Laadpaal merken: advies

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 38 keer

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 08:33 Je moet met een digitale meter gezien het capaciteitstarief inderdaad al een goede reden hebben om je wagen één keer per maand op te laden met meer dan pakweg 3.7kW (16A monofase) van het net. Ik denk dat het gros van de Vlamingen wel (ver) onder die 5kW zullen blijven als ze slim zijn.
Die goede reden zijn de grotere laadverliezen (>30%) bij kleinere vermogens, je kan namelijk efficiënter opladen met grotere vermogens :
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat kan inderdaad een punt zijn, maar bij laden via zonnepanelen is dat verlies zo erg niet (wel spijtig, maar niet erg dus).
Bij laden zie ik tussen 11kW en 3.5kW pakweg een verschil van 5% efficiëntie volgens die website (is zeer afhankelijk van het voertuig).
11kW kwartier piek per maand kost mij jaarlijks 480 euro aan capaciteitstarief.
4kW kwartier piek per maand kost mij jaarlijks 174 euro aan capaciteitstarief, dus een verschil van pakweg 300 euro. Waarschijnlijk minder als je zonnepanelen hebt en er wat slim mee omgaat (en kan gaan, want een wagen op de parking van je werk terwijl de zon schijnt is natuurlijk ook niet ideaal).
Je kan zelf uitrekenen of dat (afhankelijk van je laadgedrag, verbruik en kilometers) het waard is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

De laadverliezen bij een EV zitten voornamelijk in het verbruik van de elektronica (de omvormer zit in de EV en niet in de laadpaal) in verhouding tot het geladen vermogen.
Verlies heb je dus bij alle vermogens en is afhankelijk van het merk/type EV.

Bij een standaardverbruik van 300W is het makkelijk verrekenen welk extra verlies laden aan een heel lage snelheid (6A/1,4 kW) met zich meebrengt tov sneller laden.
Men moet dus het verschil nemen in laden tussen bv. 2/7/11/22 kW en niet het extra laadverlies berekenen vanaf nul.
Het extra verlies van extra traag laden is dus zeker geen 30% maar meer in een grootorde van 5 tot 10%.

Ik laad thuis bv. tussen 2 en 4 kW (omdat het voornamelijk monofase solar chargen betreft) en gemeten over bijna 4 jaar bedraagt het gemiddelde laadverlies van thuisladen 15%.

Voor wie een laadvergoeding van de werkgever krijgt maakt dat verlies economisch ook niet veel uit (bij zonneladen is het zelfs in je voordeel) want de afrekening gebeurt aan de laadpaal (incl. verliezen) en niet in de omvormer van de auto.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 09:36 maar de DM heeft wel degelijk het potentieel (door middel van regelmatig uitlezen en analyses op die data), daar waar de AM dat niet heeft.
Neen een meter, de AM niet en de DM niet, heeft geen enkel potentieel om het toekomstige verbruik in te schatten.
Inschatten kan enkel op basis van de te verwachten grote gebruikers zoals laadpalen, warmtepompen, … enz.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Graag terug over laadpalen... geen nieuwe discussie starten over meters.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Uloga
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

bruma schreef: 21 nov 2023, 23:17
Uloga schreef:Ik zie hier nog niemand spreken over het evcc.io platform. Ik ben van plan deze te implementeren met een Go-E charger
En waarom zou je dat platform nodig hebben of moeten gebruiken?
Het leuke aan EVCC.io is dat je wanneer je PV panelen hebt + een P1 meter + slimme laadpaal, exact kunt kiezen hoeveel je EV mag opladen op dat moment. Allemaal in een simpele GUI.
Het vergt wel wat opzetwerk, maar eens dat in orde is, loopt het zeer prettig.

Je kan hier dan ook simpel je import en export van elektriciteit opvolgen.

