Ik heb de positie van de overheid (vooral CD&V) waarbij de reeële kost zou moeten vergoed worden niet begrepen. Hoewel dit in theorie de beste oplossing is, staat de inspanning die je daarvoor moet leveren en de complexiteit van de oplossing aan geen kanten in verhouding tot het beoogde doel. Tenzij het doel is de boekhoudsector, de IT sector, de sociale secretariaten en de advocatenkantoren veel werk te geven. De huidige wijziging met een forfait is m.i. de beste oplossing. Staat de vergoeding niet in verhouding tot de ontvangst, dan is dat - volgens mij - vooral ten gevolge van het capaciteitstarief. Welnu, dat ze dat dan eens afschaffen. Geen budget? Doek Fluvius op en de miljarden vallen zo uit de lucht.
Ikzelf heb eindelijk een digitale meter, een zwaardere aansluiting én een laadpaal, en ik kan die installtatie nauwelijks op z'n capaciteit gebruiken, of ik betaal me blauw elke maand. Het gevolg is dat ik na een verplaatsing enkele minuten ga laden bij Tesla Superchargers aan een belachelijk tarief van 0,32€ / kWh en dan 's avonds / 's nachts zeer rustig thuis bijlaadt van stel 50% --> 80%. Ik steek dan nog een klein beetje toe privé, maar bon, dan heb ik minstens dat capaciteitstarief min of meer onder controle.
Off topic: ik begrijp compleet niet hoe de Fastneds, Allego's, en consoorten van deze wereld aan meer dan 0,65 € / kWh aan klanten geraken. Bij Fastned heb ik al over 0,90 € / kWh geladen. Dat is 3 x de normale prijs. Stel dat tankstations hun diesel aan 5 € de liter zouden verkopen, dan komt er toch niemand tanken? En met electrisch laden... dat passeert gewoon. Dat bedrijven / leasingmaatschappijen dat accepteren, dat moet er mij eens iemand uitleggen...
EV thuis laden: VAA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Een groot deel van de EV's zijn salarisauto's.
Een groot deel van de gebruikers van EV's betalen de laadkosten niet zelf.
Het maakt hen niet uit hoeveel het laden aan iedere paal kost. De meeste hebben zelfs geen flauw benul van de werkelijke kostprijs van laden en al zeker niet aan een AC laadpaal.
En de werkgevers sluiten contracten af met laadproviders. Net zoals ze dat doen met providers van tankkaarten.
Ze betalen dus niet de eenheidsprijs die een privé persoon betaalt aan de laadpaal/pomp.
Ze, toch bedrijven die de rekening maken, sluiten totaalcontracten af bij de goedkoopste aanbieder en geen individuele contracten voor iedere laadbeurt.
En dan heb je nog een deel van de privépersonen die zichzelf graag op kosten jaagt omdat het wat moeite kost om te vergelijken. En dat geldt heus niet alleen voor laden en tanken.
En ja, langs de autosnelweg is tanken doorgaans ook veel duurder dan bij de lokale prijsbreker. En ook daar blijft men klanten aantrekken die zonder al te veel na te denken of te rekenen hun bak volgooien (omdat ze het zelf niet moeten betalen of het teveel moeite kost om naar goedkopere alternatieven op zoek te gaan).
De netbeheerder gewoon afschaffen zodat daarmee alle "individuele" problemen zijn opgelost is wel een heel simplistische redenering.
Maar die "simplistische oplossing" is er al. Je bent nl. niet verplicht om gebruik te maken van de diensten van een openbaar net dat op ieder ogenblik in evenwicht dient te zijn en waarbij een deel van de opbrengsten gebruikt worden om de gemeentebelastingen in evenwicht te houden.
Schaf dus je netaansluiting af en je bent verlost van captar, netkosten en winstmarges van energieleveranciers.
Iedere situatie is trouwens anders en dat heeft men dan doorgaans ook nog voor een deel zelf in de hand.
Ikzelf heb bv. al jaren een digitale meter, geen zwaardere aansluiting, een thuislaadpaal sinds 2019, betaal geen extra captar, betaal me niet blauw aan elektriciteit, integendeel maak een mooie extra winst op iedere geladen kWh.
Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van captar. Dat is nl. een prijscomponent waar ik voor het grootste deel rechtstreeks invloed op heb. Je zou ook voorstander kunnen zijn van geen captar en, zoals in Nederland, een jaarlijks/dagelijks hoog vast aansluitrecht. Heb je totaal geen invloed op. Betaal je, zeker met een zwaardere aansluiting, je blauw aan of je nu één of 1000 kWh afneemt, je blauw betalen zal je.
Wat voor de één een voordeel is dat is voor de ander een nadeel.
Je kan nu eenmaal geen openbaar net(tarieven) uitrollen/beheren aangepast aan de verlangens van ieder individu.
Het maakt hen niet uit hoeveel het laden aan iedere paal kost. De meeste hebben zelfs geen flauw benul van de werkelijke kostprijs van laden en al zeker niet aan een AC laadpaal.
En de werkgevers sluiten contracten af met laadproviders. Net zoals ze dat doen met providers van tankkaarten.
Ze betalen dus niet de eenheidsprijs die een privé persoon betaalt aan de laadpaal/pomp.
Ze, toch bedrijven die de rekening maken, sluiten totaalcontracten af bij de goedkoopste aanbieder en geen individuele contracten voor iedere laadbeurt.
En dan heb je nog een deel van de privépersonen die zichzelf graag op kosten jaagt omdat het wat moeite kost om te vergelijken. En dat geldt heus niet alleen voor laden en tanken.
En ja, langs de autosnelweg is tanken doorgaans ook veel duurder dan bij de lokale prijsbreker. En ook daar blijft men klanten aantrekken die zonder al te veel na te denken of te rekenen hun bak volgooien (omdat ze het zelf niet moeten betalen of het teveel moeite kost om naar goedkopere alternatieven op zoek te gaan).
De netbeheerder gewoon afschaffen zodat daarmee alle "individuele" problemen zijn opgelost is wel een heel simplistische redenering.
Maar die "simplistische oplossing" is er al. Je bent nl. niet verplicht om gebruik te maken van de diensten van een openbaar net dat op ieder ogenblik in evenwicht dient te zijn en waarbij een deel van de opbrengsten gebruikt worden om de gemeentebelastingen in evenwicht te houden.
Schaf dus je netaansluiting af en je bent verlost van captar, netkosten en winstmarges van energieleveranciers.

