Laadpaal merken: advies

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Ik vind het vreemd dat er op Belgische fora zo weinig wordt gesproken over het merk go-e.
Ik heb die al enkele keren geïnstalleerd, en dat is echt uitstekend van prijs-kwaliteit. Heel veel slimme functies..
Zijn er nog tevreden gebruikers hier?

[Mod] samengevoegd met bestaande topic
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad
Met mijn v3 kan ik sinds kort, zonder andere logica te gebruiken, enkel op PV overschot laden, op combinatie van PV en net én het capaciteitstarief respecteren
Staat hier al in een van de draadjes
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Wat is een “uitstekende prijs”?
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

699,00 € voor een 22 KW versie volgens hun site
Greetz cyberbug

Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

leeyuentuen schreef: 12 sep 2023, 16:53 even bij toevoegen als men alfen gebruikt, er is een integratie die je kan gebruiken samen met home assistant.
zo kan men waarde aanpassen zonder ace installer of zonder myeve app op mobiel (die lastig te gebruiken is):
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Iemand dit werkende heeft gekregen in Home Assistant?
Ik zie de card wel toevoegen onder integraties. Ik krijg dan een host, username, password scherm.
Maar geraak niet verder. Heb al user / xxxxx als paswoord geprobeerd en ook de Post / xxxx van de ACE installer.
Geen van beide lukt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Interesting. Ja, dit werkt user = admin, pw is het "Owner" paswoord.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Ik had zopas van een laadpalen installateur.
Hij raadde mij dus een Smappee EV Wall HOME (met kabel) aan. Offerte volgt.
Loadbalancing via de P1 poort van de digitale teller, maar niet veel uitleg gekregen :-( .

Ik wil zelf een en ander voorbereiden, onder andere zekering, kabel leggen, etc

Ik heb een 1-fase 40A net, kan dus maximaal laden op 1-fase 32A (7.4 kW).
Nu beweerde de verkoper dat ik in ieder geval een 5G6 kabel moet leggen, en dat een 3G6 dus "onvoldoende sterk" is :-( .

Dat begrijp ik niet. In een 5G6 kabel, aangesloten op een 2*32A zekering, zullen toch 2 adres niet aangesloten worden.
Waarom zou dan een 5G6 kabel nodig zijn?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is inderdaad onzin. Misschien heeft ie het over de fysieke strerkte, dat ie niet breekt?

Lijkt mij eerder standaard practice, dan loop je nooit risico dat je de foute kabel hebt gelegd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan me voorstellen dat een installateur 5G6 aankoopt op rollen van 50 of 100m
En dat hij een 3G6 zelfs niet heeft en aan de lopende meter (duur)moet inkopen

Vermoedelijk, omdat het prijsverschil per lopende meter voor hem laag is, voorziet hij alles al 3f.
In het huis net zal hij maar 1f aansluiten.

Dat hij het anders verwoord is om een discussie van 't is beter 5g dan 3g te leggen voor het kleine prijsverschil' uit de weg te gaan
Laatst gewijzigd door bruma 20 okt 2023, 20:22, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat begrijp ik allemaal, maar ik wil zoveel mogelijk zelf doen, onder andere de kabel voorzien.

Maar de verkoper bleef bij hoog en laag beweren dat een 5G6 absoluut noodzakelijk was, en dat alle 5 de draden gebruikt worden :?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

sky schreef: 20 sep 2023, 18:27
leeyuentuen schreef: 12 sep 2023, 16:53 even bij toevoegen als men alfen gebruikt, er is een integratie die je kan gebruiken samen met home assistant.
zo kan men waarde aanpassen zonder ace installer of zonder myeve app op mobiel (die lastig te gebruiken is):
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Iemand dit werkende heeft gekregen in Home Assistant?
Ik zie de card wel toevoegen onder integraties. Ik krijg dan een host, username, password scherm.
Maar geraak niet verder. Heb al user / xxxxx als paswoord geprobeerd en ook de Post / xxxx van de ACE installer.
Geen van beide lukt.
Beetje laat, maar ik heb een gelijkaardige integratie via HA werkend gekregen voor mijn Alfen single pro. Deze lees ik vervolgens uit via Node-red waar ik on the fly het vermogen kan aanpassen. Volgende stap is zelf sturen met zonnepanelen/piektarief via een Python scriptje.

