Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 13 keer

@koenraaddeconicnk

Uiteindelijk ben jij de opdrachtgevende partij hé. :wink:
Daar horen verantwoordelijkheden bij zoals opvolging.
Tijdig wel te verstaan.
En best schriftelijk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb een contactformulier ingevuld daarstraks op de site van Fluvius met alle email verkeer van eerder vandaag en de vraag inzake volledige nazicht van mijn dossier 'Groene Stroom' met een schets van de situatie.

Ik heb ter goeder trouw gehandeld en volledig - doch onterecht zoals nu blijkt - vertrouwd op mijn installateur en de aannemer die hem aangesteld heeft. Die hebben me uiteaard facturen gestuurd. Als je je laat begeleiden / adviseren met het oog op werken en deze laat uitvoeren door deskundigen terwijl je zelf volkomen leek bent in de materie, dan verwacht je correcte info en service.

Waarom zou je wetens en willens frauderen voor een bedrag van omgerekend 20 euro per maand en daarvoor een installatiepremie van vermoedelijk enkele honderden euro's skippen in ruil als je gewoon de installatie moet melden op de Fluvius site. Ik had aan de aannemer en installateur zelfs kunnen vragen om me daarbij te helpen want nogmaals, Kwh, Kva en piekvermogens ... het is voor mij compleet Chinees.

Ik heb nu weer een contactformulier met Fluvius ingevuld en wil gewoo van uit deze s**t geraken omdat het mij enorm stresseert en exrtreem onaangenaam gevoel geeft met iets niet 'in orde' te zijn.

Ik zal moeten betalen en ja, al die achterstallige premies in 1X dat zal een ferm bedrag zijn van om en bij de 1500 euro maar was alles correct verlopen dan had ik dit bedrag ook nu niet gehad.

Ik meen te stellen dat ik niet meer kan doen dat dit alles richting Fluvius om asap duidelijkheid te krijgen en bij voorbaat, sorry voor de herhaling, maar dit komt me de strot uit.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Maar mijn panelen zijn al in gebruik sedert april 2019 ... 30/7 /19 is blijkbaar de datum van ondertekening van het keuringsattest door de keurder.
In theori: Ook dat was fout je mag de panelen pas in gebruik nemen na de keuring. Enerzijds vanwege de netbeheerder - anderzijds ook inzake brandverzekeringskwesties.
In praktijk test ieder zinnig mens natuurlijk op zijn minst de panelen/omvormer/... om zeker te zijn dat alles werkt en de keuring goed zal verlopen. Maar 3-4 maanden laten functioneren voordat je (installateur) liet keuren is ook :nono:
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Mijn installateur blijft volhouden dat hij de aanmelding gedaan heeft voor ons. Hoe kun je er als leek nog uitgeraken als verschillende bronnen mekaar tegenspreken? En 'Fluvius' is toch de instantie die het zou moeten weten of zit ik ook hier weer verkeerd?
Nogmaals: allemaal goed en wel, jij bent eindverantwoordelijke. Fluvius heeft daar niets mee te maken.

Analogie: als jij een boekhouder inschakeld om je aangifte personenbelasting voor je te doen: prima. Maar als deze foutief 10.000€ opgeeft als belastbaar inkomen en dat moest 100.000€ zijn dan zal toch jij toch de boete mogen betalen als de fiscus die oplegt. En is het dispuut wiens fout dat nu exact is - is volledig tussen jou en die boekhouder. De fiscus heeft daar niets mee te maken.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Mijn vraag is gewoon "wat kan ik nog meer doen om asap uit deze vervelende situatie te geraken?"

.....Ik meen te stellen dat ik niet meer kan doen dat dit alles richting Fluvius om asap duidelijkheid te krijgen en bij voorbaat, sorry voor de herhaling, maar dit komt me de strot uit.
Rustig op het gemak 1 correct dossier, tijdslijn opstellen met feitelijke gebeurtenissen.
Kies 1 communicatiekanaal met fluvius + je installateur (en niet 3 gesprekken, 2 tickets en 5 mails naar partij A dan wel B) om alles uit te klaren.
Maak duidelijk dat je alles in regel wil stellen.
En heb geduld.

1 - Belangrijkste is: dat je panelen nu correct aangemeld zijn
2 - Daarna: uitklaren wie wat nu wel op niet wanneer gemeld heeft - of fluvius een eventuele "verwerkingsfout" op zich wil nemen => welke impact dat wel/niet heeft op retroactieve investeringspremie
3 - Vervolgens: uitzoeken of je nu (ooit) een prosumententarief hebt betaald: hoeveel je zal moeten bijbatelen bij regularuisatie verleden.
4 - Dan nakijken of capaciteitstarief 2,5kw werd toegepast vanaf 1 januari 2023 + correct overging naar effectieve metingen sinds installatie DM & dat vanaf dan prosumententarief niet meer verrekend werd (of terugkreeg)

Ik snap perfect dat je kwaad bent en schuldigen zoekt bij je installateur en/of fluvius.
Helaas moeten wij melden dat je zelf responsible was/bent.

