Rekeningrijden... yes but, no but, yes but, no but,...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

NuKeM schreef: 1 maand geleden Rekeningrijden zou niet slecht zijn en een grotere impact kunnen hebben dan enkel op de baan. Mensen die te ver van hun werk wonen of teveel drukke assen over moeten zullen gedwongen worden daar terecht eens over na te denken.
Denk jij werkelijk dat mensen er doelbewust voor kiezen om zo ver mogelijk van hun werk te gaan wonen, zodat ze iedere dag zoveel mogelijk tijd in de auto doorbrengen, met als plezierig neveneffect dat ze files creëren?

Stel je voor: enerzijds ga je mensen straffen die te lang werkloos zijn.
Ook nog enerzijds ben je van de VDAB verplicht om een zekere afstand van je woonplaats te solliciteren als je lang werkloos bent.
Anderzijds gaan we dan de mensen straffen die in Brussel of Antwerpen werken.
Het zal ze leren te doen wat de Overheid van hen vraagt!
NuKeM schreef: 1 maand geleden Het zou ook verboden moeten worden dan de werkgever deze last gaat dragen voor woon-werk verkeer, anders is het een maat voor niets (alhoewel, misschien nemen ze dan ook geen mensen meer aan die te ver wonen).
Het zal werken in eigen streek weer wat aanmoedigen en de verbruiker daarnaast ook doen betalen. Mogelijk dus een goed/slecht effect op de woningprijzen in bepaalde gebieden, slecht/goed effect op die in het platteland, het is maar hoe je het bekijkt.
Denk je nu werkelijk dat bedrijven zich gaan vestigen in Zoetenaaie omdat het daar goedkoop is?
Bedrijven gaan altijd zich vestigen waar er goede aansluitingen zijn, en vestigen zich ook graag op een plaats die een internationale uitstraling heeft.
Mocht het allemaal een kwestie van prijzen zijn, dan zouden die bedrijven al lang in kleinere gemeentes zitten, want de huurprijzen liggen daar veel lager.

Toegevoegd na 9 minuten 33 seconden:
NuKeM schreef: 1 maand geleden Bedrijven (velen, maar niet alle) kunnen ook verhuizen. Het zou een wat betere spreiding geven.
Ik vind het in ieder geval niet logisch dat sommige mensen dagelijks het halve land doorkruisen. Dat kost geld en veel energie die niet altijd groen is. Dus ja, ik zou die laten betalen als ze de files aandikken.
De VDAB vindt dat blijkbaar niet.
VDAB schreef:4. Afstand van huis
Gaat het over een job van meer dan 60 km van je huis?
Dan mag je verplaatsing:
heen en terug maximaal 4 uur bedragen (2 uur vanaf 55 jaar), of
mag je maximaal 12 uur van huis zijn (10 uur vanaf 55 jaar).
Gaat het over een job van minder dan 60 km van je huis?
Dan houden we géén rekening met de duur van je verplaatsing of de tijd dat je van huis bent.
Dus iemand die in Gent woont, en in zijn streek geen job vindt, moet er wel voor tot in Anderlecht rijden (60 km).
Zolang je dus mensen verplicht van op grote afstand van hun huis werk te zoeken, op risico van schorsing, ga je dus die grote verplaatsingen hebben.
Maar zoals altijd, men kijkt altijd zeer kortzichtig naar deze zaken, 1 aspect per keer.
Nu kijkt men enkel naar de files, en vergeet men de werkloosheid.

Toegevoegd na 3 minuten 47 seconden:
ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Weet je wat daar staat? 10 cent per km! Vorig jaar heb ik 25.000 km gereden, dus dat zou mij 2.500 euro kosten! Da's gewoon belachelijk op alle belastingen die al betaald worden.
Stel je voor: je bent werkloos en vindt niets in jouw streek.
Rekeningrijden bestaat, en je krijgt dus de keuze: na 2 jaar zonder enige bron van inkomsten zitten, of je blauw betalen aan belastingen als straf omdat je een job aanvaardt die wat verder van je deur ligt.

Toegevoegd na 11 minuten 59 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Uiteraard kan je blijven wonen waar je wil, als je dan bereid bent zelf te betalen. Werkgever draait op voor rekeningrijden in het kader van werkverkeer, en max 25 km voor het werk-woonverkeer. Werknemer betaalt de rest van het werk-woonverkeer indien meer dan 25 km. Uw keuze, geen discriminatie.
Welke keuze?
Die tussen geen job hebben, aan de 2 jaar limiet op werkloosheid te komen en zonder geld zitten of een job aannemen die van ver van uw deur ligt en u blauw betalen aan rekeningrijden?
Bovendien, het is nu al verplicht van tot 60km van uw deur te zoeken, volgens de regels van de VDAB, anders kun je gezien worden als werkweigeraar, en wordt je uitkering ook geschorst.
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Ver van uw werk wonen is uw recht, maar dat betekent nog niet dat je geen verantwoordelijkheid moet opnemen voor de extra belasting die je veroorzaakt op de weg vergeleken met je collega's die dicht bij het werk gaan wonen en die belasting niet veroorzaken.
Het lijkt mij helemaal geen recht, jij doet precies alsof iedereen zomaar jobs kan vinden om het even waar.
Denk je nu echt dat iemand voor zijn plezier 50km gaat rijden als hij dezelfde job op 5km van zijn deur vindt?

Toegevoegd na 5 minuten 20 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Dit toch even relativeren:
* In een normale wereld gaan mensen dicht bij hun werk gaan wonen. Ook in de meeste Westerse landen is dit gewoon zo.
Klinkt goed, maar dan ga je wel moeten zeker zijn dat die job enigszins vast is.
Je gaat niet verhuizen voor een job die niet enigszins zekerheid biedt.
Bovendien, er was een tijd dat je de registratierechten van een woning kon meenemen naar een nieuwe woning.
Dat hebben ze weer afgeschaft.
Dus, wie regelmatig van huis verandert omdat hij van job verandert, zal zich blauw betalen aan registratierechten.
En mensen legt die mens zonnepanelen of doet hij andere investeringen om het energieverbruik te verminderen, die hij maar op 10 jaar tijd terugverdient.
Dan ga je niet je huis verkopen na 2 jaar omdat je job van locatie veranderd is.

