Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 7 keer

VossyGamer schreef: 1 maand geleden Ik heb dit een maand geleden eens getest via een hotspot met een BASE TV box, en live TV bleef perfect werken op een hotspot, op Telenet 5G & Orange 5G.
Het gaat hier over Telenet. Ik weet dat Base een bijna identieke ervaring geeft maar we weten niet hoeveel technisch verschil er achter de schermen zit.

De live ervaring bleef misschien wel werken, maar hoe zat het met het gedeelte 'interactiviteit'? Opnames etc.? Als dit via een intern telenet netwerk loopt heb je er alsnog niets aan dat je je tv-box ergens anders kunt gebruiken. De vraag is: kan je als nieuwe klant een tv-box (ip) krijgen zonder een extra internet abonnement van telenet af te nemen en toch alle interactieve diensten hebt (met een telenet modem), daar is het antwoord niet eenduidig, maar het neigt toch echt wel naar NEEN (bron: website Telenet en mijn ervaring met klantendienst).

Een andere vraag is: indien je reeds een tv-box (ip) hebt met een telenet internet abo erbij en je zegt het internet abo op, en de tv-box (ip) blijft werken, voor hoe lang is dit dan? Daar is ook geen garantie of eenduidig antwoord op.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef: 1 maand geleden
splinterbyte schreef: 1 maand geleden Ik kom in het weekend bij familie die een IP TV box hebben en zal dan 2 dingen nakijken als ik er aan toe kom:
1. werkt de box ook via ander internet dan Telenet zijnde mijn GSM hotspot met 4G (Heytelecom)
2. naar welke DNS en IP adressen maakt de box verbinding bij opstarten en bv. VRT 1 te streamen.
Een goede test zou ook zijn:
3. TV-Box zetten bij iemand die een interactieve digicorder heeft (zonder Internet abonnement)
Goeie tip!
De situatie van mijn grootouders, dat kan ik ook testen. Ip tv box bij de ouders halen en bij de grootouders plaatsen.

Toegevoegd na 28 minuten 20 seconden:
Ratface schreef: 1 maand geleden Een andere vraag is: indien je reeds een tv-box (ip) hebt met een telenet internet abo erbij en je zegt het internet abo op, en de tv-box (ip) blijft werken, voor hoe lang is dit dan? Daar is ook geen garantie of eenduidig antwoord op.
The proof of the pudding is in the eating.
Dit weekend ga ik first hand weten wat mogelijk is. Ik maak me vooral zorgen over het moeten terugsturen van de modem. Momenteel een CV8560E, ook al ligt er nog een CH6643E die we nooit hebben moeten terugsturen.
Ik vraag me af of ik deze niet best eerst terug laat activeren vooraleer ik het internet ga opzeggen, gezien deze niet meer teruggestuurd moet worden. Geen idee of ik de oude nog geactiveerd krijg nadat internet is opgezegd.

Hoe lang zoiets blijft werken als internet is opgezegd gaan we pas weten binnen enkele weken/maanden in het beste geval.

Ondertussen kan ik al bevestigen dat de Telenet IP TV box niet werkt vanaf het Orange/Hey netwerk.

Volgende stap is de TV box bij een Telenet TV-only klant plaatsen
Bijlagen
20250516_124029~2.jpg
gvo7
Plus Member
Plus Member

Ondertussen ook proberen Internet stop te zetten en digitale tv te behouden. Dit gaat dus niet meer als je reeds in het bezit bent van een IP TV box. Het is dus alles of niets. Blijkbaar laat het systeem dit niet meer toe sinds 12/05.

Vanaf eind 2026 zouden alle oude digicorders vervangen moeten worden door de modellen met IP (en dus ook een internet abonnement van Telenet)
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat doen ze dan met al die mensen die geen internet hebben (bij Telenet). Dat het niet kan voor nieuwe klanten is nog enigszins begrijpelijk.
Hebben ze dat bij de klantendienst gezegd, dat het sinds 12/05 niet meer mogelijk zou zijn om enkel internet stop te zetten met behoud van TV?
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

ik heb momenteel enkel kabeltv voor tv met een kaartje en gekochte digicorders. heb enkele maanden geleden mijn internet bij telenet stopgezet wegens verhuis naar andere provider zonder datalimiet van 150gb. de kabeltv is 21 euro ofzo omdat ik er geen digicorder bij huurde het abbo was al ouder
als dvb-c verdwijnt en deze dingen stoppen met functioneren hoop ik dat ik nog kan blijven kijken langs de telenet.tv site wel en mijn abo van 20 € behouden
de op dvb-c inbegrepen stingray muziekzenders staan wel niet op telenet.tv dacht ik
gvo7
Plus Member
Plus Member