Ik heb me hierop gebaseerd: https://community.home-assistant.io/t/a ... red/477274
Vreemd genoeg had ik enkel het IP van de laadpaal nodig om alles te kunnen! Lekkere vulnerability maar wel makkelijk :banana:
guido4096
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 20 okt 2023, 20:48 dat een 5G6 absoluut noodzakelijk was, en dat alle 5 de draden gebruikt worden :?
Dan is het een knoeier. Als je een 1 fase laadpaal zet, dan is een 3g6 genoeg. Zie installation manual hier:

https://www.smappee.com/app/uploads/202 ... V3-2.0.pdf
https://www.smappee.com/app/uploads/202 ... review.pdf

Deze is van de geupdate versie, andere manuals zijn hier te vinden:
https://www.smappee.com/downloads/

Als je al zoveel zelf doet; zet dan ook de laadpaal zelf. Is echt niets aan. De stroomaansluiting is niet meer dan de l, n en aarde aansluiten.

En de loadbalancing aansluiten lijkt mij voor jou ook niet moeilijk.

P.S. Hoop dat die installateur de 2 overgebleven aders van de 5g6 niet wil gebruiken voor de p1 aansluiting 😛
P.S. 2 misschien dat ie een 3-fase paal zet en alleen 1 fase aansluit. Zelfs dan is 3g6 voldoende, ik zou dan wel eeen 5g6 doen
P.S. 3 p1 poort is niet nodig bij het standaard pakket, alles gaat via de smappee ct’s
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Met een 5G6 ben je iets zekerder naar de toekomst als je wil omschakelen naar 3f.
2 draden voor de nulleider en 2 draden voor de fase onder 1 klem, je verliezen zullen zo ook een beetje lager zijn.
Je zou verschieten over de jaren heen mocht je zo'n 5% verliezen hebben.

Zeker als je zo,n kabel in de grond moet steken of moeilijk kan vervangen vind ik dat zinvol.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zie dat er voordelen zijn voor een 5G6:
  • via de installateur, omdat 5G6 standard is, en wellicht goedkoper in aankoop.
  • toekomstgericht (voor het geval we later "verzwaren") naar 3-fase.
  • minder verliezen (bij monofase kan de sectie verdubbeld worden naar 2*12mm2).
Feit blijft dat ik verkeerd geïnformeerd ben, door een verkoper die er niets van kent, en op manier die mijn vertrouwen in de firma er onderuit haalt :-(

De reden dat ik een laadpaal zou overwegen is niet zozeer om meer vermogen te krijgen (7.4 kW) dan met mijn mobiele lader (max 2.8kW), maar voor de load balancing. Dat hoger vermogen denk ik niet nodig te hebben
  • ik wil in de éérste plaats zoveel mogelijk laden tijdens zonneproductie. Laden met een hoger vermogen dan wat de ZP kan leveren (max 5kW) heeft hierbij geen voordeel.
  • in tweede instantie laden van het net, maar dan het laden kunnen aanpassen naargelang ander gebruik (loadbalancing) zodat ik de maandpiek kan kontroleren (capaciteitstarief).
  • in allerlaatste instantie aan de volle 32A laden als het eens echt nodig zou zijn na een langere rit ..
guido4096 schreef: 21 okt 2023, 08:50 Als je al zoveel zelf doet; zet dan ook de laadpaal zelf. Is echt niets aan. De stroomaansluiting is niet meer dan de l, n en aarde aansluiten.