En dan zwijg ik nog over mensen die in de streek werken, en het bedrijf wordt overgenomen door een internationale groep, die vanuit de omstreken van Brussel werkt.
Vaak verdwijnt dan na zekere tijd de lokale vestiging, en moet die mens toch weer richting Brussel rijden, geen keuze van de werknemer dus.

Toegevoegd na 18 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Dit toch even relativeren:
* In een normale wereld gaan mensen dicht bij hun werk gaan wonen. Ook in de meeste Westerse landen is dit gewoon zo.
Klinkt goed, maar dan ga je wel moeten zeker zijn dat die job enigszins vast is.
Je gaat niet verhuizen voor een job die niet enigszins zekerheid biedt.
Bovendien, er was een tijd dat je de registratierechten van een woning kon meenemen naar een nieuwe woning.
Dat hebben ze weer afgeschaft.
Dus, wie regelmatig van huis verandert omdat hij van job verandert, zal zich blauw betalen aan registratierechten.
En mensen legt die mens zonnepanelen of doet hij andere investeringen om het energieverbruik te verminderen, die hij maar op 10 jaar tijd terugverdient.
Dan ga je niet je huis verkopen na 2 jaar omdat je job van locatie veranderd is.

En dan zwijg ik nog over mensen die in de streek werken, en het bedrijf wordt overgenomen door een internationale groep, die vanuit de omstreken van Brussel werkt.
Vaak verdwijnt dan na zekere tijd de lokale vestiging, en moet die mens toch weer richting Brussel rijden, geen keuze van de werknemer dus.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik begrijp absoluut dat het voor werkzoekenden niet gemakkelijk is en een verafgelegen job soms de enige optie is (al dan niet gepusht door een bedenkelijke VDAB-regel).
Maar, ik denk juist dat rekeningrijden een al dan niet groot positief effect kan hebben op de werkgelegenheid. Een werkgever in Zaventem die moet kiezen tussen iemand uit Oostende of 20km van Zaventem, zou baten moeten hebben om voor die laatste te kiezen (en dat is imo geen discriminatie) en dat mee te laten wegen in de overweging.

Imo, als je meer dan 2-3 uur per dag in de wagen aan woon werk verkeer spendeert ben je niet goed bezig (en ja het is misschien niet jouw fout, jij woont misschien wel dicht bij je werk maar de as is vol en dat moet dan ook aangepakt worden met rekeningrijden). Dat is gewoon niet gezond zo lang zitten (beroeps chauffeurs daar gelaten) en al zeker niet als het op een Lijn-bus bv. zou zijn.
Als voorbeeld bv. weer iemand uit Oostende die in Zaventem werkt, dat is toch niet normaal. Die kost de maatschappij meer geld dan iemand die dichterbij woont, dit door meergebruik wegen, uitstoot/energiegebruik en mogelijk ook door zijn slechte rug later in zijn leven, etc.

Idem voor mensen die 4 uur op baan/OV moeten zitten (van werkgever) voor een nutteloze vergadering ergens van een uurtje, dat moet gedaan zijn en afgestraft worden (en ik heb het dan niet over vertegenwoordigers).

En ja, ik blijf erbij, bv. heel veel (administratieve) bedrijven in Brussel kunnen gerust verhuizen imo. Maar ja, eens gezet en werknemers aanwezig, doe je dat natuurlijk niet zomaar meer.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Mensen verplichten na te denken over hun routines is altijd voordelig geweest voor de maatschappij. Zeker als die volgevreten is.

Zie naar Trump: Oekraïne. Ineens denkt iedereen er terug over om toch lokaal wat noodzakelijke zaken te gaan produceren.

Rekeningrijden is een logische zet en brengt voor allen op. Heb dit al jaren hier gezegd. Heb jaren gratis in België rondgereden doordat ik in Luxemburg woonde en auto had. Hoeveel caravans passeren langs hier en slibben de Antwerpse rond dicht, met dan nog eens een plasje tegen onze kathedraal in het weekend .

Zij die veel moeten gaan betalen zullen hun “gratis” tijd terugverdienen. Vele bedrijven zullen dat terugverdienen aan uurtarief op hun mensen die in de files zitten.

Wat wel zo zou moeten zijn is dat er compensaties moet komen voor lokaal verkeer. De Antwerpenaar en Brusselaar kan niet anders dan door dezelfde ring rijden omdat die er nu eenmaal woont. Dus die zou bijv 50% korting op de tarieven moeten krijgen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind het grappig hoe jullie hier allemaal systemen uitdenken, maar al eens nagedacht hoe dat in de praktijk moet werken?
Een ANPR op elke hoek van de straat of elke wagen een tracker? Anders valt alles in duigen.
Het eerste is onbetaalbaar (en niet wenselijk) en het 2de is fraude gevoelig (en eveneens niet wenselijk).

Of ga je rekeningrijden enkel toepassen op autostrades? Dan weet je toch wat er gaat gebeuren?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Een bakje in je auto gebruik ik met heel veel tevredenheid om langs de peage files te rijden in het buitenland.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

en hoeveel van die leespunten moeten er dan zijn om rekeningrijden te kunnen invoeren?
Of ga je enkel, zoals in Frankrijk, een paar stukjes betalend maken?
Je kan BE niet vergelijken met FR hé...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

mgo72 schreef: 1 maand geleden Rekeningrijden is een logische zet en brengt voor allen op.

Zij die veel moeten gaan betalen zullen hun “gratis” tijd terugverdienen. Vele bedrijven zullen dat terugverdienen aan uurtarief op hun mensen die in de files zitten.
Er zijn mensen die alles geloven... en dan denken dat Antwerpen of Brussel hetzelfde zijn als Londen of Shanghai :bang:
mgo72 schreef: 1 maand geleden Wat wel zo zou moeten zijn is dat er compensaties moet komen voor lokaal verkeer. De Antwerpenaar en Brusselaar kan niet anders dan door dezelfde ring rijden omdat die er nu eenmaal woont. Dus die zou bijv 50% korting op de tarieven moeten krijgen.
Ik zou ze laten verhuizen naar de parking, de bedrijven moeten dan ook maar verhuizen... was het niet zo simpel voor sommigen hier ?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Er zullen idd bedrijven naar de parking van Brussel en Antwerpen verhuizen.

