uitbouw thuisnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ruben
Pro Member
Pro Member

Yo ,

Sinds geruime tijd ben ik al aan het denken om m'n thuisnetwerk eens onder handen te nemen maar tot nu toe is er dit nog altijd niet van gekomen.

Omdat ik nu sinds ik overgeschakeld ben van Skynet naar EDPnet wat
speedproblemen ondervind (haal net geen 4mbit op een 6mbit lijnprofiel)
en omdat adsl2+ voor de deur staat lijkt me nu wel het juiste moment om er eens deftig werk van te maken.
Beste klant,

We hebben een kwaliteitstest op uw lijn uitgevoerd en volgens de onderstaande synchronisatiewaarden is er een sterk signaalverlies op de lijn. Dat heeft te maken met het feit dat uw binnenbekabeling niet van goede kwaliteit is. We raden u aan deze link te gebruiken(http://www.edpnet.be/downloads/Manuals/ ... beling.pdf) om de binneninstallatie na te kijken en zo mogelijk alle filters en kabels te vervangen.

Mocht u nog problemen hebben, dan kunt u ons altijd contacteren.
Uit die pdf file :
De bekabeling vanaf het eerste telefooncontact in uw woning tot aan de modem mag niet langer zijn dan 7 meter.
Dit is hier niet het geval , ik schat dat er ongeveer een meter of 15 a 20 telefoonkabel tussen het telefooncontact en de modem (deze is getrokken vanaf de zolderverdieping tot in de kamer waar mijn pc staat , en daar staat ook de modem) .

Nu was ik aan het denken om de hele situatie om te gooien , met als doel :
  • Stabiliteit : ik wil een stabiel netwerk dat bij alle omstandigheden en belasting niet uitvalt.
  • Veiligheid (in de mate van het mogelijke natuurlijk)
  • Snelheid : met de komst van adsl2+ in het vooruitzicht zou ik willen dat de modem en interne bekabeling een troughput van 24mbit/s kan halen , en tussen de clients op de switch volstaat een 100mbit verbinding (maar dan dus wél effectief 12.5mb/s per poort)
Het is ook zo dat ik me interesseer voor netwerken , en door dit thuisnetwerk aan te leggen wil ik wat meer kennis bekomen en wat experimentjes doen.

Wat ik in gedachten had :

Code: Selecteer alles

[-telefooncontact-]------ethernet adsl2+ compatible modem(bridged mode)-----firewall(m0n0wall)---switch----clients
Nu , ik denk dat dit schema vrij duidelijk is maar ik zal het toch nog even toelichten : Het internet komt binnen via een telefooncontact , zodicht mogelijk bij dit telefooncontact zet ik de modem neer (zodat de afstand telefoonkabel zo klein mogelijk is , pak een paar meter) , de modem stuurt alles door naar een server die dienst moet doen als firewall , vanuit daaruit gaat het naar de switch en is het de bedoeling dat op de overige poorten clients kunnen komen die zo internet hebben en met mekaar via het LAN in verbinding staan.

Allemaal goed en wel denken jullie misschien nu , als hij alles dan toch al zo mooi in gedachten heeft , waarom post hij deze thread hier dan nog ?

Wel , het is eigenlijk vrij simpel : ik zou niet direct weten wat te kopen. Ik heb dus ervaring , advies en hulp nodig van gebruikers die al meer in deze zaken begaan zijn (en zo zitten er volgens wat ik tot nu toe gelezen heb een hele hoop :wink: )

Enkele vraagjes :

