zonnepanelen plat dak
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 29 keer
waar ik al op vastloop: serieel of parallel? Er is zo goed als geen schaduw tenzij misschien in de wintermaanden als ze zon laag staat? Kan O-W of Z leggen. Z zal dat ongeveer een 13- tal panelen zijn. Jaarverbruik rond de 6500 waarbij de EV de grootste verbruiker is. De ene zegt ik doe parellel want beter voor een plat dak omwille dat bijvoorbeeld sneeuw minder gemakkelijk afglijd in tegenstelling tot een schuin dak. Ik heb geen toegang van binnenuit en zie me niet direct gaan panelen sneeuwvrij maken. Anderzijds lees ik dat als je zo goed als geen last hebt van schaduw dat je dan eerder serieel moet gaan? Voordeel van serieel is toch ook minder elektronica op je dak
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1180 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Parallel kan enkel met micro-omvormers en dan kan je enkel een AC-batterij aansluiten.
Ik zou altijd voor serieel gaan (strings), zodat je veel meer panelen kan leggen op uw omvormer (bv 8kWp op een 5kVA omvormer). Met bypass-diodes en half-cut heeft gedeeltelijke schaduw op 1 paneel al lang geen dramatische impact meer.
Ik zou altijd voor serieel gaan (strings), zodat je veel meer panelen kan leggen op uw omvormer (bv 8kWp op een 5kVA omvormer). Met bypass-diodes en half-cut heeft gedeeltelijke schaduw op 1 paneel al lang geen dramatische impact meer.
-
- Elite Poster
Dat van de batterij wist ik niet. Er wordt voorgesteld om Huawei Luna2000 serie batterij (2x7) te installeren met een Huawei omvormer. Vermoedelijk maandag ontvang ik de offerte. Maar dus het feit dat er op een plat dak meer kans is dat de sneeuw langer blijft liggen op een paneel omdat de zwaartekracht een kleinere rol speelt heeft dan niets te maken om voor parallel te gaan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Woont gij in de alpen ?
Anders zou ik mij niet druk maken over sneeuw.
De maanden dat het sneeuwt is de opbrengst minimaal.
Je gaat daardoor quasi geen verlies hebben tov hellend dak.
Leg alles in serie en leg uw plat dak ineens boemvol.
-
- Elite Poster
Bypass-diodes is dat iets apart dat aan elk paneel gehangen wordt of zit dat mee als onderdeel van het paneel?heist_175 schreef: 2 weken geleden Parallel kan enkel met micro-omvormers en dan kan je enkel een AC-batterij aansluiten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Dat zit in de panelen, meestal 3 stuks.
Is al vanaf het begin zo.
Al kunnen de trackers van de laatste jaren er wel beter mee overweg.
Je kan ook voor optimizers kiezen.
Deze staan ook wel in serie, maar schaduw op een paneel kan dan minder kwaad.
Je hebt dan wel een geschikte omvormer nodig, en kan dan per paneel de opbrengst zien.
Mvg
Je hebt dan wel een geschikte omvormer nodig, en kan dan per paneel de opbrengst zien.
Mvg
-
- Elite Poster
Waarom alles boemvol leggen? Ga ik dan niet teveel laten wegstromen? Of dan een grote batterij nemen om op te vangen?duizend schreef: 2 weken geleden Woont gij in de alpen ?
Toegevoegd na 3 minuten 56 seconden:
Zijn dan optimizer altijd een nuttige investering? 13 of 15 panelen zijn dan 13 a 15 optimizers? Is het dan kiezen tussen ofwel veel elektronica apparaatjes op je dak maar dan voordeel dat je elk paneel apart kan opvolgen of geen optimizers maar dan geen opvolging per paneel?edwin.d schreef: 2 weken geleden Dat zit in de panelen, meestal 3 stuks.
Mvg
-
- Elite Poster
Panelen zijn zeer goedkoop geworden.
“Later” panelen bijleggen is veel duurder.
Leg dus ineens je dak vol, tenzij je het extra budget niet kan vrijmaken.
Je bent veel te veel bezig met “verliezen” te beperken.
Ipv micro omvormers en optimisers is het veel goedkoper om een paar panelen extra te leggen.
Waarom elektriciteit die “wegstroomt” een probleem is begrijp ik niet. Met een batterij van 15-20kwh en 8-10 kwp aan zonnepanelen moet je (met jouw verbruik) geen kwh meer van het net nemen vanaf half februari tot half november.
Dat de rest “wegstroomt” naar het net is geen issue, je hebt het toch niet nodig.
