proximus modem.
Het probleem dat zijn FritzBox uitvalt bij stroomonderbreking had hij met zijn Proximus modem dus ook al
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

Lakesol schreef: 5 dagen geleden Ons nummer is vandaag overgedragen dus stak ik het kabeltje dat in de Proximus modem stak in de Fritzbox. Dit blijkt niet te werken.
We gebruiken de vaste lijn enkel en alleen voor ons alarmsysteem te verbinden met de alarmcentrale. Het lijkt erop dat Proximus/Belgacom in der tijd hier een aantal aftakkingen heeft gemaakt.

Van telefonie heb ik heel weinig kennis, dus hier zijn een aantal foto's van de ongelofelijke spaghetti-setup:
Hij schrijft dat hij er geen verstand van heeft, dus beseft hij dat zijn voip geen noodstroom heeft? Ik denk het niet, daarom haalde ik het aan.
Want hij had het over een vaste lijn, die altijd werkt ook al valt de stroom uit. Denk niet dat hij het weet.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”