En net dat draagt ook bij tot de spreiding.

Maar goed laten we het eens omdraaien. Wat is dan jouw oplossing? Buiten alle salariswagens bannen en dit ook op loon compenseren.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Misschien gaan bedrijven beter nadenken over hun verplaatsingen. Veel mensen gaan niet 's morgens naar "den buro" en 's avonds terug naar huis maar werken altijd op verplaatsing.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik heb het grootste deel van de tijd op minder dan 4 km van huis gewerkt bij verschillende werkgevers maar vanaf het bedrijf reden we wel naar de klanten. Dikwijls naar Brussel maar ook Antwerpen, Gent, Leuven en verder.
Mijn laatste werkgever was 20Km van thuis maar we vertrokken met de "camionette" van thuis, behalve als we materiaal moesten hebben. We legden 80% van de tijd afstanden af naar de klant waarbij we een uur of langer onderweg waren, Turnhout, Ruddervoorde, Namen... gelukkig mochten en konden we al om 6:30 beginnen en om 15u naar huis gaan zodat we (toen nog wel) de files konden voor zijn.
Ik heb nooit gesnapt hoe je een goedkopere offerte kan maken met de extra kost van brandstof (om de 2 dagen een volle tank diesel, want oude bestelwagen a 10L/100Km) en kilometervergoeding dan een meer lokaal bedrijf.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

NuKeM schreef: 1 maand geleden Een werkgever in Zaventem die moet kiezen tussen iemand uit Oostende of 20km van Zaventem, zou baten moeten hebben om voor die laatste te kiezen (en dat is imo geen discriminatie) en dat mee te laten wegen in de overweging.
Stel; de werkgevers betalen 'rekeningrijden' terug voor woon-werk verkeer.
Er is een job in Diegem (want die vragen geen gemeentebelasting aan bedrijven, zo is het toch in elk geval geweest).
Er komen twee kandidaten.
1 uit Zaventem, vlakbij.
1 uit pakweg Beringen.

Ze worden geinterviewd en de kandidaat uit Beringen is de beste voor de job.

Wat gaan ze dan doen ?
- de beste kandidaat aannemen ?
- die van Zaventem aannemen en weten dat het niet de beste kandidaat was ? maar hun wel minder 'belastingen' kost ?
- die van Beringen aannemen en minder betalen omdat hij verder woont ? met het risico dat ze hem mislopen wegens te weinig pree ?
- de mindere kandidaat aannemen en meer betalen omdat hij korter bij woont ? redelijk contradictorisch.
- de mindere kandidaat aannemen, de 'winst' in hun eigen zak steken en dan maar minder kwaliteit leveren voor hun klanten ?

Unia gaat overuren draaien.

Wat spreiding betreft, de overheid zou het goede voorbeeld al kunnen geven door de diensten te spreiden over het land en niet allemaal in Brussel te steken, maar de afeglopen decennia heeft de overheid net de omgekeerde beweging gemaakt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Wat gaan ze dan doen ?
De kandidaat uit Beringen aanwerven. Je kan gerust een limiet zetten op wat de werkgever betaalt, bijvoorbeeld enkel de eerste 25 km, wat hij op het moment van sollicatie in casu ook al zal doen voor veel andere werknemers op de payroll. De werknemer betaalt de rest.

Het is dan aan de kandidaat zelf om te kiezen of hij zo ver wil blijven wonen. Het is de bedoeling dat de hoge kostprijs ontmoedigend werkt, maar als hij wil betalen om de files langer te maken en het milieu te vervuilen, dan kan dat gerust, niemand zal verplicht worden ergens te gaan wonen. Ik zou daar wel niet voor betalen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Unia gaat overuren draaien.
Waarom hier alweer de kaart van 'discriminatie' getrokken wordt is mij een groot vraagteken.

Dit heeft helemaal niets met discriminatie te maken, maar met keuzevrijheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

De persoon die de vraag stelt welke kandidaat is denk ik geen ondernemer.

Een ondernemer denkt aan beste kosten/baten kandidaat.

Is die van Beringen X% beter dat die de Y% extra kosten overtreft.

En dat is beste voor de maatschappij.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

NuKeM schreef: 1 maand geleden Ik begrijp absoluut dat het voor werkzoekenden niet gemakkelijk is en een verafgelegen job soms de enige optie is (al dan niet gepusht door een bedenkelijke VDAB-regel).
We kunnen naar de VDAB verwijzen, maar die regel komt er natuurlijk niet zomaar.
Men wil de werkloosheid terugdringen, en zeker de langdurige.
Maar zeggen dat je begrijpt dat het niet gemakkelijk is, maar tegelijk wel pleit om mensen te straffen omdat ze verder van hun werk wonen, is wel heel gemakkelijk, want dat is exact wat je gaat bekomen met jouw redenering.
NuKeM schreef: 1 maand geleden Maar, ik denk juist dat rekeningrijden een al dan niet groot positief effect kan hebben op de werkgelegenheid. Een werkgever in Zaventem die moet kiezen tussen iemand uit Oostende of 20km van Zaventem, zou baten moeten hebben om voor die laatste te kiezen (en dat is imo geen discriminatie) en dat mee te laten wegen in de overweging.
De arbeidsmarkt is niet in evenwicht, voor sommige jobs zijn er wel degelijk tekorten, denk aan al die knelpuntberoepen.
Opnieuw ga je dus mensen straffen omdat ze te ver wonen van die job die er toevallig aangeboden wordt.
NuKeM schreef: 1 maand geleden Als voorbeeld bv. weer iemand uit Oostende die in Zaventem werkt, dat is toch niet normaal. Die kost de maatschappij meer geld dan iemand die dichterbij woont, dit door meergebruik wegen, uitstoot/energiegebruik en mogelijk ook door zijn slechte rug later in zijn leven, etc.
En je veronderstelt dan maar dat het in elke job krioelt van de kandidaten, en dat ze tussen vele kandidaten een keuze moeten maken.
Zoals gezegd, er zijn knelpuntberoepen, waar men nauwelijks iemand voor vindt.
Dan krijg je de functie dus niet ingevuld.
NuKeM schreef: 1 maand geleden En ja, ik blijf erbij, bv. heel veel (administratieve) bedrijven in Brussel kunnen gerust verhuizen imo. Maar ja, eens gezet en werknemers aanwezig, doe je dat natuurlijk niet zomaar meer.
Zoals iemand anders al zei: de Overheid geeft zelf het slechte voorbeeld door alles in Brussel te centraliseren.