https://demo.evcc.io/#/

Zelf ga ik nu een Go-E Flex 22kW aanschaffen omdat ik een CEE stekker reeds heb zitten, bestelling loopt via de Duitse Alternate waar hij op dit moment het goedkoopste is voor mij + waar ik die intracommunautair op de zaak kan aanschaffen.
:banana:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Waarom moeilijk maken als het makkelijk ook kan en al zeker met een go-eCharger

je stuurt het volgende naar de go-e: http://go-e-ip/api/set?ids={{payload}}
met als payload {pGrid:5000,pAkku:0, pPv:0}

pGrid is de volgende bewerking van de data die de dongle uit de DSMR 5 haalt: 1-0:1.7.0 (Huidig verbuik op alle fases) MINUS 1-0:2.7.0 (Huidige injectie op alle fases)

pGrid is positief indien je van t net afneemt en negatief als je aan het injecteren bent

en klaar is kees wat de hardware/software betreft

dan nog de instellingen in de app van de go-e:
in het midden heb je de instelling van de max stroom
links daarvan dien je enkel eco-modus aan te duiden
rechts daarvan moet je aanduiden dat je PV overschot wil gebruiken
en in de lijst van parameters van PV overschot moet je de doelwaarde instellen:
0 of negatief is enkel PV stroom gebruiken
positief is uw instelling van uw gewenste capaciteitslimiet
zet hem wel op 1f laden, dan regelt hij per 235W oftewel 1A (bij 3f is dit *3)
en de parameter voorkeur net of voorkeur injectie duiden voor zichzelf en hebben met de hysteresis te maken

Dus hardware heb je een P1 dongle nodig waar je de 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 kunt uitlezen, de berekening maken en dit via een http via wifi naar de go-e kunt sturen
de go-e app met de juiste instelling
de regeling van de laadstroom gebeurd in de go-e (met firmware 55.6 of hoger)

voor diegene die een PV installatie hebben hoger dan 7,4kVA, je kan de parameter omschakelen naar 3f aanzetten en het vermogen instellen wanneer hij de omschakeling moet maken (volledig automatisch heen en terug)

naast PV overschot kan je ook nog instellingen aanduiden voor dynamische tariefsturing

en zoals je merkt kan je ook nog met andere parameters werken als pGrid, pAkku en pPV om de regeling met je thuisaccu niet in de war te brengen maar deftig aan te sturen, maar dan is een P1 dongle niet voldoende
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

ahrand schreef: 22 nov 2023, 09:53 Die goede reden zijn de grotere laadverliezen (>30%) bij kleinere vermogens, je kan namelijk efficiënter opladen met grotere vermogens :
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Wat je hierboven schrijft is wel een beetje onzin hé. Je quote een artikel, die je waarschijnlijk niet zelf hebt gelezen ...
  • ten eerste, nergens staat er >30%, maar wel laadverlies tot 30%
  • Met die 30pct bedoelen ze als je thuis laadt aan een gewoon thuis stopcontact, die hierop niet voorzien is ("stekkerladen"). Hierbij rekenen ze dus ook alle verliezen door de bedrading naar het stopcontact, als je bijvoorbeeld aan 16A laadt.
    Zoals je wellicht weet zijn de spanningsverliezen afhankelijk van de lengte en diameter van de bekabeling, en ook van de stroom. Hoe trager je laadt (vb 8A in plaats van 16A) hoe minder laadverliezen wegens de bekabeling...
    Als je een stopcontact hebt die rechstreeks naar de zekeringkast gaat, met een aparte zekering, dan is dit verlies verwaasloosbaar.
  • Het artikel vergelijkt "traag laden" (10A/2.3 kW) met laadpaal (32A/11kW) en komt inderdaad tot de conclusie dat je bij trager laden iets meer verlies hebt: ca 15% bij "stekkerladen" t.o.v 6-10% bij laadpaal.
Dat is ver van de 30% die jij hierboven suggereert :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn niet de draad verliezen die bij trager laden de grote moot zijn maar het feit dat de wagen wakker moet worden, de elektronica moet aanzetten, wat al een 300W verbruik heeft. Als je dan met 6A aan t laden en de netspanning is al laag...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou bij de aankoop van de wagen ook onderhandelen over de lader die je erbij krijgt. Bij BMW krijg je zowiezo de flexible fast charger, in principe heb je geen laadpaal nodig.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
laurenssss
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer
Te Koop forum

bruma schreef: 22 nov 2023, 20:49 Waarom moeilijk maken als het makkelijk ook kan en al zeker met een go-eCharger

pGrid is de volgende bewerking van de data die de dongle uit de DSMR 5 haalt: 1-0:1.7.0 (Huidig verbuik op alle fases) MINUS 1-0:2.7.0 (Huidige injectie op alle fases)

pGrid is positief indien je van t net afneemt en negatief als je aan het injecteren bent

en de parameter voorkeur net of voorkeur injectie duiden voor zichzelf en hebben met de hysteresis te maken

