SMA Modbus en andere zooi
- conda
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
@ppallen Bedankt voor de update. Dat is al goed nieuws dat het verloopt zoals verwacht tot hiertoe.
Als je het register 41255(beperking van het vermogen) wil uittesten of het gaat werken alvorens je de home manager verwijdert uit sunny portal, dan kan je dit doen door de UTP kabel even uit de Home manager 2 los te koppelen. De sturing van je batterij zal dan stilvallen en het teveel aan stroom zal het net op gaan. Je kan het register 41255 dan wel uittesten om te zien of het vermogen beperkt wordt en hoe je installatie hierop reageert.
Om de sturing dan helemaal te geven aan de Node Red (home assistant), moet je inderdaad nog de installatie verwijderen uit Sunny Portal.
Jammer genoeg ben je wel je data kwijt, dat je daarin hebt opgebouwd zoals ik al eerder vermelde.
Wel belangrijk is nog even te vermelden enkel de installatie uit Sunny Portal te verwijderen en niet de energiemeter uit je omvormer verwijderen. In principe hoef je dus niet in het menu van je omvormer te zijn, maar in dat menu kan je wel zien dat er een energiemeter gekoppeld is met je omvormer. Die moet onderling data moeten kunnen blijven uitwisselen.
Als de installatie uit Sunny portal weg is, maar uiteraard niet de meter uit de omvormer, dan zien die elkaar nog steeds en neemt de omvormer de basissturing over van de Home manager 2. De omvormer blijft alle data krijgen alsof het een klassieke energiemeter is en je omvormer is de baas vanaf dan en niet meer Home manager 2. Je systeem werkt met andere woorden nog steeds hetzelfde (zonder de functies van Home manager2), maar vanaf dat moment heb je geen overschrijving meer van de Home manager en kan het register 41255 zoveel bespeelt worden als je maar wil. Het vermogen kan vanaf dan beperkt worden, zonder Home manager 2, die dit telkens overschrijft.
De andere registers (om de batterij aan te sturen) zouden nu al probleemloos moeten kunnen werken.
Als je het register 41255(beperking van het vermogen) wil uittesten of het gaat werken alvorens je de home manager verwijdert uit sunny portal, dan kan je dit doen door de UTP kabel even uit de Home manager 2 los te koppelen. De sturing van je batterij zal dan stilvallen en het teveel aan stroom zal het net op gaan. Je kan het register 41255 dan wel uittesten om te zien of het vermogen beperkt wordt en hoe je installatie hierop reageert.
Om de sturing dan helemaal te geven aan de Node Red (home assistant), moet je inderdaad nog de installatie verwijderen uit Sunny Portal.
Jammer genoeg ben je wel je data kwijt, dat je daarin hebt opgebouwd zoals ik al eerder vermelde.
Wel belangrijk is nog even te vermelden enkel de installatie uit Sunny Portal te verwijderen en niet de energiemeter uit je omvormer verwijderen. In principe hoef je dus niet in het menu van je omvormer te zijn, maar in dat menu kan je wel zien dat er een energiemeter gekoppeld is met je omvormer. Die moet onderling data moeten kunnen blijven uitwisselen.
Als de installatie uit Sunny portal weg is, maar uiteraard niet de meter uit de omvormer, dan zien die elkaar nog steeds en neemt de omvormer de basissturing over van de Home manager 2. De omvormer blijft alle data krijgen alsof het een klassieke energiemeter is en je omvormer is de baas vanaf dan en niet meer Home manager 2. Je systeem werkt met andere woorden nog steeds hetzelfde (zonder de functies van Home manager2), maar vanaf dat moment heb je geen overschrijving meer van de Home manager en kan het register 41255 zoveel bespeelt worden als je maar wil. Het vermogen kan vanaf dan beperkt worden, zonder Home manager 2, die dit telkens overschrijft.
De andere registers (om de batterij aan te sturen) zouden nu al probleemloos moeten kunnen werken.
Ik heb een Sunny Boy 3.0 1AV-40 - 3,2kWp Vermogen van de PV-generator - 10 panelen.
Puur alleen panelen, geen batterij. Ik wil met Home Assistant, Node-Red de teruglevering gaan limiteren op het moment dat salderen gaat vervallen. Punt "1. Zero export when export price is negative → Only generate energy used in the home." is dus wat ik zou willen inregelen. Meer eigenlijk niet.
Nu heb ik een aantal vragen:
- Hoe kan ik zien of ik SMA Home Manager 2 heb? Ik heb alleen de gratis diensten die erbij zitten:
*Basisomvang van Sunny Boy 3.0 1AV-40
*Sunny Portal powered by ennexOS en Opgenomen functies in Sunny Portal powered by ennexOS:
Analyse Pro
Dataresolutie: 5 min
Remote parametrering
Apparaatparametersynchronisatie)
- Kan ik simpelweg die json Node-Red file importen en mijn doel bereiken?
Waar moet ik op letten? Kan ik je rechtstreeks bereiken, mail of iets anders?
Thanks, Eric.
Puur alleen panelen, geen batterij. Ik wil met Home Assistant, Node-Red de teruglevering gaan limiteren op het moment dat salderen gaat vervallen. Punt "1. Zero export when export price is negative → Only generate energy used in the home." is dus wat ik zou willen inregelen. Meer eigenlijk niet.
Nu heb ik een aantal vragen:
- Hoe kan ik zien of ik SMA Home Manager 2 heb? Ik heb alleen de gratis diensten die erbij zitten:
*Basisomvang van Sunny Boy 3.0 1AV-40
*Sunny Portal powered by ennexOS en Opgenomen functies in Sunny Portal powered by ennexOS:
Analyse Pro
Dataresolutie: 5 min
Remote parametrering
Apparaatparametersynchronisatie)
- Kan ik simpelweg die json Node-Red file importen en mijn doel bereiken?
Waar moet ik op letten? Kan ik je rechtstreeks bereiken, mail of iets anders?
Thanks, Eric.
- conda
- Member