Er wordt ook veel te veel gekapt op mensen die naar hun werk gaan als oorzaak voor het aantal extra verplaatsingen.
Ligt het niet veel meer aan de e-commerce die voor gigantisch meer verkeer zorgt?
Al die pakjes die aan huis gebracht worden, en daarna vaak teruggestuurd worden, zorgen voor enorm veel extra verkeer.
Maar dat is dan de heilige koe waar men niet wil aan raken, liever de gewone man die naar zijn werk rijdt treffen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Te Koop forum

Ik heb altijd een eigen wagen gehad tot ze mij eentje aanboden. Ik zou er nu dus ook perfect zelf eentje kunnen betalen.

Mensen zonder salariswagen betalen ook belastingen.

In alle landen buiten België zijn de werknemers noch de bedrijven gaan lopen, dat riedeltje komt telkens terug.

Het is een absurd systeem dat uit zijn voegen gebarsten is. Teveel wagens los je enkel op door naar minder wagens te gaan, rekeningrijden lijkt me daarbij een goede mogelijkheid die ook geld kan genereren voor de alternatieven. Ik sta open voor andere en betere ideeën die hetzelfde doel, minder wagens, zal opleveren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

boulder schreef: 1 maand geleden Ligt het niet veel meer aan de e-commerce die voor gigantisch meer verkeer zorgt?
Al die pakjes die aan huis gebracht worden, en daarna vaak teruggestuurd worden, zorgen voor enorm veel extra verkeer.
Dit slaat toch nergens op...
Die rijden voor zoveel mensen en zoveel wordt er al in centrale punten geleverd.
De dingen die online gekocht worden, daarvoor moet je je nu niet meer verplaatsen. Vergelijken? Niet verplaatsen.
Vroeger moest je voor zoveel zaken eerst langs de makro, dan eens kijken in de euroshop, of misschien in molecule,...
nu is het: www....
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik sta open voor andere en betere ideeën die hetzelfde doel, minder wagens, zal opleveren.
"Minder mensen" is een mogelijke oplossing. Pogingen om dat te bereiken(dronken rijden, oorlog, schietpartijen in het drugsmilieu, ...) worden doorgaans ook niet op gejuich onthaald.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 1 maand geleden
boulder schreef: 1 maand geleden Ligt het niet veel meer aan de e-commerce die voor gigantisch meer verkeer zorgt?
Dit slaat toch nergens op...
Die rijden voor zoveel mensen en zoveel wordt er al in centrale punten geleverd.
De dingen die online gekocht worden, daarvoor moet je je nu niet meer verplaatsen. Vergelijken? Niet verplaatsen.
Vroeger moest je voor zoveel zaken eerst langs de makro, dan eens kijken in de euroshop, of misschien in molecule,...
nu is het: www....
Dat klopt niet, je hebt op die manier veel meer impulsaankopen, de Ali Baba's en Temu's leven van mensen die veel te veel zaken kopen die ze niet nodig hebben.
Het feit dat je je moest verplaatsen naar een winkel zet net een rem op je aankopen.
En er zijn veel mensen die kleren kopen in verschillende maten, en dan systematisch kleren terugsturen, dan heb je dus 2 keer transport.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is de kern van de zaak. Heel veel van onze problemen zijn er omdat er teveel mensen zijn. Ik zou niet opteren voor de middelen die je opsomt maar point final is het verminderen van de bevolking de beste manier om veel problemen minstens te verlichten.

Het is een economische wet, wil je de vraag verminderen dan kan je de prijs verhogen. Met rekeningrijden kan je dan nog variëren naargelang piekmomenten/plaatsen waar het probleem zich grotendeels stelt. Als gebruiker kan je dan proberen die extra kosten te vermijden waardoor pieken vermeden worden.

In landen waar de bevolkingsconcentratie nog vele malen groter is dan hier heeft men dan ook noodgedwongen ingegrepen. Minder wagens en meer OV. Wij zitten nog in de fase dat we denken dat we oneindig kunnen groeien en wagens bij blijven proppen op plaatsen waar men nu al meer stil staat dan rijdt.

De toename van het verkeer bestaat niet enkel uit bestelwagens door online aankopen en men moet daar de vermeden kilometers nog vanaf trekken. We zijn met almaar meer en iedereen rijdt meer, gevolg: stilstand.

Er kan wel wat gewonnen worden door in te grijpen op de e-commerce maar net als bij telewerk zal dat maar een gedeeltelijke oplossing zijn die ingehaald wordt door de bevolkingstoename.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Dat is de kern van de zaak. Heel veel van onze problemen zijn er omdat er teveel mensen zijn. Ik zou niet opteren voor de middelen die je opsomt maar point final is het verminderen van de bevolking de beste manier om veel problemen minstens te verlichten.
Heel het Westen heeft nochtans een geboortecijfer dat naar een krimp van de bevolking streeft.
Wij hebben in dit land een vruchtbaarheidscijfer van 1,54.
Dus gemiddeld krijgt een vrouw 1,54 kinderen.
Elk cijfer dat lager ligt dan 2 betekent op langere termijn een bevolkingskrimp, want voor elke 2 personen komen er maar 1,54 in de plaats.
Maar kom dan niet klagen dat je bevolking veroudert (betaalbaarheid pensioenen, medische kosten die oplopen, ...), want ik zie hier altijd hetzelfde patroon.
Men reikt als oplossing voor 1 probleem iets aan wat net de oorzaak is van een ander probleem.