“Later” panelen bijleggen is veel duurder.
Leg dus ineens je dak vol, tenzij je het extra budget niet kan vrijmaken.
Je bent veel te veel bezig met “verliezen” te beperken.
Ipv micro omvormers en optimisers is het veel goedkoper om een paar panelen extra te leggen.
Waarom elektriciteit die “wegstroomt” een probleem is begrijp ik niet. Met een batterij van 15-20kwh en 8-10 kwp aan zonnepanelen moet je (met jouw verbruik) geen kwh meer van het net nemen vanaf half februari tot half november.
Dat de rest “wegstroomt” naar het net is geen issue, je hebt het toch niet nodig.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tenzij er negatieve injectietarieven komen, (of zijn dat dan positieve ?)
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
Voor de prijs van enkele optimizers, kan je beter extra panelen leggen.
Je hebt ook een bijkomende component die kapot kan gaan en die dan heel uw string platlegt. Ik zou het zelfs niet overwegen.
-
- Elite Poster
Het is niet tenzij, maar wanneer er negatieve injectietarieven komen.
En vanaf dat moment stel je de omvormer in op nul injectie naar het net, klaar.
Of je injecteert den overschot van de pv en de batterij enkel op momenten dat het (veel) opbrengt, en dan verdien je er nog wat aan, klaar.
Jammer dat het zo moet lopen, maar dit toont nogmaals duidelijk de onvoorspelbaarheid en wispelturigheid van HE productie aan.
De verborgen kosten van HE heet dat dan.

En vanaf dat moment stel je de omvormer in op nul injectie naar het net, klaar.
Of je injecteert den overschot van de pv en de batterij enkel op momenten dat het (veel) opbrengt, en dan verdien je er nog wat aan, klaar.
Jammer dat het zo moet lopen, maar dit toont nogmaals duidelijk de onvoorspelbaarheid en wispelturigheid van HE productie aan.
De verborgen kosten van HE heet dat dan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Wanneer er bij leverancier x of y herhaaldelijk negatieve injectietarieven komen dan zeg je toch gewoon dat teruglevercontract op en sluit je dat af bij een andere leverancier met betere voorwaarden.Joe de Mannen schreef: 2 weken geleden Tenzij er negatieve injectietarieven komen, (of zijn dat dan positieve ?)
J.
Vind je geen betere voorwaarden dan neem je gewoon geen teruglevercontract meer.
Een afnamecontract is - voor wie aan het net gekoppeld is - verplicht. Een teruglevercontract is dat niet.
Sluit je geen teruglevercontract af dan gaat je injectie naar Fluvius en dit zonder vergoeding.
Niet slim wanneer je netto nog altijd een vergoeding krijgt. Een oplossing wanneer de injectie altijd negatief is en voor wie niet zelf wil gaan regelen om injectie te beperken of (nog) geen eigen opslag heeft.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Vandaag nog een firma langsgekomen en die raadt dan wel weer een dynamisch contract aan icm een ems systeem (flexio). Zij gaan voor panelen op zuid (13gr) maar volgens hun is het niet nodig heel dak vol te leggen. 12 panelen van 445wp voor een jaarverbruik van rond de 6500. Batterij van 14kw. We twijfelen of voor ons een dynamisch contract beter is dan variabel. Kost ook 10 euro abonnement per maand. De ev kan ik enkel in het weekend overdag laden in de week pas na 18u.
-
- Elite Poster
“Nodig” is het niet om het dak ineens vol te leggen.
“Verstandig” wel als je de investering kan doen.
120 euro abbo, dat is 1 paneel per jaar dat je weggeeft… Na 10 jaar heb je al 10 panelen weggegeven en is je abbokost hopelijk niet gestegen.
“Verstandig” wel als je de investering kan doen.
120 euro abbo, dat is 1 paneel per jaar dat je weggeeft… Na 10 jaar heb je al 10 panelen weggegeven en is je abbokost hopelijk niet gestegen.
-
- Elite Poster
120€/jaar bijkomende vaste lasten?bartman schreef: 2 weken geleden Vandaag nog een firma langsgekomen en die raadt dan wel weer een dynamisch contract aan icm een ems systeem (flexio). Zij gaan voor panelen op zuid (13gr) maar volgens hun is het niet nodig heel dak vol te leggen. 12 panelen van 445wp voor een jaarverbruik van rond de 6500. Batterij van 14kw. We twijfelen of voor ons een dynamisch contract beter is dan variabel. Kost ook 10 euro abonnement per maand. De ev kan ik enkel in het weekend overdag laden in de week pas na 18u.