Iedere situatie is trouwens anders en dat heeft men dan doorgaans ook nog voor een deel zelf in de hand.
Ikzelf heb bv. al jaren een digitale meter, geen zwaardere aansluiting, een thuislaadpaal sinds 2019, betaal geen extra captar, betaal me niet blauw aan elektriciteit, integendeel maak een mooie extra winst op iedere geladen kWh.
Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van captar. Dat is nl. een prijscomponent waar ik voor het grootste deel rechtstreeks invloed op heb. Je zou ook voorstander kunnen zijn van geen captar en, zoals in Nederland, een jaarlijks/dagelijks hoog vast aansluitrecht. Heb je totaal geen invloed op. Betaal je, zeker met een zwaardere aansluiting, je blauw aan of je nu één of 1000 kWh afneemt, je blauw betalen zal je.
Wat voor de één een voordeel is dat is voor de ander een nadeel.
Je kan nu eenmaal geen openbaar net(tarieven) uitrollen/beheren aangepast aan de verlangens van ieder individu.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zeer juist ivo!ivob schreef: 1 maand geleden Een groot deel van de EV's zijn salarisauto's.
Het maakt hen niet uit hoeveel het laden aan iedere paal kost.
Dit groot deel van de gebruikers kiest er voor om de werkgever op kosten te jagen
Ze drukken dit dan uit met bijvoorbeeld volgende uitspraak:
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh.
-
- Elite Poster
Inderdaad, je was gisteren even afwezig?
En nog meer goed nieuws: de EU die Jambon & Co, ondanks opdringerig lobbywerk, terugfluit over het verlengen van fiscale gunstregimes voor ondingen als hybrides.
Maar dat hoort meer thuis in het topic over "Aan de twijfelende EV rijders".

En nog meer goed nieuws: de EU die Jambon & Co, ondanks opdringerig lobbywerk, terugfluit over het verlengen van fiscale gunstregimes voor ondingen als hybrides.
Maar dat hoort meer thuis in het topic over "Aan de twijfelende EV rijders".

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bij ons vraagt men wel om laden aan snelladers te beperken vanwege de extra kost. Bedoeling is dus dat je thuis of op kantoor laadt aan de standaard laders (maar inderdaad daar maakt het niet uit of de app zegt of het nu 20 of 30 cent is).ivob schreef: 1 maand geleden En de werkgevers sluiten contracten af met laadproviders. Net zoals ze dat doen met providers van tankkaarten.
-
- Elite Poster
Uiteraard.
Iedere werkgever heeft zijn eigen carpolicy.
En zijn eigen policy wat betreft kantoor-/thuiswerk.
En blijkbaar ook al een eigen verrekenmethode om het thuisladen te vergoeden.
Iedere werkgever heeft zijn eigen carpolicy.
En zijn eigen policy wat betreft kantoor-/thuiswerk.
En blijkbaar ook al een eigen verrekenmethode om het thuisladen te vergoeden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 53 keer
We hebben Blink in ons app complex. Dat is een ramp als bedrijf.honda4life schreef:Ik vind dit wel een interessante piste, maar moeilijk te controleren wat effectief thuis geladen is lijkt me.heist_175 schreef: 3 maanden geledenGemak.liegebeestig schreef: 3 maanden geleden Als je laadpaal mid gecertifieerd is dan is er geen echte reden waarom je werkgever naar de teller van de auto kijkt toch?
Ze lezen - via een pokkedure intermediary en via VIN - de boordlader uit.
Die data krijgen ze in een dashboard aangeleverd, waarop ze dan de uitbetaling baseren.
Ik denk ook niet dat elk merk zo open is in OBD, bij Volvo kan je dat volgens mij al vergeten denk ik.
Bij ons overpriced Blink laadpalen, slim laden zit er niet echt in.
Ze hebben ook een rebranded NRGKick maar oh nee dat mag ook weer niet omdat de oude granny charger geen succes was.
Beetje triest verhaal in het algemeen hé met OCCP, dat zou toch niet veel meer moeten voorstellen dan server, user, password en een MID-gecertificeerde teller maar ja... dan rinkelt de kassa niet genoeg hé.
En weggaan is natuurlijk zware kosten voor allen.