1) Wat voor modem raden jullie aan ? Vermits ik voor het verbinden van de clients een switch wil gebruiken en de modem enkel in bridged mode moet komen te staan heb ik eigenlijk geen modem met 10001 functies nodig , maar ik verwacht wel stabiliteit , snelheid , en hij moet adsl2+ compatible zijn. Hiermee rekening houdend dacht ik aan de Speedtouch 516 (adsl2+compatible , geen ingebouwde router , ethernetmodem , ....)
MAAR :
-Is deze wel stabiel ?
-Kan ik hiermee probleemloos 24mbit/s (in het beste scenario) ontvangen via adsl2+ ?
Wat raden jullie aan ? Kan ik misschien , rekening houdend met mijn eisen , eerder kijken naar een Draytek Vigor of een Zyxel ? (cisco valt nét buiten het budget :wink:)

2) Als firewall (met als functie : onnodige poorten blokkeren , dyndns updaten , beetje experimenteren met services als QoS , etc) dacht ik aan een oude pc (ik heb hier nog een p2 350mhz met 192mb ram staan , en een 32mb compact flash kaartje , als ik nog een CF naar IDE adaptor koop kan ik hier m0n0wall opzetten , draai ik volledig zonder harde schijf)
m0n0wall leek me wel een goede keuze , FreeBSD based , een aantal leuke features , het is gratis , draait volledig uit de ram , etc...

Als alternatief kan ik misschien ook IPCop proberen ? mensen die met een van beide oplossingen ervaring hebben of een voormij geschikter alternatief weten ?

3)Wat voor switch kan ik het beste nemen ? Ik dacht aan een 8poorts model , (de firewall pakt hier zowieso al 1 poort op in , en ik denk er een 3-tal clients op aan te sluiten , en dan had ik liefst nog wat plaats over met het oog op toekomstige uitbreidingen ) Deze moet stabiel zijn , snel (100mbit effectief op iedere poort) , mag een actieve fan hebben en liefst niet al te duur. Ik dacht , rekening houdend met deze eisen aan een 3com 8 poorts 10/100mbit switch maar , alweer weet ik niet of dit voor mijn situatie geschikt is , of er betere alternatieven zijn.

4) Weet er iemand een goede (online) winkel waar ik deze onderdelen (liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard :wink: ) kan aankopen ? Mijn oog was gevallen op Routershop.nl aangezien deze zowel de modem als de switch in voorraad hebben en verzenden naar België.

In de eerste plaats , alvast bedankt voor het lezen :P en ik zou iedere reactie in de vorm van opbouwende kritiek , ervaringen , adviezen , ... ten zeerste appreciëren ! Alvast een dikke merci op voorhand !

Mvg ,

Ruben
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Je hebt duidelijk al goed nagedacht over hoe je het moet opzetten.

Thomson modems behoren tot de betere, al is Zyxel ook helemaal niet slecht (Draytec geen ervaring mee).

24 mbit met ADSL2+ haal je enkel met een afstand van minder dan zo'n 700 meter van de centrale, vraag dus na op welke afstand je zit.

3Com-switch ... ik raad het af, maar je doet er mee wat je wilt natuurlijk. Zelf ben ik erg tevreden over m'n D-Link DGS-1008D, een Gbit-switch van 8 poorten (reken op zo'n 100 euro voor laatstgenoemde, een 3Com kost 92 euro).

Als firewall zou ik persoonlijk Windows Server 2003 nemen met WinRoute Firewall ... maar nu krijg ik ongetwijfeld tegenwind :P
ruben
Pro Member
Pro Member

meon schreef: 24 mbit met ADSL2+ haal je enkel met een afstand van minder dan zo'n 700 meter van de centrale, vraag dus na op welke afstand je zit.
Ik zit op zo'n 500meter van de centrale , dus theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn , daarom dat ik ook niet wil dat de hardware in m'n netwerk een bottleneck zou vormen :wink:
meon schreef: 3Com-switch ... ik raad het af, maar je doet er mee wat je wilt natuurlijk. Zelf ben ik erg tevreden over m'n D-Link DGS-1008D, een Gbit-switch van 8 poorten (reken op zo'n 100 euro voor laatstgenoemde, een 3Com kost 92 euro).
De clients die ik zou willen aansluiten zijn :

