(1000/50) (1000/40)
rechts de snelheid van een container image download ghcr.io via de Edpnet VDSL XL (100/40)
andere downloads, bijvoorbeeld grote bestanden van cdn op huggingface halen (meestal) wel degelijke snelheden via telenet: 800Mbps+
iemand een idee?
(buiten eigen registry/mirror te gaan opzetten ?)
links de snelheid van een container image download ghcr.io via de Telenet WAN heel lage download snelheid bij sommige container / docker repositories
- keerekeerweere
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 21 keer
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Lijkt erop dat je "slachtoffer" bent van de Telenet traffic shaper?
zie ook: viewtopic.php?t=62735 (topic van 2022, maar nog altijd aktueel?)Verdeling bandbreedte
We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- keerekeerweere
- Moderator
Daar lijkt het inderdaad op. fibernet heet dat dan....philippe_d schreef: 2 maanden geleden Lijkt erop dat je "slachtoffer" bent van de Telenet traffic shaper?
Onbeperkt surfen tot 1 Gbps
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 142 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Heb jij ook een download link die bv. met wget/curl kan getest worden?
en misschien offtopic maar hoe heb jij oneup met 50Mbps upload? volgens de specs is dat slechts 40Mbps: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... n/one.html
en misschien offtopic maar hoe heb jij oneup met 50Mbps upload? volgens de specs is dat slechts 40Mbps: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... n/one.html
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Business Fibernet speedboost (1000/50)?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 545 keer
- Recent bedankt: 1 keer
de TS heeft dezelfde setup als ik en ervaar exact hetzelfde probleem eigenlijk. Ook business fibernet 1000/50 met als 2de (backup) lijn een VDSL van EDPNET
Ik routeer regelmatig traffiek over de EDPNET omdat 'heel' soms de peerings, of de trafficshaper, bij telenet roet in het eten gooien.
Maar over het algemeen, ik haal die 1Gb wel degelijk bijna overal.

Maar over het algemeen, ik haal die 1Gb wel degelijk bijna overal.
- keerekeerweere
- Moderator
dan hebben we een heel gelijkaardige setup, 1000/40 fibernet en edpnet vdsl xl (als backup), die meer en meer primary wordtSasuke schreef: 2 maanden geleden Ook business fibernet 1000/50 met als 2de (backup) lijn een VDSL van EDPNET
via opnsense en gateways krijgt telenet de hogere prioriteit, en heb al wat zitten experimenteren om bepaalde subnets, hostnames, websites via de edpnet verbinding te sturen.
maar met dns en cdn zijn er vaak heel wat hosts en subnets aan te passen in de firewall rules.
- Sasuke
- userbase crew
Enige tip die ik kan geven is om met een 'hosts alias' te werken waarin je de verschillende FQDNS of wildcard domains insteekt om je firewall policy te maken. OpnSense zal dat het IP resolven op basis van de hosts file alias. Allez, ik herinner me nog dat ik dat vroeger zo deed. Nu heb ik thuis een Fortigate draaien (van de krijg, anders nooit van je leven ...) en daar kan je gewoon je firewall rules/route rules op basis van een fqdn of bvb *.akamai.net ofzo doen.
- keerekeerweere
- Moderator
thanks, dat was inderdaad de piste.
echter bij github gaat docker, in het geval van bijvoorbeeld ghcr.io/open-webui/open-webui:main een host kiezen uit één of andere cdn logica, dan kwam er telkens een cdn achtige hostname uit, bijvoorbeeld: cdn-185-199-109-154.github.com.
een hostname met alias lukt blijkbaar niet (rechtstreeks), *.github.com had ideaal geweest, maar geeft niet het gewenste resultaat.
dan maar heel de github network block in de alias gezet, en dat werkt goed, althans voor alles van github.com.
er zou een omweg via dnsmasq internal dns resolve bestaan, maar daar blijf ik even van weg, unbound doet hier wat speciallekes.
Toegevoegd na 1 minuut 9 seconden:
echter bij github gaat docker, in het geval van bijvoorbeeld ghcr.io/open-webui/open-webui:main een host kiezen uit één of andere cdn logica, dan kwam er telkens een cdn achtige hostname uit, bijvoorbeeld: cdn-185-199-109-154.github.com.
een hostname met alias lukt blijkbaar niet (rechtstreeks), *.github.com had ideaal geweest, maar geeft niet het gewenste resultaat.
dan maar heel de github network block in de alias gezet, en dat werkt goed, althans voor alles van github.com.
er zou een omweg via dnsmasq internal dns resolve bestaan, maar daar blijf ik even van weg, unbound doet hier wat speciallekes.
Toegevoegd na 1 minuut 9 seconden:
klopt helemaal, moet 1000/40 zijn.splinterbyte schreef: 2 maanden geleden en misschien offtopic maar hoe heb jij oneup met 50Mbps upload? volgens de specs is dat slechts 40Mbps: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... n/one.html
- keerekeerweere
- Moderator
Kleine update:
ergens tussen 19u00 en 23u spitsuur bij telenet, voor (4k) video streaming alvast. nu heb ik eveneens een Youtube / Google CDN langs vdsl (edpnet) moeten sturen, via telenet begint het serieus te bufferen.
Zover heb ik dus :
- de CDN voor ghcr.io
- google/youtube cdn
- VPS root server bij netcup / hetzner
- Sasuke
- userbase crew
Om heel eerlijk te zijn, bij mij is het enkel ghcr.io en SMTP verkeer voorlopig, de rest is puur om traffiek wat te spreiden. Ik ervar nooit issues met google/youtube of Hetzner servers ( ... userbase draait ook op een hetzner omgeving trouwens)
- keerekeerweere
- Moderator
zelfde verhaal bij Hetzner en Netcup, meestal is het niet noodzakelijk (ik heb niet altijd de volle 100Mbit nodig), maar ik blijf het vervelend vinden dat een gbit coax verbinding in menige gevallen nog geen 100mbit haalt, nauwelijks 40mbit eigenlijk. Je zou denken dat het aan de hosters ligt die over provisioneren, maar niet helemaal zo blijkt.
Het is inderdaad niet bij alle transfers, sommige cdn's halen wel goede snelheden: 800-900mbps wat me laat concluderen dat het niet aan het coax/vdsl gedeelte ligt, maar eerder aan verbindingen bij telenet versus edpnet naar buiten toe. (upstream, peerings, ... ).
iperf3 Hetzner, network: 195.201.0.0/16 links telenet, rechts edpnet
iperf3 Netcup, network: 92.60.36.0/22 links telenet, rechts edpnet
edit: typo
Het is inderdaad niet bij alle transfers, sommige cdn's halen wel goede snelheden: 800-900mbps wat me laat concluderen dat het niet aan het coax/vdsl gedeelte ligt, maar eerder aan verbindingen bij telenet versus edpnet naar buiten toe. (upstream, peerings, ... ).
iperf3 Hetzner, network: 195.201.0.0/16 links telenet, rechts edpnet
iperf3 Netcup, network: 92.60.36.0/22 links telenet, rechts edpnet
edit: typo