CCatalyst schreef: 14 uren geleden
Dat is al oud nieuws, en de reden dat Trump dat niet aanvaardt heeft is dat het de VS nog altijd naait. De EU ging nog steeds haar malle, onterechte, illegaal geheven import-BTW blijven hanteren die veel hoger is dan het equivalent in de VS. Bovendien zou de EU ook nog duties blijven hanteren, en meer zelfs, de vrijstellingen erop afschaffen.
Begrijpelijk dat Trump vriendelijk bedankt heeft voor zo'n vestzak-broekzak poging van de EU. Het is niet omdat je het geen "tariff" noemt dat het geen handelsbelemmering is.
Waarom Trump het nul-tarief niet aanvaard heeft, weten we niet. Maar dat hij het geweigerd heeft, is wel zeker.
Vergeet ook niet dat de handelsbalans tussen EU & VS niet zo scheef zit als Trump altijd beweert. De EU exporteert meer goederen en importeert meer diensten. Het is goed dat de EU bedrijven niet nodeloos op kosten jaagt, maar net open blijft voor bedrijven. Dat is aan de andere kant van de plas dus niet meer het geval.
Het is geweten dat Trump wel openstaat voor een volledige, echte nul: 0% import-BTW, 0% duties, 0% tarieven. Echte vrijheid van handel. Maar dat heeft de protectionistische EU tot op heden nooit op tafel willen leggen.
Trump heeft het geweigerd, veel ingewikkelder is het niet.
Overigens, over de negatieve effecten van de Trump-tarieven is zowat iedereen het eens.
Ook bedrijven klagen. Ze durven dat niet op het extreemrechtse en antisemitische X te doen, wat ik wel snap. Maar ze doen het natuurlijk wel in de kwartaalresultaten. En dan zie je pas de enorme economische schade die de Trump-tarieven teweegbrengen. En zoals altijd zal de onderkant van de - in dit geval -
arbeidsmarkt als eerste getroffen worden.
Ook DeTijd ziet dat, al focussen zij nogal eng op Porsche en Mercedes:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/mer ... 18016.html
Europese autofabrikanten als Porsche, Mercedes en Aston Martin moeten noodgedwongen hun winstverwachtingen voor dit jaar inslikken.
En vergis u niet, Mercedes heeft (ook) fabrieken in de US.
DeStandaard brengt het wat breder:
https://www.standaard.be/economie/zelfs ... 09030.html
Van autobouwers tot sportartikelenmakers, Donald Trump zadelt allerhande bedrijven op met kosten, winstdaling en onzekerheid. Dat blijkt duidelijk uit hun financiële rapportages. Ook enkele Amerikaanse bedrijven hebben last van de tarieven.
‘Tarieven’ zijn het favoriete woord van president Donald Trump, maar grote multinationals haten het. Noodgedwongen duikt het woord nu veelvuldig op in de financiële rapportages. De kwartaal- en halfjaarberichten van elke grote onderneming bevatten wel een paragraaf over de impact van de tarievenoorlog.
En natuurlijk trekt Trump zich niets aan van wat Europese bedrijven voelen, hoewel die ook in de US zitten en investeren natuurlijk.
Maar ook US bedrijven zitten in de hoek waar de klappen vallen. Logisch, aangezien de US heel veel fabricage outsourcet en dus producten invoert. Ik wil schoenfabrieken etc nog wel eens in de US zien produceren. Dat gaat voor schoenen nogal prijzen opleveren!
Ook shampoo- en tandpastamaker Procter & Gamble is een Amerikaans bedrijf, maar heeft eveneens last van de tarieven. En niet zo’n beetje: het raamt de extra kosten op 1 miljard dollar. Het gaat dan vooral om ingrediënten die niet in de VS kunnen worden aangekocht. P&G zal van ongeveer een kwart van de producten in de Amerikaanse winkelrekken de prijs moeten verhogen, maar daarmee zijn de extra kosten niet gedekt. De productiviteit zal omhoog moeten en ook het verschuiven van aanvoerketens moet de kosten in toom houden.