Vannacht was er een bedrijfsbrand in mijn omgeving. Rond 3;00 ontvingen de verschillende simkaarten in het gezin een waarschuwing hierover en dat als gevolg hiervan ramen en deuren moesten gesloten worden.
Er zijn in het gezin 5 simkaarten waarvan 2 van DIGI. Het waarschuwingsbericht werd ontvangen op 3 simkaarten. De DIGI simkaarten ontvingen de waarschuwing niet!
Hier zijn 3 mogelijkheden. Of Be-Alert geeft de info niet door aan DIGI. Of Digi stuurt de berichten van Be-Alert niet door, Of een combinatie van de twee.
Al met al is dit toch een gevaarlijke situatie die moet gecorrigeerd worden.
Dacht dat er iemand van DIGI meeleest op het forum. Mogelijk kan hij of zij dit intern bekijken.
DIGI en Be-Alert
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zucht. Dit is nu toch ongelofelijk. Anno 2025.
Kan er AUB ASAP afgestapt worden van BE-ALERT en overgeschakeld worden op cell broadcast, een eenvoudige en bewezen technologie die toelaat dat ALLE toestellen in een bepaald gebied een noodbericht ontvangen, ongeacht achterliggende problemen bij de operator en zonder nood aan "inschrijving"?
Geen idee waarom men hier het warm water wou heruitvinden, tenzij dan natuurlijk om bepaalde politieke connecties een enorm lucratief contract te geven om BE-ALERT te ontwikkelen en te onderhouden met belastingsgeld.
Inzake is het altijd belangrijk om de verantwoordelijke minister en partij bij naam te noemen, dat was Joëlle Milquet (cdH, nu Les Engages), die BE-ALERT opgericht heeft in hetzelfde jaar dat ze fraude pleegde met verkiezingsgeld. Als er doden vallen door de implementatie van BE-ALERT, ligt de verantwoordelijkheid bij haar.
Kan er AUB ASAP afgestapt worden van BE-ALERT en overgeschakeld worden op cell broadcast, een eenvoudige en bewezen technologie die toelaat dat ALLE toestellen in een bepaald gebied een noodbericht ontvangen, ongeacht achterliggende problemen bij de operator en zonder nood aan "inschrijving"?
Geen idee waarom men hier het warm water wou heruitvinden, tenzij dan natuurlijk om bepaalde politieke connecties een enorm lucratief contract te geven om BE-ALERT te ontwikkelen en te onderhouden met belastingsgeld.
Inzake is het altijd belangrijk om de verantwoordelijke minister en partij bij naam te noemen, dat was Joëlle Milquet (cdH, nu Les Engages), die BE-ALERT opgericht heeft in hetzelfde jaar dat ze fraude pleegde met verkiezingsgeld. Als er doden vallen door de implementatie van BE-ALERT, ligt de verantwoordelijkheid bij haar.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1072 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
'k zou zeggen: doe een voorstel aan de bevoegde minister.
@DIGI Belgium Kan iemand hier eens een blik op werpen?
@DIGI Belgium Kan iemand hier eens een blik op werpen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 197 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Uit de Cell broadcast Wiki (link hierboven):
Persoonlijk ken ik wel niemand die dit gebruikt.
Ik neem aan dat BE-Alert en NL-Alert op dezelfde manier werken ? Of zijn er toch nog verschillen ?Sinds 8 november 2012 wordt NL-Alert landelijk gebruikt door de veiligheidsregio's. Omdat cell broadcast in Nederland tot die tijd geen grootschalig gebruik kende, zijn niet alle telefoons in staat deze berichten te ontvangen....
Persoonlijk ken ik wel niemand die dit gebruikt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 2 keer
BE Alert werkt met Location-Based SMS, terwijl NL-Alert werkt via Cell broadcast. (https://www.berec.europa.eu/en/pws).
Verschil? Ene is gewoon iedereen krijgt het en andere is enkel mensen die daarvoor kiezen of in het gebied zit waar het noodgeval is.
Cell Broadcast (CB) = One-to-many broadcast:
Bij Cell Broadcast gaat er ook een luide alarm af bij ontvangst. Terwijl bij Location Based SMS gewoon een sms is die je krijgt.
Verschil? Ene is gewoon iedereen krijgt het en andere is enkel mensen die daarvoor kiezen of in het gebied zit waar het noodgeval is.
Cell Broadcast (CB) = One-to-many broadcast:
- Sends messages to all compatible devices within a cell tower's coverage area.
- No user opt-in required: All compatible devices automatically receive the messages.
- Efficient for large-scale alerts: Ideal for rapidly disseminating urgent information to a wide audience, like emergency warnings.
- No personalized messages.
- Limited to text-based content.
- Message length is restricted.
- Accuracy depends on cell tower range.