Je zou ook kunnen de migratie beperken.
Beweren dat we met teveel zijn, maar tegelijk nog mensen naar hier halen is ook totaal onlogisch.
Maar uit vorige debatten weet ik dat je dan weer een heel tegenstrijdige positie inneemt in dat debat.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik lees hier dat weer alle tegenargumenten uit de kast gehaald worden gebaseerd op soms zeer hypothetische voorbeelden. Uiteraard wordt er weer geschermd met de zwakkeren, bejaarden, werklozen etc. en een beleid op basis van woonplaats wordt als discriminatie beschouwd.
Wel: Unia zal niet tussenkomen als het gaat om de achterstelling van Limburg of de westhoek want dat is geen discriminatie.
En ook het feit dat er verschillende tarieven bestaan voor verschillende plaatsen, mensen, omstandigheden: dat is een economische wetmatigheid op basis van beschikbaarheid en schaarste. Mijn autoverzekering is ook hoger omdat ik in Brussel woon. En dat terwijl ik minder kilometers doe dan een collega die elke dag uit Oostende naar Brussel komt. (ik rij zelf in Brussel amper auto, enkel om Brussel te verlaten. ) Ook daar zal Unia niet in tussenkomen.

Je woonplaats kiezen is een recht maar je moet er de gevolgen ook bijnemen. Die gevolgen dat is een kwestie van eigen verantwoordelijkheid en heeft niets met discriminatie te maken.

Het invoeren van rekeningrijden kan nu net die verantwoordelijkheid bij duidelijker maken. Want het zijn toch de automobilisten en de transportsector die de nadelen van congestie voelen. Omgekeerd voelen zij als eersten de voordelen van het verminderen van de congestie.
Want congestie is een kwestie van verzadiging van de infrastructuur. Als je enkele procenten minder verkeer hebt, vermindert de congestie zeer snel. Daar zijn onderzoeken en cijfers genoeg over.

Dat wil dus zeggen dat die (klagende) pendelaar sneller op zijn werk zal zijn en dus (veel) minder uren onderweg zal zijn.
Dat is het het grote voordeel dat hier nooit meegerekend wordt en dat populistische politici ook altijd strategisch verzwijgen.

En daar bespaart de overheid ook vele miljarden mee door vermeden uitbereidingen van rijstroken (en de dubbeldeksnelwegen van Jean Marie DD).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Nogmaals, hoe denk je dat concreet in te kunnen voeren?
Het enige wat ik tot hiertoe gelezen heb is "het bakske zoals in FR" wat uiteraard compleet belachelijk is.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Als het ingevoerd wordt zal het idd een "bakske" zijn. En dan overal sensoren zoals nu voor vrachtwagens. Blijft de vraag wat er gebeurt als je langs kleine weg rijdt.
Ik zie het systeem later ook nog gebruikt worden als trajectcontrole trouwens (en dus continue surveillance).
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zelf ken ik niemand die mensen naar hier haalt maar wel mensen die naar hier gekomen zijn omdat het hier beter is dan vanwaar ze komen. Dat is nooit anders geweest en zal ook zo blijven zolang mensen mobiel zijn. Mensen die verhuizen zorgen elders voor minder mensen, globaal verandert dat dus niets maar lokaal is uiteraard een andere zaak. We hebben het systeem van oneindige groei gemaakt als basis van onze economische wereld en dit is het gevolg. Zowel de plaats, grondstoffen als wegen zijn niet oneindig en nu botsen we tegen de limieten.

Het is dus nadenken over alternatieven die mobiliteit verbeteren, rekeningrijden past daarin. Het zal echter een moeilijke weg zijn want mensen haten verandering en zeker deze waar ze zelf bij moeten veranderen. Zelfs een evident systeem als rijbewijs met punten is lastig om in te voeren terwijl dit enkel wegpiraten viseert en het voor de rest beter maakt. Politieke moed is ook niet dik gezaaid. Nog even geduld dus, we staan toch letterlijk en figuurlijk stil.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

on4bam schreef: 1 maand geleden Als het ingevoerd wordt zal het idd een "bakske" zijn. En dan overal sensoren zoals nu voor vrachtwagens. Blijft de vraag wat er gebeurt als je langs kleine weg rijdt.
Ik zie het systeem later ook nog gebruikt worden als trajectcontrole trouwens (en dus continue surveillance).
Wanneer het zal ingevoerd worden.
Iedereen met een EV en genoeg zonnepanelen/thuisbatterij rijdt vandaag vanaf half februari tot half november volledig tax free.

Eens de grote massa de EV omarmt moeten er andere inkomsten komen.
De enige werkbare optie om de fossiele taks te recupereren is rekeningrijden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

on4bam schreef: 1 maand geleden Als het ingevoerd wordt zal het idd een "bakske" zijn. En dan overal sensoren zoals nu voor vrachtwagens. Blijft de vraag wat er gebeurt als je langs kleine weg rijdt.
dat is enkel voor autostrades.
Een truck volgen heeft qua privacy trouwens ook een heel ander gewicht dan een auto volgen.
Ik kan naar mijn werk binnendoor, of via autostrade. 2 keer raden wat ik dan zou nemen.
Er rijdt zo'n 2% rond zonder autoverzekering. Nog meer zonder geldige keuring.
Hoeveel zullen foeffelen met een tracker in een auto denk je?
Het moment dat dit er door komt zal dat gegarandeerd een platte tax/km worden. Heel gemakkelijk in te voeren zonder kosten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