Daar betaal je bij een energiecontract zonder vaste kosten het grootste deel van je netkosten en meetvergoeding mee.
Kosten die jij sowieso ook nog eens moet betalen bovenop je panelen en batterij.
En dat jaar na jaar. Terwijl je de relatief kleine meerkost voor panelen maar eenmalig betaalt voor minstens de volgende 20 jaar en ze jaar na jaar extra renderen ipv geld te kosten.
En heeft de verkoper ook een omvormer voorgesteld die, indien jij als gebruiker dat op een eenvoudige wijze kan instellen, over kan gaan op een nulinjectie en daarbij de productie aanpast aan het verbruik?
Dat is - als verkoper van PV en batterijen - nl. zijn corebusiness en niet het aanraden van een of ander type energiecontract in een markt die aan voortdurende veranderingen onderhevig is.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 5 keer
EMS systemen met abonnement zijn de nieuwe melkkoe. De abonnementsprijs zal zeker blijven verhogen in de toekomst (zie eens hoe gortig Verisure abonnementen zijn geworden ondertussenduizend schreef: 2 weken geleden 120 euro abbo, dat is 1 paneel per jaar dat je weggeeft… Na 10 jaar heb je al 10 panelen weggegeven en is je abbokost hopelijk niet gestegen.

-
- Elite Poster
Dat niet alleen.
De kans zit er ook in dat buiten allerlei abo en vaste kosten voor de energieleveranciers de vaste kosten voor de netuitbaters ook jaar na jaar zullen toenemen.
Al wie de mogelijkheden heeft zal immers steeds meer investeren in eigen productie en opslag om de onafhankelijkheid van het net en de energieverdelers te vergroten.
De steeds hoger oplopende kosten voor de uitbating van het net zullen over een steeds kleiner wordende groep moeten verdeeld worden.
De kans zit er ook in dat buiten allerlei abo en vaste kosten voor de energieleveranciers de vaste kosten voor de netuitbaters ook jaar na jaar zullen toenemen.
Al wie de mogelijkheden heeft zal immers steeds meer investeren in eigen productie en opslag om de onafhankelijkheid van het net en de energieverdelers te vergroten.
De steeds hoger oplopende kosten voor de uitbating van het net zullen over een steeds kleiner wordende groep moeten verdeeld worden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
de offerte ziet er zo uit
10 x JaSolar 450Wp Bifacial Double Glass Black Frame (JA Solar/JAM54D40/450 Black Frame)
1 x omvormer Huawei SUN2000-3.68KTL-L1
10 x Huawei Power Optimizers P600 MERC-600W-PA0
ligging Azimuth -17° Tilt 13°
Batterij: Huawei LUNA 14 kWh S1
Laadpaal: Zaptec Go 2 met Sense
10 x JaSolar 450Wp Bifacial Double Glass Black Frame (JA Solar/JAM54D40/450 Black Frame)
1 x omvormer Huawei SUN2000-3.68KTL-L1
10 x Huawei Power Optimizers P600 MERC-600W-PA0
ligging Azimuth -17° Tilt 13°
Batterij: Huawei LUNA 14 kWh S1
Laadpaal: Zaptec Go 2 met Sense
-
- Elite Poster
Nog minder panelen ???
4500Wp panelen voor een verbruik van 6500 kwh -> te weinig
omvormer van 3,7kW -> te klein, altijd 5 kW nemen (omdat er niet meer dan 5 KW mag op 1 fase)
optimizers -> weggegooid geld, beter dat geld gebruiken om wat meer panelen leggen
JA Solar/JAM54D40/450 Black Frame kost 67 euro per paneel
Waarom blijf je "sparen" op het aantal panelen ?
omvormer van 3,7kW -> te klein, altijd 5 kW nemen (omdat er niet meer dan 5 KW mag op 1 fase)
optimizers -> weggegooid geld, beter dat geld gebruiken om wat meer panelen leggen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Iedere hybride omvormer kan dat toch, dacht ik?ivob schreef: 2 weken geleden En heeft de verkoper ook een omvormer voorgesteld die, indien jij als gebruiker dat op een eenvoudige wijze kan instellen, over kan gaan op een nulinjectie en daarbij de productie aanpast aan het verbruik?