Hoe je daarvan allemaal op de hoogte moet zijn? Tja, da's ook zo met:
-de wet => in theorie moeten we allemaal elke dag het staatsblad doorlezen want verschenen = wet
-het lokale politiereglement => verschilt overal een beetje dus best kijken of je zondag nu wel/niet je gras mag maaien...
Laatst gewijzigd door lirec 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ach, Fluvius zal dat wel in orde brengen en "een rekening" sturen. Done.
Voor de rest moet een mens zijn slaap daar niet voor laten.

Er zijn ergere zaken die je kunnen overkomen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@Ordon en @Lirec: dank voor jullie reacties.

Als je gewoon bent de spelregels te volgen en dan plots geconfronteerd wordt met het feit dat je - ook al is het zonder enig vermoeden, laat staan wetens en willens - 5 jaar illegaal bezig geweest bent, is het wel uitermate enerverend en frustrerend. Eerlijk duurt het langst en dat motto heeft me nog nooit windeieren gelegd ...

Toegevoegd na 13 uren 13 minuten 20 seconden:
Het vervolg (aflevering?). Incridibile.

Deze morgen naar Fluvius gebeld en kreeg heel vriendelijke dame aan de lijn die mijn laptop overgenomen heeft omdat ze - na mijn verhaal aanhoord te hebben - nog eens met mij de aanvraag voor de investeringspremie wou indienen want 'bij hen is alles in orde'.
Resultaat: 2x idem geen recht op premie wegens laattijdige aangifte.

Mevrouw raadde me aan mijn installateur te contacteren want als hij kan bewijzen dat hij effectief de aangifte ingediend heeft in 2019, dan wordt een klachtendossier opgesteld en dan zou ik alsnog in aanmerking kunnen komen voor de premie, aldus de Fluivius medewerkster in kwestie.

Toen begon ik over het prosumententarief dat niet betaald is. Antwoord: maar uw dossier 'groene stroom' is in orde. Nogmaals een poging om haar uit te leggen dat ik zelf niet op de hoogte ben en gisteren na tel. contact met 'Engie' te horen kreeg dat ik te veel betaald prosumententarief ga terug krijgen wegen plaatsing van digitale meter in januari en vanaf dan tarief niet meer van toepassing. Ik leg haar ook uit dat ik prosumententarief - na mijn tel. contact met Engie en op basis van info hier - ook verward heb met 'nettarief of -kosten Fluvius' waardoor ik quasi-zeker iets minder dan 6 jaar, geen prosumententarief betaald heb.
Ik leg haar ook uit dat ik nooit een premie voor aansluiting van zonnepanelen gekregen heb wegens probleem bij de aanmelding en dat er dus iets loos is.

Ik deel mee dat ik alles zo vlug mogelijk 'in regel' wil hebben omdat ik eigenlijk fraude aan het plegen ben al 6 jaar maar zonder het zelf te weten.

Antwoord: "ik heb hier al fraude meegemaakt maar die klanten geven meestal zelf niet hun fraude aan" :bang: :bang: Ik leg haar nog eens uit dat ik gewoon principieel met alles in regel wil zijn en dit dossier asap geregulariseerd zou hebben om ook te weten waar ik financieel precies aan toe ben.
Antwoord: "u hoeft zich geen zorgen te maken :bang: :bang: een achterliggende dienst zal uw dossier nakijken en regulariseren. U zult een rekening thuis ontvangen.

Op de vraag of ik die dienst zelf kan contacteren om toch enige duidelijheid te krijgen, kreeg ik 'njet' op request natuurlijk.

Nog eens gevraagd ook of het wel degelijk zo is dat bewijs van aangifte door mijn installateur volstaat om alsnog de investeringspremie te krijgen. Antwoord: "ja", gevolgd door: "ge kunt dan ook zelfs nog de installatiepremie van 750€ vorderen".

Advies van de klantendienst:"maak u geen zorgen en als u de afrekening ontvangt per brief, dan kan er ook altijd een regeling inzake afbetaling overeengkomen worden om de financiële druk voor u te spreiden." "Momenteel kunt u niets meer doen dan rustig afwachten en terug inbellen wanneer u de afrekening ontvangen heeft maar dat kan enige tijd - blijkbaar meerdere maanden - duren gezien de huidige drukte".

Moraal van het verhaal: ge kaart uw eigen "fraude aan", vraagt regularisatie asap om én principiële én om het kostenplaatje te kennen en ge krijgt als antwoord "wacht rustig af". Ik begin me waarlijk steeds minder thuis te voelen op deze planeet en vraag me af of ik nog wel 'normaal' ben.

Nog eens naar mijn installateur gebeld die vroeg om hem op de hoogte te houden. Reactie: "ge denkt toch niet dat ik aan het liegen ben zeker, ik heb die aangifte gedaan voor u en ik trek binnenkort zelf naar 'Fluvius' met uw dossier en ik bekijk zelf als het niet in orde komt om een klacht in te dienen. Finaal ook naar de aannemer nog eens gebeld die meldt dat de installateur met tekst en uitleg zal moeten komen bij hem.

Mevrouw naar haar naam gevraagd maar die wou ze niet geven omdat ze geen SPOC- functie heeft bij Fluvius. Vraag "hoe kan ik dan bewijzen dat ik melding gedaan heb van dit alles?" Antwoord al redelijk geïrriteerd: "uw oproep wordt geregistreerd in onze systemen mijnheer".