@HWAM Ik heb je omvormer even opgezocht op de website van SMA en volgens mijn voorzichtige eerste inschatting denk ik dat dit wel moet kunnen.
https://www.sma-benelux.com/producten/s ... 0-50-av-41
Klik op downloads en je kan de volgende file vinden.
https://files.sma.de/downloads/PARAMETE ... 41-V16.zip
Dit geeft je een overzicht van alle modbusregisters die je omvormer heeft. Ik heb enkel even gekeken naar het register dat ik zelf ook gebruik om het vermogen te beperken.
41255
Normalized active power limitation by PV system control
Deze staat in de lijst.
De omvormer dat op de website van SMA staat is wellicht de opvolger van je omvormer en dus heb ik gevraag aan chatgpt:
"Is er een verschil tussen SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 en SMA Sunny Boy 3.0 1AV-41?"
ChatGPT heeft geantwoord:
Er is geen verschil in de basis elektrische specificaties tussen de Sunny Boy 3.0‑1AV‑40 en de Sunny Boy 3.0‑1AV‑41: beide zijn single‑phase 3 kW omvormers met 2 MPP-trackers, 600 V DC input, IP65‑bescherming, en SMA Smart Connected monitoring
Wat verandert er dan wel in de AV‑41?
Geïntegreerde RS‑485 communicatie
De AV‑41 heeft standaard een RS‑485 poort, zodat je eenvoudig Tigo TS4‑R optimizers kunt aansluiten voor per-module monitoring en beheer. De AV‑40 heeft deze interface niet
Lichter & compacter ontwerp
De AV‑41 weegt nog geen 10 kg (Sommige bronnen spreken zelfs van ~9 kg), dankzij een vernieuwd ontwerp en externe aansluitingen. De AV‑40 is zwaarder, rond de 16–17 kg
VP Solar
.
Extra features
Ingebouwde geluidsbuzzer voor aardfoutalarm (AV‑41)
Verbeterde connectiviteit → ingebouwde Wi‑Fi én Ethernet support voor local/cloud webinterface en commissioning
Springers Solar
Indien je een Home manager 2 hebt, dan staat dit zo geschreven op de energiemeter dat in je elektriciteitskast zit ingebouwd. Indien het een gewone energiemeter is, dan staat er "SMA Energy Meter" op. Zoals ik gedaan heb, kan je een Home manager 2 als gewone energiemeter installeren, maar je moet dan je installatie verwijderen uit Sunny Portal, anders zal het register om het vermogen te beperken blijvens overschreven worden. Dit is sinds een van de laatste firmware updates van SMA jammer genoeg. Ze hebben toe het veranderd hoe de apparaten onderling werken, om hun eigen firmware met dynamische tarieven te kunnen implementeren naar het einde van het jaar toe.
Met een gewone energiemeter zou het moeten werken zonder poespas.
Je kan simpelweg die JSON file importeren in Node red. Als je enkel het stuk wil gebruiken om het vermogen te beperken, kan je de rest van de flows deleten en enkel dat stuk overhouden. Ik kan je gerust helpen met het stuk dat je niet nodig hebt, want je zal zelf niet de hele flow rond vermogensbeperking nodig hebben.
Ik zal je mijn mailadres even in PM sturen.
https://www.sma-benelux.com/producten/s ... 0-50-av-41
Klik op downloads en je kan de volgende file vinden.
https://files.sma.de/downloads/PARAMETE ... 41-V16.zip
Dit geeft je een overzicht van alle modbusregisters die je omvormer heeft. Ik heb enkel even gekeken naar het register dat ik zelf ook gebruik om het vermogen te beperken.
41255
Normalized active power limitation by PV system control
Deze staat in de lijst.
De omvormer dat op de website van SMA staat is wellicht de opvolger van je omvormer en dus heb ik gevraag aan chatgpt:
"Is er een verschil tussen SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 en SMA Sunny Boy 3.0 1AV-41?"
ChatGPT heeft geantwoord:
Er is geen verschil in de basis elektrische specificaties tussen de Sunny Boy 3.0‑1AV‑40 en de Sunny Boy 3.0‑1AV‑41: beide zijn single‑phase 3 kW omvormers met 2 MPP-trackers, 600 V DC input, IP65‑bescherming, en SMA Smart Connected monitoring
Wat verandert er dan wel in de AV‑41?
Geïntegreerde RS‑485 communicatie
De AV‑41 heeft standaard een RS‑485 poort, zodat je eenvoudig Tigo TS4‑R optimizers kunt aansluiten voor per-module monitoring en beheer. De AV‑40 heeft deze interface niet
Lichter & compacter ontwerp
De AV‑41 weegt nog geen 10 kg (Sommige bronnen spreken zelfs van ~9 kg), dankzij een vernieuwd ontwerp en externe aansluitingen. De AV‑40 is zwaarder, rond de 16–17 kg
VP Solar
.
Extra features
Ingebouwde geluidsbuzzer voor aardfoutalarm (AV‑41)
Verbeterde connectiviteit → ingebouwde Wi‑Fi én Ethernet support voor local/cloud webinterface en commissioning
Springers Solar
Indien je een Home manager 2 hebt, dan staat dit zo geschreven op de energiemeter dat in je elektriciteitskast zit ingebouwd. Indien het een gewone energiemeter is, dan staat er "SMA Energy Meter" op. Zoals ik gedaan heb, kan je een Home manager 2 als gewone energiemeter installeren, maar je moet dan je installatie verwijderen uit Sunny Portal, anders zal het register om het vermogen te beperken blijvens overschreven worden. Dit is sinds een van de laatste firmware updates van SMA jammer genoeg. Ze hebben toe het veranderd hoe de apparaten onderling werken, om hun eigen firmware met dynamische tarieven te kunnen implementeren naar het einde van het jaar toe.
Met een gewone energiemeter zou het moeten werken zonder poespas.
Je kan simpelweg die JSON file importeren in Node red. Als je enkel het stuk wil gebruiken om het vermogen te beperken, kan je de rest van de flows deleten en enkel dat stuk overhouden. Ik kan je gerust helpen met het stuk dat je niet nodig hebt, want je zal zelf niet de hele flow rond vermogensbeperking nodig hebben.
Ik zal je mijn mailadres even in PM sturen.
-
Gijs Wassink
- Starter