-xbox (10/100 intel nic)
-p2 als server (10/100mbit 3com nics)
-gamepc (10/100/1000 intel nic)
-paar klommelpckes (10/100 nic)

Zoals je hierbij ziet is gigabit in mijn situatie dus vrijwel zinloos , de xbox kan ik niet upgraden tot gigabit , en die pckes buiten mijn gamepc krijgen volgens mij nog niet eens 12mb/s getrokken , gezwegen van gigabit :lol:

Maar waarom raad je 3com af ? slechte ervaringen hiermee ?
meon schreef: Als firewall zou ik persoonlijk Windows Server 2003 nemen met WinRoute Firewall ... maar nu krijg ik ongetwijfeld tegenwind :P
Is er een specifieke reden waarom je hiervoor voor windows zou willen gaan ? Zelf lijkt me dit niet zo'n goed idee :

-Ik ben bang dat een p2 350mhz met 192mb ram windows 2003 niet zo goed getrokken zal krijgen :P
-Windows 2003 server....Als ik dit legaal zou moeten kopen ben ik zo'n 200€+ kwijt zeker ? linux is gratis....
-Een windows based systeem als firewall ? = veel te veel 'openstaande' dingen die ik niet nodig heb > security risk
-Als ik een zwaardere pc zou gebruiken (p4 1.5ghz met 1024mb ram) voor dan toch maar windows 2003 te draaien , en deze staat 24/7 op dan gaat dat aardig aan stroomkosten doorrekenen :|
-Ik was het vergeten te vermelden in de topicstart , maar ik zou ook linux willen leren , en door zelf met zo'n dingen wat te prutsen zou me dit ook wel veel bijbrengen denk ik , ik zou op latere basis ook bevoorbeeld willen prutsen om met linux een apache based webserver te maken enzo , om bij te leren.

Toch bedankt voor je reply ! Zijn er meer mensen die kunnen bestigen dat die Thomson speedtouch goede modems zijn ? Of kan ik beter een andere kopen ?
Ninjai
Member
Member

1. modems kan ik je niet over adviseren
2. M0n0wall ziet er nice uit, go with it
3. Ik heb ook een D-Link DGS-1008D en die valt best aan te raden. Ik heb al eens 66MB/s ermee gehaald.

Goed je huiswerk gedaan! Proficiat!
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Thomson modems behoren tot de betere, al is Zyxel ook helemaal niet slecht
Goedkope zyxel raad ik nu niet echt aan indien je bittorent gebruikt. Ik heb er zo eentje op kot gebruikt, moment dat er 1 iemand begon met een torrent ging de router plat. (Prob de NAT tables)
-Ik ben bang dat een p2 350mhz met 192mb ram windows 2003 niet zo goed getrokken zal krijgen
Je zou er van verbaasd staan, wat je niet kan draaien :p. Geëmuleerde PIII met 128 MB RAM deed zo lastig nog niet, win2k3 zal zeker op PII draaien met 192 MB RAM. But then again, als je persé legaal wil bezig zijn, gebruik dan idd linux.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

ruben schreef: -Ik ben bang dat een p2 350mhz met 192mb ram windows 2003 niet zo goed getrokken zal krijgen :P
http://winhistory.de/more/386/xpmini_eng.htm

Fourth result: socket 3, Pentium Overdrive 8 MHz & 20 MB RAM

;)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

The_Borg schreef: Goedkope zyxel raad ik nu niet echt aan indien je bittorent gebruikt. Ik heb er zo eentje op kot gebruikt, moment dat er 1 iemand begon met een torrent ging de router plat. (Prob de NAT tables)
Idem hier op kot met een USR en thuis een d-link ! 2 torrents openstaan en het beestje loopt vast !
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Een router based distro neemt ook niet zoveel hd ruimte in als win2003, Ook is de configuratie bij bv ipcop minimaal. Ook het onderhoud is practisch minimaal (af en toe eens updaten). En je moet je geen zorgen maken over "licenties". Maar die urban ledgend dat win2003 zomaar poorten laat openstaan :-s, dat heb je natuurlijk zelf in handen wat je wel of niet openzet.
ruben
Pro Member
Pro Member