P.S. Hoop dat die installateur de 2 overgebleven aders van de 5g6 niet wil gebruiken voor de p1 aansluiting 😛
P.S. 2 misschien dat ie een 3-fase paal zet en alleen 1 fase aansluit. Zelfs dan is 3g6 voldoende, ik zou dan wel eeen 5g6 doen
P.S. 3 p1 poort is niet nodig bij het standaard pakket, alles gaat via de smappee ct’s
1) nee, er wordt een UTP gebruikt voor verbinding met de P1 poort.
2) nee, het zou de monofase versie zijn.
3) Ook die uitleg heb ik niet gekregen :-(
Alleen dat er één UTP kabel moet komen tussen de laadpaal en de kast voor het aansluiten van de P1 poort.
Maar de P1 poort kan toch alleen afname en injectie meten, en niet de PV productie of je huisload?
guido4096 schreef: 21 okt 2023, 08:50 En de loadbalancing aansluiten lijkt mij voor jou ook niet moeilijk.
Je overschat mij, maar met de hulp van dit Forum is veel mogelijk :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 317 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef: 23 okt 2023, 11:04 Alleen dat er één UTP kabel moet komen tussen de laadpaal en de kast voor het aansluiten van de P1 poort.
Maar de P1 poort kan toch alleen afname en injectie meten, en niet de PV productie of je huisload?
Om aan zonneladen te doen en/of aan loadbalancing heb je (uiteraard afhankelijk of de laadunit die mogelijkheid heeft, er zijn er ook die dat niet kunnen of met CT klemmen werken) idd alleen maar een verbinding via de RJ11 poort met de RJ11 poort (P1) van de DM nodig.
Voor zonneladen wordt er dan de teruglevering aan het net uitgelezen en max. geladen op de teruglevering.
De andere verbruikers in je woning noch PV productie moet de laadpaal daar niet voor kennen.

Voor loadbalancing moet je de stroomsterkte van de digitale meter (waarde hoofdautomaat) ingeven in de (software van de) laadunit. Loadbalancing zorgt ervoor dat door laden deze max. waarde niet overschreden wordt. De DM kent uiteraard zijn eigen max. waarde en hoeveel stroom er afgenomen wordt van het net. De som van alle afnemers (die door de DM gaat) mag de ingestelde waarde niet overschrijden. Doet hij dat wel dan gaat de laadpaal zijn afgenomen stroomsterkte verlagen of stoppen met laden. Hoeveel PV productie hij op dat ogenblik afneemt heeft geen belang voor de loadbalancing want dat gaat uitsluitend over afname van het net en is een veiligheid voor de max. netafname om de hoofdzekering niet over te belasten. Staat de laadpaal op nul en je overige verbruikers overstijgen de waarde van de hoofdautomaat gaat deze uiteraard ook nog trippen. LB gaat over de communicatie van de laadpaal in het geheel en zijn "bijdrage" aan het netstroomverbruik en kan dus alleen daarop ingrijpen.
guido4096 schreef: 21 okt 2023, 08:50 En de loadbalancing aansluiten lijkt mij voor jou ook niet moeilijk.
Je overschat mij, maar met de hulp van dit Forum is veel mogelijk :-D
Er is niets moeilijk aan het aansluiten van een P1 UTP. Dat is gewoon de RJ11 plug inpluggen aan de zijde van de laadunit en anderzijds in de P1 poort (en uiteraard de LB en zijn waarden activeren in de software van de laadunit).

De DM heeft maar één P1 poort.
Wil je meedere connecties maken dan zal je een actieve splitter in de P1 poort moeten steken (deze van HW werkt meestal uitstekend) en vervolgens daarin de verschillende connectoren inpluggen.
Heb je al een HW wifi module in de P1 poort van de DM steken bv.
Sommige laadpalen (bv. Alfen) zijn dan weer vanaf een bepaalde firmware integreerbaar met bv. HomeWizard. In plaats van de DSRM x/"P1" poort kies je dan HomeWizard in het keuzemenu. Dan kan de HW wifi module in de DM blijven zitten en leest de laadpaal de HW module uit via wifi.
Dan heb je uiteraard wel een tweede UTP nodig om de laadpaal op te nemen in je thuis wifi netwerk. Deze heeft (bij Alfen) RJ45 connectoren die je in de RJ45 connector van de laadpaal plugt en de ethernetpoort van je modem/router.

Heeft je UTP kabel genoeg aders en de ethernetpoort en digitale meter staan vlak bij elkaar kan je de aders van de UTP ook opsplitsen en er aan ieder uiteinde een RJ11 en RJ45 aan verbinden. Dan kan het ook met één UTP.
Maar dat is eerder een noodoplossing wanneer je later nog een UTP wil toevoegen en je hebt geen toegang meer tot de ruimte (ondergronds) waar de voedings en UTP kabel ligt.