Hallo Allemaal,
Eindelijk heb ik zo als belooft het HEMS (geschreven in C#) op Github gepubliceerd: https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase het geheel staat in een archief read-only mode.
De meeste functies "Zomer module" hebben al enkele maanden naar behoren gedraaid.
De "Winter module" moet deze winter gaan draaien en is nog niet compleet getest.
De zero-export functie werkt opzich moet alleen nog in de hoofdlus geimplementeerd worden. (ga ik komende maanden aanpakken)
Hopelijk help ik hiermee wat mensen op weg.
Zodat ze hun eigen HEMS op basis van SMA-Sunny-Home-Manager kunnen opzetten en wat minder hoeven te ploeteren als ik
.
(Mij heeft het in ieder geval meer dan een jaar gekost om zover te komen)
Wil hierbij nog enkele deelnemers van deze site hartelijk bedanken voor de nuttige inbreng en aanwijzigingen die mij weer wat verder hebben geholpen in de zoektocht.
Als er nog vragen/opmerkingen zijn hoor ik die graag. Mochten er mensen zijn die er mee aan de slag gaan dan hoor graag van de ontwikkelingen/uitbreidingen.
Met viendelijke groeten
Gijs Wassink
Eindelijk heb ik zo als belooft het HEMS (geschreven in C#) op Github gepubliceerd: https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase het geheel staat in een archief read-only mode.
De meeste functies "Zomer module" hebben al enkele maanden naar behoren gedraaid.
De "Winter module" moet deze winter gaan draaien en is nog niet compleet getest.
De zero-export functie werkt opzich moet alleen nog in de hoofdlus geimplementeerd worden. (ga ik komende maanden aanpakken)
Hopelijk help ik hiermee wat mensen op weg.
Zodat ze hun eigen HEMS op basis van SMA-Sunny-Home-Manager kunnen opzetten en wat minder hoeven te ploeteren als ik
(Mij heeft het in ieder geval meer dan een jaar gekost om zover te komen)
Wil hierbij nog enkele deelnemers van deze site hartelijk bedanken voor de nuttige inbreng en aanwijzigingen die mij weer wat verder hebben geholpen in de zoektocht.
Als er nog vragen/opmerkingen zijn hoor ik die graag. Mochten er mensen zijn die er mee aan de slag gaan dan hoor graag van de ontwikkelingen/uitbreidingen.
Met viendelijke groeten
Gijs Wassink
Laatst gewijzigd door Gijs Wassink 15 aug 2025, 11:58, in totaal 2 gewijzigd.
-
Gijs Wassink
- Starter

De SHM* is nog volledig actief wordt door de gwHEMS code op een RaspberryPI aangestuurd.
*
firmware 2.17.4.R
draait op de Sunny-portal powered by EnnexOS (is gemigreerd van de oude Sunny-Portal)
*
firmware 2.17.4.R
draait op de Sunny-portal powered by EnnexOS (is gemigreerd van de oude Sunny-Portal)
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 85 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat doet de shm dan voor jou, en waarom via ander raspberry platform en niet gewoon sma zelf? Ik heb zelf een home assistant systeem met modbus voor sma bovenop de standaard shm 2.0
-
Gijs Wassink
- Starter

SHM
Afhandelen energie flow:
- Zero Export
- PV overschot laden van de EV
- Home Batterij laden en ontladen (a.d.h.v. grid feed-in)
- enz...
RaspberryPI
- Spot mark prijzen ophalen
- Energie verkopen en inkopen a.d.h.v. de spot markt prijzen
- Warmte pomp aansturen (bv warm water maken)
enz...
Dit zijn functies die SMA niet heeft
Afhandelen energie flow:
- Zero Export
- PV overschot laden van de EV
- Home Batterij laden en ontladen (a.d.h.v. grid feed-in)
- enz...
RaspberryPI
- Spot mark prijzen ophalen
- Energie verkopen en inkopen a.d.h.v. de spot markt prijzen
- Warmte pomp aansturen (bv warm water maken)
enz...
Dit zijn functies die SMA niet heeft
-
Gijs Wassink
- Starter

Hallo Allemaal,
ik heb gwHEMS archive op GitHub https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase ge-update.
- Globale refactoring door gevoerd. (Tibber: SDK code is totaal verwijdert en de afhanglelijkheid van de Newton Json library is niet meer nodig)
- Tibber (EPEX Spot) voorbereid op kwartier prijzen. (Tibber gaat de eerste oktober dit jaar over op kwartier prijzen)
- verder ben ik begonnen de Zero Export functie te implementeren.
M.v.g.
Gijs
ik heb gwHEMS archive op GitHub https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase ge-update.
- Globale refactoring door gevoerd. (Tibber: SDK code is totaal verwijdert en de afhanglelijkheid van de Newton Json library is niet meer nodig)
- Tibber (EPEX Spot) voorbereid op kwartier prijzen. (Tibber gaat de eerste oktober dit jaar over op kwartier prijzen)
- verder ben ik begonnen de Zero Export functie te implementeren.
M.v.g.
Gijs
-
Gijs Wassink
- Starter

Hallo Allemaal,
ik heb gwHEMS archive op GitHub https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase nog maals ge-update.
gewerkt aan:
-- De Zero-Export functie te is nu geimplementeerd en globaal getest.
- Verder variabelen namen refactoring en code opschonen doorgevoerd.
- In de winter maanden ga ik de winter module verder afmaken en testen.
Voorlopig is dit mijn bijdrage hopelijk draagd het bij om een aantal mensen te inspireren om een eigen HEMS te ontwikkelen.
M.v.g.
Gijs
ik heb gwHEMS archive op GitHub https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase nog maals ge-update.
gewerkt aan:
-- De Zero-Export functie te is nu geimplementeerd en globaal getest.
- Verder variabelen namen refactoring en code opschonen doorgevoerd.
- In de winter maanden ga ik de winter module verder afmaken en testen.
Voorlopig is dit mijn bijdrage hopelijk draagd het bij om een aantal mensen te inspireren om een eigen HEMS te ontwikkelen.
M.v.g.
Gijs
-
Gijs Wassink
- Starter