Moraal: we dronken een glas, we deden een plas maar we geraakten niet veel verder dan het was ...

Tot slot: ben daarstraks ook begonnen met het opzoeken van de Fluvius Midden-Vlaander / Intergem prosumententarieven van 2019 tot heden om de prijs van mijn ticket te berekenen maar dat is al geen sinecure. Als het gaat over capacitieitstarief, tja hoe dat berekenen? Blijkbaar speelt voor sommige zaken ook al het uren zonneschijn een rol ... ?

Ik ga eens kijken of er nergens een masteropleiding aan één of ander univ gegeven wordt in 'Groene stroom' en 'bijhorende verplichtingen en premies". I rest my case: vreemde wereld waarin we leven ... maar 't zal wel aan mij gelegen zijn zeker.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Capaciteitstarief is pas ingevoerd vanaf 1/1/23.
Diende je na die periode nog prosumententatief te betalen - je had dus nog een AM - bedroeg je captar forfaitair 2,5 x het eenheidsbedrag in jouw tariefzone.
De VREG publiceert voor ieder kalenderjaar de tarieven per netgebied en deze zijn openbaar beschikbaar.
Je kan deze ook telkens downloaden en zelf opslaan om nadien terug te rekenen.
De gepubliceerde tarieven zijn er voor ieder subnetgebied, met en zonder BTW en zowel voor nettarieven per kWh, prosumententarief per omvormervermogen, captar voor zowel DM als AM.
Zo'n tabel ziet er voor lopend jaar bv. zo uit:
Distributienettarieven 2025.pdf
(141.35 KiB) 13 keer gedownload
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Zeer veel dank voor de info Ivob maar sorry voor de ongetwijfeld domme vraag: dat capaciteitstarief moet ik dus ook nog betalen naast het prosumententarief?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Iedereen betaalt capaciteitstarief, ongeacht analoge of digitale meter.
Met digitale meter is dat het werkelijke hoogste kwartierverbruik per maand (DM voor MV 51,98€ per kW facturatiepiek). Met analoge meter forfaitair 2,5 kW (voor Midden-Vlaanderen dus 129,96€).
Prosumententarief betaal je a dagrato van bezit analoge meter. Dat valt weg vanaf installatie digitale meter.
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Nogmaals bedankt voor de toelichting !
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden
Alle documenten: keuringsverslag, eendraadschema, ... werden destijds voor alle installaties gedurende een maand verzameld en dan afgegeven in het Fluvius-kantoor te Gent ...

Ze kregen daarvan evenwel nooit een ontvangstbewijs omdat het over meerdere aangiften voor meerdere klanten ging.
Wat ik me afvraag Koenraad: is de aangifte voor die andere klanten door Fluvius wel correct afgehandeld? Of ben jij de enige van deze "pak" klanten die gedupeerd is?

Als het aanmelden in de installateur z'n dienstverleningspakket zat, vind ik dat niet jij maar wel hij verantwoordelijk is voor het gebeurde.

Van harte succes toegewenst.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@sandbert Hartelijk dank voor de reactie !

Het enige dat ik kan stellen is - zoals reeds meermaals vermeld - dat mijn installateur atlijd gesteld heeft op het moment van plaatsing dat hij de zonnepanelen moest aanmelden.

Volgens de Fluvius-klantendienst is - zoals telefonisch meegdeeld - aanmelding nodig binnen de 3 maanden na installatie en na keuring. Mijn installateur is ziedend omdat geen geloof gehecht wordt aan het feit (ook ik begin te twijfelen) dat hij deze aangifte effectief gedaan heeft. Hij heeft wel vermeld dat het in die periode blijkbaar allemaal nogal chaotisch verliep bij Fluvius met meldingen via een Excel-bestand (maar dat blijkt ook weer iets anders te zijn volgens info op het forum hier) en afgifte van de nodige documenten (keuring, factuur, ...).
Mijn installateur geeft aan dat als deze zaak niet in orde komt, hij een klacht overweegt (ik weet niet bij wie maar hi zal wel weten welke instantie dan bevoegd is). Ook de aannemer die de werken gecoördineerd heeft bij ons, zit met de hete adem in de nek van de installateur.

Mijn installateur heeft - toen ik hem de 1° keer hierover contacteerde - ook aangegeven dat er nog problemen geweest zijn met aanmeldingen die hij gedaan heeft voor ander klanten in die periode door persoonlijk langs te gaan naar het Fluvius kantoor.

Ook bij Fluvius beweerde men gisteren dat als hij tijdige aanmelding kan bewijzen dat ik 1. alsnog recht heb op de investeringspremie en 2. ook op de installatiepremie (alhoewel ik op het inernet lees dat deze van toepassing is op installatie na 2021).

