Dag allemaal,
Ik moest een paar SMS-jes naar buitenlandse nummers sturen en eigenlijk ook een paar buitenlandse nummers bellen. Vanuit België valt dat dus niet onder je bundels. Ik zat echter vlakbij de Franse grens, dus ik heb even mijn telefoon manueel verbonden met het netwerk van Free. Even gewacht en ik kreeg keurig het SMS-je "Welkom in Frankrijk."
Daarna heb ik 1 SMS verstuurd en ik heb toch een extra kost van €0,07 ofwel 1 SMS vanuit België naar een buitenlands nummer.
Ik had op dat moment nog wel verbinding met het Wifi-netwerk van mijn appartement en het VolTE logo was actief.
Zou het kunnen, dat er alsnog roaming wordt aangerekend, omdat VolTE actief was op een Belgisch IP, van het netwerk in het appartement ?
Alternatief zou natuurlijk zijn, dat Hey! de boel om zeep heeft geholpen en de wissel naar een Frans netwerk pas traag in aanmerking heeft genomen.
De volgende dag heb ik Wifi verbroken en wat SMS-jes verstuurd en getelefoneerd en die zijn niet aangerekend.
Hey! Op Free (F), toch buitenlands SMS-je aangerekend
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 1 keer
@Dixit, bedoel je niet dat VoWifi actief was ipv VoLTE?
VoLTE gebruikt niet het Wifi netwerk, het mobiele netwerk.
VoWifi is momenteel niet ondersteund tijdens roaming, via VoWifi lijkt het me normaal dat de SMS wordt aangerekend.
VoWifi is momenteel niet ondersteund tijdens roaming, via VoWifi lijkt het me normaal dat de SMS wordt aangerekend.
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 72 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Neen dat klopt niet! Vanaf je je in een EU land bevindt dat niet je thuisland is dan bel je en SMS je volgens je bundel, OOK naar buitenlandse EU nummers.cadsite schreef: 2 weken geleden waar je ook bent, naar een buitenlands nummer wordt je aangerekend.
'roam like at home' betekent dat je in heel de EU zone de tarieven van thuis betaalt. Dus naar een FR nummer kost je altijd hetzelfde, of je nu thuis, in FR of in NL bent.
Toegevoegd na 3 minuten 13 seconden:
Bijvoorbeeld:
- nerph
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 21 keer
https://www.heytelecom.be/nl/hulp-en-su ... rnationaal
Dus idd, aangezien Dixit op een Franse netwerk zat, deed hij aan roaming en zou het gewoon van zijn bundle moeten komen.In de landen van de Europese Unie en in het Verenigd Koninkrijk kan je bellen, SMS sturen of surfen alsof je in België bent. Je gebruikt dezelfde volumes die inbegrepen zijn in je abonnement (opgelet : Zwitserland, Andorra en Monaco zijn geen lid van de Europese Unie!).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat is nieuw voor mij. Volgens mij als je in het buitenland en je belt naar een buitenlands nummer, dan kost je dat niet hetzelfde als je vanuit BE naar dat buitenlands nummer belt.'roam like at home' betekent dat je in heel de EU zone de tarieven van thuis betaalt. Dus naar een FR nummer kost je altijd hetzelfde, of je nu thuis, in FR of in NL bent.
Dat wordt ook bevestigd als je bv de Orange roaming tool gebruikt: https://www.orange.be/nl/opties-en-dien ... g/tarieven
Vul maar in als je bv vanuit NL naar een FR telefoonnummer belt tov van je NL vervangt door BE.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Ratface
- Premium Member
@Vaganzza Lees a.u.b. alle posts in een topic vooraleer te reageren. Dit werd reeds uitgeklaard.
Toegevoegd na 1 uur 8 minuten 23 seconden:
Toegevoegd na 1 uur 8 minuten 23 seconden:
Is niet nieuw. Ik had er ook eerst moeite mee, het is gewoon zodanig absurd...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3742 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Roam like at home is inderdaad, terwijl je roamt (binnen EU) wordt alles aangerekend aan het binnenlands tarief.