Steven7 schreef: 3 weken geleden Wat doen ze dan met al die mensen die geen internet hebben (bij Telenet). Dat het niet kan voor nieuwe klanten is nog enigszins begrijpelijk.
Hebben ze dat bij de klantendienst gezegd, dat het sinds 12/05 niet meer mogelijk zou zijn om enkel internet stop te zetten met behoud van TV?
Klopt. Sinds 12/05 laat het systeem het niet meer toe om enkel een IP TV box te behouden en internet op te zeggen. Internet opzeggen wilt dus zeggen ook TV opzeggen.
App based only Digitale TV zou dan ook niet meer werken. Zolang je een oude digicorder hebt kan je Internet stop zetten (en hopen dat er voor eind 2026 een nieuw product komt van Telenet voor de TV only klanten), maar elke zender/package dat naar IP over gaat kan je dan dus niet meer bekijken.

TV-only zouden een andere communicatie krijgen waarbij ook de melding komt dat als je de digicorder wilt vervangen door de IP variant dat je dan internet erbij moet nemen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

Tot nader order is er nog niets veranderd of gecommuniceerd...

Voor klanten die nu TV-only hebben verandert er voorlopig ook niets:
  • er zullen meer en meer zenders verdwijnen van de "kabel" (DVB-C) - vb Play Sports - die overgaan naar IP-only.
  • klanten worden "aangespoord" om over te gaan naar de TV-Box (alleen verkrijgbaar als je ook Telenet internet hebt).
  • binnen een 5-tal jaar gaat DVB-C op zwart.
Sedert 17 november is het niet meer mogelijk een Digibox, Digicorder of TV met een kaartje (CI+ module) te kopen.
Digibox en Digicorder blijven wel nog beschikbaar voor verhuur (voornamelijk voor klanten zonder internet).

Het Telenet servicebeleid voor aangekochte digicorders zegt duidelijk:
Met het servicebeleid garanderen we je Telenet TV-basisdiensten tot 5 jaar na aankoop van je decoder of TV met een kaartje.
Met andere woorden: tot minstens 16 november 2029 is er nog ondersteuning voor de (interactieve) digicorder.
gvo7 schreef: 3 weken geleden Klopt. Sinds 12/05 laat het systeem het niet meer toe om enkel een IP TV box te behouden en internet op te zeggen. Internet opzeggen wilt dus zeggen ook TV opzeggen.
Door alle heisa hierover de laatste paar weken (slapende honden :wink: ) hebben ze het "achterpoortje" gesloten? :cry: .
Officiëel was het nooit mogelijk een TV Box te hebben zonder Telenet internet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gvo7
Plus Member
Plus Member

Klopt volledig @philippe_d
Alleen zei de medewerker dat de coax digicorders (die gehuurd worden) eruit moeten tegen eind 2026.

Dus de meeste TV-klanten van Telenet zullen tegen eind 2026 de vraag krijgen om een internet abonnement bij Telenet te nemen of elders te gaan (tenzij er tussen nu en dan een leegstroom is bij Telenet die hun beleid in een andere richting stuurt)
hn123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

gvo7 schreef: 3 weken geleden Alleen zei de medewerker dat de coax digicorders (die gehuurd worden) eruit moeten tegen eind 2026.
Zou dat dan ook gaan over de Telenet TV-box versie met DVB-C, of zou die versie ook met internet kunnen functioneren?
(zie https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... bute=tvbox)
De nieuwe TV-box met enkel internet heeft geen display en geen audio uitgang, onhandig om aan te sluiten op een versterker als radio ontvanger...
gvo7
Plus Member
Plus Member

Die blijft bestaan en kan ook IP babbelen. Die wordt niet actief vervangen tegen eind 2026, maar geen idee hoe dat juist zit qua verplichting internet voor klanten met dit model. Heb ik niet gevraagd gezien we niet in die situatie zitten.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Sorry, maar buiten ouderen: waarom willen sommigen nu nog steeds circa 23 euro (weer gestegen door graaiflatie) betalen voor TV?? Als je er VRT, NPO & BBC mee kijkt: oké. Maar je gaat toch niet jaarlijks zo'n bedrag betalen voor de bagger met veel te lange reclame op de commerciële? Hopelijk gaan sommigem door deze geforceerde koppelverkoop gewoon gaan streamen, als ze toch verplicht 'internet' erbij moeten nemen, en dan lineaire TV gaan opzeggen.

Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Nog een reden: Het grote voordeel van Telenet DVB-C was eigenlijk alleen de 10 Mbps bitrate (ongeveer) op de meest bekeken zenders.

Maar de bitrate hebben ze op IPTV (app en box) veeeel te laag ge-capped, op iets van 6 Mbps wat niet om aan te zien is.

In feite een verlaging van de dienstverlening voor een hogere prijs.
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
gvo7
Plus Member
Plus Member

De enige reden waarom mijn ouders en grootouders nog bij Telenet zitten is voor play sports. Maar door de regel die ze nu hanteren (play sports app kan je nemen als klant van telenet) heb je eigenlijk maar 3 opties:
- sim nemen voor 17.40 euro per maand
- telefonie voor 27 euro per maand als ik me niet vergis
- digitale tv klant (en nu dus eigenlijk ook verplicht internet.

De goedkoopste optie om dus "den voetbal" te kijken is dus 17.40 euro + 24,99 euro (42,93) en dan moet je nog voor internet zorgen.
De combi digitale tv + internet + playsports is 93 euro bij Telenet

Alternatief is volgens mij de combi:
Hey Internet (30,10 euro), ouders hebben deze deal nog kunnen nemen
Base TV app (10 euro) - 6 euro extra voor extra zenders indien gewenst
DAZN + play sports (34,99) duurste formule, zonder PS 10 euro goedkoper.
Dus een kleine 18 euro goedkoper per maand ( en unlimited internet) dan het standaard pakket van Telenet.

Geen idee of iemand anders nog betere combi weet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

VossyGamer schreef: 3 weken geleden Nog een reden: Het grote voordeel van Telenet DVB-C was eigenlijk alleen de 10 Mbps bitrate (ongeveer) op de meest bekeken zenders.
Niet overdrijven hé :-) :

Als ik de bitrates bekijk, zie ik 4 zenders die een bitrate hebben van ca 9.2-9.4 Mbps: DAZN Pro League 1 NL (282 MHz), VRT 1 (298 MHz), vtm HD (306 MHz) en Play 4 (314 Mhz). Buiten deze 4 zenders is de hoogste bitrate ca 7.0-7.7 Mbps, ook heel veel zenders met 4.6-4.9 Mbps

zie: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 12&lang=en
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Steven7
Premium Member
Premium Member

Vandaag nog discussie gehad voor een opzeg van internet.
Klant had internet, TV en vaste lijn. Bij de klantendienst deed men opzeg van internet en zowel telefonie als internet, als TV werkte niet meer.
Dat TV niet werkte, daar kon nog discussie over bestaan. Vervolgens doorgeschakeld met de technische dienst.
Daar werd gezegd dat met de laatste nieuwe zwarte modem het een alles-of-niks-verhaal is waar de dienst opzeggingen te weinig van weet.
Oplossing is dat er een technieker komt om de modem terug om te ruilen naar een ouder model (een witte modem).
Hierbij kan dan wifi afgezet worden voor het publieke internet en kan dan telefoon en TV-box IP werken via die modem.
Opzegging gebeuren volgens haar ook best via de technische dienst.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

met oude modem only nog, en zonder een internet abonnement , halen mijn digicorders nog steeds een 10.x.x.x ip uit de modem,
de computers aan de modem zien ( en krijgen) een 172.x.x.x dat niet werkt ( want geen internetabbo).
de digicorders hier zijn wel interactief zo
dus, een digibox of ip box ip, zou dat ook nog wel kunnen zijn zonder internet, denkikdan
tenzij het 10.x.x.x niet meer gebruikt is bij nieuwere modems, maar dan kunnen ze de 172.x.x.x of 192.x.x.x misschien toch lussen naar het mac-adres?
maar ik las hier eerder van niet
mijn twijfel is als het niet mogelijk is binnen 5 jaar zonder dvb-c en ik heb geen stingraymuziek meer, blijf ik dan hoedanook nog voor tv
apps is ook niet alles, op vtm go op computer kan je tijden de reclame zelf de audio niet muten, dan pauzeert het de advertentie amaai
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