Ik heb de repo https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase na een paar weken private gezet omdat ik er op de achtergrond nog volop mee aan het ontwikkelen ben.
Heb inmiddels het volgende gewijzigd:
1. Settings worden nu via settings.json in gelezen. (dus geen hardcoded usernames, passwords, Ip addressen, in de broncode meer)
2. Meer sturing via de Sunny Home Manger laten lopen bv. besturing van de Home Storage "batterij" wordt nu door de SHM gedaan. (liep via de STP6SE Inverter)
hierdoor is de "batterij" besturing veel robuster en fexibeler geworden. (SHM en STP6SE conflecteren niet meer)
3.Tibber inlezen van kwartier prijzen.
4. M.b.v. Copilot gwHEMS geheugen management sterk verbeterd.
5. Voorbereiding planning en sheduler geimplementeerd.
6. etc....
Heb de repo weer open gezet
1. Settings worden nu via settings.json in gelezen. (dus geen hardcoded usernames, passwords, Ip addressen, in de broncode meer)
2. Meer sturing via de Sunny Home Manger laten lopen bv. besturing van de Home Storage "batterij" wordt nu door de SHM gedaan. (liep via de STP6SE Inverter)
hierdoor is de "batterij" besturing veel robuster en fexibeler geworden. (SHM en STP6SE conflecteren niet meer)
3.Tibber inlezen van kwartier prijzen.
4. M.b.v. Copilot gwHEMS geheugen management sterk verbeterd.
5. Voorbereiding planning en sheduler geimplementeerd.
6. etc....
Heb de repo weer open gezet
- broke23
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 25 keer
Hey @Gijs Wassink, ik ga proberen hiermee aan de slag te gaan. Op welke raspberry pi heb je deze draaien dan ?
Voorts, nog mensen hier die merken dat HA en de sma integratie geen data meer uitleest ?
issue staat ook op github: https://github.com/home-assistant/core/issues/155891
Voorts, nog mensen hier die merken dat HA en de sma integratie geen data meer uitleest ?
issue staat ook op github: https://github.com/home-assistant/core/issues/155891
- broke23
- Premium Member

Ik zit vast met de flows import. Break actor en director worden niet meer herkend en installeren lukt ook niet zomaar blijkbaar. Volgens chatgpt dus 
Edit: blijkt dat het node-red-contrib-switch-break is dat ontbrak. Net als node-red-contrib sun-position
Ik kan verder denk ik
Edit: blijkt dat het node-red-contrib-switch-break is dat ontbrak. Net als node-red-contrib sun-position
Ik kan verder denk ik
- broke23
- Premium Member

Kan iemand aangeven hoe je die epex spot sensor erbij haalt aub ? Ik raak er niet aan uitconda schreef: 19 mei 2025, 07:37
Nog 1 vraagje: gebruikt die in je versie nog de "Rank sensor" of "the most expensive hour in de the morning" sensor? In geval dat die nog de "rank sensor" gebruikt, is het handiger om in HACS de Epex spot sensor te downloaden en gebruiken in de plaats. Hiermee kan je exacter het duurste uur 's sochtends en 's avonds mee maken. Je kan hiermee eenvoudig enkele binary sensors mee maken die aan gaan op het goedkooptste of duurste uur in de ochtend of avond. Dit is handig voor het aansturen van individuele toestellen zoals vaatwasser, wasmachine, ...
lijkt dat je daar keuze krijgt uit 7 providers ? (Awattar, energyforcast.de, smard.de,smartenergy.at, tibber, entso-E, Energy-charts.info)
Of zit ik hier totaal verkeerd ?
- conda
- Member

Ondertussen is de naam van die integratie misleidend, want die haalde zijn prijzen van https://www.epexspot.com/en , maar nu niet meer.
Ze hebben er https://transparency.entsoe.eu/ aan toegevoegd. Als je dus de Belgische prijzen wil dan zal je deze moeten selecteren.
Hier zou je moeten een token aanmaken: https://transparencyplatform.zendesk.co ... rity-token
Omdat deze integratie (EPEX SPOT) een tijd geen belgische prijzen meer leverde, ben ik zelf overgestapt op de Nordpool integratie via HACS. Je hebt dan enkel de rauwe data en heb zelf de sensoren aangemaakt die ik nodig heb. Zelf gebruik ik de EPEX SPOT integratie dus niet meer, gezien ik alle sensoren nu zelf heb nagemaakt.
Het meest eenvoudige is dus wel om deze EPEX SPOT te gebruiken, gezien ze nu normaal gezien wel terug Belgische prijzen leveren via Entsoe.
Hier kan je de volledige uitleg vinden normaal gezien van deze integratie. https://github.com/mampfes/ha_epex_spot
Laat gerust weten of je hiermee verder kan of waar je vast loopt.
Ze hebben er https://transparency.entsoe.eu/ aan toegevoegd. Als je dus de Belgische prijzen wil dan zal je deze moeten selecteren.
Hier zou je moeten een token aanmaken: https://transparencyplatform.zendesk.co ... rity-token
Omdat deze integratie (EPEX SPOT) een tijd geen belgische prijzen meer leverde, ben ik zelf overgestapt op de Nordpool integratie via HACS. Je hebt dan enkel de rauwe data en heb zelf de sensoren aangemaakt die ik nodig heb. Zelf gebruik ik de EPEX SPOT integratie dus niet meer, gezien ik alle sensoren nu zelf heb nagemaakt.
Het meest eenvoudige is dus wel om deze EPEX SPOT te gebruiken, gezien ze nu normaal gezien wel terug Belgische prijzen leveren via Entsoe.
Hier kan je de volledige uitleg vinden normaal gezien van deze integratie. https://github.com/mampfes/ha_epex_spot
Laat gerust weten of je hiermee verder kan of waar je vast loopt.
- broke23
- Premium Member

