Sinds geruime tijd ben ik al aan het denken om m'n thuisnetwerk eens onder handen te nemen maar tot nu toe is er dit nog altijd niet van gekomen.
Omdat ik nu sinds ik overgeschakeld ben van Skynet naar EDPnet wat
speedproblemen ondervind (haal net geen 4mbit op een 6mbit lijnprofiel)
en omdat adsl2+ voor de deur staat lijkt me nu wel het juiste moment om er eens deftig werk van te maken.
Uit die pdf file :Beste klant,
We hebben een kwaliteitstest op uw lijn uitgevoerd en volgens de onderstaande synchronisatiewaarden is er een sterk signaalverlies op de lijn. Dat heeft te maken met het feit dat uw binnenbekabeling niet van goede kwaliteit is. We raden u aan deze link te gebruiken(http://www.edpnet.be/downloads/Manuals/ ... beling.pdf) om de binneninstallatie na te kijken en zo mogelijk alle filters en kabels te vervangen.
Mocht u nog problemen hebben, dan kunt u ons altijd contacteren.
Dit is hier niet het geval , ik schat dat er ongeveer een meter of 15 a 20 telefoonkabel tussen het telefooncontact en de modem (deze is getrokken vanaf de zolderverdieping tot in de kamer waar mijn pc staat , en daar staat ook de modem) .De bekabeling vanaf het eerste telefooncontact in uw woning tot aan de modem mag niet langer zijn dan 7 meter.
Nu was ik aan het denken om de hele situatie om te gooien , met als doel :
- Stabiliteit : ik wil een stabiel netwerk dat bij alle omstandigheden en belasting niet uitvalt.
- Veiligheid (in de mate van het mogelijke natuurlijk)
- Snelheid : met de komst van adsl2+ in het vooruitzicht zou ik willen dat de modem en interne bekabeling een troughput van 24mbit/s kan halen , en tussen de clients op de switch volstaat een 100mbit verbinding (maar dan dus wél effectief 12.5mb/s per poort)
Wat ik in gedachten had :
Code: Selecteer alles
[-telefooncontact-]------ethernet adsl2+ compatible modem(bridged mode)-----firewall(m0n0wall)---switch----clients
Allemaal goed en wel denken jullie misschien nu , als hij alles dan toch al zo mooi in gedachten heeft , waarom post hij deze thread hier dan nog ?
Wel , het is eigenlijk vrij simpel : ik zou niet direct weten wat te kopen. Ik heb dus ervaring , advies en hulp nodig van gebruikers die al meer in deze zaken begaan zijn (en zo zitten er volgens wat ik tot nu toe gelezen heb een hele hoop

Enkele vraagjes :
1) Wat voor modem raden jullie aan ? Vermits ik voor het verbinden van de clients een switch wil gebruiken en de modem enkel in bridged mode moet komen te staan heb ik eigenlijk geen modem met 10001 functies nodig , maar ik verwacht wel stabiliteit , snelheid , en hij moet adsl2+ compatible zijn. Hiermee rekening houdend dacht ik aan de Speedtouch 516 (adsl2+compatible , geen ingebouwde router , ethernetmodem , ....)
MAAR :
-Is deze wel stabiel ?
-Kan ik hiermee probleemloos 24mbit/s (in het beste scenario) ontvangen via adsl2+ ?
Wat raden jullie aan ? Kan ik misschien , rekening houdend met mijn eisen , eerder kijken naar een Draytek Vigor of een Zyxel ? (cisco valt nét buiten het budget

2) Als firewall (met als functie : onnodige poorten blokkeren , dyndns updaten , beetje experimenteren met services als QoS , etc) dacht ik aan een oude pc (ik heb hier nog een p2 350mhz met 192mb ram staan , en een 32mb compact flash kaartje , als ik nog een CF naar IDE adaptor koop kan ik hier m0n0wall opzetten , draai ik volledig zonder harde schijf)
m0n0wall leek me wel een goede keuze , FreeBSD based , een aantal leuke features , het is gratis , draait volledig uit de ram , etc...
Als alternatief kan ik misschien ook IPCop proberen ? mensen die met een van beide oplossingen ervaring hebben of een voormij geschikter alternatief weten ?
3)Wat voor switch kan ik het beste nemen ? Ik dacht aan een 8poorts model , (de firewall pakt hier zowieso al 1 poort op in , en ik denk er een 3-tal clients op aan te sluiten , en dan had ik liefst nog wat plaats over met het oog op toekomstige uitbreidingen ) Deze moet stabiel zijn , snel (100mbit effectief op iedere poort) , mag een actieve fan hebben en liefst niet al te duur. Ik dacht , rekening houdend met deze eisen aan een 3com 8 poorts 10/100mbit switch maar , alweer weet ik niet of dit voor mijn situatie geschikt is , of er betere alternatieven zijn.
4) Weet er iemand een goede (online) winkel waar ik deze onderdelen (liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard

In de eerste plaats , alvast bedankt voor het lezen

Mvg ,
Ruben