Rekeningrijden... yes but, no but, yes but, no but,...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Ja, want dat is gratis of wat...
Dat kan gratis zijn, als je rekeningrijden voor vrachtwagens differentieert ahv een tarief per km vermenigvuldigd met het totaal aantal km file op de Vlaamse wegen op het ogenblik dat de vrachtwagen rijdt. Daarbij kan je hanteren dat totale file < 10 km ook nog gelijkgesteld wordt aan 0 km file. Het grootste deel van de nacht rijden ze dan idd gratis, want vermenigvuldigen met 0 geeft als resultaat 0.

Als ze besluiten van in de piekfiles te gaan staan, wordt er met +/- 250 vermenigvuldigd in de ochtendspits, of +/- 200 in de avondspits. Bovendien betaalt een vrachtwagen die in de file komt te staan niet alleen veel, door de file langer te maken zorgt die bestuurder er voor dat zijn collega's vrachtwagenbestuurders ook meer zullen moeten betalen. Er zijn dus geen "winnaars" bij de vrachtwagens. Je zou als sector voor minder (eindelijk) meer 's nachts gaan rijden.
DarkV schreef: 1 maand geledenen dan kan je gaan klagen met de vakbonden dat mensen op onmogelijke uren moeten werken
Ja, als vakbonden iets politiek kunnen recupereren, zullen ze het niet laten, maar als we daarnaar luisteren krijgen we niets meer gedaan.

Ik vraag me af waar de vakbonden zijn om het voor ons op te nemen zodat we niet langer elke dag zoveel tijd moeten verliezen in de file en we meer tijd bij gezin en vrienden kunnen doorbrengen. Zeker nu deze nieuwe studie opnieuw zwart op de wit toont dat het zal werken. Hoeveel meer bewijs is er nodig? Helaas blijft het oorverdovend stil in die hoek. Wiens partij trekken de vakbonden eigenlijk?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

CCatalyst schreef: 1 maand geleden Wiens partij trekken de vakbonden eigenlijk?
Hun eigen kaart. Al die zogenaamde middenveldorganisaties zijn voornamelijk met hun eigen profilering en voortbestaan bezig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: 1 maand geleden Zeker nu deze nieuwe studie opnieuw zwart op de wit toont dat het zal werken.
:roll: :lol: :roll: :lol:
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

R2D2 schreef:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Wiens partij trekken de vakbonden eigenlijk?
Hun eigen kaart. Al die zogenaamde middenveldorganisaties zijn voornamelijk met hun eigen profilering en voortbestaan bezig.
Hoe pervers is het dat vakbonden meer verdienen aan werklozen dan aan werkenden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Het was zoveel beter toen er geen vakbonden waren, ik vraag me af waarom die eigenlijk ooit zijn opgericht :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Ze zijn ooit heel nuttig geweest. Maar tegenwoordig denk ik dat ze eerder negatief dan positief zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Klopt, laat de bedrijven weer over ons beslissen en het zal rap beter gaan... maar voor wie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Doe zo verder en er zullen geen bedrijven zijn.

En ineens probleem files opgelost om terug on topic te gaan
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16287
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

Want bedrijven verschijten graag gigantisch veel tijd in files?
Dat is niet wat ik hoor van bedrijven en lees in de pers :).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Het feit dat wij bedrijventerreinen aanleggen die afgelegen liggen en waar je enkel met een wagen kan geraken helpt ook niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6934
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

En nog schrijnender is het dat als je een bedrijventerrein aanlegt naast het station, je er eigenlijk ook niet anders geraakt dan met de wagen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik snap niet waar dat zou zijn dat bedrijventerrein naast station en wat het probleem dan is.

Maar het is zeker zo dat onze ruimtelijke inrichting zeer slecht is. Dat is in de 20e eeuw zo gegroeid. Dat is al jaren geweten maar ook hier ontbreekt het onze overheden de moed en het inzicht om dit bij sturen.