Je hebt het over de data hieronder die je zelf nabouwde dan of ben ik mis ?conda schreef: 30 jan 2026, 13:23Omdat deze integratie (EPEX SPOT) een tijd geen belgische prijzen meer leverde, ben ik zelf overgestapt op de Nordpool integratie via HACS. Je hebt dan enkel de rauwe data en heb zelf de sensoren aangemaakt die ik nodig heb. Zelf gebruik ik de EPEX SPOT integratie dus niet meer, gezien ik alle sensoren nu zelf heb nagemaakt.
IVM je solcast dashboard, heb je enig idee hoeveel keer die gaat refreshen op een dag ? je kan nu slechts 10 api calls doen per dag, vroeger waren dat er 50 blijkbaar, gaat dat een probleem geven denk je ?conda schreef: 19 mei 2025, 07:37### Adjusted EPEXSPOT electricity prices ###
adjusted_average_electricity_import_price:
friendly_name: "Adjusted Average Electricity import Price"
unit_of_measurement: "€/kWh"
value_template: >
{{ ((1.02 * states('sensor.epex_spot_data_average_price') | float)
+ 0.004 + 0.011 + 0.00392 + 0.0433 + 0.0019 + 0.0475) * 1.06 | round(3) }}
unique_id: adjusted_average_electricity_import_price
adjusted_current_electricity_import_price:
friendly_name: "Adjusted Current Electricity Import Price"
{{ ((1.02 * states('sensor.epex_spot_data_price') | float)
unique_id: adjusted_current_electricity_import_price
adjusted_current_electricity_export_price:
friendly_name: "Adjusted Current Electricity Export Price"
{{ ((0.98 * states('sensor.epex_spot_data_price') | float)
- 0.015) * 1.00 | round(3) }}
unique_id: adjusted_current_electricity_export_price
adjusted_highest_electricity_import_price:
friendly_name: "Adjusted Highest Electricity Import Price"
{{ ((1.02 * states('sensor.epex_spot_data_highest_price') | float)
unique_id: adjusted_highest_electricity_import_price
adjusted_lowest_electricity_import_price:
friendly_name: "Adjusted Lowest Electricity Import Price"
{{ ((1.02 * states('sensor.epex_spot_data_lowest_price') | float)
unique_id: adjusted_lowest_electricity_import_price
...
PS: ik zie dus nu de forecast van solcast, maar hoe doe jij dat met die zuidwest en zuidoost opstelling ? ik heb 2 pv systems opgezet , maar hoe gaat dan in zijn werk dan ? Er staat dus 2 pv systems maken, maar hoe doet het dat met 1 api key ?
- conda
- Member

Wel ik heb het eigenlijk over de stap ervoor. Een integratie zoals de EPEX spot krijgt haalt zijn 96 kwartierprijzen binnen en die zitten in geval van EPEX SPOT integratie in de sensor "current price" als attribuut. Die integratie gaat zelf een aantal extra senoren leveren zoals highest price, lowest price, rank, ....Je hebt het over de data hieronder die je zelf nabouwde dan of ben ik mis ?
Met de overstap van uurprijzen naar kwartierprijzen of af en toe random breekt de integratie omdat er iets veranderd is aan de website van EPEX SPOT. Dan zijn die prijzen weer enkele dagen niet beschikbaar tot de integratie gefixt is door diegene die de integratie onderhoud.
Ook gebruikte ik eerst de EPEX SPOT in HACS (extra integratie) om het duurste uur, goedkoopste uur, etc... te berekenen. Hier was ook hetzelfde verhaal. Het is telkens wachten tot de integratie gemaakt is, als er iets breekt of veranderd is en dan werkt het enkele dagen niet. Je bent afhankelijk van iemand anders om je sensoren te laten draaien.
Dit is op zich niet zo erg allemaal, maar soms wel vervelend als je moet wachten tot eerst iemand anders iets moet herstellen om je eigen systeem te laten werken.
Omdat ik toen niet wilde wachten op een fix van de integratie zelf, ben ik ondertussen overgestapt op Nordpool (HACS). Zo heb ik 1 sensor met de "current price" en 96 attributen met alle kwartierprijzen.
Ik heb nu zelf scriptjes draaien in een functienode in node red om al de juiste data uit de dataset te halen en naar de juiste sensor te sturen, die dan in de yaml code de prijs volledig berekent. Die scriptjes heb ik toen ook gewoon aan chatgpt gevraagd, gezien ik zelf geen scriptjes schrijven kan.
Code: Selecteer alles
// haal de prijzen van vandaag op
let prices = msg.data?.attributes?.today;
if (!prices || prices.length !== 96) {
node.warn("Geen geldige prijsdata van vandaag.");
return null;
}
// zet alle prijzen om naar numbers
prices = prices.map(p => Number(p));
// hoogste prijs bepalen
let highestPrice = Math.max(...prices);
// payload is enkel de hoogste prijs
msg.payload = highestPrice;
return msg;
Met andere woorden heb ik de functie van die sensoren nagemaakt, zodat ik enkel nog afhankelijk ben van de dataset die moet binnen komen.
Er is absoluut niets mis met de integraties zoals EPEX SPOT te gebruiken, want die werken het meeste van de tijd. Ik heb er zelf ook lang gebruik van gemaakt om automatiseringen te laten draaien. Ik heb enkel mijn afhankelijkheid van iemand anders zijn integratie afgebouwd om voor mezelf het risico te verkleinen dat je moet wachten op iemand anders om iets te herstellen om je systeem te laten verder draaien.
Als je zoals ik je panelen in twee richtingen hebt liggen, dan gaat de integratie 5 keer op een dag updaten. In de praktijk heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden. De integratie is verbeterd door de tijd heen. Vroeger moest je zelf de waarden van de twee richtingen bijeen tellen, maar nu krijg je een sensor dat dit reeds doet. Ook het updaten doet de integratie over de 24u zelf. Vroeger was dit anders. Tot hiertoe is het de integratie, die me de meest acurate data levert. Een voorspelling is en blijft natuurlijk een voorspelling. Je kan best altijd een veilige marge inbouwen.IVM je solcast dashboard, heb je enig idee hoeveel keer die gaat refreshen op een dag ? je kan nu slechts 10 api calls doen per dag, vroeger waren dat er 50 blijkbaar, gaat dat een probleem geven denk je ?
- broke23
- Premium Member

Amai, ik ben al ruime tijd bezig alles op te zetten, ChatGPT kan er soms toch wat van als je een paar uur bezig bent ze
Gelukkig ben je er zelf nog heel attent en kan ik die op fouten betrappen
Denk wel dat er her en der wat extra werd gezet door chatgpt, niet in nodered, dat heb ik 1 op 1 behouden voorlopig, maar alles opbouwen ervoor. Zonder ChatGPT was ik daar nooit aan begonnen!
We komen er wel, deadline 1/3
Denk wel dat er her en der wat extra werd gezet door chatgpt, niet in nodered, dat heb ik 1 op 1 behouden voorlopig, maar alles opbouwen ervoor. Zonder ChatGPT was ik daar nooit aan begonnen!
We komen er wel, deadline 1/3
- broke23
- Premium Member

