pfuhu schreef: 1 week geleden
Ik denk dat je het er mee eens bent dat ik wel goedkoper als het beste vaste of variabele contract zit qua prijzen ...
Wordt mijn dynamisch contract opeens veel duurder, dan kunnen de variabele contracten niet anders dan volgen (aangezien ze op hetzelfde berekend worden).
En hoeveel bedragen de vaste kosten voor jouw dynamisch contract?
Ik heb nl. nog steeds geen dynamisch contract gevonden met nul euro vaste kosten.
De dag dat dit aangeboden wordt overweeg ik immers om ook over te stappen naar dynamisch.
Maar voor mijn situatie wegen de vaste kosten veel te veel door om dit goed te kunnen maken met een hogere injectievergoeding en/of een lagere afnamekost.
Mijn concrete prijzen voor 2025 (energiecomponent/incl. alle kosten en BTW):
Afname:
Januari 1,36 kWh: 14,27/21,94 cent/kWh
Februari 0,251 kWh: 15,07/22,79 cent/kWh
Maart 0,048 kWh: 13,19/20,79 cent/kWh
April 0,005 kWh : 12,26/19,81 cent/kWh
Mei 0,093 : 11,66/19,18 cent/kWh
Teruglevering:
2025: 540,008 - 2 cent/kWh
Captar:
2,5 kW (in euro op jaarbasis 147,87 incl. 6% BTW en voor mijn specifiek netgebied "Fluvius Zenne-Dijle").
Om de eindafrekening te maken dien je uiteraard alle parameters in rekening te brengen. Dus zowel de all in prijs van de afgenomen energie, de netto terugleververgoeding en de totale kost van de facturatiepiek.
Doorgaans heb je bij een dynamisch tariefplan maar een relatief korte periode van lage afnamepprijzen. Wil je daar optimaal je voordeel mee doen stijgt het benodigde vermogen en de captar.
Een all in prijs voor afname van 1,2 cent/kWh betekent dat dan dat in de maand mei je gemiddelde prijs steeds heel negatief was of reken je de kosten niet mee? Dat laatste is dan uiteraard geen correcte voorstelling van de feiten want ongeacht je type energiecontract zijn de kosten altijd gelijk.
Naast de prijs van de energiecomponent kan je dan ook beter de werkelijke te betalen all in prijs vermelden. Dat geeft een beter beeld dan alleen de prijs van de energiecomponent.
Een dynamisch contract wordt doorgaans ook alleen maar voordeliger bij een hogere omzet in kWh. En dan betaal je ook extra netkosten. Ook een parameter waar je beter rekening mee houdt (voor wie dat kan).
Voor wie geïnvesteerd heeft in PV is de situatie weer anders. Doorgaans heb je tussen maart en oktober dan geen netafname. Dan doet de afnameprijs er minder toe (je neemt toch niets af) maar - voor wie niet alle lokale productie zelf kan verbruiken - wel de terugleververgoeding. Dynamisch is deze gekoppeld aan de afname (alleen krijg je in Vlaanderen de gemaakte kosten voor afname bij injectie niet terugbetaald). Wanneer je veel (over)productie hebt is de prijs voor teruglevering dan doorgaans ook laag.
Zo je maar dat concrete cijfers geven die voor iedereen van toepassing zijn onbegonnen werk is.
Voor de ene situatie is een variabel contract op het einde van de rit beter, voor een ander een vast en voor weer iemand anders dynamisch. Maar dat kan je alleen zelf bepalen.
Heel concreet: voor 2025 schat ik dat mijn volledige energiekost (afname minus teruglevering plus captar plus meettarief) ongeveer 145 € zal bedragen.
Wanneer je dan ziet dat dit on topic contract alleen al een vaste kost heeft van 85 € en dit zonder captar, meettarief en afnamekosten en eventueel injectievergoeding dat is het niet moeilijk te begrijpen dat dit voor mijn situatie niet de voordeligste oplossing is. Als bijkomend comfort moet ik voor afname en teruglevering dan niet eens rekening houden met uurprijzen noch operiodieke duurdere en goedkopere prijsvorken noch de vrees vroeg of laat te moeten betalen voor injectie zonder daar zelf van op de hoogte te zijn.