Eén miljoen laadpunten in Europa
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
We plannen momenteel een roadtrip naar Kroatie en dan geloof ik de kaart best... snelladers lijken daar op één hand te tellen (tenzij je 50kW laders wil meetellen).
Ik vrees dat het een uitdaging gaat worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 776 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Een tip voor wie regelmatig door Frankrijk rijdt (of via West-Frankrijk richting Frans en Spaans baskenland: IE Charge =>
https://iecharge.io/
Lossen zowat alle problemen op waar (niet EV rijders) over klagen:
- Snellaadpalen tot 320 kW (je moet dan wel een EV hebben die kan snelladen).
- Overal goedkoper laden dan de meeste nu in Vlaanderen thuisladen via het net (25 cent/kWh incl. BTW voor HPC!)
- Geen laadpas noch abo nodig en uitgebreide betaalmogelijkheden: de eigen IE Chargeapp eventueel gekoppeld aan Apple of Google Pay, contactloos betalen met Visa, Mastercard, Maestro, V-Pay, RFID laadkaart van werkgever of anderen,...
- Indien geregistreerd op app met e-mailadres na laden een overzichtfactuur in je e-mailbox.
- "One click charging" indien gebruik van de (gratis) IECharge app (in de buurt van het laadstation detecteert - indien geolocatie op je smartphone is toegestaan - de app je voertuig, wijst een vrij laadstation aan en je moet alleen nog het voorgestelde laadpunt aanklikken, inpluggen en laden start).
Doorgaans niet op de toeristen assen.
FastNed maakt nu deel uit van het Spark Alliance netwerk.
In één app zie je nu de laadstations van Fastned, Atlante, Electra en IONITY.
Lossen zowat alle problemen op waar (niet EV rijders) over klagen:
- Snellaadpalen tot 320 kW (je moet dan wel een EV hebben die kan snelladen).
- Overal goedkoper laden dan de meeste nu in Vlaanderen thuisladen via het net (25 cent/kWh incl. BTW voor HPC!)
- Geen laadpas noch abo nodig en uitgebreide betaalmogelijkheden: de eigen IE Chargeapp eventueel gekoppeld aan Apple of Google Pay, contactloos betalen met Visa, Mastercard, Maestro, V-Pay, RFID laadkaart van werkgever of anderen,...
- Indien geregistreerd op app met e-mailadres na laden een overzichtfactuur in je e-mailbox.
- "One click charging" indien gebruik van de (gratis) IECharge app (in de buurt van het laadstation detecteert - indien geolocatie op je smartphone is toegestaan - de app je voertuig, wijst een vrij laadstation aan en je moet alleen nog het voorgestelde laadpunt aanklikken, inpluggen en laden start).
Doorgaans niet op de toeristen assen.
FastNed maakt nu deel uit van het Spark Alliance netwerk.
In één app zie je nu de laadstations van Fastned, Atlante, Electra en IONITY.
Laatst gewijzigd door ivob 5 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 19 keer
Wij zijn dit jaar in mei in Kroatië, Sibenik op vakantie geweest, geen enkel probleem gehad met het vinden van laadpunten. In Sibenik zelf meerdere laadpunten, op de snelwegenen en toeristische attracties snelladers. Tesla zal de komende maanden ook extra laders bijplaatsen en bestaande laadplekken uitbreiden(eerder dit jaar bekend gemaakt op X).DarkV schreef: 5 dagen geleden We plannen momenteel een roadtrip naar Kroatie en dan geloof ik de kaart best... snelladers lijken daar op één hand te tellen (tenzij je 50kW laders wil meetellen).
Ik weet niet naar waar je in Kroatië juist gaat maar aan de kustlijn zou ik mij geen zorgen maken.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
In de verstedelijkte gebieden is er vaak geen probleem, daar heb je ook de infrastructuur voor zulke vermogens.
ABRP routeplanner helpt je ook goed met plannen van je trip.
ABRP routeplanner helpt je ook goed met plannen van je trip.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Als ik de voorlopige planning hier naast me zie liggen dan staat daar reeds Trieste (IT), Porec, Rovinj, Pula, Opatija, Rijeka, Krk, Cres, NP Sjeveni, Velebit, Zadar, NP-Paklenica, Sibenik, Trogir, Split, Dubrovnik, ... op. In grote lijnen dus langs de kust/eilenanden van het noorden tot aan Dubrovnik in het zuiden en dan terug via enkele NP's (binnenland/autostrade) naar het noorden.Matomatisch schreef: 5 dagen geleden Ik weet niet naar waar je in Kroatië juist gaat maar aan de kustlijn zou ik mij geen zorgen maken.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Kroatië heeft grotendeels het voordeel dat je steeds relatief dichtbij de kust bent waar er wel laadpunten zijn. Ik zou me dus niet overdreven zorgen maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik ben ook fan van iecharge voornamelijk omwille van het tarief. Maar...ivob schreef: 5 dagen geleden Een tip voor wie regelmatig door Frankrijk rijdt (of via West-Frankrijk richting Frans en Spaans baskenland: IE Charge =>
Vorig weekend 3 locaties gebruikt/geprobeerd.