Wat hier gebeurd is (éénmalig smsje aan betalend tarief van BE naar FR) is inderdaad door de "misleiding" van het systeem:
Wat hier gebeurd is (éénmalig smsje aan betalend tarief van BE naar FR) is inderdaad door de "misleiding" van het systeem:
- mobiele data manueel ingesteld op FR.
- WiFi bleef actief op een Belgisch netwerk.
- als je in een grensgebied volop gebruik wilt maken van de roaming voordelen, door (manueel) aan te melden op een buitenlands netwerk, leg dan ook uw WiFi uit ...
Absurditiet heb je als verschillende instanties bevoegd zijn:Ratface schreef: 2 weken geleden Is niet nieuw. Ik had er ook eerst moeite mee, het is gewoon zodanig absurd...
- voor roaming binnen EU heeft de EU dit gereguleerd.
- binnenlandse tarieven (en dus de kosten vanuit BE naar buitenland) zijn niet gereguleerd (bevoegdheid BIPT).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- VossyGamer
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 59 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bij dat 'Roam like at home' principe waar alles zogezegd hetzelfde is als het binnenlandse tarief, vraag ik mij toch af waarom de meeste operators toch aparte EU-bundels maken. Hoezo kan/mag dit? En waarom doet men dit?
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited – €40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
VoWiFi inderdaad. Dank je. Het symbooltje van een telefoonhoorn met golfjes eruit.hn123 schreef: 2 weken geleden @Dixit, bedoel je niet dat VoWifi actief was ipv VoLTE?
Ik heb nochtans manueel ingelogd op Free en daar bevestiging van gekregen. Als VoWiFi niet werkt op roaming, zou het dan inderdaad door VoWiFi zijn gekomen, dat ik op Orange B ben blijven steken (of er weer even hard op terug ben gegooid) ?
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 1 keer
@Dixit ja, sommige telecomoperatoren waarschuwen hun klanten dat via VoWifi je het tarief aangerekend krijgt alsof je niet roamt
Zie bijvoorbeeld hieronder een vermelding van Free voor hun Franse klanten:
https://assistance.free.fr/articles/1235
Les appels en Wi-Fi depuis l’étranger sont facturés au même tarif que les appels émis depuis la France métropolitaine. Pour connaitre la tarification des appels en Wi-Fi depuis l'étranger vers l'international, reportez-vous à la grille tarifaire de votre forfait mobile.
Zie bijvoorbeeld hieronder een vermelding van Free voor hun Franse klanten:
https://assistance.free.fr/articles/1235
Les appels en Wi-Fi depuis l’étranger sont facturés au même tarif que les appels émis depuis la France métropolitaine. Pour connaitre la tarification des appels en Wi-Fi depuis l'étranger vers l'international, reportez-vous à la grille tarifaire de votre forfait mobile.
- Ratface
- Premium Member
Omdat je niet roamt als je vanuit België naar een EU-land belt en dus wel de volle pond betaalt op dat moment. Daarom bestaan er EU-bundels. Die zijn er niet om te gebruiken als je roamt want dan bel je sowieso aan nationale tarieven binnen je bundel.VossyGamer schreef: 2 weken geleden Bij dat 'Roam like at home' principe waar alles zogezegd hetzelfde is als het binnenlandse tarief, vraag ik mij toch af waarom de meeste operators toch aparte EU-bundels maken. Hoezo kan/mag dit? En waarom doet men dit?
@VossyGamer
De EU heeft een vuistdik handboek geschreven met alle beperkingen op 'roam like at home'. De providers moeten onderling nog steeds roaming kosten afrekenen en ze moeten dus wel een beetje beschermd worden. Anders zou iedereen een kaartje uit een Oostblokland nemen en in heel Europa spotgoedkoop kunnen bellen.
Je kan dus de databundel in Europa beperken.