Voor mij staat één ding vast: als ik in de toekomst nog iets wijzig aan een installatie, hetzij elektriciteit, hetzij Teleenet, hetzij water, hetzij om het even wat, zal ik eerst altijd schriftelijk de desbetreffende instantie contacteren met de vraag naar mijn verplichtingen én een schriftelijk antwoord eisen (ook al is dat maar een link naar een webpagina) of wel zelf opzoeken wat ik meen te moeten doen en schriftelijk bevestiging vragen of dit OK is. Dat is nog wat werk extra voor medewerkers van de desbetreffende (nuts)bedrijven maar 'scripta manent et verba volent' en men zal mij geen 2° keer meer iets zoals dit lappen, wat installateurs, zogenaamde deskundigen e.d.m. ook mogen beweren wat ze willen maar uiteindelijk ben je zelf eindverantwoordelijke als klant als ik het hier goed begrijp allemaal.
Zo houd de bureaucratie zichzelf in stand en dat is goed weer voor de werkgelegenheid maar slecht voor onze portemonnee want al die kosten worden finaal aan ons allen doorgerekend.

Finaal krijg ik de indruk dat het allemaal zo complex is dat ... rechtstreekse medewerkers én bij Fluvius én bij energieleveranciers, het zelf niet meer goed weten. en als ik eerlijk mag zijn stel ik dat niet alleen hier vast maar ook bij telecom providers om 'Telenet' en 'Proximus' maar niet bij naam te noemen.

Waarom volstaat het niet om bv. de factuur en keuringsattest én eendraadschema (wat dat ook moge wezen) bij een installatie gewoon via mail te bezorgen aan 'Fluvius' met nadien de melding dat de documenten ontvangen zijn, gevolgd door verwerking van dit alles door hen? En natuurlijk mag daar een termijn op staan (bv. binnen de 5 werkdagen na keuring en indienststelling) maar neen, het kan eens te meer niet complex genoeg zijn ...

Ik heb eens nagerekend welk achterstallig prosumententarief ik zal moeten betalen maar dit is voor mij zeker geen issue meer:

KWH installatie = 3,68 te vermenigvuldigen met prosumententarief voor desbetreffende jaar (voor 2019 van mei - tot december = 8/12 van bedrag voor het totale jaar)

2019 77,21 213,09
2020 72,29 266,02
2021 86,25 317,4
2022 70 257,6
2023 38,79 142,74
2024 43,38 159,63
Totaal 1356,51€ + administratieve kost van 100 €?

Alleen leek het alsof men gisteren bij 'Fluvius' het probleem niet zag en gehaast zijn ze zeker niet want de achterliggende dienst heeft het zeer druk. Dus bon ... geduldig afwachten zeker en hopen dat de installateur ... Dan kan ik nog aanpsraak maken op mijn investeringspremie en is de bluts al veel kleiner maar ik ga uit van the worst case scenario.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

En om voorgaande nog eens te illustreren: mail gekregen van Engie om mijn injectiecontract af te sluiten:
"
Beste,
Je distributienetbeheerder bracht ons op de hoogte dat je zonnepanelen in gebruik genomen hebt. Dat is fijn nieuws, want hierdoor draag ook jij bij aan een koolstofneutrale samenleving.

We overlopen graag even wat de volgende stappen zijn.

We zullen een afrekening opmaken.

Je zal eenmalig een afrekening voor je elektriciteit ontvangen voor je verbruik zonder zonnepanelen. Op je eerstvolgende afrekening in maart zullen we rekening houden met het feit dat je nu afname én injectie hebt.
Jij moet ons enkel nog een bevestiging geven zodat we je injectie kunnen betalen.

Je hebt bij ons reeds een contract voor je afname voor *** adres vewijderd *** Net zoals voor je afname zullen we ook voor je injectie een contract met een aantrekkelijke prijs opmaken. Dit is nodig om je geïnjecteerde energie kunnen betalen. Wij hebben alleen nog jouw goedkeuring nodig."

Wat moet je hiervoor doen?
Vervolg mail weg gelaten wegens link ter bevestiging van injectiecontract met EAN nr en bijhorende code.

---------------

Resultaat na klik op link: "op dit adres kan geen injectiecontract afgesloten worden".

Dus tel. naar Engie klantendienst met als resultaat: "We zijn op de hoogte van deze verkeerde mailings en verontschuldigen ons hiervoor. Deze is enkel bedoeld voor mensen met zeer veel zonnepanelen die vergoeding willen voor energie die ze terug op net zetten. U mag die mail gewoon deleten".

Mijn vraag: "wat bedoelt u met zeer veel zonnepanelen? Vanaf hoevel kwh of kva of vanaf welk vermogen van de omvormer?"

Antwoord: "ik contacteer even hiervoor de achterliggende dienst want zelf weet ik de details niet".