wie weet steken ze het bij de keuring: ((km stand - km stand van vorig jaar) x taks)+wat de keuringscentra er nog aan willen verdienen = merci meneer en tot volgend jaar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Min je Kilometers in het buitenland dan.
Bye, Maurice
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Maar neen, die rekenen we gewoon mee door.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 1 maand geleden Ik lees hier dat weer alle tegenargumenten uit de kast gehaald worden gebaseerd op soms zeer hypothetische voorbeelden. Uiteraard wordt er weer geschermd met de zwakkeren, bejaarden, werklozen etc. en een beleid op basis van woonplaats wordt als discriminatie beschouwd.
Ik heb het niet over discriminatie, maar het is natuurlijk makkelijk als alle tegenargumenten gewoon genegeerd worden.
Plots zijn de knelpuntberoepen niet meer belangrijk, plots moeten we de werkloosheid niet meer verminderen, want vandaag zijn we alleen nog bezig met de files.
Morgen zijn we dan weer bezig met de knelpuntberoepen, en dan gaan we weer maatregelen nemen die de files verlengen.
Dat is gewoon pure kortzichtigheid.
R2D2 schreef: 1 maand geleden Je woonplaats kiezen is een recht maar je moet er de gevolgen ook bijnemen. Die gevolgen dat is een kwestie van eigen verantwoordelijkheid en heeft niets met discriminatie te maken.
He is echt niet alleen voor de werknemer dat dat meespeelt.
Ook werkgevers die iemand zoeken uit een knelpuntsector (bijv. een lasser) zullen er niet mee gediend zijn als ze iemand kunnen vinden, maar dat die dan zo diep in zijn eigen vel snijdt door dat rekeningrijden dat hij de job niet aanneemt.
Het is ook niet zo dat alle grootsteden de ideale plaats zijn om werk te vinden, het hangt allemaal af van welk soort job je zoekt.
R2D2 schreef: 1 maand geleden Het invoeren van rekeningrijden kan nu net die verantwoordelijkheid bij duidelijker maken. Want het zijn toch de automobilisten en de transportsector die de nadelen van congestie voelen.
Iedereen voelt de nadelen van congestie, of het nu werknemers of werkgevers zijn.
R2D2 schreef: 1 maand geleden Dat wil dus zeggen dat die (klagende) pendelaar sneller op zijn werk zal zijn en dus (veel) minder uren onderweg zal zijn.
Je spreekt jezelf tegen.
Je zegt dat we allemaal dicht bij ons werk moeten gaan wonen, dan heb je geen pendelaars meer.
De pendelaar blijft dat dure rekeningrijden betalen.

Toegevoegd na 7 minuten 47 seconden:
Dizzy schreef: 1 maand geleden Zelf ken ik niemand die mensen naar hier haalt maar wel mensen die naar hier gekomen zijn omdat het hier beter is dan vanwaar ze komen.
Ik ken ook geen mensensmokkelaars persoonlijk, maar ze bestaan wel degelijk.
Dizzy schreef: 1 maand geledenDat is nooit anders geweest en zal ook zo blijven zolang mensen mobiel zijn. Mensen die verhuizen zorgen elders voor minder mensen, globaal verandert dat dus niets maar lokaal is uiteraard een andere zaak. We hebben het systeem van oneindige groei gemaakt als basis van onze economische wereld en dit is het gevolg. Zowel de plaats, grondstoffen als wegen zijn niet oneindig en nu botsen we tegen de limieten.
Vreemd, eerst bekijk je het op Belgisch niveau, en zeg je dat er hier teveel mensen zijn, maar haal ik er migratie bij, dan moet je het plots op wereldniveau bekijken.
Het kan rap draaien.
Dizzy schreef: 1 maand geledenHet is dus nadenken over alternatieven die mobiliteit verbeteren, rekeningrijden past daarin.
Daarnet zei je dat het probleem was dat we met te veel zijn, nu is het plots niet meer zo...
Dizzy schreef: 1 maand geledenHet zal echter een moeilijke weg zijn want mensen haten verandering en zeker deze waar ze zelf bij moeten veranderen.
Dat klopt niet, mensen hebben zich in geen tijd aangepast aan de GSM en de smartphone, maar dat zijn veranderingen waar duidelijke voordelen aan vasthangen, en die mensen vrijwillig omarmen.
Dat is iets anders dan beloofde, hypotethische voordelen, gekoppeld aan direct voelbare (belastingen!) nadelen, en verplicht voor iedereen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk niet dat de files door mensensmokkelaars ontstaan maar we kunnen het eens aan AI voorleggen :)

Als er mensen ergens vertrekken zijn er minder waar ze vertrokken en meer waar ze naartoe gaan, daar is niets draaien aan. Dat het lokaal de problemen niet oplost stond er ook bij.

Waarom kan nadenken over alternatieven bij mobiliteit niet samengaan met een vermindering van bevolking? Hoe minder mensen, hoe minder mobiliteit en alternatieven je nodig hebt.

Een GSM doet u niet veranderen op zaken die je niet wil veranderen, het is een lolly die iedereen lekker vindt. Zoiets zal inderdaad snel ingang vinden. Iets dat geld kost en waarbij je je gedrag moet aanpassen en gewoontes voor moet veranderen is een andere zaak. Dat is ook zo als op LT de voordelen opwegen tegen de nadelen. Mensen kijken eerst naar hun eigen belang en bedenken werkelijk elke uitvlucht/excuus om maar zelf niets te moeten veranderen.

Minder mensen op de weg is minder congestie en dat is niet hypothetisch. Wachten tot mensen vanzelf en vrijwillig zich gaan aanpassen voor het geheel dat is niet hypothetisch maar utopisch. AI zou het een hallucinatie noemen :)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie hier weer het typisch probleem van onze samenleving.

We gaan focussen op elk mogelijk excuus, in dit geval nog geen bewezen technologie “ om alles af te schieten.

In London scannen ze u bij binnenkomen London. En betaal je gewoon. Dus dat kan men hier ook implementeren. Autokeuring kan je ook idd kilometers doen en dan zoals bij de belastingen moet je de werkelijke km bewijzen.

In Spanje en Luxemburg is er rijbewijs met punten. Dus dat zal ook wellicht kunnen geïmplementeerd worden als men wil.

