Hi
Ik heb het al op 2 fiets forums geteld maar zonder resultaat daarom probeer ik het hier eens.
Een bepaalde keer dat ik met mijn fiets reed merkte ik op dat de indicator van de voorste versnelling niet juist staat.
De vraag is wat is de juiste werkwijze om de indicator voor de versnellingen van shimano terug correct af te stellen?
Dus eigen trail and error toegepast
Zo deed ik het :
Bij het schakelen van 1 naar 3 alles ok bij terugschakelen van 3 naar2 daar dan sprong de indicator over de 2 heel dicht naar de 1.
Dus even chatgpt ingeschakeld en die zei dat ik volgende moest doen:
- het beschermkapje er afdoen:
- dan zie je een moer met daarover een wit groot plastieken paatje laten we het noem ken de juiste naam niet.
- dit moest ik tegenwijzerzin verdraaien maar dit ging niet.
- wat wel ging is het er afdoen en terug opsteken. Dit een paar keer gedaan en ook de versnellingen op en af geschakeld.
Op de foto is het witte plaatje te zien dat ik aantal x heb verwijderd
Of dit de correcte werkwijze is betwijfel ik.
regelen indicator shimano versnelling
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
en wat was het resultaat van wat chatgpt u heeft laten doen ? heeft dat geholpen of is het erger geworden ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Waarom chatgpt? Die bevuilt de correcte informatie (de handleiding!) met allerlei andere informatie van allerlei andere bronnen en weet niet eens wat hij aan het zeggen is?!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 763 keer
- Bedankt: 252 keer
Is het niet eerder dat de indicator juist staat maar de derailleur moet bijgesteld worden om overeen te komen met de juiste tandwielen?
https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/GN000 ... 28-DUT.pdf
^ dit is een algemene handleiding van Shimano (zie vanaf p.19 voor afstelling min/max tandwiel). Met het juiste modelnummer kan je waarschijnlijk een betere vinden op https://si.shimano.com/nl/
NOTA :: ik ben geen mechanicien noch fietser dus alle internet advies is op je eigen risico, en zoals de Shimano handleiding aangeeft: verkeerde afstellingen kunnen gevaarlijk zijn want je rijdt ermee in het verkeer.
https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/GN000 ... 28-DUT.pdf
^ dit is een algemene handleiding van Shimano (zie vanaf p.19 voor afstelling min/max tandwiel). Met het juiste modelnummer kan je waarschijnlijk een betere vinden op https://si.shimano.com/nl/
NOTA :: ik ben geen mechanicien noch fietser dus alle internet advies is op je eigen risico, en zoals de Shimano handleiding aangeeft: verkeerde afstellingen kunnen gevaarlijk zijn want je rijdt ermee in het verkeer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
Handleiding gaat over de tandwielen niet over de versnellingschiftet op het stuur. Maar toch bedankt.
Zal eens mailzn naar de fabrikant welke versnellingenshifter ze gebruiken en waar ik de handleiding vind voor het afregelen van de schifter en indicator
Zal eens mailzn naar de fabrikant welke versnellingenshifter ze gebruiken en waar ik de handleiding vind voor het afregelen van de schifter en indicator
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
- Bedankt: 197 keer
Van de Shimano shifters bestaan er geen handleidingen. Normaal doet je deze niet open en worden bij de meeste fietsenmakers vervangen als ze versleten zijn of slecht werken.
Some blijven ze haperen of schakelen ze slecht, meestal is het voldoende om er fijne olie in het mechanisme te spuiten ...
Maar zoals @cptKangaroo ook schreef, misschien is het gewoon de instelling van de derailleur.
Maar er zijn wel YT video's van te vinden hoe je zoiets openmaakt en reinigt en smeert, jaja dat kan je
Voorbeeldje hier van een Shimano XT M738 linker 3-speed shifter, maar er zijn meerdere kanalen te vinden.
Met indicator XT M739:
Some blijven ze haperen of schakelen ze slecht, meestal is het voldoende om er fijne olie in het mechanisme te spuiten ...
Maar zoals @cptKangaroo ook schreef, misschien is het gewoon de instelling van de derailleur.
Maar er zijn wel YT video's van te vinden hoe je zoiets openmaakt en reinigt en smeert, jaja dat kan je

Voorbeeldje hier van een Shimano XT M738 linker 3-speed shifter, maar er zijn meerdere kanalen te vinden.
Met indicator XT M739:
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
Thx de onderste is een gelijkaar model.
Maar snap niet waarom fietsmakers hem vervangen als hij perfect shakekd en enkel de indicator fout doet
Een tijdje met bezig geweest maar werkt gelijk een naaimachinetje terug.
Indicator duid mooi de 2de versnelling aan na terug schakelen van 3de naar 2de
Zal te veel tijd kosten en lukt hun misschien niet was ook trail and error en portie geluk vermoed ik
Maar snap niet waarom fietsmakers hem vervangen als hij perfect shakekd en enkel de indicator fout doet
Een tijdje met bezig geweest maar werkt gelijk een naaimachinetje terug.
Indicator duid mooi de 2de versnelling aan na terug schakelen van 3de naar 2de
Zal te veel tijd kosten en lukt hun misschien niet was ook trail and error en portie geluk vermoed ik
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
Ik denk dat dit een historisch moment is voor userbase.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
- Bedankt: 197 keer
Techniek blijft techniek hé, we kunnen ook over auto of motor techniek praten toch 

Uurloon fietsenmakers ?glda19 schreef: 3 weken geleden Maar snap niet waarom fietsmakers hem vervangen als hij perfect shakeld en enkel de indicator fout doet
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04