In Nederland heb je op veel plaatsen een zogenaamd "transferium". Een plaats waar je gemakkelijk van vervoersmodus kan wisselen.
Zo is er een transferium langs de snelweg waar je gemakkelijk kan parkeren en overstappen op de trein. Op de snelweg hangen dynamische borden met actuele timings als:
Nu Amsterdam met de auto 93 minuten. Met de trein 34 minuten. Volgende treinen over 6, 15 en 24 minuten.
Bij ons liggen stations meestal in stedelijke centra, moeilijk te bereiken en nog moeilijker of duur om te parkeren.
Maar er zijn ook bij ons opportuniteiten waar het nog wel zou mogelijk zijn.
Bijvoorbeeld: Station Noorderkempen ligt aan een afrit E19 en is ideaal overstapstation voor wie richting Antwerpen of verder wil.
Alleen: onderbenut en helemaal niet gecommuniceerd. En wellicht kan een betere frequentie ook helpen.
Ander voorbeeld: Station Vilvoorde. Dat ligt ook zeer dicht bij de afrit E19 en grenzend aan de achterzijde van het station liggen immens grote parkings van het voormalige Renault Vilvoorde. Daar zou je dus naast de sporen kunnen parkeren en verder reizen met de trein naar Brussel via lijnen met hoge frequenties die niet alleen de noord-zuid as bedienen waar ook veel randstations in verschillende wijken in Brussel.
Alleen: onze politici vonden het een beter idee om die parkings te "ontwikkelen". Met andere woorden, men gaat alles daar volbouwen met vlak bij het station een groot ziekenhuis (zodat de zieken met de trein kunnen komen zeker?).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6934
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Vraag het eens aan de mensen die in Diegem werken, bedrijventerreinen naast het station, maar erg onbereikbaar met openbaar vervoer.
Vele bedrijven 'moesten' er zijn toen het daar begon omdat de gemeente geen taxen vroeg, velen zijn er ook al weggetrokken omwille van de belabberde infrastructuur.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3591
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 1 maand geleden Want bedrijven verschijten graag gigantisch veel tijd in files?
Neen bedrijven laten hun chauffeur graag uren wachten tot het rekeningrijden tarief gezakt is.
Gesplitste diensten, chauffeurs love it :angel:

Bedrijven doen hun magazijn graag open in de nacht om het rekeningrijden tarief te vermijden.
Het personeel juicht dat ook toe uiteraard. :angel:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Vraag het eens aan de mensen die in Diegem werken, bedrijventerreinen naast het station, maar erg onbereikbaar met openbaar vervoer.
Idd, de plaats bij uitstek waar je zou verwachten dat een overheid die OV ernstig neemt al jaren geleden nodige infrastructuurwerken gedaan zou hebben. Zelfs fietsers worden het daar onveilig gemaakt met gevaarlijke kruispunten, veel te hoge snelheidslimieten voor wagens, te steile hellingen uit het Woluwedal (waarvan de meest extreme helling bij westenwind ook nog eens volop tegenwind is) die nochtans gerust "regraded" zou kunnen worden (langer maken waardoor ze minder steil wordt) en fietsers die de rijbaan nog steeds met auto's moeten delen. Jammer, want men heeft nu wel de fietssnelweg aangelegd die in Diegem passeert, maar eenmaal je dan in Diegem binnenrijdt is het meteen gedaan met de luxe.

En het kan niet op andere regio's gestoken worden, Diegem ligt volledig in Vlaanderen. Al treffen zowel De Lijn als de NMBS zeker en vast ook schuld, zij voorzien niet in de treinen en bussen die Diegem nodig heeft, meer zelfs, men heeft de laatste tijd nog treinen afgenomen van Diegem. Dat Diegem al decennia socialistisch bestuurd wordt maakt het extra pijnlijk (ook voor die partij, die zogezegd aan de kant van de fietsers of OV-gebruikers zou moeten staan *kuch*).

Vergelijk met het Nederlandse equivalent van Diegem: Hoofddorp. Een wereld van verschil. Onder de noemer "hoogwaardig openbaar vervoer" is er een station dat niet veel groter is, maar wel veel meer en veel regelmatigere treinen. Vrije busbanen waar geen auto's over mogen. 1 betaalkaart die werkt op elk OV-middel. Overal veilige fietspaden. Geen wonder dat veel bedrijven ondertussen van Diegem naar Hoofddorp verhuisd zijn, ook al is het daar duurder.

Vergelijk met de Franse tegenhangen, La Défense. Niet zo goed als Hoofddorp, maar zelfs daar snappen ze wel nog het belang van veel en regelmatige treinen (RER in kwestie).

Het is dus niet dat het niet kan. Het is omdat men het niet wil in België. Het argument dat we ipv rekeningrijden dan maar voor beter OV moeten gaan is dan ook zinloos. Het zou al lang gedaan zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: 1 maand geleden Het is omdat men het niet wil in België. Het argument dat we ipv rekeningrijden dan maar voor beter OV moeten gaan is dan ook zinloos
Enkele posts hierboven prijs je rekeningrijden nog de hemel in... en nu kom je vertellen dat het alternatief (OV) totaal niet toereikend is... het kan verkeren.

Zoals steeds... zorg dat het alternatief beter is en mensen nemen dit vanzelf... daar heb je heus geen rekeningrijden voor nodig (tenzij je mensen wil dwingen naar een slechter alternatief).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Vreemd, men zegt dat het wel degelijk kan maar dat sommigen niet willen. Verander dat dan want het kan inderdaad wel degelijk en dat bewijzen anderen.

Vlaanderen wil geen OV en heeft het OV actief afgebroken, nu we vast staan in de files is er te weinig alternatief, tja.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6934
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

dat is toch de truuk, bouw alle alternatieven af en maak het enige overgebleven erg duur door taksen en belastingen. Ka$$a Ka$$a.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het kan misschien als alle factoren juist zitten... maar het is niet omdat het in Londen (of waar dan ook) misschien werkt dat het hier ook werkt.

Dat is gewoon kortzichtig en naief... en los je ook niet even op terwijl je rekeningrijden al hebt ingevoerd.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5164
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: 1 maand geledenVlaanderen wil geen OV en heeft het OV actief afgebroken,
Fase 4...
Er word bij ons zoveel geschrapt dat er personeel teveel zal zijn, pensioneringen worden niet meer vervangen.
Ontslagen...
De voortgang van de afbraak, https://www.ccrek.be/sites/default/file ... ervoer.pdf
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Teveel wagens los je enkel op door minder wagens en dat geldt overal, ook in Londen en ook hier. Blijven denken dat je onbeperkt extra wagens op een verzadigd wegennet kan bijsteken is inderdaad kortzichtig en naïef, net zoals doen alsof OV beter zal worden door er constant in te snoeien.

Deze week prees men op TV het Zwitsers model, veel beter aanbod en stiptheid... maar wel 3 keer duurder.

In Japan was dit probleem al eerder onhoudbaar, daar is gigantisch geld in OV gestoken en betaal je voor 1 keer parkeren een paar keer een jaarabo op OV. Gevolg, minder wagens in een wereldstad als Tokyo dan hier in een centrumstad.

Wat doen wij, we subsidiëren de files. België is het land van het surrealisme voor iets :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden net zoals doen alsof OV beter zal worden door er constant in te snoeien.
Het gaat ook niet beter worden door rekeningrijden in te voeren... maar dat willen een aantal mensen hier duidelijk niet inzien.

Wees trouwens blij dat er mensen in die file willen staan want als slechts 10% daarvan morgen overstapt op het OV dan ligt Belgie gewoon plat !
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Het gaat ook niet beter worden door rekeningrijden in te voeren... maar dat willen een aantal mensen hier duidelijk niet inzien.
De studie die de Vlaamse regering wou achterhouden bewijst het tegendeel: dat het wel haalbaar is.
DarkV schreef: 1 maand geleden Wees trouwens blij dat er mensen in die file willen staan want als slechts 10% daarvan morgen overstapt op het OV dan ligt Belgie gewoon plat !
Op welke basis verkondig je dit? Welke studie? Of is het weer het buikgevoel?
10% onder het verzadingingspunt en je neemt de structurele files weg. (accidentele files kan je niet vermijden).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Wel als je een deel van de opbrengsten gebruikt om te investeren in OV. Dat bewijzen voorbeelden in het buitenland ook, de prijs is een belangrijke factor bij sturing van gedrag.

Dat geldt uiteraard omgekeerd nog meer. Stel dat er van OV nog extra bij de file komen staan, oh ja, het verkeer ligt al plat :)

Hoe zie jij dan hoe we OV beter maken zonder dat het iemand een cent gaat kosten? Hoe zie jij het gebeuren dat we minder files bekomen zonder naar minder wagens of rekeningrijden te gaan?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden maar het is niet omdat het in Londen (of waar dan ook) misschien werkt dat het hier ook werkt.
Londen heeft geen rekeningrijden. Dat is een stadstol en dat is helemaal iets anders, want niet gedifferentieerd en dus ook niet sturend.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

We zullen het aan een wereldautoriteit vragen:
De toegangstax (Congestion Charge) in Londen, ingevoerd in 2003, heeft het autoverkeer aanzienlijk beïnvloed en leidde tot meerdere gevolgen:

Impact op autoverkeer
Verminderd verkeersvolume: Het aantal auto’s dat de zone binnenreed tijdens betaaluren daalde met 18% na invoering.

Minder congestie: Files namen af met 30% in de zone, wat de doorstroming verbeterde.

Verschuiving naar duurzame vervoersmiddelen: Busgebruik steeg met 33%, en 10% van de autoritten verplaatste zich naar wandelen, fietsen of openbaar vervoer.

Gevolgen
Economische impact: Zonder de maatregel zouden er in 2019 3 miljoen extra autoritten zijn geweest, wat de congestiekosten (destijds £4,9 miljard) verder zou hebben opgedreven.

Verkeersveiligheid: Ongevallen in de zone namen aanzienlijk af, ook in omliggende gebieden, inclusief ernstige botsingen en dodelijke slachtoffers.

Milieueffecten: Luchtkwaliteit: De combinatie met ULEZ (Ultra-Low Emission Zone, sinds 2019) verminderde uitstoot van vervuilende voertuigen.

CO₂-reductie: Lagere verkeersdrukte leidde tot minder CO₂-emissies.

Financiering openbaar vervoer: Opbrengsten worden geïnvesteerd in busnetwerken en infrastructuur.

Deze maatregelen zorgden voor een structurele gedragsverandering, waarbij autorijden in het centrum minder aantrekkelijk werd gemaakt ten gunste van duurzamere alternatieven
Toegevoegd na 3 minuten 18 seconden:
En hoe doen ze het dan in Parijs?
Parijs heeft het probleem van autoverkeer en luchtvervuiling structureel aangepakt via een combinatie van restricties, vergroening en investeringen in alternatieve mobiliteit:

Autovrije straten: Het aantal autovrije straten wordt uitgebreid van 200 naar 700 (10% van alle straten), waarbij 10.000 parkeerplaatsen verdwijnen.

Milieuzones (ZFE): Strenge toegangseisen: In het centrum zijn alleen voertuigen met milieustickers 0-3 toegestaan; in de buitenring stickers 0-4.

Handhaving: Overtreders riskeren boetes, met strengere regels bij luchtvervuiling.

Fietsinfrastructuur: Uitgebreide fietspaden: Zoals de verbrede Rue de Rivoli.

Subsidies: Tot €600 voor de aankoop van e-bikes en bakfietsen.

Vergroening: Autovrije straten worden omgevormd tot "rues jardin" met bomen, bankjes en speelruimte.

Resultaten
Minder autogebruik: Het autoverkeer in Parijs is sinds 2000 meer dan gehalveerd, met een daling van 40% in het afgelopen decennium.

Luchtkwaliteit: De luchtvervuiling nam met 45% af tussen 2013 en 2023.

Gedragsverandering:

Fietsgebruik: Gestimuleerd door veiligere paden en deelfietssystemen.

Openbaar vervoer: Uitbreiding van metro- en busnetwerken.

Parijs zet hiermee een Europees voorbeeld voor stedelijke transformatie, met meetbare verbeteringen in leefbaarheid en duurzaamheid
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Wel als je een deel van de opbrengsten gebruikt om te investeren in OV.
Klinkt mooi... maar hoeveel decennia zijn we dan verder ? (maar ondertussen belast je wel iedereen zonder een alternatief)

Het resultaat van het Oosterweel project zal ik al niet zien voor m'n pensioen... laat staan van een OV dat werkt in gans Belgie.
Dizzy schreef: 1 maand geleden wat de congestiekosten (destijds £4,9 miljard) verder zou hebben opgedreven.
Op zich is dat een fictief bedrag... als ik 's morgens in de file staat heeft dat ook een congestiekost... ik heb nochtans geen eurocent van/naar m'n rekening zien gaan (het enige wat het me kost is privé tijd al is dat nog altijd een bewuste keuze om die daarvoor te gebruiken en niet voor een OV dat niet werkt).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Wat is uw alternatief dan?

Iedereen wordt nu ook belast met de nadelen van teveel wagens.

Ik ga je een geheim vertellen, niemand heeft Oosterweel met jou in het achterhoofd gebouwd.

Time is money volgens enkele gekken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4286
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Iedereen wordt nu ook belast met de nadelen van teveel wagens.
Ik ga het nogmaals herhalen... krijg ik de garantie dat wanneer ik betaal er niet langer "teveel wagens" zullen zijn ?

En ik ga ook nogmaals antwoorden in jou plaats... nee die garantie ga ik niet krijgen.

Conclusie... het is gewoon een platte belasting op de kap van de werkende mens die geen alternatief heeft.

Voor de rest zou ik zeggen keep on dreaming (zeker wat betreft deftig OV in Belgie).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16287
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden krijg ik de garantie dat wanneer ik betaal er niet langer "teveel wagens" zullen zijn ?
Die krijg je niet.
Die heb je :).

En het is geen "platte belasting".
Het is een verschuiving van belasting: ipv blind het gebruik te belasten, belast je gebaseerd op de impact.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Er zijn geen garanties in het leven maar ik schat dezelfde effecten als elders.

Als het variabel is, is het al niet plat en kies je zelf uit de alternatieven. Wie niet kan kiezen kan wel de voordelen genieten van zij die wel keuze hebben.

Vertel ons liever uw alternatieven waar we al meermaals om gevraagd hebben of is het toch alleen maar klagen omdat je zelf niets wenst te veranderen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Zoals steeds... zorg dat het alternatief beter is en mensen nemen dit vanzelf... daar heb je heus geen rekeningrijden voor nodig (tenzij je mensen wil dwingen naar een slechter alternatief).
Neen, die boot hebben we gemist. Wat jij voorstelt, zou decennia duren om te realiseren, zou miljarden kosten, en zou in die periode ook nog eens de files sterk verzwaren door wegeniswerken + het feit dat trams een bepaalde tijd niet zouden kunnen rijden nav bijvoorbeeld spoorverbreding of tunnelwerken. Tegen dat dat er is, is het misschien al niet meer nodig.