Hoe kan het BMS anders ervoor zorgen dat de batterij exact de hoeveelheid stroom levert die je nodig hebt om geen afname te hebben?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Zo te zien aan de gebruikte simulatiesoftware Fusionsolar smartdesign kunnen er slechts 10 panelen op het dak.duizend schreef: 1 week geleden Nog minder panelen ???
- heist_175
- Moderator
Zowat alles in de door u geciteerde offerte is "niet goed" (en dan druk ik me voorzichtig uit).
Ik onderschrijf de commentaar van "duizend" dan ook volledig: te kleine omvormer, optimizers zijn niet nodig, probeer meer panelen te leggen en niet minder.
Ik onderschrijf de commentaar van "duizend" dan ook volledig: te kleine omvormer, optimizers zijn niet nodig, probeer meer panelen te leggen en niet minder.
-
- Elite Poster
en hoe geraken er meer panelen op mijn plat dak, panelen van een andere afmeting of ze in O-W zetten? En wat is het nut van zoveel mogelijk panelen? Al meerdere firma's gekomen voor offerte en veel die zeggen dat te veel panelen leggen in ons geval niet goed is. Als het wel nodig was zouden ze dat wel aanraden veronderstel ik, dan verdienen ze ook iets meer
Toegevoegd na 12 minuten 38 seconden:
16 AIKO Neostar 3S+ - 475WP GLAS/GLAS
Sungrow 1fase SH5.0RS Hybride
Plaatsing en configuratie backup Sungrow Monofase
Sungrow batterij SBS 15,0 kWh
Zaptec Go 2 Asphalt Black
Toegevoegd na 12 minuten 38 seconden:
dus slecht merk van panelen, omvormer, thuisbatterij en laadpaal? andere offerte zag er in grote lijnen zo uitheist_175 schreef: 1 week geleden Zowat alles in de door u geciteerde offerte is "niet goed" (en dan druk ik me voorzichtig uit).
- heist_175
- Moderator
De eerste offerte had 4,5kWp op een 3,7kVA omvormer met 14kWh batterij.
De "andere offerte" heeft alvast 7,6kWp op een 5kVA omvormer met 15kWh batterij. Een hele verbetering dus qua PV/omvormer.
@panelen op garage
Dan zal je afmetingen van garage en oriëntering moeten geven.
De ene offerte bevat alvast 22% meer PV dan de andere.
De "andere offerte" heeft alvast 7,6kWp op een 5kVA omvormer met 15kWh batterij. Een hele verbetering dus qua PV/omvormer.
@panelen op garage
Dan zal je afmetingen van garage en oriëntering moeten geven.
De ene offerte bevat alvast 22% meer PV dan de andere.
-
- Elite Poster
is het dan al verstandig om in eerste instantie een 20kWh batterij te nemen (prijs dan ook hoger) ik zou willen weten hoe ik aan een hogere kWp kan geraken? die Jasolar is dus slecht beter een ander merk nemen met hogere Wp waardes?
-
- Elite Poster
Hangt af hoeveel je (dagelijks) kan verbruiken en hoeveel de batterij kost. Verbruik je dagelijks minder dan 5kWh dan zal een 20kWh batterij je alleen maar verlies opleveren op zijn levensduur.
- heist_175
- Moderator
Gegeven de prijzen van batterijen zou ik precies niet overdrijven met batterijen
.
Opnieuw: probeer zoveel mogelijk panelen te leggen (aantal en/of Wp).

Opnieuw: probeer zoveel mogelijk panelen te leggen (aantal en/of Wp).
-
- Elite Poster
per dag tussen de 6 a 7 soms 8kWh en om de zoveel dagen snachts de wagen dan is dat tot 35kWh. Iedere maand zitten we rond 500kWh soms iets eronder soms er boven . December 24 was wel 600kWh. We hebben een digitale teller al sinds oktober 2022Avenger 2.0 schreef: 1 week geleden Hangt af hoeveel je (dagelijks) kan verbruiken en hoeveel de batterij kost. Verbruik je dagelijks minder dan 5kWh dan zal een 20kWh batterij je alleen maar verlies opleveren op zijn levensduur.
-
- Elite Poster
Wanneer je een BEV rijdt - en zeker een privé-auto - is er toch al een incentive om zoveel mogelijk Wp (het aantal panelen doet er niet toe) op je dak (daken) kwijt te geraken + eigen opslag om de overproductie van de dag niet te laten verloren gaan op het net maar integendeel na zonsondergang over te hevelen in de accu van de EV.
Je elektrisch verbruik is gemiddeld dan ook twee keer zo hoog dan je zelf aangeeft.