Iemand die volgende meldingen weet op te lossen zonder dat alles omvalt ?
Gevonden ondertussen:
elke node die melding gaf op string zetten, maar dan 1 per 1 deployen ipv all at once blijkbaar ... you gotta know 
Code: Selecteer alles
State type is deprecated and will be removed in version 1.0Code: Selecteer alles
Deprecated Settings (click to expand/collapse)
The following settings are deprecated and may be removed in future versions. It is recommended to update your configuration to avoid potential issues.
State Type
Warning: The 'State Type' setting will be removed in version 1.0. Please update your configuration accordingly. - broke23
- Premium Member

Iemand een idee hoe te gaan testen? Loskoppelen HM2 maar dan kan de omvormer toch niets meer van de data zien die komt van HM2 ?
Dus irrevertably delete plant op sunnyportal, maar dan kan je nadien ook niet meer sturen als blijkt dat er toch nog fouten inzitten?
Dus irrevertably delete plant op sunnyportal, maar dan kan je nadien ook niet meer sturen als blijkt dat er toch nog fouten inzitten?
- conda
- Member

Je kan niet anders dan deze uit sunnyportal verwijderen. Zolang je energiemeter en omvormer samen op hetzelfde netwerk zitten, dan krijgt je omvormer de data van je energiemeter, ook al zit die niet meer in sunnyportal. In je omvormer is die energiemeter normaal gezien toegevoegd en zien die elkaar ongeacht sunnyportal. Kijk maar eens in het menu van je omvormer. Van zodra je je energiemeter in sunnyportal aanmeldt, dan gaat hij je modbuscommando's overschrijven. Zonder sunnyportal gebruik ik mijn setup ook. Ik heb alle data in Home assistant en sunnyportal gebruik ik niet meer. Van zodra je in sunnyportal aangemeld bent, dan bederft die het feestje. 
- broke23
- Premium Member

SMA zou eindelijk overstag gaan:
https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/dyna ... stal%20nog
Is natuurlijk wel een artikel uit NL... zal toch samenhangen met BE hoop ik zo ?! (DE was al langer aan de gang hiermee)
https://www.sma.de/en/products/energy-m ... me-manager
* “StromWallet Dynamic Pro” tariff, powered by SMA and LichtBlick, is already available for SMA systems in Germany. The availability of EPEX Spot pricing in Germany, Belgium, and the Netherlands is planned for the first half of 2026 – with more countries to follow.
https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/dyna ... stal%20nog
Is natuurlijk wel een artikel uit NL... zal toch samenhangen met BE hoop ik zo ?! (DE was al langer aan de gang hiermee)
https://www.sma.de/en/products/energy-m ... me-manager
* “StromWallet Dynamic Pro” tariff, powered by SMA and LichtBlick, is already available for SMA systems in Germany. The availability of EPEX Spot pricing in Germany, Belgium, and the Netherlands is planned for the first half of 2026 – with more countries to follow.
- conda
- Member

Het is om dit te ontwikkelen dat ze de werking hebben aangepast in hun firmware en vanaf dan kon je niet meer zelf je batterij aansturen als de HM2 in je systeem zat. Op zich wel interessant om te testen of hun nieuwe functies naar behoren werken op moment het uitkomt in België.
-
Gijs Wassink
- Starter

Na vijf maanden (ontwikkeling) heb ik de repo (voor de liefhebbers) weer open gezet. https://github.com/GW-Lab/gwHEMS-Userbase
1. Editor voor de settings.json toegevoegd. https://github.com/GW-Lab/gwHEMSConfig-Userbase
2. Settings,json wordt nu door een file watcher in de gaten gehouden.
3. Zero-export en EV-charger samenwerking verbeterd.
4. Tibber inlezen van kwartier prijzen. (is nu default)
5. Tijd verschoven batterij laden toegevoegd.
6. Planner/Sheduler geimplementeerd. (moet nog wel hier en daar geoptmaliseerd worden)
7. Dagelijkse gwHEMS planning/sheduler kan nu via EMail verzonden worden.
8. Doel runtime is nu .NET 10.0
9. gwHEMS structuur en geheugen management weer verbeterd. (m.b.v. Copilot)
Hopelijk helpt dit de energie transitie weer een beetje vooruit:
1. Editor voor de settings.json toegevoegd. https://github.com/GW-Lab/gwHEMSConfig-Userbase
2. Settings,json wordt nu door een file watcher in de gaten gehouden.
3. Zero-export en EV-charger samenwerking verbeterd.
4. Tibber inlezen van kwartier prijzen. (is nu default)
5. Tijd verschoven batterij laden toegevoegd.
6. Planner/Sheduler geimplementeerd. (moet nog wel hier en daar geoptmaliseerd worden)
7. Dagelijkse gwHEMS planning/sheduler kan nu via EMail verzonden worden.
8. Doel runtime is nu .NET 10.0
9. gwHEMS structuur en geheugen management weer verbeterd. (m.b.v. Copilot)
Hopelijk helpt dit de energie transitie weer een beetje vooruit:
- broke23
- Premium Member

Dag Gijs, jij met full ecosysteem SMA, kan jij bij negatieve importprijzen (met belastigen reeds afgetrokken) de batterij laden met die negatieve prijzen om tegelijk 0 of 1% solar power te gebruiken?
We concludeerden recentelijk dat je niet 0 solar kan doen, want dan laadt je batterij niet, je gaat enkel je huidige verbruik dan gaan afnemen van het net. (dus verbruikers sturen op dat moment)
We concludeerden recentelijk dat je niet 0 solar kan doen, want dan laadt je batterij niet, je gaat enkel je huidige verbruik dan gaan afnemen van het net. (dus verbruikers sturen op dat moment)
-
Gijs Wassink
- Starter