Resultaat: na een kwartuur wachten heb ik ingehaakt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Waarom volstaat het niet om bv. de factuur en keuringsattest én eendraadschema (wat dat ook moge wezen) bij een installatie gewoon via mail te bezorgen aan 'Fluvius' met nadien de melding dat de documenten ontvangen zijn, gevolgd door verwerking van dit alles door hen?
Tenzij we over iets anders spreken... maar dat was toch gewoon (zelf) te uploaden via een website voor zover ik het me herinner.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Waarom volstaat het niet om bv. de factuur en keuringsattest én eendraadschema (wat dat ook moge wezen) bij een installatie gewoon via mail te bezorgen aan 'Fluvius' met nadien de melding dat de documenten ontvangen zijn, gevolgd door verwerking van dit alles door hen? En natuurlijk mag daar een termijn op staan (bv. binnen de 5 werkdagen na keuring en indienststelling) maar neen, het kan eens te meer niet complex genoeg zijn ...
Het is in de praktijk zelfs veel eenvoudiger: gewoon alle doc uploaden in je "Mijn Fluvius".
In je Mijn Fluvius kan je ook nakijken - onder de tab "installatie raadplegen" welke installaties (PV, batterijen, PIB, laadpalen,...) en met welke gegevens reeds aangemeld zijn bij Fluvius en op welke data. Gewoon op te volgen dus.
Mijn Fluviius.jpg
Klik je op de knop kom je in een scherm waar punt per punt wordt uitgelegd welke documenten je dient op te laden om een installatie aan te melden.
2.jpg
Een eendraadschema dient de installateur op te maken en te overhandigen aan de eigenaar (je betaalt er immers ook voor).
Je hebt het immers ook nodig voor de (her)keuring van (een onderdeel) van de elektrische installatie.
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Was het inderdaad maar beperkt tot uploaden van documenten. Bij was dit slechts een deel van het werk.

Er worden ook allerhande technische gegevens gevraagd over de installatie in zeer specifieke waarden, zowel wat de omvormer als de panelen betreft met bijhorende technische terminologie.

En veel van die zaken vind je terug op het keuringsattest maar voor sommige zaken ben ik in mijn account gedoken op de website van de fabrikant van de omvormer want met de attesten alleen kwam ik er niet als volslagen leek.

Sommigen waarden waren blijkbaar totaal niet juist. Dan heb ik nog eens dezelfde documenten doorgestuurd naar de dienst Groene Stroom die dan finaal de nodige correcties aangebracht heeft.

Dus uploaden van documenten alleen ... er komt echt iets meer bij kijken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Er worden ook allerhande technische gegevens gevraagd over de installatie in zeer specifieke waarden
Euh, heb je daar een concreet voorbeeld van... ik kan me alleen herinneren dat ik het aantal kWp en vermogen van de omvormer moest opgeven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heb spijtig genoeg geen screenshots genomen. Dacht installatie in mijn fluvius toe te voegen maar moet dan wel een aantal zaken invullen die ik nu uiteraard niet heb.

Ik denk o.m. aan het vermogen van de panelen en per paneel, vermogen van de omvormer in specifieke waarde, etc. Er zouden zelfs handleidingen bestaan over de aanmelding via de Fluvius site.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Dacht installatie in mijn fluvius toe te voegen maar moet dan wel een aantal zaken invullen die ik nu uiteraard niet heb.
Heb je geen facturen, documentatie enzo van je PV producten ?
Daar staan alle gegevens die je nodig hebt.
De installateur zou je ook een ééndraadsschema moeten overhandigd hebben destijds.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ja, ik heb dat allemaal. Dat zijn ook de document waarvan de installateur aangeeft er de aanmelding mee te gedaan hebben.
De aanmelding is OK nu. Ik wacht nu op de factuur voor de achterstallige prosumenten tarieven ...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Provider
Te Koop forum

Dan kon een tijdje duren zeker ? Wacht nu maar rustig af.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dat gevoel had ik toch aan de telefoon met de klantendienst maar bon, hoe rapper het achter de rug is, hoe beter wat mij betreft.
Bedankt voor jullie reacties !

Post hier wel hoe het finaal (ooit?) afloopt.

Toegevoegd na 18 minuten 6 seconden:
[/b]Aanvullend, volgend feit: ik heb een tevredenheidsenquête gekregen van 'Fluvius' waarin me gevraagd is verschillende topics te scoren op basis van mijn ervaringen.

Eén van de vragen betrof de vraag "wie heeft uw installatie aangemeld" met 3 keuzemogelijkheden:
1. zelf, als klant
2. zelf als klant maar met hulp van derden
3. de installateur ...

Dit laatste roept bij mij vraagtekens op uiteraard na alles wat ik hier al gelezen heb.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

Wat snap je niet aan het gegeven dat JIJ en alleen jijzelf verantwoordelijk bent voor het aanmelden?
Dat heeft niets te maken met wie de aanmelding doet.
Jij blijft verantwoordelijk…
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Volgende week is het hier ook zo ver.
Ik heb een account bij energieid.be en vulde tot hiertoe ongeveer maandelijks manueel mijn meterstanden in.
Ik zie in de FAQ dat ik een meter kan afsluiten en een nieuwe (de digitale) kan toevoegen, maar ik vind nergens of ik iets moet doen om aan te geven dat de ene de andere vervangt, dus dat de historische cijfers mogen mee genomen worden.
Iemand hier al ervaring mee?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De gegevens van de DM worden pas meegenomen vanaf dat je:
- Een DM hebt geïnstalleerd en de kwartierwaarden hebt opengesteld.
- Op Mijn Fluvius de toestemming hebt gegeven dat EnergieID de gegevens van je DM mag uitlezen.

Gegevens op de manuele meter aanvullen tot dag/uur dat DM in EnergieID begint te lopen en vervolgens de manuele meter afsluiten in EnergieID (niet verwijderen) op de datum dat de gegevens van de DM in EnergieID zijn gestart.
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 1 maand geleden Wat snap je niet
Ik ga het U nog eens uitleggen want het nuanceverschil hier snap JIJ niet, blijkbaar. IK weet dat IK verantwoordelijk ben maar bij deze nogmals een poging tot beschrijving van de nuance maar dit is ook de laatste

1. ik start een totaal renovatie en denk - engergetisch - vooral aan goede isolatie conform de normen en zonnepanelen in een later stadium omdat je ook werkt met een budget dat gelimiteerd is
2. en cours de route, spreken aannemer en elektricien over het voorzien van nutsleidingen voor zonnepanelen als we ze later toch gaan installeren, waarmee ik akkoord ga uiteraard.
3. uitiendelijk herschikken we wat posten en hebben we qua kost enkele meevallers en zetten het licht op groen voor de installatie na enkele weken.
4. ik ken niets van elektriciteit, maar dan ook niets en ga er van uit dat én aannemer én installateur al het nodige doen om de werken uit te voeren volgens de regels van het 'goed vakmanschap' en verwacht dat ze me informeren, in het bijzonder ook over zaken die ik ten persoonlijken titel eventueel moet ondernemen.
5. de aannemer zegt letterlijk: "uw zonnepanelen zijn geplaatst maar nog niet in werking want ik moet die eerst laten registreren".
6. na verloop van tijd wordt alles gekeurd en zegt de installateur dat hij voor de aangifte gezorgd heeft van de installatie.
7. om zeker te zijn bel ik zelfs nadien naar mijn energielverancier - toen nog Lampiris - waar ik vraag of IK NOG IETS MOET DOEN en ik krijg het antwoord: "NEEN", gezien aanmelding door uw installateur.
8. gevolg: ik handel ter goeder trouw en ga er van uit dat alles OK is.
Voor correcte info en advies betaal ik ook die knapen tienduizenden euro's en van zijn werk en service nadien, ben ik zeer tevreden. Mankementen worden altijd snel en zonder discussie correct hersteld. Reden te meer om te denken dat die man zijn job CORRECT uitoefent.
9. Besluit: ik leef in de overtuiging dat alles in orde is omdat ik vertrouw op specialisten ter zake in een materie waar ik niets van snap en NU blijkt één en ander niet in orde te zijn.
10. Ik heb uiteindelijk te laat aangifte gedaan en alles is op dat vlak nu OK
11. Ik heb mijn installateur en aannemer gevraagd om minstens een verklaring op eer op te stellen dat alles op datum x is aangegeven - blijkbaar via een Excel en het afgeven van de formulieren - om dit aan Fluvius te bezorgen.
Eerlijk, ik begin te twijfelen of er een aangifte gebeurd is door de installateur en/of aannemer maar ik heb mijn zoon, jurist zijnde, al gevraagd eens te bekijken wat ik hieromtrent eventueel in hun richting kan ondernemen maar ik weet al dat dit niet veel zal zijn. Maar bon.

IK meen dus te mogen stellen dat IK - ten onrechte - te goeder trouw gehandeld heb. Ja, nogmaals, de gevolgen van het feit dat dit niet zo is neem IK er bij wegens IK verantwoordelijk.

De nuance zit hem in het feit dat mensen INTENTIONEEL en met BEDRIEGLIJK OPZET hun panelen niet aangeven; daar is bij MIJ geen sprake van.

Dus meer nog, stricto sensu meen ik te mogen stellen dat ik in orde was / ben met de aangifte door de installateur destijds.

En of die aangifte via Excel al dan niet correct is of het juiste kanaal was al dan niet in combinatie met documenten, dat weet IK ook niet.
Ik heb geen historicus/jurist, gespecialiseerd in de recente geschiedenis van regelgeving omtrent aanmelding van zonnepaneel installaties. Juist daarom doe ik beroep op en vertrouw ik op mensen met kennis van zaken ofte specialisten.

Als JIJ morgen bij ons in het ziekenhuis komt en je komt bij een multidisciplinair omdat je een adrenoleukodystrofie hebt, dan ga je ook een behandelingsplan volgen op basis van het feit dat je mensen vertrouwt en dit al dan niet na een 2°, 3° of 4° opinie !
Tenzij je jezelf gaat verdiepen in metabole aandoeningen. Ik wens u alvast veel succes daarmee !
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je haalt wel een paar zaken door elkaar.
Je vertrouwd erop dat je installateur - na het advies inwinnen bij verschillende installateurs - je PV installatie volgens goed vakmanschap heeft uitgevoerd. Dat is zijn taak. Jouw verantwoordelijkheid is om deze installatie aan te melden volgens de in begrijpbaar Nederlands en met hand en tand uitgelegde procedure.

Om in jouw redenatie te blijven: wanneer ik een medische ingreep laat uitvoeren - na eventueel het advies ingewonnen te hebben bij verschillende medici - is het vervolgens de taak van het medisch team om de medische procedure volgens goed vakmanschap uit te voeren.
Mijn taak is het nadien om alle facturen en medische documenten over te maken aan mijn ziekenfonds om in de nodige terugbetalingen te voorzien. Dat laat ik niet over aan het medisch team. Indien het een geautomatiseerde procedure is of via derde betaler dan kijk ik inderdaad nadien bij mijn ziekenfonds na of alles goed is toegekomen, uitgevoerd en gestort op mijn bankrekening.