Moet je nog van scratch beginnen kan je beter minstens twee UTP kabels laten vertrekken vanuit de laadpaal tot aan de DM en modem/router en een zo zwaar mogelijke voedingskabel tussen automatenkast en laadunit.
Een 3F laadpaal kan je immers ook 1F aansluiten en kost niet aanzienlijk meer.
Later terug moeten gaan graven, kabels vervangen en vooral een 1F laadpaal vervangen door een 3F of deze aanpassen kost veel meer.

Edit: bij een Alfen zit de hardware voor loadbalancing (via P1 en UTP) standaard in de paal maar je moet wel eenmalig een licentie betalen om deze softwarematig te activeren (een 190-200 €).
Laatst gewijzigd door ivob 23 okt 2023, 13:56, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
guido4096
Pro Member
Pro Member

P1 poort kan idd alleen totaal gebruik/injectie meten, niet apart de zonnepanelen. Bij smappee zit alles in het pakket, met Current Transformers - CT's - zowel voor totaal verbruik, laadpaal gebruik en zonnepaneel gebruik. P1 poort gebruiken bij een smappee is niet standaard en kost extra.

De UTP kabel is niet voor P1 aansluiting, maar voor aansluiting van de laadpaal op de Samppee EV Wall Splitter
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

Type kabel kan ook policy van het (lease)bedrijf zijn. Staat soms letterlijk in de voorwaarden.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je zelf niet kiezen welke laadpaal je wil.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

Bij ons op het werk is het ook verplicht één type laadpaal te laten installeren via één bedrijf (dat maanden achterloopt !).
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Je zou ook je stopcontact lader gewoon in- en uit kunnen schakelen met een contactor.
Geen investering, valt wel mee hoor voor een creatieveling.

De minimale laadstroom is denk ik 6A, dus onder de 1380 Watt valt er toch niet veel te load balancen.
Ervan uitgaande van een maximale monofase omvormer van 5 kW heb je maximum 22A in dit opzicht. Hoe vaak in tijd geven je zonnepanelen mee dan 1380W, denk dat dit tegenvalt hoor.
Ook niet vergeten dat trager laden ook grotere verliezen hebben (batterij langer op de juiste temperatuur houden)

Piekverbruik ja (in hoeverre je naar het einde van het kwartier kan voorspellen).
Injectie wordt elke Wh toch geteld.

Misschien is een thuisbatterij een betere investering?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

honda4life schreef: 23 okt 2023, 17:08 Je zou ook je stopcontact lader gewoon in- en uit kunnen schakelen met een contactor.
Geen investering, valt wel mee hoor voor een creatieveling.
Ik gebruik de Fritz!DECT stopcontacten (max 10A).
Samen met de AVM Fritz!SmartHome Home Assistant integratie zijn die dus af/uit te zetten en uit te lezen (Ampere,kW, kWh, etc)
honda4life schreef: 23 okt 2023, 17:08 De minimale laadstroom is denk ik 6A, dus onder de 1380 Watt valt er toch niet veel te load balancen.
Ervan uitgaande van een maximale monofase omvormer van 5 kW heb je maximum 22A in dit opzicht. Hoe vaak in tijd geven je zonnepanelen mee dan 1380W, denk dat dit tegenvalt hoor.
De Hyundai mobiele lader kan je instellen op 8A-10-12A. Ik gebruik die nu op 10A (2.3kW).
Mijn PV geven toch op zonnige herfstdagen (zoals we hadden in eerste helft october) regelmatig >3.5 kW :-)
energie 10-10-23.png
honda4life schreef: 23 okt 2023, 17:08 Ook niet vergeten dat trager laden ook grotere verliezen hebben (batterij langer op de juiste temperatuur houden)
Goed om te weten, dus beter 12A laden dan 8A laden?
honda4life schreef: 23 okt 2023, 17:08 Piekverbruik ja (in hoeverre je naar het einde van het kwartier kan voorspellen).
Injectie wordt elke Wh toch geteld.
Zou ik toch kunnen instellen in HA: voorbeeld van zodra 5min > 3.5kW gaat de laadpaal uit
honda4life schreef: 23 okt 2023, 17:08 Misschien is een thuisbatterij een betere investering?
Ik denk dat noch een laadpaal, noch een batterij voor mij een goede investering is :-( .

