De eerste hop in mijn verkeer 213.219.132.16 rb-03bkc.bru1.bras.infra.edpnet.net.
Bij het pingen van dit adres krijg ik een vertraging van ongeveer 12ms op de FRITZ!Box 7530:
Hetzelfde resultaat met de Zyxel DX3301-T0 is 7 - 8ms:
Op zich is de vertraging niet zo zeer een probleem. Maar als je de prijzen vergelijkt is de FRITZ!Box dubbel zo duur als de Zyxel. De prijs van de Zyxel DX3301-T0 is €85 terwijl die van de FRITZ!Box 7530 AX €175 is. Dit zou niet mogen gebeuren.
Niet enkel dit, maar de Zyxel DX3301-T0 antwoord op geen enkel extern verkeer en slaagt volledig de GRC ShieldsUp! test zonder enige firewall of andere beveiliging te moeten activeren. Bij FRITZ!Box kan je dit niet bereiken omdat deze altijd antwoorden ongeacht configuratie:
FRITZ!Box 7530 AX en Zyxel DX3301-T0: 12ms tegenover 7ms bekabeld internet vertraging
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 129 keer
Leuke vergelijking!
Is idd wel een verschil mogelijks de chipset of software?
Is idd wel een verschil mogelijks de chipset of software?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Ik vermoed dat dit een bufferprobleem of configuratie waar wij geen toegang tot hebben. Bij het initieel opstarten van de FRITZ!Box lijkt het rond de 8 - 9ms te liggen. Maar het duurt maar een uur of twee voor dat deze permanent naar de 12ms gaat tot de volgende reboot.
Ik heb alle onnodige features van de FRITZ!Box uitgeschakeld. Ook alle filters, en ik heb het apparaat waar de test op gedaan werd geconfigureerd als "realtime device" op de FRITZ!Box ook al was dit het enige apparaat op het netwerk. Ik ben alle mogelijke instellingen afgegaan, ook de geheime instellingen onder de Support pagina zoals pakketversnelling. Er is niets dat je kan doen om dit probleem om te lossen.
Ik heb dit gemeld bij AVM maar ik verwacht geen actie. Ik, en vele andere, hebben het beveiligingsprobleem dat de FRITZ!Box antwoord op externe boodschappen over de jaren heen gemeld, zonder enig resultaat. Terwijl dit softwarematig heel makkelijk op te lossen is. Linksys heeft het destijds ook gedaan, en de Zyxel doet dit zelfs als de firewall uitgeschakeld staat, hoe het eigenlijk ook hoort te zijn voor een thuisgebruikerapparaat.
Voor deze test zelf waargenomen te hebben had ik nooit gedacht dat de kwaliteit van routers impact konden hebben op externe vertraging. Mijn geloof was dat deze altijd vertragingen hadden onder de 1ms. Blijkbaar is dit dus niet het geval en kan het makkelijk oplopen tot 5ms zoals hier te zien.
Ik heb alle onnodige features van de FRITZ!Box uitgeschakeld. Ook alle filters, en ik heb het apparaat waar de test op gedaan werd geconfigureerd als "realtime device" op de FRITZ!Box ook al was dit het enige apparaat op het netwerk. Ik ben alle mogelijke instellingen afgegaan, ook de geheime instellingen onder de Support pagina zoals pakketversnelling. Er is niets dat je kan doen om dit probleem om te lossen.
Ik heb dit gemeld bij AVM maar ik verwacht geen actie. Ik, en vele andere, hebben het beveiligingsprobleem dat de FRITZ!Box antwoord op externe boodschappen over de jaren heen gemeld, zonder enig resultaat. Terwijl dit softwarematig heel makkelijk op te lossen is. Linksys heeft het destijds ook gedaan, en de Zyxel doet dit zelfs als de firewall uitgeschakeld staat, hoe het eigenlijk ook hoort te zijn voor een thuisgebruikerapparaat.
Voor deze test zelf waargenomen te hebben had ik nooit gedacht dat de kwaliteit van routers impact konden hebben op externe vertraging. Mijn geloof was dat deze altijd vertragingen hadden onder de 1ms. Blijkbaar is dit dus niet het geval en kan het makkelijk oplopen tot 5ms zoals hier te zien.