Dus hardware heb je een P1 dongle nodig waar je de 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 kunt uitlezen, de berekening maken en dit via een http via wifi naar de go-e kunt sturen

voor diegene die een PV installatie hebben hoger dan 7,4kVA, je kan de parameter omschakelen naar 3f aanzetten en het vermogen instellen wanneer hij de omschakeling moet maken (volledig automatisch heen en terug)

naast PV overschot kan je ook nog instellingen aanduiden voor dynamische tariefsturing

en zoals je merkt kan je ook nog met andere parameters werken als pGrid, pAkku en pPV om de regeling met je thuisaccu niet in de war te brengen maar deftig aan te sturen, maar dan is een P1 dongle niet voldoende
Dag @bruma ,

Zeer interessante informatie.
Ik heb ook de Go-e charger besteld maar vraag mij af welke dongle ik best koop die deze 'minus' bewerking kan uitvoeren alsook deze waarde vervolgens doorsturen naar de API van de go-e.
Weet jij welke dongle dit allemaal kan zonder extra hardware zoals een RPi?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

De Tesla Wall Connector Gen 3 is hier opgehangen en in werking nu. Ik vind het wel een groot verschil om te laden met 3F tov de mobiele lader en ook nog eens handiger met die vaste kabel. Bovendien is de Tesla Charger mooi en compact. Ik ben tevreden.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteindelijk is dat laatste wat van tel is, en niet wat iedereen hier loopt te roepen.

Mooi design idd! Veel plezier ermee ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Oei blijkbaar deze niet opgemerkt

Ik heb (nog) geen Fluvius DM en kan bijgevolge niet testen, DM is voorzien halverwege dit jaar

Ik maak al meer dan 10j gebruik van een hager DM (DE model) welke ik uitlees met vzlogger. In die tijd heb ik geleerd om open source software te gebruiken van een grote community, immers mijn hager werkt met het SML protocol dat gedecodeerd moet worden om leesbare info te krijgen. Niet evident voor piepkleine SBCtjes en CRC berekeningen en grote hoeveelheden data op een seriële lijn

Vandaar dat ik nog niets heb aangeschaft voor de Fluvius DM. Enerzijds is Fluvius al zijn 2de versie DM's aan het uitrollen anderzijds zijn de P1 singles aan t verschuiven van ESP8266 naar de ESP32 wat meer mogelijkheden biedt.

Ik moet me ook eens verdiepen in de code om na te gaan of en hoe de bestaande code de netwaarde kunnen samenstellen en met een https naar de go-e kunnen opsturen.
De hager heeft 1 register netwaarde (- is injectie en + is net afname) net wat nodig is voor de go-e om de nodige laadstroom aan te passen.

Naar ik begrepen heb bestaat de netwaarde niet in een Fluvius DM en moet die berekend worden.

Indien je momenteel een regeling out of the box nodig hebt voor de go-e dan schaf je best hun controller aan, die met stroomtransfo's werkt omwille van de diverse 'AREI's en keuringen' in een eengemaakte EU.
Het is afwegen een go-e controller, vergt installatie en is duurder dan een dongle waarvoor deze laatste nog niet de juiste waarden naar buiten stuurt.

Ik heb 3 hardware dongles op het oog maar moet me nog verdiepen in de mogelijkheden van hun standaard software en mogelijke andere firmware (indien van toepassing)
Eentje ervan kan je ESPhome op verkrijgen zonder support, je kan upgraden voor 10€ naar een andere firmware (?) Met support (aanpasbare firmware?). Naar ik lees is ESPhome volledig toegespitst op 1 HA.
Een andere beweert voor meerdere HA te werken echter ik meen dat met de ingebouwd MQTT dit altijd zo is, mogelijks zijn er templates (http schermen) die de integratie vergemakkelijken

Met node red een eigen regeling gemaakt die de go-e aanstuurt op laadstroom ipv de netwaarde (vermogen injectie/afname) en die werkt sneller waardoor iets minder overshoot op de gewenste waarde (PV met injectie 0 of op een max capaciteits waarde)
Die regeling gebruik ik niet meer omdat ik van oordeel ben dat de dongle/go-e ten alle tijde moet werken al was het maar om geen hoge capaciteits waarde te hebben mocht een tussenliggende SBC het laten afweten

To zover de stavaza.
laurenssss schreef:
bruma schreef: 22 nov 2023, 20:49
Uloga schreef: 22 nov 2023, 19:31
bruma schreef: 21 nov 2023, 23:17 En waarom zou je dat platform nodig hebben of moeten gebruiken?
Het leuke aan EVCC.io is dat je wanneer je PV panelen hebt + een P1 meter + slimme laadpaal, exact kunt kiezen hoeveel je EV mag opladen op dat moment. Allemaal in een simpele GUI.
Het vergt wel wat opzetwerk, maar eens dat in orde is, loopt het zeer prettig.