Misschien is een zwaardere mobiele lader een goed alternatief?
Deze kan 32A, en wordt aangesloten op een monofase (blauw) CEE stopcontact.
https://www.vevor.nl/draagbare-ev-lader ... 0106913104
  • is zo'n mobiele 32A in België toegelaten?
  • is zo'n CEE stopcontact toegelaten volgens AREI op een huishoudelijke installatie?
  • moet deze gekeurd worden?
  • moet hiervoor een aparte 30mA verliesstroomschakelaar in de kast?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

philippe_d schreef: 24 okt 2023, 11:28
  • is zo'n CEE stopcontact toegelaten volgens AREI op een huishoudelijke installatie?
-> Ja is toegelaten
-> Ja mits correct aangesloten, kablering/zekering
-> Elke uitbreiding van stopcontact en lichtpunten tot laadpalen en zonnepanelen dienen gekeurd te worden
-> Niet persé, wel een aanrader
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 24 okt 2023, 11:28 is zo'n CEE stopcontact toegelaten volgens AREI op een huishoudelijke installatie?
Soms is er discussie over het feit dat die stopcontacten geen kinderbeveiliging bevatten. Als je het ontoegankelijk maakt door er bv een afsluitbaar kastje rond te bouwen kunnen ze daar uiteraard niks van zeggen.
Ik heb overigens identiek dezelfde kabel (welliswaar met een ander merk erop) werkt naar behoren. Deze kabel bevat géén 6mA DC differentieel dus eigenlijk moet je een aparte type B differentieel plaatsen, en die mag zelfs parallel aan de hoofddifferentieel geplaatst worden.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 87 keer
Provider

Er zijn varianten van die stopcontacten hebben een twistlock op de deksels. Zie je bv vaak op kasten voor de markt in de openbare ruimte.
Je zou ook de stekker van de vevor kunnen afhalen en de kabel in een aftakdoos op geschikte klemmen kunnen aansluiten. Niks geen CEE-stopcontact waar commentaar over kan komen. Maar dié opstelling zal wel weer voor andere opmerkingen zorgen zeker?

Edit: IP67 rating bij de "merken"(Mennekes, Scheider) hebben dat twistlock deksel om evidente redenen...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

philippe_d schreef: 24 okt 2023, 11:28
Een hele mooie lader is een nrjkick, daar kan je verschillende koppelstukken kopen van een klassiek stopcontact tot een "vaste" stekker voor 3f 32A én altijd mee te nemen op vakantie of wat dan ook.

In het oude AREI had je denk ik een rubriek "kleine wijzigingen" die je in principe toelaat een stopcontact bij te plaatsen en een dossier aan te leggen voor volgende periodieke keuring, maar geen idee hoe dit zit voor een volledig nieuwe kring of in het nieuwe AREI.

Afzonderlijke diff is niet nodig als je maar met 1 lader werkt met ingebouwde DC-lekstroombeveiliging, DC-diff is trouwens behoorlijk duur.
Als je 30 mA achter 300 mA hebt staan, moet je deze in principe ook vervangen denk ik.
Gelijkstroom maakt differentieel "blind" boven 7mA DC dacht ik.

Sorry, Arei boek 2 is meer mijn dada :angel:
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 38 keer

Kijk, dit snap ik niet meer.

Als dit allemaal mag (32A/3f tot 22kVA laden dus) met een mobiele laadkabel op een zelfgemaakte uitbreiding,
waarom zou je dan ooit nog
  • een dure laadpaal aankopen
  • je zekeringskast overhoop laten halen
  • aparte aardlekbeveiliging boren
  • betalen voor keuring
?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