Ik heb ooit nog een klacht bij de Ombudsman ingediend. BASE had nog een oud prepaidtarief, waarbij het 35 cpm piek en 12 cpm dal was, maar naar andere BASE-nummers was het altijd 12cpm. Dus ik had in de EU naar mijn vrouw gebeld en dat werd allemaal aan 35cpm aangerekend.
Klacht ingediend. Maar ja... Telenet he ?
Ik kreeg schriftelijk het volgende antwoord:
""Beste klant, onlangs contacteerde je ons i.v.m. de facturatie van gesprekken en/of sms'en. We hebben dit nagekeken en kunnen besluiten dat alle gesprekken en
sms'en corerct aangerekend zijn. Hiebij bevestigen we dat je ticket gesloten is. Groeten, BASE"
Ik heb geëscaleerd naar de Ombudsman en die kreeg allerlei gezwatel over "bundel" als antwoord. Hoe, bundel ? Het is een prepaid, zonder bundels.
Uiteindelijk heeft Telenet uit de reglementen geciteerd en wat blijkt ? Indien een voordeel uitsluitend op het eigen net geldig is, dan hoeft dit voordeel niet ook in de andere EU-landen te worden toegekend. Aangezien naar BASE bellen dus eigenlijk "vanuit BASE naar BASE" bellen is, hoeven ze dat dus niet toe te staan in een ander EU-land. Want daar is geen BASE-netwerk.
(Vandaar mogelijk ook dat gezwatel over 'bundel'. Een 'bundel' die uitsluitend geldig is voor BASE - en die bestonden in die tijd - is dus ook niet geldig in andere EU-landen)
En zo zijn er nog wat andere beperkingen en ongein. De provider kan het abonnement ook opzeggen, als je een significant gedeelte van je tijd buiten België bent.
De EU heeft een vuistdik handboek geschreven met alle beperkingen op 'roam like at home'. De providers moeten onderling nog steeds roaming kosten afrekenen en ze moeten dus wel een beetje beschermd worden. Anders zou iedereen een kaartje uit een Oostblokland nemen en in heel Europa spotgoedkoop kunnen bellen.
Je kan dus de databundel in Europa beperken.
Ik heb ooit nog een klacht bij de Ombudsman ingediend. BASE had nog een oud prepaidtarief, waarbij het 35 cpm piek en 12 cpm dal was, maar naar andere BASE-nummers was het altijd 12cpm. Dus ik had in de EU naar mijn vrouw gebeld en dat werd allemaal aan 35cpm aangerekend.
Klacht ingediend. Maar ja... Telenet he ?
Ik kreeg schriftelijk het volgende antwoord:
""Beste klant, onlangs contacteerde je ons i.v.m. de facturatie van gesprekken en/of sms'en. We hebben dit nagekeken en kunnen besluiten dat alle gesprekken en
sms'en corerct aangerekend zijn. Hiebij bevestigen we dat je ticket gesloten is. Groeten, BASE"
Ik heb geëscaleerd naar de Ombudsman en die kreeg allerlei gezwatel over "bundel" als antwoord. Hoe, bundel ? Het is een prepaid, zonder bundels.
Uiteindelijk heeft Telenet uit de reglementen geciteerd en wat blijkt ? Indien een voordeel uitsluitend op het eigen net geldig is, dan hoeft dit voordeel niet ook in de andere EU-landen te worden toegekend. Aangezien naar BASE bellen dus eigenlijk "vanuit BASE naar BASE" bellen is, hoeven ze dat dus niet toe te staan in een ander EU-land. Want daar is geen BASE-netwerk.
(Vandaar mogelijk ook dat gezwatel over 'bundel'. Een 'bundel' die uitsluitend geldig is voor BASE - en die bestonden in die tijd - is dus ook niet geldig in andere EU-landen)
En zo zijn er nog wat andere beperkingen en ongein. De provider kan het abonnement ook opzeggen, als je een significant gedeelte van je tijd buiten België bent.