VossyGamer schreef: 3 weken geleden Nog een reden: Het grote voordeel van Telenet DVB-C was eigenlijk alleen de 10 Mbps bitrate (ongeveer) op de meest bekeken zenders.
Met de verschillende generaties decoders en de app wordt het soms een beetje appelen met peren vergelijken.

Ik weet niet of H.264 of H.265 gebruikt wordt met de TV-box IP, maar ik kan wel zeggen dat via Chromecast HEVC ofwel H.265 gebruikt wordt voor zo goed als alle Vlaamstalige kanalen en de Waalse RTBF en RTL-zenders.
Deze zenders worden doorgegeven in 1080p50 met 5.25 Mbps. Dit lijkt weer niet bijster hoog, maar uiteindelijk is dit in theorie 50% efficiënter dan H.264/AVC, waar je daar +/- 8 Mbps nodig zou hebben om een gelijkwaardige beeldkwaliteit te bekomen.

Zenders als Discovery, de NPO, BBC, etc. zijn nog steeds in H.264 en krijgen hier 6,68 Mbps, wat ook een verbetering is dan bij DVB-C, waar veel kleinere of buitenlandse zenders het daar met hooguit max. 4,6 Mbps moeten doen.
Ook heb je hier en daar zenders die in 960x1080 doorgegeven worden via DVB-C, die maar een SD-waardige bitrate krijgen. Een perfect voorbeeld hiervan is ShortsTV, die er via een Chromecast pakken beter uitziet.

Keerzijde is dan weer dat bepaalde zenders in HD (of semi-HD) waren via DVB-C, tegenwoordig terug in SD worden doorgegeven via IP of in het geval van bij de app soms helemaal niet (ARD, ZDF, TVE Int., Rai 1,... ontbreken in de app).
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

@Amazor ik lees dit maar lijkt het me niet volledig correct, vanwaar die info
met ci+ hier bij mij thuis,
discovery channel zegt ~ 8200 kilobit/s , codec h.264 1920x1080 fps 25 ,audio stereo 48000Hz 192kb/s ,
dus geen 4.6 megabit voor DVB-C voor discovery HD toch zoals u zegt dat het momenteel is? misschien kijkt u naar de SD kanalen voor dvb-c en niet voor ip ?
dan is het inderdaad appelen met peren vergelijken want het discovery HD beeld is echt wel ok met dvb-c
vergeleken met discovery,
* de bbc1 invoerbitrate bijvoorbeeld is wel minder1920x1080 aan ~5300 kilobit/s 25 fps , audio 48000 hz stereo, met h.264, nog steeds meer dan uw gezegde 4.6 megabit/s
alsook shorts tv 25 fps 960x1080 (slechts) 2300 kb/s audio 48000 hz stereo, wel correct
Amazor
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 67 keer

Zucht
Dit lijkt wel puntjes zoeken om te zoeken. Ik wou vooral aangeven dat ondertussen (al dan niet beperkt) H.265 in gebruik is. Er is kans dat dit ook gebruikt wordt bij de TV-box IP, maar dat kan ik niet bewijzen, bij de Telenet TV-app wel.

- Ik schreef dat zenders als Discovery, NPO en BBC 6.68 Mbps krijgen op de Chromecast (eigenlijk alle HD-zenders die niet in H.265 zijn).
Voorbeelden opsommen had ik beter niet gedaan als er toch geen uitzonderingen zijn, maar ik vergeleek deze specifieke zenders in deze context dan ook helemaal niet met DVB-C. Ik wou gewoon meedelen welke bitrate zenders krijgen bij H.264 via de app.

- Ik schreef
waar veel kleinere of buitenlandse zenders het daar met hooguit max. 4,6 Mbps moeten doen.
Discovery hoort daar idd niet bij. "VEEL" betekent niet "ALLES", anders kon ik hier een halve pagina vullen met mijn post om alle details en uitzonderingen te typen. (En nu moet ik dit alsnog gaan doen...)