Je kan hier dan ook simpel je import en export van elektriciteit opvolgen.

https://demo.evcc.io/#/

Zelf ga ik nu een Go-E Flex 22kW aanschaffen omdat ik een CEE stekker reeds heb zitten, bestelling loopt via de Duitse Alternate waar hij op dit moment het goedkoopste is voor mij + waar ik die intracommunautair op de zaak kan aanschaffen.
Waarom moeilijk maken als het makkelijk ook kan en al zeker met een go-eCharger

Dag [mention]bruma[/mention] ,

Zeer interessante informatie.
Ik heb ook de Go-e charger besteld maar vraag mij af welke dongle ik best koop die deze 'minus' bewerking kan uitvoeren alsook deze waarde vervolgens doorsturen naar de API van de go-e.
Weet jij welke dongle dit allemaal kan zonder extra hardware zoals een RPi?
NuKeM
Administrator
Administrator

bruma schreef: 03 feb 2024, 10:11 Eentje ervan kan je ESPhome op verkrijgen zonder support, je kan upgraden voor 10€ naar een andere firmware (?) Met support (aanpasbare firmware?). Naar ik lees is ESPhome volledig toegespitst op 1 HA.
Als je een ESP-bordje hebt, zeker met ESPhome op, kan je sowieso altijd andere firmware flashen, gratis. Dit via ESPHome zelf, een USB-aansluiting of pinnen op het bordje die je dan met een flash-tooltje moet verbinden.
ESPHome heeft geen Home Assistant nodig, maar het integreert er wel prettig mee. Als je wil kan je ook via bv. MQTT werken en het ESPHome bordje zo in andere systemen integreren, zonder HA.
Tip, als je geen HA gebruikt, verwijder dan de lijn " api:" uit de config, want anders gaat het bordje elke 15min herstarten omdat (de niet bestaande) HA geen connectie maakt op de API.

Zie bv. ook :
https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMR ... _DSMR.yaml
Dit is voor gebruik met een Victron-systeem, maar het zet in feite gewoon de P1-data op MQTT over.
laurenssss
Starter
Starter
Te Koop forum

bruma schreef: 03 feb 2024, 10:11 Oei blijkbaar deze niet opgemerkt

Ik heb (nog) geen Fluvius DM en kan bijgevolge niet testen, DM is voorzien halverwege dit jaar

Ik maak al meer dan 10j gebruik van een hager DM (DE model) welke ik uitlees met vzlogger. In die tijd heb ik geleerd om open source software te gebruiken van een grote community, immers mijn hager werkt met het SML protocol dat gedecodeerd moet worden om leesbare info te krijgen. Niet evident voor piepkleine SBCtjes en CRC berekeningen en grote hoeveelheden data op een seriële lijn

Vandaar dat ik nog niets heb aangeschaft voor de Fluvius DM. Enerzijds is Fluvius al zijn 2de versie DM's aan het uitrollen anderzijds zijn de P1 singles aan t verschuiven van ESP8266 naar de ESP32 wat meer mogelijkheden biedt.

Ik moet me ook eens verdiepen in de code om na te gaan of en hoe de bestaande code de netwaarde kunnen samenstellen en met een https naar de go-e kunnen opsturen.
De hager heeft 1 register netwaarde (- is injectie en + is net afname) net wat nodig is voor de go-e om de nodige laadstroom aan te passen.

Naar ik begrepen heb bestaat de netwaarde niet in een Fluvius DM en moet die berekend worden.

Indien je momenteel een regeling out of the box nodig hebt voor de go-e dan schaf je best hun controller aan, die met stroomtransfo's werkt omwille van de diverse 'AREI's en keuringen' in een eengemaakte EU.
Het is afwegen een go-e controller, vergt installatie en is duurder dan een dongle waarvoor deze laatste nog niet de juiste waarden naar buiten stuurt.