Indien PV en eigen opslag moet je ook niet laden om de zoveel dagen maar beter iedere keer dat er zon is en/of wanneer er opgeslagen overproductie beschikbaar is naar de HV accu van de EV te verzenden.
Alles wat je produceert en niet zelf direct verbruikt en niet kan opslaan voor indirect verbruik heeft al bijna geen economische waarde meer en zal in de toekomst je waarschijnlijk geld kosten (indien je geen maatregelen neemt).
PV kost nauwelijk nog iets en de kostprijs van opslag hangt gewoon af waar je ze haalt en door wie je ze laat installeren.
Steek je daar wat moeite in en regel je het grotendeels zelf is ook voor opslag de kostprijs al aanzienlijk gedaald.
Je elektrisch verbruik is gemiddeld dan ook twee keer zo hoog dan je zelf aangeeft.
Indien PV en eigen opslag moet je ook niet laden om de zoveel dagen maar beter iedere keer dat er zon is en/of wanneer er opgeslagen overproductie beschikbaar is naar de HV accu van de EV te verzenden.
Alles wat je produceert en niet zelf direct verbruikt en niet kan opslaan voor indirect verbruik heeft al bijna geen economische waarde meer en zal in de toekomst je waarschijnlijk geld kosten (indien je geen maatregelen neemt).
PV kost nauwelijk nog iets en de kostprijs van opslag hangt gewoon af waar je ze haalt en door wie je ze laat installeren.
Steek je daar wat moeite in en regel je het grotendeels zelf is ook voor opslag de kostprijs al aanzienlijk gedaald.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Prijs voor opslag zit in een dalende lijn momenteel, dus mogelijk is het interessant om nu de basisbehoefte te plaatsen en volgend jaar afhankelijk van de prijs verder uit te breiden. PV prijzen zitten volgens mij redelijk tegen de bodem aan en gaan echt niet veel meer zakken, dus ik zou dat prioriteit geven ipv grotere opslag. Het beste is direct laden van zonne-energie, maar als je natuurlijk pas altijd in de avond thuis komt is dat moeilijk (en kan je echt alleen in het weekend je EV laden met zonne-energie).
-
- Elite Poster
Alleen wanneer er tijdens dat WE toevallig voldoende zonnestralen op je panelen vallen.
Was de grootste productie(overschot) tijdens de weekdagen: gone forever.
Wie steeds maar zit te wachten tot een product uitontwikkeld is en/of aan zijn bodemprijs zit loopt meestal achter de feiten aan en behaalt weinig praktisch resultaat.
Afwachten kost doorgaans ook geld: je geeft het grootste deel van je eigen productie weg en moet ze daarna duur terug inkopen.
Men kan er beter ook rekening mee houden dat de meeste EV's niet willen laden onder de 1,4 kW.
Bij een relatief kleine PV installatie zak je daar op een bewolkte zomerse dag (zoals vandaag) en vooral in het voor- en najaar al vlug onder. Wil je direct laden tijdens deze uren komt alsnog 100% van de te laden energie uit het net.
Dan kan je de overproductie beter druppel voor druppel lokaal opslaan en waneer het vat vol is en wanneer de EV aan het thuisinfuus kan de opslag - met uitzondering van het deel dat je voor het huishouden nog nodig hebt tussen zonsondergang en -opgang - aan een zo hoog mogelijk vermogen (hoger AC vermogen is minder verlies) in de accu van de EV pompen. Dat is bijna pure winst en vraagt geen extra captar.
Was de grootste productie(overschot) tijdens de weekdagen: gone forever.
Wie steeds maar zit te wachten tot een product uitontwikkeld is en/of aan zijn bodemprijs zit loopt meestal achter de feiten aan en behaalt weinig praktisch resultaat.
Afwachten kost doorgaans ook geld: je geeft het grootste deel van je eigen productie weg en moet ze daarna duur terug inkopen.
Men kan er beter ook rekening mee houden dat de meeste EV's niet willen laden onder de 1,4 kW.
Bij een relatief kleine PV installatie zak je daar op een bewolkte zomerse dag (zoals vandaag) en vooral in het voor- en najaar al vlug onder. Wil je direct laden tijdens deze uren komt alsnog 100% van de te laden energie uit het net.
Dan kan je de overproductie beter druppel voor druppel lokaal opslaan en waneer het vat vol is en wanneer de EV aan het thuisinfuus kan de opslag - met uitzondering van het deel dat je voor het huishouden nog nodig hebt tussen zonsondergang en -opgang - aan een zo hoog mogelijk vermogen (hoger AC vermogen is minder verlies) in de accu van de EV pompen. Dat is bijna pure winst en vraagt geen extra captar.