Positieve uitzonderingen bij DVB-C zijn inderdaad bijvoorbeeld Discovery en NGC, die dan ook tot de eerste 20 preselecties horen en Animal Planet is ook een positieve uitschieter, alsook TF1 en France 2, maar de meeste andere zenders blijven toch echt onder de 6.68 Mbps die een Chromecast tegenwoordig krijgt bij H.264.

Je kan gewoonweg niet ontkennen veel HD-zenders het met 4,6 Mbps moeten doen op de kabel of soms nog minder. Check France 4 en 5 bijvoorbeeld.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

France 2 haal via kabel ook maar max 4200 voor beeld en 205 voor geluid, France 3 doet het via kabel dan beter met een 5500 bitrate voor beeld, er is wel voetbal bezig dus veel beweging en de bitrate gaat dan omhoog bij veel bewegingen, is ook een Variabele bitrate bij telenet waarbij de zenders meer bitrate krijgen bij snellere beelden zoals bij voetbal.
maar boven de 11.000 gaan ze niet, play4 heeft dat al eens maar is een uitzondering, ook het aantal zenders op een mux geven een lagere bitrate, zet meer dan 7 HD zenders op een mux waarbij een sport zender zit en je haalt niet hoger dan 10.000 bitrate, in het begin toen er muxen werden ingesteld met nieuwe zenders waar er dan 2 of 3 HD zenders opzaten haalde die ook een bitrate van 14.000, dat beeld zag er dan veel beter uit dan wat je nu te zien krijgt, ook is de compressie nu veel hoger waardoor het beeld minder zuiver wordt, mensen met een 4K TV zien het direct het grote verschil, al heeft dat soms ook te doen met instellingen op de tv en de ontvanger.
we zijn nog niet aan de warme patatjes :P
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
nolle123
Starter Plus
Starter Plus

Vraagje: Als je naar een TV box IPTV overgaat bij Telenet van een digirecorder, heb je dan in de losse Telenet TV-app op Google TV/Apple TV wel BBC als zender? Momenteel is het zonder BBC in de app. Ik stel de vraag om te weten of we twee TVboxen nodig hebben voor zenders als BBC.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

ik heb geen tv box ip ook een digicorder, en op de website telenet.tv staan er toch gewoon alle bbc zenders in hier precies?
zou dat veranderen na overschakeling naar ip box
is er een verschil met de app? mogelijk ook een vraag voor netweters.be

edit ik heb inderdaad wel geen knop afspelen voor bbc alleen voor 'bbc first' , wist ik niet,
waarom zou dit voor 'n box ip anders zijn , maar het kan wel
'deze zender is helaas niet beschikbaar in deze app, maar je kan 'm wel op je tv bekijken'
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Op de IP tv box zitten de bbc zenders 1 en 2.
greets
master-magic
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... ribute=eos
= BBC1&2 zijn niet via de Telenet TV app te bekijken
nolle123
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

master-magic schreef: 1 week geleden Op de IP tv box zitten de bbc zenders 1 en 2.
Natuurlijk zitten deze op de TV-Box IP :-)
De vraag was of deze zenders beschikbaar zijn op de Telenet TV App (of telenet.tv website).
Antwoord is neen :oops: .

Op de zenderkaart kan je toch duidelijk zien:
  1. welke zenders niet beschikbaar zijn op TV App (24 zenders waaronder BBC1/2/News, alle Duitse, RAI, TVE, TRT, etc)
  2. welke zenders wel live kunnen bekeken worden, maar geen opnames (15 zenders, waaronder RTL's, France 2/3/3/4/5, CNN, CNBC, etc)
Dat zal wel te maken hebben met uitzendrechten, gezien je via de App in gans Europa kan kijken?
Steven7
Premium Member
Premium Member

Donderdag nog voor iemand met pakket bij Telenet internet opgezegd. TV-box werkt nog steeds zonder probleem.
gvo7
Plus Member
Plus Member

@Steven7 IP TV-box? Want ik heb het niet kunnen opzeggen en wacht nog op de swap van ip tv box naar een hd digicorder, maar Telenet backoffice laat die swapaanvraag liggen.