Hallo Broke23,
SMA heeft de import functie Power limit via SHM2 modbus register 40016 met negative waarden (-1% t/m -!00%) niet vrij gegeven. (Zie hier onder mijn note uit de code HMApiClient.cs)
De work a round (die je beschijft) met de +1% export solar power is door mij niet geimplementeerd maar is denk ik wel redelijk gemakelijk te realiseren.
// Note:
// SMA has Grid Export and Import limitation implemented on the SHM2. (see manual SHM2 ModBus interface register 40016)
// In the Netherlands (grid congestion guidelines). SMA has the Import limitation function is disabled.
public async Task GridPowerLimitAsync(int soc, GridDir direction, GridPowerLimit power, bool force)
{
var (limit, activity) = (direction, power) switch
{
(GridDir.Export, GridPowerLimit.Zero) => (GridPowerLimit.Zero, ModbusActivity.ZeroExport),
(GridDir.Export, _) => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle),
(GridDir.Import, GridPowerLimit.Zero) => (GridPowerLimit.Zero, ModbusActivity.ZeroImport),
(GridDir.Import, _) => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle),
_ => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle)
};
await ActivePowerLimitAsync(new GridPowerLimitCtrl { Direction = direction, PowerLimit = limit }, activity, soc, force);
}
SMA heeft de import functie Power limit via SHM2 modbus register 40016 met negative waarden (-1% t/m -!00%) niet vrij gegeven. (Zie hier onder mijn note uit de code HMApiClient.cs)
De work a round (die je beschijft) met de +1% export solar power is door mij niet geimplementeerd maar is denk ik wel redelijk gemakelijk te realiseren.
// Note:
// SMA has Grid Export and Import limitation implemented on the SHM2. (see manual SHM2 ModBus interface register 40016)
// In the Netherlands (grid congestion guidelines). SMA has the Import limitation function is disabled.
public async Task GridPowerLimitAsync(int soc, GridDir direction, GridPowerLimit power, bool force)
{
var (limit, activity) = (direction, power) switch
{
(GridDir.Export, GridPowerLimit.Zero) => (GridPowerLimit.Zero, ModbusActivity.ZeroExport),
(GridDir.Export, _) => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle),
(GridDir.Import, GridPowerLimit.Zero) => (GridPowerLimit.Zero, ModbusActivity.ZeroImport),
(GridDir.Import, _) => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle),
_ => (GridPowerLimit.Maximum, ModbusActivity.Idle)
};
await ActivePowerLimitAsync(new GridPowerLimitCtrl { Direction = direction, PowerLimit = limit }, activity, soc, force);
}
-
Gijs Wassink
- Starter

Mijn code werkt inderdaat met een active SHM.
Heb de work a round met de +1% export solar power op de SHM getest. helaas de batterij wordt niet geladen.
note:
Ik heb in totaal drie omvormers en als ik de Zero Export via de SHM aanstuur (register 40016) dan regelt de SHM de terug regeling van alle drie de omvormers automatisch.
Heb de work a round met de +1% export solar power op de SHM getest. helaas de batterij wordt niet geladen.
note:
Ik heb in totaal drie omvormers en als ik de Zero Export via de SHM aanstuur (register 40016) dan regelt de SHM de terug regeling van alle drie de omvormers automatisch.
-
Gijs Wassink
- Starter

Ik denk dat ik het werkend heb. (SHM2 firmware 2.18.14.R - sunny portal powered by EnnexOS)
Het werkte eerst niet omdat in de portal optimization parameter op balanced had staan.
Nadat ik de optimization op Economical gezet heb is het gaan werken
ik wil nog even een slag om de arm houden omdat inmiddels de zon heel laag staat en ik tijdens het testen niet goed kan beoordelen of de inverters echt goed terug regelen.
morgen even goed testen. (kijken wat de instelling Economical allemaal teweeg brengt
)
wat heb ik gedaan:
1. SHM modBus register 40016 waarde: -100% (Import 100% van het grid inverter(s) stoppen met produceren van power)
2. SHM modBus register 40151 waarde: 802 (neem battery controle over van de SHM)
3. SHM modBus register 40149 waarde: -6000 (charge the batterij met 6000 watt) batterij wordt geladen met 5500 watt
Het werkte eerst niet omdat in de portal optimization parameter op balanced had staan.
Nadat ik de optimization op Economical gezet heb is het gaan werken
ik wil nog even een slag om de arm houden omdat inmiddels de zon heel laag staat en ik tijdens het testen niet goed kan beoordelen of de inverters echt goed terug regelen.
morgen even goed testen. (kijken wat de instelling Economical allemaal teweeg brengt
wat heb ik gedaan:
1. SHM modBus register 40016 waarde: -100% (Import 100% van het grid inverter(s) stoppen met produceren van power)
2. SHM modBus register 40151 waarde: 802 (neem battery controle over van de SHM)
3. SHM modBus register 40149 waarde: -6000 (charge the batterij met 6000 watt) batterij wordt geladen met 5500 watt
- conda
- Member

40016 heb ik zelf ook nog niet getest. Heb eigenlijk alleen maar met 41255 gewerkt om het vermogen terug te schroeven.
Morgen toch eens testen met 40016.
Benieuwd of het een verschil zou maken. 41255 op 0% is batterij niet kunnen opladen en op 1% begint de solar terug vol de batterij op te laden. Dat maakt aan het net opladen op moment dat je de solaropwek op 0 zet niet mogelijk.
40016 op 0% is bij jou wel mogelijk om je batterij op te laden uit het net?
Morgen eens testen of dit met mijn setup ook lukt. Ik heb al geleerd dat er verschil is in setup en hoe de batterij communiceert met de omvormer rechtstreeks of via canbus.
Benieuwd of dit enkel met een full SMA setup gaat of ook met een BYD batterij.
Ik heb op zich mijn automatisering om mijn WPboiler aan te sturen als extra verbruiker indien nodig, maar hoe meer opties hoe beter.
Morgen toch eens testen met 40016.
Benieuwd of het een verschil zou maken. 41255 op 0% is batterij niet kunnen opladen en op 1% begint de solar terug vol de batterij op te laden. Dat maakt aan het net opladen op moment dat je de solaropwek op 0 zet niet mogelijk.
40016 op 0% is bij jou wel mogelijk om je batterij op te laden uit het net?
Morgen eens testen of dit met mijn setup ook lukt. Ik heb al geleerd dat er verschil is in setup en hoe de batterij communiceert met de omvormer rechtstreeks of via canbus.
Benieuwd of dit enkel met een full SMA setup gaat of ook met een BYD batterij.
Ik heb op zich mijn automatisering om mijn WPboiler aan te sturen als extra verbruiker indien nodig, maar hoe meer opties hoe beter.
-
Gijs Wassink
- Starter