Laatst gewijzigd door freddd 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- buthead
- Elite Poster
Bedankt voor de heldere uitleg.
Ziet er een degelijk toestel uit.
Had ik dat destijds geweten toen ik vdsl had had ik deze boven de Fritzbox gekozen
Merk je ook andere lijnwaarden?
Zag dat sommige gebruikers dit rapporteerden op fora of reviews
Ziet er een degelijk toestel uit.
Had ik dat destijds geweten toen ik vdsl had had ik deze boven de Fritzbox gekozen
Merk je ook andere lijnwaarden?
Zag dat sommige gebruikers dit rapporteerden op fora of reviews
Zyxel waardes:
FRITZ!Box waardes:
Code: Selecteer alles
=============================================================================
xDSLFwVersion: FwVer:5.12.30.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
Line State: Up
Modulation: ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.4(G.INP)
Annex Mode: ANNEX_B
=============================================================================
INP downstream: 0
INP upstream: 16512
shineGINPdownstream: 380
shineGINPupstream: 420
reinGINPdownstream: 20
reinGINPupstream: 20
TPSTC type: 64/65B PTM TC
near-end interleaved channel bit rate: 99998 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 29999 kbps
near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 12
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 3
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime : 1:09, 59 secs
DSL activetime :0 min, 54 secs
Downstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin downstream: 15.9 dB
output power upstream: 0.2 dbm
attenuation downstream: 9.8 dB
Upstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin upstream: 13.1 dB
output power downstream: 11.5 dbm
attenuation upstream: 2.4 dB
Bit table:
carrier load: number of bits per tone
tone 0- 31: 00 00 00 02 34 55 66 66 66 66 66 66 65 54 44 32
tone 32- 63: 11 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 64- 95: 07 88 88 88 88 98 aa aa cb cc dd dd dd dd dd dd
tone 96-127: dd dd dd dd dd ed dd dd dd dd dd dd dd dd dd dc
tone 128-159: dd dd dd dd dd de ed dd ee ee ed dd ee de dd ed
tone 160-191: dd ed de dd de ed dd ed dd dd ee dd ed ee de ed
tone 192-223: de ee ed de ed ee ed dd dd dd dd dd dd dd ed de
tone 224-255: ed de dd da dd ed ed de ed de ed ed dd de ee de
- buthead
- Elite Poster
Snelheid effectief lijkt hier gelijk.
Jammer dat je bij de zyxel niet alles kan zien
Jammer dat je bij de zyxel niet alles kan zien
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 21 keer
- Recent bedankt: 1 keer
dat van de ping bij fritz was me ook al opgevallen, soms is hij 7 8 maar bijna altijd is hij 11-12
dat dat steeds laag is na het herstarten , dat had ik nog niet doordacht
zowel op een pppoe fritz als op een daarachter in lan aangesloten zijnde met ' apparaten mogen hun eigen internetverbinding maken' pppoe fritz zijn de pings wel gelijk
dat dat steeds laag is na het herstarten , dat had ik nog niet doordacht
zowel op een pppoe fritz als op een daarachter in lan aangesloten zijnde met ' apparaten mogen hun eigen internetverbinding maken' pppoe fritz zijn de pings wel gelijk
- buthead
- Elite Poster
Wordt interessant iets dit, niet dat het grote impact heeft.
Als ik ooit toch vdsl neem moest Hey tegenvallen dan gelijk eens via webwinkel met goede retour eentje halen eens proberen elk een week
Als ik ooit toch vdsl neem moest Hey tegenvallen dan gelijk eens via webwinkel met goede retour eentje halen eens proberen elk een week
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 21 keer
- Recent bedankt: 1 keer
vandaag nog eens herstart om te kijken of het altijd zo is en neen, de ping begon na reboot van alles op 11-12 ms
ik kan dus niet concluderen dat het persé de fritzbox is hier
ik ping edpnet dns , en cloudflare
edit, de fritz niet softwarematig gereboot, maar uit de stekker getrokken, en inderdaad, ping is 8-9 ms, maar maar een minuutje ofzo
ik kan dus niet concluderen dat het persé de fritzbox is hier
ik ping edpnet dns , en cloudflare
edit, de fritz niet softwarematig gereboot, maar uit de stekker getrokken, en inderdaad, ping is 8-9 ms, maar maar een minuutje ofzo
Laatst gewijzigd door thomasdb 9 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Mijn omgeving is computer met kabel rechtstreeks naar LAN 1 op de FRITZ!Box 7530 AX. Geen andere apparaten zoals een ethernet powerline of switch. Ik herstart gewoon via de website van het apparaat. Dit met firmware versie 8.02.