- Targeted messaging: Delivers messages to specific users based on their location.
- Requires user registration (sometimes): Users might need to register their location or be tracked by the service.
- More precise targeting: Can target users within a smaller area than CB.
- More versatile: Can be used for personalized offers, targeted advertising, and location-based services.
- Can be affected by network congestion.
- Requires user information or registration.
- Potential for privacy concerns.
Bij Cell Broadcast gaat er ook een luide alarm af bij ontvangst. Terwijl bij Location Based SMS gewoon een sms is die je krijgt.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Mijn vrouw heeft een digi sim (ikzelf hey of orange). BE-alert meldingen krijgt ze gewoon binnen. Toen we in Griekenland waren en er een aardbeving was in de nacht kregen we eveneens allebei melding.
Ik denk dat je het niet bij digi moet zoeken.
Niet dat ik de grootste fan ben van digi met de miserie dat we hebben gehad in het begin. Maar eerlijk is eerlijk.
Niet dat ik de grootste fan ben van digi met de miserie dat we hebben gehad in het begin. Maar eerlijk is eerlijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 4 keer
13 jaar geleden was dat idd zo, maar gezien ondertussen al verschillende jaren verplicht in bepaalde andere EU-landen en men geen aparte modellen per EU-land maakt denk ik dat je al een hele tijd geen toestellen meer vindt die dit niet ondersteunen.lacer schreef: 2 dagen geleden Omdat cell broadcast in Nederland tot die tijd geen grootschalig gebruik kende, zijn niet alle telefoons in staat deze berichten te ontvangen....
- TanknaT
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 53 keer
Als ik het goed lees heb je die melding ontvangen in Griekenland. Dus niet via het DIGI netwerk in Belgie. Waarschijnlijk is die melding daar verstuurd door de provider in Griekenland waarmee DIGI samenwerkt..Nexus1980 schreef: 2 dagen geleden Toen we in Griekenland waren en er een aardbeving was in de nacht kregen we eveneens allebei melding.
Geenszins mijn bedoeling om DIGI te blameren, ik wens ze alle succes toe. Maar kan alleen maar melden wat ik vastgesteld heb. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat als een probleem wordt vastgesteld, dit gemeld wordt. Als een DIGI medewerker meer info wil, kan dat altijd gevraagd worden per PM.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
volgens de website nederlandveilig.nl zou technisch gezien toch, naar schatting ongeveer de helft van de mobile telefoons zo'n Nl-alert kunnen ontvangen. Maar dan hangt het nog af van instellingen die je manueel moet aanpassen. Daarnaast zou het nog altijd niet werken op een iphone en zouden verschillende Nederlandse providers het systeem niet ondersteunen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Nee, het woord eveneens impliceert dat in het binnenland (het Digi of Proximus netwerk) we de melding ook hebben ontvangen.TanknaT schreef: 1 dag geledenAls ik het goed lees heb je die melding ontvangen in Griekenland. Dus niet via het DIGI netwerk in Belgie. Waarschijnlijk is die melding daar verstuurd door de provider in Griekenland waarmee DIGI samenwerkt..Nexus1980 schreef: 2 dagen geleden Toen we in Griekenland waren en er een aardbeving was in de nacht kregen we eveneens allebei melding.
Geenszins mijn bedoeling om DIGI te blameren, ik wens ze alle succes toe. Maar kan alleen maar melden wat ik vastgesteld heb. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat als een probleem wordt vastgesteld, dit gemeld wordt. Als een DIGI medewerker meer info wil, kan dat altijd gevraagd worden per PM.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 1 keer
EU-alert (cell broadcast) werkt al heel lang op een iphone zonder manueel aanpassingen te moeten doen. Volgens de rijksoverheid zou in 2020 al 94% van de bevolking de berichten ontvangen. België is trouwens nog één van de laatste Europese landen die LB SMS gebruikt. Er waren nog andere landen maar die zijn al aan het migreren naar EU-Alert. Het is alvast positief dat er een EU standaard is voor die cell broadcasts en dat niet ieder land zijn eigen systeem heeft ontwikkeld.fmcstaartmees schreef: 1 dag geleden volgens de website nederlandveilig.nl zou technisch gezien toch, naar schatting ongeveer de helft van de mobile telefoons zo'n Nl-alert kunnen ontvangen. Maar dan hangt het nog af van instellingen die je manueel moet aanpassen. Daarnaast zou het nog altijd niet werken op een iphone en zouden verschillende Nederlandse providers het systeem niet ondersteunen.
Enige wat ik me afvraag is of DIGI klanten benadeeld worden bij het versturen van de SMS-en aangezien dat over een controlekanaal gaat dat in beheer zit bij Proximus? Zou Proximus hierin prio kunnen geven aan hun eigen klanten?