Ik heb 3 hardware dongles op het oog maar moet me nog verdiepen in de mogelijkheden van hun standaard software en mogelijke andere firmware (indien van toepassing)
Eentje ervan kan je ESPhome op verkrijgen zonder support, je kan upgraden voor 10€ naar een andere firmware (?) Met support (aanpasbare firmware?). Naar ik lees is ESPhome volledig toegespitst op 1 HA.
Een andere beweert voor meerdere HA te werken echter ik meen dat met de ingebouwd MQTT dit altijd zo is, mogelijks zijn er templates (http schermen) die de integratie vergemakkelijken

Met node red een eigen regeling gemaakt die de go-e aanstuurt op laadstroom ipv de netwaarde (vermogen injectie/afname) en die werkt sneller waardoor iets minder overshoot op de gewenste waarde (PV met injectie 0 of op een max capaciteits waarde)
Die regeling gebruik ik niet meer omdat ik van oordeel ben dat de dongle/go-e ten alle tijde moet werken al was het maar om geen hoge capaciteits waarde te hebben mocht een tussenliggende SBC het laten afweten

To zover de stavaza.
Ik heb ondertussen de Go-e controller maar gekocht en geïnstalleerd. Jammer dat ik op basis van jouw betoog in dit forum meteen de go-e charger besteld heb denkende dat een P1 dongle genoeg was om slim te laden. Dit is natuurlijk mijn eigen fout maar ik hoop dat andere mensen na het lezen van jouw post niet dezelfde fout maken en denken dat het heel eenvoudig kan met een standaard P1 dongle.
Maar met de controller werkt het gelukkig heel goed nu dus na een onvoorziene meerkost van 200€.
Al bij al is de Go-e Charger nog steeds een goedkope laadpaal die redelijk makkelijk zelf te installeren is en in te stellen.
Groet,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

laurenssss schreef: 06 feb 2024, 11:00 Jammer dat ik op basis van jouw betoog in dit forum meteen de go-e charger besteld heb denkende dat een P1 dongle genoeg was om slim te laden.
Dit lijkt me wel echt een goedkoop verwijt... je schrijft zelf dat je de go-e charger besteld hebt dan pas stel je de vraag welke dongle je nodig hebt.

Userbase is geen professionele service waar je alles op een gouden presenteer blaadje krijgt... er wordt verwacht dat je zelf ook enig onderzoek doet (en proactief vragen stelt).
laurenssss
Starter
Starter
Te Koop forum

@DarkV
Sorry maar ik zeg letterlijk dat het mijn eigen fout is. En op basis van onderstaande post heb ik de Go-e Charger gekocht waarin Bruma letterlijk zegt hoe makkelijk dit te implementeren is met een P1 dongle. Nergens zegt hij dat dit puur hypothetisch is. Ik ging er na het lezen vanuit dat hij dit werkende heeft.
En met mijn bovenstaande post wil ik dus vooral andere mensen die 'go-e charger' intypen op google beschermen dat het niet eenvoudig met een P1 dongle te doen is (maar mogelijks wel kan met programmeerwerk) maar wel eenvoudig met de Go-e Controller maar dan moet je zeker 200€ extra voorzien als je een slimme lader wil.

Vriendelijke groet,

viewtopic.php?p=976714#p976714
bruma
Elite Poster
Elite Poster

laurenssss schreef: Ik heb ondertussen de Go-e controller maar gekocht en geïnstalleerd. Jammer dat ik op basis van jouw betoog in dit forum meteen de go-e charger besteld heb denkende dat een P1 dongle genoeg was om slim te laden. Dit is natuurlijk mijn eigen fout maar ik hoop dat andere mensen na het lezen van jouw post niet dezelfde fout maken en denken dat het heel eenvoudig kan met een standaard P1 dongle.
Maar met de controller werkt het gelukkig heel goed nu dus na een onvoorziene meerkost van 200€.
Al bij al is de Go-e Charger nog steeds een goedkope laadpaal die redelijk makkelijk zelf te installeren is en in te stellen.
Groet,
Excuus voor het misverstand
Ik vrees ook dat je de posts hieromtrent in andere draadjes niet zal gevonden hebben. Je verwijst naar mijn laatste post van begin februari 2024.
Ik gebruik vzlogger al heel lang en postte hieromtrent veelvuldig

Met vzlogger heb ik een voeding nodig, een rpi zero w, sd kaart, een usb2serial en een ir-kabel voor de Duitse bidirectionele meter. De voeding heeft een accu zodat bij stroomuitval de rpi blijft werken en de sd kaart niet kapot geschreven wordt.