Voor het herstarten vertraging om 14:24 vandaag van 12 miliseconden:
Na het herstarten vertraging om 14:28 vandaag van 8 miliseconden:
Voor het herstarten vertraging om 14:24 vandaag van 12 miliseconden:
Na het herstarten vertraging om 14:28 vandaag van 8 miliseconden:
Voor deze testen is het best dat je een tracert uitvoert en dan een ping uitvoert naar het eerste adres dat na het adres van je eigen router volgt.
Dit zou altijd volgende adres moeten zijn:
rb-03bkc.bru1.bras.infra.edpnet.net
213.219.132.16
2a02:578:1000:5::1
De bedoeling van deze testen is om te kijken wat de performantie is van de WAN poort op jouw router.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 35 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Die ervaring had ik ook al met de diverse Fritzboxen, de Zyxel B50 (amper 100 euro) was ook al veel sneller, maar laat steken vallen op gebruiksgemak en firewall.freddd schreef: 1 dag geleden Bij het pingen van dit adres krijg ik een vertraging van ongeveer 12ms op de FRITZ!Box 7530:
Hetzelfde resultaat met de Zyxel DX3301-T0 is 7 - 8ms:
Op zich is de vertraging niet zo zeer een probleem. Maar als je de prijzen vergelijkt is de FRITZ!Box dubbel zo duur als de Zyxel. De prijs van de Zyxel DX3301-T0 is €85 terwijl die van de FRITZ!Box 7530 AX €175 is. Dit zou niet mogen gebeuren.
Ik kon een koopje doen met een DrayTek en dan weet je helemaal niet wat je meemaakt op gebied van snelheid en mogelijkheden.
Nu snap ik waarom EDPnet die gebruikte voor zakelijke klanten, geen enkel consumenten modem/router komt maar in de buurt van die mannen.
Om te zwijgen over de Wifi instelingen waar je zaken hebt als Fair-Airtime, of een Firewall die statefull-inspection kan doen, bandsteering, Mesh, aparte antenne instellingen etc.
Waar je Port Redirection, DMZ Host, Open Ports, Port Triggering, Port Knocking en ALG hebt om zaken door te sturen.
Vooral bij hoge NAT-belasting gaat de Fritz onderuit en wordt die steeds trager. Alsook bij Wifi als een paar mensen tegelijk lopen streamen, waar de DrayTek dit veel beter afhandeld.
Heb deze problemen al meermaals bij AVM aangekaart, maar het kan hen niet zo veel schelen omdat de meeste mensen het niet tegenkomen.
Ik ben er ondertussen achter dat high-performance routers wel wat meer kosten dan 300 euro. Bekijk maar eens een handleiding van DrayTek, dan zie je meteen het verschil.
Ook weegt een DrayTek (letterlijk) 4x zo veel als een Fritzbox 5690Pro (top model Fritz).

Ik merk dan ook dat de DrayTek veel minder CPU-usage heeft dan alle Fritzboxen die ik heb gebruikt. 3% is normale waarde.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
Router DrayTek 2685Lac beter dan Fritzbox of Zyxel, wifi doorvoer hoger in praktijk
Fritzbox 5690Pro enkel Voip
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 / 2x3000AX / 1xDrayTek AP805 - Fritz AP's gaan vervangen worden door DrayTek
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/35mbit
Router DrayTek 2685Lac beter dan Fritzbox of Zyxel, wifi doorvoer hoger in praktijk
Fritzbox 5690Pro enkel Voip
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 / 2x3000AX / 1xDrayTek AP805 - Fritz AP's gaan vervangen worden door DrayTek
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS