Home Assistant + geo-locatie

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

Even voor de duidelijkheid: ik ben in de vroege experimenteerfase met Home Assistant...

Ik vroeg me af of er een systeem bestaat waarmee HA kan weten dat ik op een aantal kilometer van mijn huis aan het naderen ben. Ik denk aan automatisering genre verwarming hoger/lager zetten, tuinverlichting aan/uit, etc...
Het lijkt me logisch dat dit via de smartphone zal moeten gebeuren.

Dit zou dan bij voorkeur moeten gebeuren zonder Nabu Casa integratie of allerlei VPN constructies, kwestie van het relatief eenvoudig te houden... Suggesties welkom, net als verwijzingen naar sites met voorbeelden.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Moet je HA dan niet bereikbaar zijn van op internet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer
Provider
Te Koop forum

Een zone maken en dan een trigger zetten als je die zone binnen komt.

Via een reverse Proxy kan je de ha bereikbaar maken via internet, maar dat is minder veilig dan via een VPN.
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

De add-ons Tailscale Funnel of Cloudflared zijn beide uitstekende opties om veilig extern toegang te krijgen tot Home Assistant. Ze zijn gratis, vereisen géén port forwarding en hebben elk hun eigen voor- en nadelen.

Heb je geen eigen domein (zoals example.com), dan is Tailscale Funnel een prima keuze: eenvoudig op te zetten en direct te gebruiken.

Je krijgt automatisch een eigen tailnet link met ssl certificaat in de vorm van:

https://jouwapparaat.uwtailnet.ts.net

Heb je wél een eigen domein, dan is Cloudflared een makkelijke manier om via je eigen domein toegang te krijgen tot Home Assistant.

Voor beide opties is een eigen domein niet verplicht. Ze zijn allebei beschikbaar als add-on in Home Assistant, wat betekent dat je Home Assistant OS moet draaien (niet Core of Container).

Wat je wenst te doen op basis van locatie is perfect mogelijk zolang ieder de Home Assistant app op zijn smartphone heeft en deze gewoon in de achtergrond draait.
Laatst gewijzigd door gnomezor 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef: 1 week geleden Moet je HA dan niet bereikbaar zijn van op internet ?

J.
HA Cloud (Nabucasa}, daarmee steun je de developers. Externe toegang tot HA, en geocoded location via HA companion App. Gebruik dan de proximity sensor en je kan zien of de persoon aanwezig is, onderweg is naar, of zich verwijdert van een zone.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

tdemeyer schreef: 1 week geleden tuinverlichting aan/uit
Hier zou ik voorzichtig mee zijn, 'de dieven' kunnen dan weten of je thuis bent of niet.
Hier gaat de tuinverlichting aan bij zonsondergang en op een vast tijdstip uit (door de week vroeger dan in het weekend)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”