Voor elk probleem heeft de mens tot nu toe altijd een oplossing gezocht en gevonden. Helaas zit de maatschappij precies zo in elkaar dat we niet meer mogen zoeken naar oplossingen. En ja elke oplossing zal er wel iemand benadeeld worden. Dat is de prijs van een samenleving.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik denk niet dat de files door mensensmokkelaars ontstaan maar we kunnen het eens aan AI voorleggen
Weer een manier om wat ik zeg te verdraaien en in het belachelijke te trekken.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Als er mensen ergens vertrekken zijn er minder waar ze vertrokken en meer waar ze naartoe gaan, daar is niets draaien aan. Dat het lokaal de problemen niet oplost stond er ook bij.
Het is natuurlijk onzin, want files ontstaan wel degelijk omdat er op bepaalde plaatsen een concentratie van voertuigen is.
Dat er in het totaal geen verandering is van het aantal bewoners van de aarde doet natuurlijk niet ter zake.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Waarom kan nadenken over alternatieven bij mobiliteit niet samengaan met een vermindering van bevolking? Hoe minder mensen, hoe minder mobiliteit en alternatieven je nodig hebt.
Neen, je zei dat dat die overbevolking de oorzaak was.
Alsof meer mensen in Afrika gaan leiden tot meer files hier.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Een GSM doet u niet veranderen op zaken die je niet wil veranderen, het is een lolly die iedereen lekker vindt.
Precies, dus klopt uw uitspraak niet dat mensen tegen verandering zijn, ze zijn tegen achteruitgang, dat is wel wat anders...
Dizzy schreef: 1 maand geleden Minder mensen op de weg is minder congestie en dat is niet hypothetisch.
Dus ook minder migratie, want dat zijn ook extra mensen op de weg hier.
Dat het er minder zijn in Afrika zal hier de files niet doen verminderen...

Toegevoegd na 3 minuten 55 seconden:
mgo72 schreef: 1 maand geleden Voor elk probleem heeft de mens tot nu toe altijd een oplossing gezocht en gevonden. Helaas zit de maatschappij precies zo in elkaar dat we niet meer mogen zoeken naar oplossingen. En ja elke oplossing zal er wel iemand benadeeld worden. Dat is de prijs van een samenleving.
Het is eerder dat er veel geredeneerd wordt in functie van hoe een probleem dat men zelf ervaart op te lossen, zonder enige rekening te houden met welke problemen dit dan voor anderen geeft.
Laat staan dan men zich kan indenken dat de rollen op een dag kunnen omgekeerd zijn.
"Ik sta in de file, dus als ik die anderen zo zwaar kan belasten dat ze niet veel meer rijden is mijn probleem opgelost, en alle bezwaren veeg ik van tafel als excuses, drogredenen, mensen die tegen 'verandering' zijn.'
Puur egoïsme verpakt als oplossingsgerichtheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

mgo72 schreef: 1 maand geleden In London scannen ze u bij binnenkomen London. En betaal je gewoon. Dus dat kan men hier ook implementeren.
Dat is geen slimme kilometerheffing. Dat is zelfs geen kilometerheffing, dat is tol.
Doe nog eens een poging. :banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mensensmokkelaars hebben niets met files te maken, het is inderdaad belachelijk om daarover te beginnen.

Dat globale veranderingen, niet noodzakelijk lokale veranderingen opleveren werd al bij de eerste post gezegd.

Meer mensen is meer congestie, dat geldt overal. Op een moment is het niet meer doenbaar om extra wegen te voorzien en moet je dus nadenken over alternatieven. Dat kan via andere mobiliteitsmogelijkheden maar ook door minder mensen. Zolang dat er meer mensen bijkomen zal de congestie niet dalen.

En ja, meer mensen in bvb Afrika leidt tot meer files hier. Meer mensen daar betekent meer problemen en dus meer redenen om naar hier te komen. Je gaf zelf aan dat migratie een onderdeel van het probleem is. Een onderdeel dus.

Neen, men is tegen veranderingn, ook als dat een verbetering is. Mensen zijn natuurlijk tegen verandering omdat dat een risico inhoudt of moeilijk is. Het is een vorm van angst. Veel mensen zijn gedreven door angst, ze doen werkelijk niets nieuws uit angst dat het zou kunnen tegenvallen. Minder files is geen achteruitgang. Als je nu je handrem niet optrekt ga je wel achteruit :)

Minder migratie is een leuke theorie, in de praktijk zien we iets anders. Mensen zullen bewegen/reizen zolang ze benen hebben.

Elke verandering heeft naast de beoogde voordelen ook neveneffecten en die kunnen voor bepaalde groepen nadelig zijn dat betekent echter niet dat het voordeel niet groter is voor het geheel. We kennen allemaal het nimbygedrag. Men wil wel goedkope energie maar als er iets in hun buurt komt dan is men tegen, uiteindelijk zijn er onvoldoende plaatsen.