Daar moet ik geen geschoold medicus voor zijn net zoals ik voor het aanmelden van een PV installatie geen historicus noch elektricien en al zeker geen jurist voor moet zijn.
In staat zijn begrijpend Nederlands lezen is de enige vereiste.
Op iedere normale facturatie NA beëindiging van de PV werken staat alle informatie die nodig is om de paar velden in te vullen op "Mijn Fluvius" om tot een correcte aanmelding te komen.
Daar begint dus jouw probleem. Blijkbaar heb je slechts een factuur ontvangen met geen/beperkte informatie en/of na ontvangst van de factuur die niet goed gelezen? Ook dat is jouw verantwoordelijkheid als eindconsument.
Wanneer je destijds een beetje meer tijd genomen had om een factuur te lezen of er een te vragen met alle noodzakelijke informatie of de moeite had genomen om na te kijken of alles goed was aangemeld had je je nu veel tijd kunnen besparen om dagen na elkaar tientallen lijnen vol ge pennen om maar te kunnen rechtvaardigen dat het vooral niet jouw verantwoordelijkheid en fout was maar die van alle anderen.
Maar troost je, dat is een algemeen voorkomende Vlaamse ziekte. Je bent daar niet alleen in.
Hopelijk heb je iets uit de zaak geleerd en neem je in het vervolg de eigen verantwoordelijkheden op waar nodig en tracht die niet meer van je af te schrijven. Veel succes gewenst daarmee.

Toch al enige vooruitgang dat het proberen afschrijven van je eigen verantwoordelijk bij deze een laatste poging was.
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik bedoel is dat je als ondeskundige in een materie, beroep doet op specialisten vanuit vertrouwen en er is voor de gezondheidszorg de wet op de patiëntenrechten die zegt dat jij moet geïnformeerd zijn door hulpverleners over alle (dus ook financiële) informatie m.b.t. de ingreep / behandeling. Daar werkt het omgekeerd. Jij moet niets gaan opzoeken. Wij vanuit het ziekenhuis moeten u ALLE info geven zonder dat een patiënt of zijn vertegenwoordiger er om vraagt ! Dit lijkt me de normale gang van zaken. En als we een klacht krijgen hieromtrent, dan mogen we het intern uitleggen in het ziekenhuis en ook nog eens aan het RIZIV en de mutualiteiten én die laatste stappen nogal vlug richting rechtbank als het over patiëntenrechten gaat.
En ik weet finaal dat ik veel meer betaald heb aan die installateur dan wat uw ingreep finaal u zal kosten ...

En ja, wij kunnen u brochures meegeven over het BSF, het decreet betreffende het Vlaams Agentschap, etc. etc. Good luck om hier uit te distilleren waar je recht op hebt zonder deskundige hulp, wetende dat aanvragen nu uw rechten op andere zaken voor het komende decennium kunnen bepalen. Goodl luck zou ik zo zeggen maar 1. je bent geïnformeerd en 2. over wetgeving die je - conform de grondwet - zelf moet kennen ...

En wat de factuur betreft, ik heb die heel, heel grondig bekeken. Ik heb enkel een factuur gekregen van de aannemer met daarop in detail alle kosten voor plaatsing van de installatie, en ja ik heb die goed gelezen en ja, er stonden enkel getallen op maar nergens iets over een meldings- of registratieplicht

Finaal, maar ik krijg het echt niet uitgelegd, waarom zou je geen aanfigte doen als je er zelfs substantieel financieel voordeel uit haalt, los van het feit dat ik principieel het belangrijk vind om me conform een aantal elementaire regels te gedragen ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Oeps, dat van "die laatste poging" was een verkeerde inschatting van mezelf. My bad.
Sol Invictus!
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 1 maand geleden ...Gegevens op de manuele meter aanvullen tot dag/uur dat DM in EnergieID begint te lopen en vervolgens de manuele meter afsluiten in EnergieID (niet verwijderen) op de datum dat de gegevens van de DM in EnergieID zijn gestart.
Afsluiten is zelfs niet nodig - gewoon verwerkingsperiode instellen
---------------
Verwerkingsperiode Stel een periode in voor dewelke je meetgegevens in de rapporten verwerkt moeten worden.
Van Eerste meterstand
Tot 11 okt. 2022 00:00:00
-----------------
bvb is 1 van mijn meters
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Deze ochtend is er iemand mijn elektriciteitsmeter komen veranderen.
Gas & water zijn niet gebeurd.

