bruma schreef: 1 maand geleden
We zijn 39 posts verder en het gaat hem blijkbaar enkel over de vaste kost van 85€ en de ellenlange posts als antwoord.
Wil je dat exact weten dan moet je de formule van jouw tariefkaart vergelijken met de formule van dit contract.
Iedere leverancier gebruikt verschillende indexatie parameters.
Bij de ene is de indexatieparameter het rekenkundig gemiddelde, bij de andere het "RLP" gewogen gemiddelde of het "SPP" gewogen gemiddelde.
Voor deze specifieke formule vind je eveneens in het tariefplan welke specifieke index er gebruikt wordt, nl. het rekenkundig gemiddelde van het dagelijks quotering DA EPEX Spot Belgium (afgekort tot EPEXDAM) en dit telkens voor de maand van effectieve levering. Er dient voor dit contract dan ook een meetregime 3 aangegaan worden.
De historiek van de EPEXDAM kan je raadplegen, o.a. op de website van engie.be
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... triciteit/
De toegepaste formules verschillen bij Engie dan ook nog eens volgens type contract. Terug te vinden op blz. 2 van hun tarieffiche.
Meer bepaald voor dit contract en voor juni 2025 gaat dat dan als volgt:
Afname:
Flextime piekuren: 2,2613 +(0,1431 x EPEXDAM)
Flextime daluren: 2,1613 + (0,1016 x EPEXDAM)
Flextime super daluren: 1,4613 +(0,0789 x EPEXDAM)
De EPEXDAM voor mei 2025 bedroeg 61,07 €/MWh (of 6,107 cent/kWh).
Teruglevering:
Flextime piekuren: 0,0300 +(0,0996 x EPEXDAM)
Flextime daluren: 0,0300 + (0,0525 x EPEXDAM)
Flextime super daluren: 0,0300 +(0,0145 x EPEXDAM)
Opm. Dit is de formule uitsluitend voor de energiecomponent dus exclusief heffingen en excl. 6% BTW.
Nemen we een concreet rekenvoorbeeld gebaseerd op de EPEXDAM mei 25:
Flextime piekuren:
[2,2613+(0,1431×61,07)] +6% = 11,66 cent energiekost + kosten (bv. Zenne-Dijle 13,2436 c€/kWh)
=> all in 24,90 cent/kWh.
Flextime daluren:
[2,1613+(0,1016×61,07)] + 6% = 8,868 + 13,2436 => 22,11 cent/kWh
Flextime super-daluren:
[1,4613+(0,0789×61,07)] + 6% = 6,6565 + 13,2436 => 19,90 cent/kWh
Voor injectie is dat dan respectievelijk 6,113/3,236/0,916 cent/kWh
Meer concreet en vergeleken met bv. het variabel contract van Ecopower is de vaste 24/7 maandprijs bij Ecopower (die al niet de goedkoopste is) nog altijd lager dan de flextime super-daluren prijs bij Engie. Ieder uur dat je bij Engie buiten de super-daluren afneemt ben je dus nog duurder af.
Meer concreet zou me voor de maand mei 2025 bij mijn huidig variabel contract dit 5,04€ opgeleverd hebben en bij Engie Flextime (afname tegen piektarief en terugleveren tegen daltarief) 1,08 €.
Zelfs bij wanneer ik heel veel moeite zou doen om al de afname te verschuiven naar super-daltarief en alle teruglevering naar piektarief zou ik dan bij Engie nog maar eindigen op 8,35 €.
De "winst" bij een hogere injectie wordt immers grotendeels opgegeten door de hogere vaste vergoeding.
De vergelijkingsprijzen die je ziet (op o.a. de V-test) zijn nooit concreet maar houden alleen rekening met voorspellingen geprojecteerd op een niet zekere toekomst en dit volgens de toegepaste formule van iedere leverancier die op dat ogenblik van toepassing is.
En voor wie op jaarbasis nauwelijks netafname heeft en te weinig teruglevering is de vaste kost, bij welke leverancier van welk contract dan ook, wel degelijk van doorslaggevend belang.
Zit je in een andere situatie dan zijn weer andere parameters belangrijker.
Maar dat kan je hier niet voor ieder afzonderlijk contract voor iedere situatie uit de doeken gaan doen.
De parameters van iedere situatie zijn immers niet gekend.
Dit is een discussieplatform, niet de VREG.
Die lange posts als antwoord zijn er ook gekomen door de niet aflatende persoonlijke vragen van slechts één persoon.
Ik heb in deze niets te verbergen dus geef ik het antwoord ook mee.
Maar in se heb je gelijk en kan ik wat betreft dit topic dan ook beter niet meer verder ingaan op het spelletje van Ordon.
Bij deze dus.