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb dezelfde omvormer en kan er niet direct van klagen, maar om zero export werkend te krijgen zal je dat niet standaard via de app kunnen doen.bartman schreef: 1 week geleden andere offerte zag er in grote lijnen zo uit
Ik heb het met HA en wat hulp van hun community wel geregeld gekregen o.b.v. gekende data voor de SH5.0 RT.
Voor zover ik weet heeft Sungrow 2 reeksen batterijen: SBR en de nieuwe SBH, dus de SBS is mij niet bekend.
-
- Elite Poster
Je hebt ook een offerte gekregen voor 16 panelen.bartman schreef: 1 week geleden en hoe geraken er meer panelen op mijn plat dak, panelen van een andere afmeting of ze in O-W zetten? En wat is het nut van zoveel mogelijk panelen? Al meerdere firma's gekomen voor offerte en veel die zeggen dat te veel panelen leggen in ons geval niet goed is. Als het wel nodig was zouden ze dat wel aanraden veronderstel ik, dan verdienen ze ook iets meer
Hoe krijgt die er dan meer dan 10 op?
Waarom zou je je dak niet boemvol leggen?
Panelen kosten weinig. De winst van de aannemer wordt niet groter als je het aantal panelen verdubbelt, maar zijn offerte wordt wel duurder. Daarom raadt hij dat niet aan.
In de winter en tussenseizoen heb je altijd opbrengst te weinig als je maar “juist genoeg” panelen legt.
Zeker als je de EV enkel na 18u kan laden.
-
- Elite Poster
ik moet ook zien dat het ene paneel het andere niet overschaduwt. Die 16 panelen was bij een oost west opstelling ^^^^^^^
We gaan bekijken of er nog een rij kan bijgezet worden. Beide zijn wij overdag niet thuis (bhalve weekend) dus was en vaatmachines enz opzetten zal pas na 18u kunnen in de week evenals auto laden of we moeten werken met slimme stopcontacten. Hoe rap gaat een 14kW batterij vol zijn op zonnige dagen en de rest dat dan gaat wegstromen naar het net als er thuis enkel wat in standby apparaten aan staan?
We gaan bekijken of er nog een rij kan bijgezet worden. Beide zijn wij overdag niet thuis (bhalve weekend) dus was en vaatmachines enz opzetten zal pas na 18u kunnen in de week evenals auto laden of we moeten werken met slimme stopcontacten. Hoe rap gaat een 14kW batterij vol zijn op zonnige dagen en de rest dat dan gaat wegstromen naar het net als er thuis enkel wat in standby apparaten aan staan?
Laatst gewijzigd door bartman 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 192 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Een vaatwas doen kost me hier ook maar 0.6kWh. Maar alle beetje helpen zeker.
En deze draait (bijna) elke dag een volle lading. 23 a 29 keer per maand in 2025.
En deze draait (bijna) elke dag een volle lading. 23 a 29 keer per maand in 2025.
-
- Elite Poster
Gaan die vaatwas en wasmachine echt het verschil maken?bartman schreef: 1 week geleden ik moet ook zien dat het ene paneel het andere niet overschaduwt. Die 16 panelen was bij een oost west opstelling ^^^^^^^
Dat zijn toestellen die elk tussen de 0,5 en 1 kWh verbruiken.
En zowat ieder van dat type toestellen dat niet stokoud is is voorzien van een startuitstel zodat je het kan laten draaien op de zonnigste uren van de dag. Maar hun echte verbruik duurt doorgaans niet langer dan 15 tot 20 minuten. En dat interval wil je niet gaan onderbreken met een slim gestuurd stopcontact.
Hoe snel een batterij dagelijks vol zal zijn hangt af aan hoeveel SoC je bij zonsopgang vertrekt en hoeveel je produceert.
Start een 14 kWh batterij de dag aan 10% SoC, produceer je 5 kW en is je sluimerverbruik 200W dan is ze op minder dan 3 uur al op een SoC van 100%. In deze periode van het jaar en zeker bij een O-W opstelling dus al voor de middag.
Maar maakt het iets uit of er nadien energie wegstroomt naar het net?
Wat belangrijker is dat je met die x kWh opslag de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang (in de praktijk een paar uur meer want de zon gaat in deze contreien dan niet plots aan/uit) kan overbruggen. De "rest" had je sowieso niet nodig.
Sol Invictus!