Kan je ook even laten weten welke modem aanwezig is op deze locatie en normaal vragen ze ook om de modem terug te sturen, hoe heb je dat verholpen?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Deze avond met Alain van Delanghe een gesprek gehad, sinds vandaag zouden ze aan de zee geen abonnement voor 2de verblijf meer kunnen aanvragen met een digicorder, je moet vanaf nu een abonnement met internet en Tv box nemen, iets anders gaat niet meer en tegen het einde van dit jaar willen ze ook stoppen met digicorders en digiboxen te ondersteunen (wat ik persoonlijk niet realistisch vindt op die korte tijd, de vakantie periode zit er ook nog tussen juli en augustus, momenten dat klanten minder bezig zijn met hun tv en abonnement enz).
digicorders/digibox gaan ze ook niet meer geven als je de tv box niet meer wilt, de digicorder/digibox is op uitsterven bij telenet.
greets
master-magic
gvo7
Plus Member
Plus Member

Klopt @master-magic maar de uitfasering van digicorder voor bestaande klanten is eind 2026 en niet eind 2025.
En ik had ook begrepen dat ze minstens 5 jaar ondersteuning moeten geven voor zij die een digicorder gekocht hebben (geen idee in welk jaar Telenet daarmee gestopt is)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gvo7 schreef: 4 dagen geleden Kan je ook even laten weten welke modem aanwezig is op deze locatie en normaal vragen ze ook om de modem terug te sturen, hoe heb je dat verholpen?
Een klant die zijn internet opzegt en DTV houdt, moet toch geen modem terugsturen?
gvo7 schreef: 2 dagen geleden En ik had ook begrepen dat ze minstens 5 jaar ondersteuning moeten geven voor zij die een digicorder gekocht hebben (geen idee in welk jaar Telenet daarmee gestopt is)
17/11/2024 (zie openingspost :-D )
gvo7
Plus Member
Plus Member

@philippe_d dat probeer ik nu uit te vissen obv @Steven7 zijn post. Hoe je internet kunt opzeggen bij Telenet als je over een (IP?) TV box beschikt. Mij is het niet gelukt. Systeem vereist ook digitale TV op te zeggen, alsook modem terug te sturen.
We wachten nu ook al 3 weken op swap van IP TV box naar HD Digicorder maar backoffice Telenet laat dit ticket maar liggen.

Alle tips zijn dan ook meer dan welkom.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@gvo7 omdat telenet geen swaps meer doet naar digicorder....
greets
master-magic
gvo7
Plus Member
Plus Member

Wel volgens de helpdeskmedewerker die me had doorgestuurd naar een Telenet Shop en daar hebben ze me een hd digicorder meegegeven en ticket gemaakt richting backoffice om de swap in orde te brengen.
Ze zeggen wel dat het maar een tijdelijke oplossing is als je playsports wilt kijken, wegens ip tv box nodig vanaf 1/12 (wat eigenlijk ook niet klopt als je playsports via de app kunt/wilt bekijken).

Backup plan is een 2dehands TV box proberen te kopen en deze toe te voegen aan het account, IP box terug inleveren en dan internet opzeggen.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@gvo7 een tv box kon je nooit kopen enkel huren, dus vrees dat een gehuurde tv box niet kan geactiveerd worden, deze moest terug gebracht worden en gedeactiveerd worden voor een andere klant dat maandelijks huur betaald.
een Digicorder kan nog maar vrees dat deze niet zal geactiveerd worden, er zijn andere regels opgesteld, aan de telefoon gaan ze deze nog niet weten, daar zijn ze soms niet van alles op de hoogte.
greets
master-magic
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 20 keer

Het lijkt me dat een gekochte digicorder/digibox nog steeds geactiveerd moet kunnen worden. Zoniet is dat nu reeds e-waste en voldoet het niet aan de vooropgestelde minimum ondersteuning van 5 jaar (na stop verkoop).
Lijkt me ook logisch dat ze hun huurtoestellen (veel) eerder gaan omruilen, mogelijks dus dat ze gehuurde digiboxen/digicorders dus nu reeds niet meer uitleveren en/of (her)activeren.

De-facto zou dit betekenen dat TN aan nieuwe klanten, zonder gekochte digibox/digicorder, geen TV aanbieding meer heeft zonder verplicht internet af te nemen bij hun.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@Fluppeke het is normaal 5 jaar tot na aankoop niet tot na stop verkoop.
greets
master-magic
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”