SpecialK schreef: 24 okt 2023, 12:55 Soms is er discussie over het feit dat die stopcontacten geen kinderbeveiliging bevatten. Als je het ontoegankelijk maakt door er bv een afsluitbaar kastje rond te bouwen kunnen ze daar uiteraard niks van zeggen.
Zoiets ziet er toch veilig / kindveilig uit: https://benl.rs-online.com/web/p/indust ... rs/2144263
  • schakelaar
  • sluitbaar deksel
  • IP67
CEE 32A met schakelaar IP67.png
CEE 32A met schakelaar IP67.png (45.68 KiB) 1466 keer bekeken
ahrand schreef: 24 okt 2023, 21:57 Als dit allemaal mag (32A/3f tot 22kVA laden dus) met een mobiele laadkabel op een zelfgemaakte uitbreiding,
waarom zou je dan ooit nog:
  • een dure laadpaal aankopen > omdat die "smarter" is?
  • je zekeringskast overhoop laten halen > een lader aansluiten of een extra kring voor een stopcontact (5G6 of 3G6) is hetzelfde voor de zekeringskast?
  • aparte aardlekbeveiliging boren > ???
  • betalen voor keuring > extra kring is geen "kleine aanpassing" dus ook keuring vereist?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ach, eerlijk is het dikke commerce die laadpalen, want op zich stelt dit niet veel voor technisch.
't is wat de zot ervoor wil geven zoals met alles.
't is mooi voor de zonnepanelen installateurs die plots een nieuwe bron van inkomsten hebben en velen hun laadpaal zit toch in de lease inbegrepen die netto toch maar ongeveer de helft kost.
Wees er ook maar zeker van dat de volgende gemiddelde EV bidirectioneel zal kunnen laden en ontladen... die richting zullen we ook naartoe evolueren.
Alweer een nieuwe laadpaal dus ;-)

Veel belangrijker is echter op NIET via een gewoon stopcontact te laden, deze zijn er niet op gemaakt om x uren deze belasting aan te houden.
Niet enkel het stopcontact waar de lader in zit, maar ook de voorgaande vertonen na verloop van tijd door veelvuldig laden steeds een grotere kans op problemen en brandgevaar.

Het is ook het gemak dat je betaalt hé.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 24 okt 2023, 23:28
  • een dure laadpaal aankopen > omdat die "smarter" is?
  • je zekeringskast overhoop laten halen > een lader aansluiten of een extra kring voor een stopcontact (5G6 of 3G6) is hetzelfde voor de zekeringskast?
  • aparte aardlekbeveiliging boren > ???
  • betalen voor keuring > extra kring is geen "kleine aanpassing" dus ook keuring vereist?
Omdat de keuring en nadien de aanmelding bij de netbeheerder verplicht is en het een laadpaal is met een MID kWh meter en 4G/ethernet verbinding waardoor je geautomatiseerd aan split billing kan doen.
Omdat je geautomatiseerd tot 100% op zonnestroom kan laden.

Wie privé een EV en/of laadpaal heeft en zijn kosten niet kan verrekenen en doorgaans niet kan laden op zonnestroom heeft idd geen meerwaarde aan een (slimme) laadpaal. Een gewone laadpaal vind je tweedehands ook al voor een 100-200 €. Wil je een geschikt CEE stopcontact plaatsen inclusief veilige bekabeling en aansluiting in de automatenkast met beveiliging ben je al vlug evenveel kwijt.
Een standaard stopcontact is hardwarematig gewoon niet geschikt om meerdere uren achter elkaar +10A te trekken. Vroeg of laat gaat dat mis.

Je moet overigens je automatenkast niet overhoop halen.
Hier staat dat gewoon in een afzonderlijke (kleine) zekeringskast met alle automaten voor de laadpaal erin.

De kostprijs daarvoor weegt niet op tegen de extra kostprijs van een BEV tov een vergelijkbare ICE.
Wanneer je (op eigen kosten) op zoek bent naar de goedkoopste oplossing moet je om te beginnen doorgaans al niet met een BEV rijden. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

honda4life schreef: 24 okt 2023, 19:23 Afzonderlijke diff is niet nodig als je maar met 1 lader werkt met ingebouwde DC-lekstroombeveiliging, DC-diff is trouwens behoorlijk duur.
Ja, maar die hebben ze dus lang niet allemaal. De kabel die Philippe voorstelt bevat géén differentieel; ik heb er zelf ook zo één.
Ik denk trouwens ook dat het ontbreken van een differentieel de reden van het massaal afkeuren van Easee laadpalen is: de fabrikant beweert dat er enkel een stickertje ontbreekt maar ik denk dat er op dat stickertje staat: verplicht aparte differentieel type B te installeren, want volgens mij zit die niet in de laadpaal zelf.