The_Borg schreef: Goedkope zyxel raad ik nu niet echt aan indien je bittorent gebruikt. Ik heb er zo eentje op kot gebruikt, moment dat er 1 iemand begon met een torrent ging de router plat. (Prob de NAT tables)
Wel , in de eerste plaats gebruik ik al geen bittorent (of zéér zelden) , en de bedoeling is dat de modem zelf niks van NAT of routing moet doen , het enigste wat hij moet doen is internet 'doorrouten' naar de server / firewall (die P2) en deze doet dan al het NAT / routing / traffic shaping (QoS) / logging / werk. Normaal gezien maakt de modem zelf dan toch geen enkel gebruik van NAT , maar de server ? Dan zou het dit probleem in principe toch moeten oplossen ? (Het probleem met bittorent is me niet onbekend , hier had ik nog al van gehoord , ik dacht dat het te maken had met te weinig geheugen in de modem / routers zelf voor de NAT tables ? )
The_Borg schreef: Je zou er van verbaasd staan, wat je niet kan draaien :p. Geëmuleerde PIII met 128 MB RAM deed zo lastig nog niet, win2k3 zal zeker op PII draaien met 192 MB RAM. But then again, als je persé legaal wil bezig zijn, gebruik dan idd linux.
Het gaat me zeker niet om het illegale :wink: dit is enkel een bijkomend voordeel. Wat wel zo is is dat ik het liever probeer met linux , om , zoals al eerder gezegt hier wat meer van bij te leren. Ik heb aan de hand van een boek wat meer gelezen over linux , en als ik het dan zo bekijk dan is het toch niet meer en niet minder dan een kernel met wat beperkte functies erbij gegooit ? Hoe minder functies / programmeerwerk , hoe minder bugs denk ik , daarom dat me dit ook het voordeel van unix leek.
crappiecorn schreef: Een router based distro neemt ook niet zoveel hd ruimte in als win2003, Ook is de configuratie bij bv ipcop minimaal. Ook het onderhoud is practisch minimaal (af en toe eens updaten). En je moet je geen zorgen maken over "licenties". Maar die urban ledgend dat win2003 zomaar poorten laat openstaan :-s, dat heb je natuurlijk zelf in handen wat je wel of niet openzet.
Klopt , volgens de m0n0wall site is in principe 8mb al genoeg , dan zou ik in principe 'safe' moeten zitten met mijn 32mb compactflashkaartje.
Qua onderhoud denk ik dat het ook niet veel meer is dan om de zoveel tijd eens een nieuwe update installeren , of komt hier meer bij te kijken ?
Je hebt inderdaad zo goed als zelf in handen wat er openstaat bij windows2003 , maar ik bedoelde eigenlijk dat deze standaard meer gaat openzetten dan wat eigenlijk hoeft , ook gaan er meer (onveilige) services / processen draaien vrees ik. Ook is het zo dat de meeste wormen / virussen voor windows gemaakt zijn en verspreid worden , met een unix based systeem hoop ik hier ook minder last van te hebben.

Wat ik me wel nog afvraag , m0n0wall draait volgens de site volledig uit het geheugen van je pc om zo het aantal schrijfacties op de cfcard (dit heeft maar een bepaalde levensduur) te beperken. Maar alles wordt hier toch op opgeslaan neem ik aan ? Het volstaat dan ook om een backup te nemen hiervan , zodat al het config werk dat ik vanplan ben erop te doen niet verloren gaat ? Want ik vrees dat er daar veel tijd in zal gaan kruipen...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik draait Windows Server 2003 Enterprise edition op een PII/400 met 256 MB ram als server. Na verse installatie was het ding sneller dan m'n Windows XP-pc op een P4/3GHz met 1,5 GB ram :)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”