Mooi tussenvoorstel is rekeningrijden invoeren en de inkomsten integraal gebruiken voor infrastructuurwerken in het OV, zoals ze in NYC nu doen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik verwijs graag nog eens naar de twee voorbeelden die ik hier eerder al gaf in verband met overstapstations Noorderkempen en Vilvoorde.
Dat zijn oplossingen die zeer low cost zijn en voor veel pendelaars een oplossing zouden zijn. Maar het ontbreekt aan moed en inzicht bij de beleidsmakers. Die doen nog eerder het tegenovergestelde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vandaag een wat warmere dag voor de tijd van het jaar - maar op zich niet eens echt warm - en hop complete chaos op het spoor met stilvallende treinen die blijkbaar spontaan rook beginnen te ontwikkelen. En dan zien sommigen hier een oplossing in het OV...

Enerzijds is er dus het probleem van de infrastructuur van het OV, zoals al beschreven. Een ander probleem is dat we nu nog altijd met een monopolie op binnenlands personenvervoer per spoor zitten, met een maatschappij die met compleet aftands materieel rijdt dat zelfs geen 25 graden meer kan verdragen. Gelukkig heeft de EU al gezegd dat dat moet stoppen en dat er binnen ~8 jaar ook andere maatschappijen ritten naar de kust gaan mogen doen op warme dagen. Het zal wel iets duurder zijn (nog altijd goedkoper dan met de auto te gaan), maar wel veel comfortabeler en tenminste zonder rookontwikkeling. Met bv een aanbod van een gegarandeerde zitplaats (dmv beperking in ticket sales ipv onbeperkt zoals bij de NMBS) gaan ze zeker nieuwe mensen overstag krijgen om de auto te laten staan.

Dat op zich zal binnen enkele jaren dus nog voor een verbetering zorgen, maar slechts beperkt, want het probleem van de infrastructuur blijft natuurlijk. Die maatschappijen gaan ook geen nieuwe sporen aanleggen, ze gaan enkel naast de NMBS op de bestaande sporen rijden (die overigens geen eigendom van de NMBS zijn, de sporen zijn eigendom van de staat en die heeft het praktisch beheer ervan uitbesteed aan Infrabel, de NMBS is enkel maar een gebruiker van de sporen, ze deelt die vandaag al met de andere gebruikers uit het reeds geliberaliseerde vrachtvervoer en internationaal personenvervoer). Maar zelfs voor zo'n kleine ingreep - die in buurlanden al jaren geleden gerealiseerd is - moesten we dus rekenen op de EU, want onze nationale politici hadden ook hier geen moed voor...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3591
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goeie oplossing :bang: :bang: :bang:

Tickets van de trein nog duurder maken.
En dan rekeningrijden invoeren om te zorgen dat het met de auto nog duurder is dan met de duur gemaakt treintickets.

Ik denk dat er een paar staatskas beherende ambtenaren in dit topic aan het posten zijn. :angel:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1857
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:Vandaag een wat warmere dag voor de tijd van het jaar - maar op zich niet eens echt warm - en hop complete chaos op het spoor met stilvallende treinen die blijkbaar spontaan rook beginnen te ontwikkelen. En dan zien sommigen hier een oplossing in het OV...

Enerzijds is er dus het probleem van de infrastructuur van het OV, zoals al beschreven. Een ander probleem is dat we nu nog altijd met een monopolie op binnenlands personenvervoer per spoor zitten, met een maatschappij die met compleet aftands materieel rijdt dat zelfs geen 25 graden meer kan verdragen. Gelukkig heeft de EU al gezegd dat dat moet stoppen en dat er binnen ~8 jaar ook andere maatschappijen ritten naar de kust gaan mogen doen op warme dagen. Het zal wel iets duurder zijn (nog altijd goedkoper dan met de auto te gaan), maar wel veel comfortabeler en tenminste zonder rookontwikkeling. Met bv een aanbod van een gegarandeerde zitplaats (dmv beperking in ticket sales ipv onbeperkt zoals bij de NMBS) gaan ze zeker nieuwe mensen overstag krijgen om de auto te laten staan.