Hallo Conda,
Als ik in de manual van de STP6SE kijk dan accepteert het modBus register 40016 GEEN negative waardes. (Import limitation function)
Dus niet compatible met de functies van de SHM modBus register 40016 die wel negative waardes accepteert.
Vermoed dat het niet gaat werken zonder SHM.
Als ik in de manual van de STP6SE kijk dan accepteert het modBus register 40016 GEEN negative waardes. (Import limitation function)
Dus niet compatible met de functies van de SHM modBus register 40016 die wel negative waardes accepteert.
Vermoed dat het niet gaat werken zonder SHM.
- conda
- Member

Klopt, maar je schrijft toch geen negatieve waarden naar het register 40016? --> 65536 - 100 = 65436 alias = -100%
In de modbus documentatie van de omvormer staat er niet expliciet in dat deze geen negatieve waarden accepteert, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze deze wel accepteert natuurlijk.
De documentatie van de SHM2 vermeld dit wel expliciet dat 40016 negatieve waarden accepteert.
Ik zou het vreemd vinden moesten dezelfde registers in SHM2 en de omvormer niet dezelfde waarden accepteren, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.
De praktijktest zal het moeten uitwijzen denk ik.
Wat is er anders aan jou setup dat dit wel werkt met SHM2 in je setup?
Bij mij wordt 40149 telkens overschreven door SHM2 sinds die welbepaalde firmwareupdate.
Ik test vandaag 40016 en zal het resultaat positief of negatief hier posten.
Ik ben wel heel benieuwd of het zal werken of niet. The proof of the pudding is in the eating.
Toegevoegd na 1 uur 17 minuten 58 seconden:
Test zonet uitgevoerd.
Setup SMA SHM2 als reguliere energiemeter geinstalleerd, dus geen invloed op overschrijven modbuscommando's. Tripower 8 + BYD batterij met eigen BMS.
Uitgevoerd van boven naar beneden.

Helaas: bij het actieve setpoint op -500 te zetten, gaan de panelen terug voluit produceren om alles in de batterij te stoppen.
Zelfde gedrag als vermogen limiteren met 41255 en dus geen verschil.
Register 40016 gaf echter geen error bij het injecteren van de negatieve waarde van -100 alias hexadecimale omrekening en het vermogen van de panelen werden netjes uitgeschakeld tot 46 w.
@broke23 misschien kan jij eens testen, gezien jij een volledig native SMA setup hebt?
@Gijs Wassink Hoe komt dat 40149 bij jou niet overschreven wordt door SHM2 of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben oprecht verwonderd.
In de modbus documentatie van de omvormer staat er niet expliciet in dat deze geen negatieve waarden accepteert, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze deze wel accepteert natuurlijk.
De documentatie van de SHM2 vermeld dit wel expliciet dat 40016 negatieve waarden accepteert.
Ik zou het vreemd vinden moesten dezelfde registers in SHM2 en de omvormer niet dezelfde waarden accepteren, maar het zou altijd kunnen natuurlijk.
De praktijktest zal het moeten uitwijzen denk ik.
Wat is er anders aan jou setup dat dit wel werkt met SHM2 in je setup?
Bij mij wordt 40149 telkens overschreven door SHM2 sinds die welbepaalde firmwareupdate.
Ik test vandaag 40016 en zal het resultaat positief of negatief hier posten.
Ik ben wel heel benieuwd of het zal werken of niet. The proof of the pudding is in the eating.
Toegevoegd na 1 uur 17 minuten 58 seconden:
Test zonet uitgevoerd.
Setup SMA SHM2 als reguliere energiemeter geinstalleerd, dus geen invloed op overschrijven modbuscommando's. Tripower 8 + BYD batterij met eigen BMS.
Uitgevoerd van boven naar beneden.

Helaas: bij het actieve setpoint op -500 te zetten, gaan de panelen terug voluit produceren om alles in de batterij te stoppen.
Zelfde gedrag als vermogen limiteren met 41255 en dus geen verschil.
Register 40016 gaf echter geen error bij het injecteren van de negatieve waarde van -100 alias hexadecimale omrekening en het vermogen van de panelen werden netjes uitgeschakeld tot 46 w.
@broke23 misschien kan jij eens testen, gezien jij een volledig native SMA setup hebt?
@Gijs Wassink Hoe komt dat 40149 bij jou niet overschreven wordt door SHM2 of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben oprecht verwonderd.
-
Gijs Wassink
- Starter

Ik schijf alleen maar naar de SHM dus de omvormers krijgen hun opdrachten alleen van de SHM.
Ik schrijf zeker negatieve waarden naar het register 40016 alias = -100% wat volgens de manual "HM-20-Modbus-NSD-TI-en-12.pdf" bladzijde 21 ook is toegestaan.
Door op de sunny portal de optimization op Economical te zetten dacht ik gisteren tegen de avond (met een slag om de arm) dat het werkte maar helaas het systeem gaat een 1/2 minuut "rommelen" waarna het terug valt naar het bekende gedrag (PV gaat de batterij laden)
Note:
Wat ik eerder al melde is dat (volgens copilot) SMA de SHM in nederland i.v.b.m. congestie problematiek niet toestaat de SHM import limitatie functie (register 40016 waarde -100) te gebruiken.
Ik schrijf zeker negatieve waarden naar het register 40016 alias = -100% wat volgens de manual "HM-20-Modbus-NSD-TI-en-12.pdf" bladzijde 21 ook is toegestaan.
Door op de sunny portal de optimization op Economical te zetten dacht ik gisteren tegen de avond (met een slag om de arm) dat het werkte maar helaas het systeem gaat een 1/2 minuut "rommelen" waarna het terug valt naar het bekende gedrag (PV gaat de batterij laden)
Note:
Wat ik eerder al melde is dat (volgens copilot) SMA de SHM in nederland i.v.b.m. congestie problematiek niet toestaat de SHM import limitatie functie (register 40016 waarde -100) te gebruiken.