Met die ervaring weet ik dat een p1 dongle, zoals vzlogger, de decodering doet van de DM. In de manual van ESPhome gezien dat je info kan versturen naar een http://
Recent echter bij dit forum gevonden dat een Fluvius geen 1 waarde 'netwaarde' heeft (- als injectie en + als afname) maar dat je dit moet samenstellen. Nu weet ik niet of dit zo evident is zonder programmeren.

En bij het analyseren van de mogelijkheden om een p1 dongle te vinden die het kan gemerkt dat de hardware van dongles mee an t evolueren is.

Zelf nog geen p1 dongle gezien nog geen Fluvius DM
En een p1 dongle omwille van de kostprijs* en om niet zelf te liggen klooien met de omzetting van het protocol naar leesbare waarden.

*Een usb2p1 kabel kost soms meer dan een p1 dongle
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier aan het overwegen onze 2de ICE die voor rond de kerk is te vervangen door een EV (Megane e-tech). Max afstand/dag is 100 km.
Standaard wordt die auto geleverd met de mogelijkheid te laden aan 7 KW AC (1F). Meerprijs voor 22 KW (3F) is 1500 euro. Aangezien de afstanden niet zo groot zijn, is overnacht (of door de dag met zonnepanelen) aan 7 KW meer dan snel genoeg.

Weet alleen niet wat te doen met de wallbox. 3F (toekomstgericht) of 1F. Ik moet natuurlijk ook rekening houden met het cap tarief, dus ik zou denken dat 1F voldoende is?

Welke laadpaal raden jullie zoal aan? Ook ik was aan het kijken naar EVCC omdat daar toch wel complexe sturingen mee te maken zijn...
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik de go-, zoals reeds gemeld, die volledig aanstuurbare is via rest API of MQTT, zoek de commando's maar eens op in GitHub.
Ook al heb ik 10kW aan omvormer hangen ik laad momenteel met mijn 3f wallbox maar op 1f.
Thuis heb ik geen nood aan 3f (W-W is 110km), tijd genoeg om te laden.
Wagen kan wel laden aan 11kW, goed voor openbare laadpalen.
En voor die uitzonderlijke gelegenheden stop ik nog graag aan een snellader mocht dit nodig zijn, aftoppen doe ik dan thuis

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

devastator schreef: 29 apr 2024, 20:42 Weet alleen niet wat te doen met de wallbox. 3F (toekomstgericht) of 1F. Ik moet natuurlijk ook rekening houden met het cap tarief, dus ik zou denken dat 1F voldoende is?
Je moet geen beslissing nemen op basis van vermoedens maar op individueel rekenwerk.
Wat is er, wat betreft thuisladen, zo toekomstgericht aan 3F?
Vermoed je dat het capaciteitstarief wordt afgeschaft? Vermoed je dat de densiteit van batterijen in de toekomst niet zal toenemen maar afnemen? ..... ?

Maak je rekening (hoeveel km doe je per dag, wat is het gemiddeld verbruik van je EV, hoeveel uur heb je ter beschikking om dat minstens bij te laden,...... ) en neem een beslissing.

Ik rij al ruim vijf jaar EV en heb thuis altijd geladen op 1F (en doorgaans niet op de maximale snelheid van 7,2 kW maar tussen de 2,5 en 4 kW) en dat was altijd ruim voldoende. Maar dat is mijn situatie en mijn rekening. Geen idee of dat een match vormt met jouw situatie en verlangens.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Te Koop forum

Als tijd geen rol speelt is 1F voor sommigen inderdaad genoeg.

Vraag is ook of de andere wagen ook EV zal worden op termijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Oud topic oprakelen, maar mijn inziens wél relevant. Niet persé laadpaalgerelateerd, maar aangezien al enkele malen in topic vermeld: EVCC. Mensen die dit al gebruiken? Ziet er veelbelovend uit (heb een simulatie draaien, wel nog enkele maanden wachten op de auto).

Situatie hier: PV, thuisbatterij, dynamisch tarief, ...
Lijkt ideale oplossing voor het plannen van laden van de EV.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Niet elke auto heeft even graag dat het vermogen te dynamisch wijzigt en kan bijgevolg in laadstoring gaan.
Beetje afwachten dus hoe goed het werkt.