Dat op zich zal binnen enkele jaren dus nog voor een verbetering zorgen, maar slechts beperkt, want het probleem van de infrastructuur blijft natuurlijk. Die maatschappijen gaan ook geen nieuwe sporen aanleggen, ze gaan enkel naast de NMBS op de bestaande sporen rijden (die overigens geen eigendom van de NMBS zijn, de sporen zijn eigendom van de staat en die heeft het praktisch beheer ervan uitbesteed aan Infrabel, de NMBS is enkel maar een gebruiker van de sporen, ze deelt die vandaag al met de andere gebruikers uit het reeds geliberaliseerde vrachtvervoer en internationaal personenvervoer). Maar zelfs voor zo'n kleine ingreep - die in buurlanden al jaren geleden gerealiseerd is - moesten we dus rekenen op de EU, want onze nationale politici hadden ook hier geen moed voor...
Je verliest iets uit het oog
Treinen dien aan blokrijden
Een trein is in een blok aan t rijden, t blok erna moet vrij gehouden worden uit safety overwegingen en pas daarna kan de volgende trein rijden. En dat op voorwaarde dat er weinig haltes zijn (IC) zodat ze elkaar niet 'inhalen'
Het is dus een sequentieel gebeuren op het spoor en het aantal is beperkt

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1995
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

bruma schreef: 1 maand geleden Het is dus een sequentieel gebeuren op het spoor en het aantal is beperkt
Ja, en het is ook zo dat hoe sneller de treinen rijden, hoe groter de ruimte tussen treinen moet zijn. Dat is tegenintuïtief maar dat betekent dus dat dat de frequentie doet dalen en uiteindelijk de commerciële reistijd voor de reiziger langer wordt.
In Brussel heeft men enkele jaren geleden de maximum snelheid voor metro's verlaagd om meer stellen te kunnen laten rijden.
Idem voor verlaagde snelheid op snelwegen en ringwegen. Ook dat verhoogt de doorstroming en capaciteit. Moeilijk te begrijpen voor sommigen want tegen alle intuïtie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12362
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

In realiteit zou de nieuwe trein gewoon vast staat achter deze met rookontwikkeling van de NMBS maar voor een hogere prijs :)

Gisteren was weer een hoogdag voor de files naar de kust. In Oostende werd binnenkomend verkeer zelfs even geweerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6263
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Yep, de kudde weer allemaal op hetzelfde ogenblik in dezelfde richting. Zowel per OV als auto.
En kom nu niet af dat het merendeel niet volstrekt vrijwillig zichzelf in file richting kust begaf of zich als haringen in een ton in het OV liet persen. Blijkbaar betalen de Belgen nog niet genoeg voor OV noch voor hun vierwielig blik om vrijwillig allemaal op hetzelfde ogenblik "go west" te roepen en de daad en masse bij het woord te voegen.

Gisteren met de motor in tegengestelde richting noord-oost getrokken en bijna overal praktisch verlaten binnenwegen mogen aantreffen. :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

bruma schreef: 1 maand geleden Je verliest iets uit het oog
Dat verlies ik niet uit het oog. Hoe dat dan gaat: operatoren moeten bieden op paden en uiteindelijk zal de NMBS dus minder ritten kunnen doen (ritten die niet verdwijnen, maar door anderen gedaan worden) dan ze nu doet omdat ze ruimte moet laten voor anderen.

Daarnaast is er nog heel wat vrije en onbenutte capaciteit op het net. De reden dat ze niet gebruikt wordt is omdat de NMBS zoveel verkeer door de tunnel Brussel-Noord Brussel-Zuid stuurt, waar er geen capaciteit meer is. Een trein die uit een van die twee stations vertrekt, zonder nog het andere te passeren, heeft nog een zee van vrije capaciteit.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”