Voor mij is het overduidelijk dat Telenet misbruik maakt van haar machtspositie op de tv-markt door de toegang tot exclusieve voetbalwedstrijden van de Premier League via Play Sports op de tv-decoder te koppelen aan de verplichte afname van een Telenet-internetabonnement. Zie ook de
marktanalyse televisieomroep van 2018, waarin Telenet expliciet wordt aangeduid als operator met aanzienlijke marktmacht voor tv-diensten.
Dit is een vorm van gedwongen koppelverkoop, waarbij een televisiedienst (de exclusieve uitzendrechten op voetbalwedstrijden) kunstmatig wordt verbonden aan een internetdienst. Dit beperkt de keuzevrijheid van de consument en verstoort de concurrentie op de markt voor internettoegang, aangezien niemand twee internetabonnementen tegelijk afsluit. Dat vormt een inbreuk op het mededingingsrecht, meer bepaald het verbod op misbruik van machtspositie onder
artikel 102 VWEU en
artikel IV.2 van het Wetboek van economisch recht. Zie ook de toelichting op de website van de FOD Economie:
misbruik van machtspositie.
Telenet rechtvaardigt deze verplichte bundeling door te stellen dat een Telenet-internetabonnement
noodzakelijk zou zijn om de Premier League-wedstrijden met een tv-decoder te kunnen bekijken. Die bewering is echter misleidend. In de praktijk blijven de Play Sports-kanalen ook na de opzeg van het internetabonnement toegankelijk via de decoder. Dat komt doordat de tv-dienst niet via het publieke internet loopt, maar via een aparte, geoptimaliseerde IP-verbinding met gegarandeerde kwaliteit. Dit is wat in de Europese netneutraliteitswetgeving omschreven wordt als een
"dienst geoptimaliseerd voor specifieke inhoud" (artikel 3, lid 5 van
Verordening 2015/2120), die volledig losstaat van de gewone internetverbinding.
Er bestaat dus geen technische noodzaak voor de consument om een internetabonnement af te nemen om toegang te krijgen tot de tv-dienst. De tv-decoder functioneert ook zonder actieve internetverbinding, aangezien de tv-signalen worden aangeleverd via een aparte, geoptimaliseerde IP-verbinding. Door toch te beweren dat een internetabonnement vereist is, wekt Telenet een onjuist beeld over de aard en noodzaak van de dienst.
Dat valt duidelijk onder een misleidende marktpraktijk zoals bedoeld in
artikel VI.97, 5° van het Wetboek van economisch recht, dat het verboden maakt om onjuiste informatie te verspreiden over de noodzaak van een dienst, wanneer die informatie de gemiddelde consument ertoe aanzet of kan aanzetten een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen.
Volgens mij heeft Telenet dus geen poot om op te staan.
Je kan best klacht indienen als Telenet je dwingt om naast een tv-abonnement ook tegen jou wil een internetabonnement af te nemen:
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/
https://consumerconnect.be/nl/meld-ons-iets
https://bipt.be/consumenten/ons-contacteren
https://www.bma-abc.be/nl/misbruiken-van-machtspositie