Er bestaan ook zelfbouw laadcontrollers, misschien ook interessant en een betere standalone oplossing:
https://infi.nl/nieuws/hobbyproject-hoe ... -laadpaal/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

pfuhu schreef: 13 okt 2024, 10:56Oud topic oprakelen, maar mijn inziens wél relevant. Niet persé laadpaalgerelateerd, maar aangezien al enkele malen in topic vermeld: EVCC. Mensen die dit al gebruiken? Ziet er veelbelovend uit (heb een simulatie draaien, wel nog enkele maanden wachten op de auto).
Ziet er inderdaad top uit! Was hier zelf aan het sukkelen met Home Assistant, maar werkt toch niet helemaal optimaal. Dit zou wel eens de oplossing kunnen ziijn!

Alleen, mijn EVbox (Smappee) staat er niet tussen? :frown:

EDIT: zucht, had precies wat meer onderzoek moeten doen bij het selecteren van de EVbox. Smappee lijkt erg dichtgeschroefd te zijn en "cloud-only" te integreren, wat ze bij EVCC natuurlijk niet zo fijn vinden. Meer nog, op een relatief recent verzoek om toch integratie te voorzien, zegt de maker van EVCC: "The API currently doesn't allow integrating with evcc due to lack of features". :-(
ooh. shiny.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

pfuhu schreef: 13 okt 2024, 10:56 Oud topic oprakelen, maar mijn inziens wél relevant. Niet persé laadpaalgerelateerd, maar aangezien al enkele malen in topic vermeld: EVCC. Mensen die dit al gebruiken? Ziet er veelbelovend uit (heb een simulatie draaien, wel nog enkele maanden wachten op de auto).

Situatie hier: PV, thuisbatterij, dynamisch tarief, ...
Lijkt ideale oplossing voor het plannen van laden van de EV.
Ja, al lange tijd in gebruik hier. Ik gebruik het niet icm. met zonnepanelen maar om te laden op Dynamisch tarief (op mijn vraag werd ENTSO-E als databron toegevoegd zodat het bruikbaar is met de dynamische tarieven in Belgie 8)). Werkt héél goed, kan ik alleen maar aanraden !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

cloink schreef: Ziet er inderdaad top uit! Was hier zelf aan het sukkelen met Home Assistant, maar werkt toch niet helemaal optimaal. Dit zou wel eens de oplossing kunnen ziijn!
Laat gerust weten waar je hiermee uitkomt, hier zit er ook een smappee wallbox aan te komen via de werkgever, idealiter krijg ik deze data in home assistant om verder sturingen mee te doen.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

YordiDR schreef: 14 okt 2024, 23:15Laat gerust weten waar je hiermee uitkomt, hier zit er ook een smappee wallbox aan te komen via de werkgever, idealiter krijg ik deze data in home assistant om verder sturingen mee te doen.
Hate to burst the bubble, maar heel erg goed werkt dat niet...

Smappee heeft enkel een cloud service/API, dus niets om hem lokaal mee aan te spreken (heb de helpdesk wel gevraagd waarom niet en of ze dat toch niet kunnen voorzien, tot nutoe geen reactie). Dus hang je af van hun cloud dienst en third-party tools. Momenteel doe ik het met deze HACS module: https://github.com/smartenergycontrol-b ... -profiles/

Werkt "meestal", maar is erg beperkt en vergt manuele aansturing. Zal me er misschien ooit eens aanzetten om dat slim/automatisch te maken, maar da's voor als er eens veel tijd is. Tevens krijg ik uit mijne EV (Kia EV6) geen live data, dus ook daar loop ik tegen een mogelijkheid tot goeie aansturing. :(

Denk dat die Smappee eigenlijk niet zo de beste keuze was voor DIY'ers. :cry:
ooh. shiny.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

VOiD schreef: 14 okt 2024, 21:50
Ja, al lange tijd in gebruik hier. Ik gebruik het niet icm. met zonnepanelen maar om te laden op Dynamisch tarief (op mijn vraag werd ENTSO-E als databron toegevoegd zodat het bruikbaar is met de dynamische tarieven in Belgie 8)). Werkt héél goed, kan ik alleen maar aanraden !
Bij mij werkt dynamisch tarief als volgt:

Code: Selecteer alles

type: template
    template: energy-charts-api # epex spot market prices
    bzn: BE
    charges: 0.13942
    tax: 0.06
  feedin:
    type: template
    template: energy-charts-api # epex spot market prices
    bzn: BE
    charges: -0.00905
bruma
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:Ik gebruik de go-, zoals reeds gemeld, die volledig aanstuurbare is via rest API of MQTT, zoek de commando's maar eens op in GitHub.
Ook al heb ik 10kW aan omvormer hangen ik laad momenteel met mijn 3f wallbox maar op 1f.
Thuis heb ik geen nood aan 3f (W-W is 110km), tijd genoeg om te laden.
Wagen kan wel laden aan 11kW, goed voor openbare laadpalen.
En voor die uitzonderlijke gelegenheden stop ik nog graag aan een snellader mocht dit nodig zijn, aftoppen doe ik dan thuis

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Go-e heeft een nieuwe versie V2H ready voor iets meer dan 1000€ (zie ander draadje)

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Werkgever wilt met een ander bedrijf dat laadpalen installeert samenwerken en ik mag het proefkonijn zijn.

Aangezien ik vrij technisch ben, wordt mijn mening gevraagd inzake de laadpaal. Betreft een Easee Lite. Voor mij wel ok, maar enige bedenking die ik me maak: is niet mid-gecertificeerd. Volgens mij niet verplicht voor split-billing, maar wel voor publiek stellen van laadpaal (hetgeen absoluut niet de bedoeling is).

Wat is jullie idee hierover?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

En wat als de fiscus in de toekomst eist dat er MID certificatie is ? (wat vandaag niet nodig is kan morgen dus wel).

Ik lees ook op hun product specificaties "Easee Equalizer vereist." voor load balancing en PV laden... wat betekend dit (extra kost ?)

Ik zou zeggen kijk ook eens naar bestaande integraties in Home Assistant zodat je een idee krijgt hoe "open" die paal is.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Easee Equalizer is voorzien in de offerte. Zou ook voldoende open zijn via EVCC in HA. En als de MID certificatie geëist wordt, is dat het probleem van mijn werkgever, maar vraag me af of ik er al voor moet waarschuwen ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Als jij als specialist een lening wordt gevraagd dan maak je toch een SWOT analyse op?

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Op zoek naar een laadpaal:

Tesla model 3 Highland - dus 11kw maximum.

- 3F laadpaal
- kunnen switchen en zon only laden dus tussen 1,4 en 11 kw ( 1 en 3F wisslen ) ( loadbalancing etc wat er bij hoort )
- vaste kabel bij voorkeur
- OCCP - dus te koppelen aan een backend - wil hem semi public zetten in eigen beheer

Occassie of nieuw, ... betaalbaar.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.ibood.com/nl/s-be/o/webasto ... -m/1173392

En neem er nog een evcc.io licentie bij éénmalig... Kan je alles doen wat je wil en meer.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
NuKeM
Administrator
Administrator

Tomsworld schreef: 13 dec 2024, 14:21 Op zoek naar een laadpaal:

Tesla model 3 Highland - dus 11kw maximum.

- 3F laadpaal
- kunnen switchen en zon only laden dus tussen 1,4 en 11 kw ( 1 en 3F wisslen ) ( loadbalancing etc wat er bij hoort )
- vaste kabel bij voorkeur
- OCCP - dus te koppelen aan een backend - wil hem semi public zetten in eigen beheer

Occassie of nieuw, ... betaalbaar.
Indien je wil switchen tussen 1F en 3F zou ik zeker een 22kW laadpaal en aansluiting adviseren. Dit omdat de Tesla monofasig tot 32A kan trekken wat op 1F dus een fijnere vermogensregeling kan geven om bv. de zon optimaal te benutten.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ondertussen (zie enkele posts geleden) is de laadpaal geïnstalleerd. Een Easee, maar ander model: een charge max (mét mid-certificatie). Ze hebben het op het werk zelf ingezien denk ik.

Enige nadeel: de loadbalancing en PV-laden marcheert (nog) niet. Staat bij dat dit door de operator is geblokkeerd. Installateur en splitbillingbeheerder (of hoe noem je dat) verwijzen naar elkaar om het vrij te geven ...

Toegevoegd na 12 uren 7 minuten 46 seconden:
Zelf eens online gezocht. Laadpaal zou het niet ondersteunen in combinatie met splitbilling. Nieuwsgierig wanneer ze er zelf achter gaan komen.

In de offerte staat duidelijk de loadbalancing en PV-laden van de laadpaal als verkoopsargumenten. Ze hebben dus iets verkocht wat ze niet waar kunnen maken. Ze gaan hem mogen komen vervangen ...

Conclusie: geen Easee kopen ...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Iemand ervaring met Muon slimme laadpaal (die aan Jullix EMS gekoppeld is)?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”