1. laders beschikbaar in de app en ook effectief. Smooth proces. Lekker snel en goedkoop (goedkoper dan andere trage of minder snelle palen)
2. laders stonden in de app als tijdelijk onbeschikbaar. Nu passeerden we daar toch en ter plaatse gecheckt en ze werkten wel. Opnieuw vlot kunnen laden.
3. laders stonden in de app beschikbaar maar ter plaatse werkten ze niet. Een Deens koppel dat daar ook al stond vertelde dat ze eerst wel konden laden maar dat het dan plots uitviel. Ze belden naar de supportlijn en kozen de Engelse taaloptie maar kwamen bij iemand terecht die enkel Frans sprak en die konden dus niet communiceren. Ik belde vervolgens zelf, koos ook de Engelse optie (om te testen) en inderdaad, enkel Frans. De man kon enkel bevestigen dat er een stroompanne was en dat het misschien 15 minuten zou duren. Als het na 15 minuten niet opgelost was moesten we maar elders gaan. (letterlijk zo gezegd, klantenservice à la Française).
Terwijl we dat kwartier wachtten zagen we de laadpalen rebooten: Ubuntu opstartscherm.
De palen hadden dus wel stroom maar om één of andere reden geen hoogspanning.
Na ruim 15 minuten naar een alternatief gereden.
Niet op toeristen assen hoewel we bij iedere laadbeurt of poging er telkens enkel buitenlanders (toeristen) waren. Dus die weten ze wel te vinden.
De laders staan echt op godvergeten oorden, echt letterlijk tussen weiden en akkers, een eind van bewoning. Je vraagt je af waarom die plaatsen gekozen worden. Nu voor mij niet echt een probleem omdat we toch trekkend reizen en de kleine wegen verkiezen boven autostrades.
Maar reken dus niet enkel op Eicharge want ze liggen zo ver uit elkaar dat je de volgende misschien niet haalt als er één buiten werking is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 776 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Met "toeristenassen" bedoel ik uiteraard de péages waar de doorsnee toerist tijdens dezelfde periodes en masse staat aan te schuiven in zuidelijke richting, aka route du soleil en aangrenzende N-alternatieven (de N-wegen zijn de voorkeurroutes van sleurhutten afkomstig ten noorden van Vlaanderen.
Uiteraard heb je vakantiegangers die eerder voor de rustigere wegen kiezen en bij voorkeur niet minstens 1000 km op één dag achter zich willen laten.
Het was vanwege mij ook maar een vrijblijvende tip. Men doet er zelf mee wat men wil.
Mij maakt het persoonlijk niet uit waar ik binnen de EU ga laden want dat is overal aan dezelfde prijs.
En ik ga sowieso slechts hoogstzelden met een auto/EV op reis. Op doorreis door Frankrijk mijd ik dan ook zoveel mogelijk de A en N assen en leg doorgaans niet meer dan 300 km per dag af.
Dit jaar zal de EV-trip zich hoogstwaarschijnlijk beperken tot Gent (de gekregen vakantiebonnen van de werkgever moeten nu eenmaal eens opgebruikt worden).
Dat haal ik op en af wel zonder onderweg bij te laden.
Uiteraard heb je vakantiegangers die eerder voor de rustigere wegen kiezen en bij voorkeur niet minstens 1000 km op één dag achter zich willen laten.
Het was vanwege mij ook maar een vrijblijvende tip. Men doet er zelf mee wat men wil.
Mij maakt het persoonlijk niet uit waar ik binnen de EU ga laden want dat is overal aan dezelfde prijs.
En ik ga sowieso slechts hoogstzelden met een auto/EV op reis. Op doorreis door Frankrijk mijd ik dan ook zoveel mogelijk de A en N assen en leg doorgaans niet meer dan 300 km per dag af.
Dit jaar zal de EV-trip zich hoogstwaarschijnlijk beperken tot Gent (de gekregen vakantiebonnen van de werkgever moeten nu eenmaal eens opgebruikt worden).
Dat haal ik op en af wel zonder onderweg bij te laden.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
iecharge ligt er inderdaad vaak uit, hun palen staan steeds vlak onder een hoogspanningslijn en dikwijls dan nog in the middle of nowhereR2D2 schreef: 2 dagen geleden Ik ben ook fan van iecharge voornamelijk omwille van het tarief. Maar...
Altijd een backup plan voorzien als je iecharge wil laden!!!
Alternatief is izivia chargers bij de mcdonalds, veel stations vlakbij de autoroute, even snel bereikbaar als de lader op de autostrade parking, maar veel goedkoper dan de ionity's en fastneds van de autoroute
30 cent voor180kW lader
of yes55 laders, op sommige plaatsen te duur, maar ook hier en daar te vinden aan 24 cent, ook 180kW