Files zijn voor iedereen lastig en kosten iedereen naast geld ook tijd en gezondheidsproblemen. Dat is enkel op te lossen als men ook onpopulaire maatregelen durft nemen. Het enige dat helpt is minder wagens en hoe ga jij dat dan bekomen zonder dat er één persoon is die mogelijk een nadeel kan hebben? shoot! Of blijven we bij vooral niets veranderen?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Mensensmokkelaars hebben niets met files te maken, het is inderdaad belachelijk om daarover te beginnen.
Jij beweerde dat je niemand kende die immigranten naar hier haalt, dat is wat mensensmokkelaars doen.
Dus nu doen alsof ik gezegd heb dat die rechtstreeks voor de files verantwoordelijk zijn, is schijnheilig.
Debatteer eens eerlijk in plaats van op een kinderachtige manier andermans woorden verdraaien.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Meer mensen is meer congestie, dat geldt overal. Op een moment is het niet meer doenbaar om extra wegen te voorzien en moet je dus nadenken over alternatieven. Dat kan via andere mobiliteitsmogelijkheden maar ook door minder mensen. Zolang dat er meer mensen bijkomen zal de congestie niet dalen.
Maar het is niet het gemiddelde dat telt, dus als er in Afrika 10.000 mensen naar hier komen, zorgt dat op langere termijn (als ze een rijbewijs hebben) wel voor extra files hier.
Dizzy schreef: 1 maand geleden En ja, meer mensen in bvb Afrika leidt tot meer files hier.
Rare redenering, het zijn de mensen die hier rondrijden die voor files zorgen, als ze in Afrika rondrijden niet.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Neen, men is tegen veranderingn, ook als dat een verbetering is.
Het voorbeeld van de smartphone, maar ik zou ook dat van internet, de computer in het algemeen kunnen noemen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Mensen zijn natuurlijk tegen verandering omdat dat een risico inhoudt of moeilijk is.
Aan extra belastingen is niet veel positief.
Probeer nog eens.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Minder migratie is een leuke theorie, in de praktijk zien we iets anders. Mensen zullen bewegen/reizen zolang ze benen hebben.
Maar meer migratie is dus meer files.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Elke verandering heeft naast de beoogde voordelen ook neveneffecten en die kunnen voor bepaalde groepen nadelig zijn dat betekent echter niet dat het voordeel niet groter is voor het geheel.
Je kunt niet van een geheel spreken als de voordelen van de ene de nadelen van de andere zijn.
Wie toevallig dicht bij zijn werk woont, kan te voet gaan en zal niet extra betalen. Wie toevallig wel ver woont zal de extra taksen betalen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden We kennen allemaal het nimbygedrag. Men wil wel goedkope energie maar als er iets in hun buurt komt dan is men tegen, uiteindelijk zijn er onvoldoende plaatsen.
Hier zien we dat ook, zij die voor zijn, zijn zij die er zelf weinig last van hebben, maar er wel de voordelen van hebben.

Een solidair principe is wat ik heb: ik sta ook niet graag in de file, maar ik ga anderen niet het recht ontzeggen om op de baan te zijn.
Dat is puur egoïsme.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Van rekeningrijden naar mensensmokkelaars, userbase kan dat.

Kunnen we on topic blijven?
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@boulder Je klaagt over eerlijke discussies maar begint al met een paar verwijten waar een AI-bot niet goed op zou reageren :)

Leer eens lachen met jezelf, veel zaken zijn totaal niet verkeerd bedoeld. Ik lach graag en maak dus grappen, bij de meeste mensen werkt dat ontwapenend maar anderen zien ook in de grappen een probleem, ieder zijn talent.

Dat migratie voor extra mensen en dus files kan zorgen betwist ik niet maar ik zeg gewoon dat dit slechts een fractie is van het probleem en dat het probleem er ook zou zijn met minder migratie. Migratie is dus een zijdelings onderwerp dat niet met de kern van de zaak te maken heeft en dat is teveel wagens. Wie er in zit speelt geen rol en hun afkomst of kleur nog minder. Ik erger me niet meer als ik achter een migrant of achter een advocaat stil sta.

Ik pleit niet voor meer migratie, ik stel vast dat het altijd bestaan heeft en ik zie het niet direct drastisch verminderen gezien de toestand op onze wereld.

Er is bovendien nog een ander punt. Mensen hebben vaak meerder wagens en dat komt vaker voor als men de middelen heeft om ze te betalen of als je er eentje via de werkgever krijgt. Die wagens worden ook meer gebruikt omdat ze deels gesubsidieerd zijn tot de brandstof/elektriciteit toe. Vroeger reed ik overal met de fiets naartoe want we hadden maar 1 wagen en die diende voor noodzakelijke verplaatsingen. Nu zie ik hier dagelijks iedereen 20 keer de wijk in en uitrijden, vaak tot bij de bakker en slager,... 12 minuten verder te voet.

Enkel het nadeel (belasting/kost) beschouwen zonder het voordeel (minder congestie) is niet eerlijk en bevestigt bias.

Ik woon zelf ver van mijn werk en ben ongeveer 3u onderweg per dag. De kosten zijn dus ook voor mij. Toch zou ik het aangenaam vinden als ik ook eens kan rijden op een autostrade ipv aanschuiven. Vroeger reed ik graag maar nu heb ik er een degout van door de vele files en ook het agressief rijgedrag. Anderzijds heb ik in veel meer dichtbevolkte streken al gezien dat het ook anders kan als men maar wil veranderen van gewoontes. Soit, de speling is zo goed als op en er zal toch iets moeten gebeuren.

Het doen alsof mensen ontzegd worden om op de baan te gaan is misleidend. Iedereen kan met rekeningrijden nog altijd op de baan maar je zal de gevolgen zelf deels dragen naargelang de keuze van het moment. De file zijn we nl zelf, niet alleen al de andere wagens.

ik heb ook nog altijd geen constructief alternatief gezien waardoor we wel veel minder wagens op de baan krijgen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

mgo72 schreef: 1 maand geleden Maar goed laten we het eens omdraaien. Wat is dan jouw oplossing?
Problemen lossen zich vanzelf op... iemand die geen zin heeft in de file te staan die neemt wel het OV, en iemand die graag in de file staat blijft gewoon aanschuiven tot hij ook in de eerste categorie valt (om uiteindelijk te merken dat in de file staan toch nog beter is dan het OV en de cirkel is rond).

Je kan natuurlijk als overheid ook denken dat je het zelf kan oplossen door allerlei taksen te heffen maar dat is een utopie... uiteindelijk wordt niemand daar beter van en bedrijven zoeken andere plaatsen op waar er minder inmenging is van de overheid. Gaat de overheid me trouwens garanties geven dat ik dan tegen 120 km/u naar m'n werk kan rijden als ik betaal... of stopt het verhaal bij het betalen ?
wimvg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Te Koop forum

Rekening rijden komt er zowiezo.

Niet om de files op te lossen, maar om de staatskas te spijzen. Ze 'verliezen' immers veel geld door de EV's, die geen taksen op benzine of diesel betalen.

Het zal verkocht worden om de files op te lossen, en waarschijnlijk zal de filedruk de eerste paar jaar na invoeren lager zijn.

Maar de echte reden is geld in de staatskas brengen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”