SMA Modbus en andere zooi

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
conda
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

@ppallen Bedankt voor de update. Dat is al goed nieuws dat het verloopt zoals verwacht tot hiertoe.

Als je het register 41255(beperking van het vermogen) wil uittesten of het gaat werken alvorens je de home manager verwijdert uit sunny portal, dan kan je dit doen door de UTP kabel even uit de Home manager 2 los te koppelen. De sturing van je batterij zal dan stilvallen en het teveel aan stroom zal het net op gaan. Je kan het register 41255 dan wel uittesten om te zien of het vermogen beperkt wordt en hoe je installatie hierop reageert.

Om de sturing dan helemaal te geven aan de Node Red (home assistant), moet je inderdaad nog de installatie verwijderen uit Sunny Portal.
Jammer genoeg ben je wel je data kwijt, dat je daarin hebt opgebouwd zoals ik al eerder vermelde.
Wel belangrijk is nog even te vermelden enkel de installatie uit Sunny Portal te verwijderen en niet de energiemeter uit je omvormer verwijderen. In principe hoef je dus niet in het menu van je omvormer te zijn, maar in dat menu kan je wel zien dat er een energiemeter gekoppeld is met je omvormer. Die moet onderling data moeten kunnen blijven uitwisselen.
Als de installatie uit Sunny portal weg is, maar uiteraard niet de meter uit de omvormer, dan zien die elkaar nog steeds en neemt de omvormer de basissturing over van de Home manager 2. De omvormer blijft alle data krijgen alsof het een klassieke energiemeter is en je omvormer is de baas vanaf dan en niet meer Home manager 2. Je systeem werkt met andere woorden nog steeds hetzelfde (zonder de functies van Home manager2), maar vanaf dat moment heb je geen overschrijving meer van de Home manager en kan het register 41255 zoveel bespeelt worden als je maar wil. Het vermogen kan vanaf dan beperkt worden, zonder Home manager 2, die dit telkens overschrijft.

De andere registers (om de batterij aan te sturen) zouden nu al probleemloos moeten kunnen werken.
HWAM
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een Sunny Boy 3.0 1AV-40 - 3,2kWp Vermogen van de PV-generator - 10 panelen.

Puur alleen panelen, geen batterij. Ik wil met Home Assistant, Node-Red de teruglevering gaan limiteren op het moment dat salderen gaat vervallen. Punt "1. Zero export when export price is negative → Only generate energy used in the home." is dus wat ik zou willen inregelen. Meer eigenlijk niet.

Nu heb ik een aantal vragen:

- Hoe kan ik zien of ik SMA Home Manager 2 heb? Ik heb alleen de gratis diensten die erbij zitten:

*Basisomvang van Sunny Boy 3.0 1AV-40
*Sunny Portal powered by ennexOS en Opgenomen functies in Sunny Portal powered by ennexOS:
Analyse Pro
Dataresolutie: 5 min
Remote parametrering
Apparaatparametersynchronisatie)

- Kan ik simpelweg die json Node-Red file importen en mijn doel bereiken?

Waar moet ik op letten? Kan ik je rechtstreeks bereiken, mail of iets anders?

Thanks, Eric.
conda
Member
Member
Provider

@HWAM Ik heb je omvormer even opgezocht op de website van SMA en volgens mijn voorzichtige eerste inschatting denk ik dat dit wel moet kunnen.

https://www.sma-benelux.com/producten/s ... 0-50-av-41

Klik op downloads en je kan de volgende file vinden.

https://files.sma.de/downloads/PARAMETE ... 41-V16.zip

Dit geeft je een overzicht van alle modbusregisters die je omvormer heeft. Ik heb enkel even gekeken naar het register dat ik zelf ook gebruik om het vermogen te beperken.

41255
Normalized active power limitation by PV system control

Deze staat in de lijst.

De omvormer dat op de website van SMA staat is wellicht de opvolger van je omvormer en dus heb ik gevraag aan chatgpt:

"Is er een verschil tussen SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 en SMA Sunny Boy 3.0 1AV-41?"

ChatGPT heeft geantwoord:

Er is geen verschil in de basis elektrische specificaties tussen de Sunny Boy 3.0‑1AV‑40 en de Sunny Boy 3.0‑1AV‑41: beide zijn single‑phase 3 kW omvormers met 2 MPP-trackers, 600 V DC input, IP65‑bescherming, en SMA Smart Connected monitoring

Wat verandert er dan wel in de AV‑41? 🔧
Geïntegreerde RS‑485 communicatie
De AV‑41 heeft standaard een RS‑485 poort, zodat je eenvoudig Tigo TS4‑R optimizers kunt aansluiten voor per-module monitoring en beheer. De AV‑40 heeft deze interface niet

Lichter & compacter ontwerp
De AV‑41 weegt nog geen 10 kg (Sommige bronnen spreken zelfs van ~9 kg), dankzij een vernieuwd ontwerp en externe aansluitingen. De AV‑40 is zwaarder, rond de 16–17 kg
VP Solar
.
Extra features

Ingebouwde geluidsbuzzer voor aardfoutalarm (AV‑41)

Verbeterde connectiviteit → ingebouwde Wi‑Fi én Ethernet support voor local/cloud webinterface en commissioning
Springers Solar

Indien je een Home manager 2 hebt, dan staat dit zo geschreven op de energiemeter dat in je elektriciteitskast zit ingebouwd. Indien het een gewone energiemeter is, dan staat er "SMA Energy Meter" op. Zoals ik gedaan heb, kan je een Home manager 2 als gewone energiemeter installeren, maar je moet dan je installatie verwijderen uit Sunny Portal, anders zal het register om het vermogen te beperken blijvens overschreven worden. Dit is sinds een van de laatste firmware updates van SMA jammer genoeg. Ze hebben toe het veranderd hoe de apparaten onderling werken, om hun eigen firmware met dynamische tarieven te kunnen implementeren naar het einde van het jaar toe.
Met een gewone energiemeter zou het moeten werken zonder poespas.

Je kan simpelweg die JSON file importeren in Node red. Als je enkel het stuk wil gebruiken om het vermogen te beperken, kan je de rest van de flows deleten en enkel dat stuk overhouden. Ik kan je gerust helpen met het stuk dat je niet nodig hebt, want je zal zelf niet de hele flow rond vermogensbeperking nodig hebben.

Ik zal je mijn mailadres even in PM sturen.
HWAM
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@conda kun je me even je mail adres mailen?
conda
Member
Member
Provider

Mailadres verstuurd in PM. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”