Hoe lang duurt het voordat dit op fluvius zichtbaar wordt?
Afbeelding

Ik wilde de P1 poort activeren om de homewizard meter aan het werk te zetten, maar dat kan nog niet...
(heel eigenaardig dat je dit moet 'activeren', waarom doen ze dit niet gewoon standaard??)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

Standard is de P1 poort niet geactiveerd wegens privacy reden.
Fluvius weet niet wie er allemaal toegang heeft tot de teller (vb appartementsgebouwen) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Gisteren (16/5) is de digitale meter (Landis+Gyr) geplaatst en vandaag de opening van P1 aangevraagd, duurt nog ongeveer 3 dagen.
Tevens de retroactieve premie voor de zonnepanelen aangevraagd.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Hier op 6 mei hebben ze twee gasmeters jawel en 1 elektricitetsmeter vervangen. Na een week zag ik nog niks. Ik belde naar Fluvius en ze hebben het scherm overgenomen en me getoond dat ik de EAN meters zelf moest toevoegen. De P1 poort kon ik net nadien ook aanvragen (via hun website) en na 4 uur of zo was dat in orde (zag ik aan het symbooltje op de teller bij P1). Nu hangt er een dongle aan van Homewizard die perfect werkt. De gasmeters hebben prima verbinding, maar blijkbaar zal er toch nog 1 van de 2 manueel elk jaar moeten worden doorgegeven.
edpnet sinds 2018
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer

Jan007 schreef: 4 weken geleden de opening van P1 aangevraagd, duurt nog ongeveer 3 dagen
Paar maanden geleden nog voor iemand die aanvraag gedaan voor de P1 open te zetten en tussen aanvraag en activatie zaten enkele minuten: vrijwel meteen konden we via een RPI de P1 uitlezen.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Deze morgen ingelogd bij Fluvius en ik kan de P1 poort openen, maar op het display van de meter is dit nog niet aangeduid (code 5).
Bijlagen
Screenshot 2025-05-19 104052.jpg
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Het vervolg van mijn "sage": miijn installateur is op vrijdag 16/5 ll. (hij kon geen vroegere afspraak krijgen) naar het dichtsbijzijnde Fluvius-kantoor getrokken met alle documenten waarmee hij in augustus 2019 ter plaatse de aangifte gedaan heeft. Daar zit o.m. een document bij waarin ik hem gemachtigd heb om namens ons de installatie aan te melden.
De dag na de aangifte heeft hij hen ook nog eens alle noodzakelijke documenten via mail bezorgd, samen met een Excel file.

Aanvullend: mijn installateur geeft aan dat hij of zijn echtgenote toen zelf naar het plaatselijk Fluvius-kantoor gingen om installaties te melden omdat omstreeks die periode de aangifte via hun site voor een hoop misere zou gezorgd hebben.

Fluvius is nu mijn dossier aan het onderzoeken ... De Fluvius klantendienst stelt zelfs al (telenisch) dat ik mijn installateur niets kan verwijten, buiten het feit dat hij mij niet gezegd heeft dat ik zelf ook de aangifte kon doen. Mijn installateur stelt dan weer dat hij mij hem heeft laten machtigen net omdat hij het een service aan zijn klanten vond dat hij zelf de aanmelding deed met hun toelating. Hij herinnert zich in die periode bovendien immers enkel vodden met aanmeldingen die nadien administratief verkeerd liepen en waar hij nadien weer mocht voor opdraaien (dubbel werk dus).

OK, ik blijf eindverantwoordelijke; die discussie wil ik niet heropenen. Dat ik moet achterstallig prosumententarief betalen, OK geen probleem. Maar dat men mij in dit scenario ook nog eens 1000€ premie door de neus gaat boren (of liever mijn portemonnee) daar zal toch nog een hartig woord over gediscussieerd worden.

Aan de tel. wil 'Fluvius' mij al niet meedelen of alles nu ok is of niet en of er bij hen al dan niet administratief / organisatorisch iets fout gelopen is. Dat moet het onderzoek uitwijzen van een dossier waar in 2019 al fouten gebeurd zijn. Dit lijkt me op zijn zachtst gezegd eigenaardig maar dit is nu eenmaal de wereld waarin we leven.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Vanmorgen is er hier ook de DM geplaatst. Met een fijne foldertje van alle mogelijkheden.

Maar.. als ik naar Mijn Fluvius ga, staat er nog een analoge meter. Hoe lang duurt het voor deze zichtbaar is?
(dit staat niet in het foldertje en ook google helpt niet)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hier gaf google na één vraag als eerste hit het volgende antwoord:
Google via Fluvius schreef:Wat gebeurt er na de plaatsing van mijn digitale meter?
Klantentevredenheid is voor ons heel belangrijk. Daarom ontvang je een dag na de plaatsing van je digitale meter een mail met een kort tevredenheidsonderzoek, waarin we je mening vragen.
In deze bevraging is ook ruimte om ons te laten weten wat beter kan.
Ongeveer twee weken na de plaatsing sturen we je via mail meer uitleg over hoe je je registreert en inlogt op Mijn Fluvius, om daar je verbruik zelf op te volgen
(bron FAQ Fluvius.be)
Sol Invictus!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Oh, 2 weken zelfs. Dat hadden ze dan ook in dat foldertje mogen zetten.
Daar zullen ze heel wat telefoons over krijgen...

Bedankt ivob!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ddd schreef: 2 weken geleden Maar.. als ik naar Mijn Fluvius ga, staat er nog een analoge meter. Hoe lang duurt het voor deze zichtbaar is?
Bij mij was de installatie vrijdagochtend en zaterdagochtend zag ik de digitale meter.
Dan kan je je P1 poort open.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”