Voor Philippe: dat stopcontact dat je voorstelt zal inderdaad wel goedgekeurd worden, daar kan je weinig op aanmerken.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Ik zie hier nog niemand spreken over het evcc.io platform. Ik ben van plan deze te implementeren met een Go-E charger
:banana:
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Uloga schreef:Ik zie hier nog niemand spreken over het evcc.io platform. Ik ben van plan deze te implementeren met een Go-E charger
En waarom zou je dat platform nodig hebben of moeten gebruiken?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ah ik wist niet dat je je laadpaal afzonderlijk moest aangeven bij Fluvius (sinds 2021). Nu hij hangt er al van voor 2021, maar moet blijkbaar alsnog (gedoogperiode stopt eind dit jaar). Ik snap niet waarom het moet, zogezegd om de belasting van het net beter in te kunnen schatten. Maar, daar hebben ze de digitale meter toch voor :? Die zal dat veel beter kunnen inschatten dan een administratieve registratie… Ben eerder bang dat ze binnen x jaar misschien eerder gaan belasten en dan ben je sowieso al target door die registratie. De registratie is blijkbaar ook enkel voor 5kW of meer nodig. Misschien gewoon daar onder blijven (softwarematig) en aannemen dat het conform is :lol:

Ivm de installatie, als je een beetje handig bent installeer je zo’n laadpaal best zelf. En een CEE-stekker plaatsen is ook kinderspel (heb er zelf ook een gewone gezet waar de keurders niet moeilijk over deden).
Wel inderdaad opletten met laders zonder DC-lekstroom detectie en opletten bij de installatie van bv. een type B diff dat je andere type A’s niet potentieel blind maakt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 06:49 Maar, daar hebben ze de digitale meter toch voor :? Die zal dat veel beter kunnen inschatten dan een administratieve registratie…
Neen dus.
Een digitale meter schat niets in en geeft totaal geen voorspelling voor het toekomstige verbruik.
Dient enkel als big brother taksmachine om te zorgen dat niet iedereen zijn laadpaal continu op 22kw of meer laat laden.
NuKeM
Administrator
Administrator

De digitale meter laat Fluvius toch toe de belasting van het net te meten en dus ook goed in te schatten (en zeker op straat/wijk/cabine niveau), ook als je een EV hebt?
Je moet met een digitale meter gezien het capaciteitstarief inderdaad al een goede reden hebben om je wagen één keer per maand op te laden met meer dan pakweg 3.7kW (16A monofase) van het net. Ik denk dat het gros van de Vlamingen wel (ver) onder die 5kW zullen blijven als ze slim zijn. En als ze nog slimmer zijn kunnen ze de netafname verlagen of zelfs sneller laden bij gelijke netbelasting m.b.v. zonnepanelen op zonnige dagen, dus zonder dat ze meer dan 5kW van het net trekken ook al kan het laadpunt meer leveren aan de EV. Zelfs in huishoudens met twee EVs (en gemiddelde dagelijkse verplaatsingen) kan dat.
Ergo, die registratie houdt geen steek, of ik moet iets missen in het verhaal.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik zal de laadpaal hier vermoedelijk toch makkelijk aan 7 of 8 Kw kunnen gebruiken, gezien we elke maand al aan zo'n piek komen zonder de laadpaal. Het hangt er dus wat vanaf hoe de situatie is, maar de mensen slim? Nee dat zijn ze, vaak uit luiheid door de ingewikkelde tarifering, niet.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 08:33 De digitale meter laat Fluvius toch toe de belasting van het net te meten en dus ook goed in te schatten (en zeker op straat/wijk/cabine niveau), ook als je een EV hebt?
Neen dus.
Daar wordt de DM totaal niet voor gebruikt.
Die kan net zoals de AM enkel achteruit kijken en niets voorspellen.
De DM wordt enkel gebruikt om gedrag te sturen, niet om te rekenen.
Men rekent theoretisch met inschatting van verbruikers en injectie. En men gebruikt de DM enkel om te zorgen dat jij je piek zoveel mogelijk afvlakt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 08:33 Ergo, die registratie houdt geen steek, of ik moet iets missen in het verhaal.
Eenvoudig hoor, zodat de netbeheerder de maximale netbelasting in een wijk beter kan inschatten.
Idem met de DM, meten is weten. Dat geldt ook voor een netbeheerder.
Wanneer je een transitie goed wil uitvoeren doe je dat beter op basis van data dan gewoon blind te varen.

Op basis van mijn DM, meting van productie van een gekende productielocatie en een gekoppeld algoritme dat mijn verbruikersprofiel volgt kan ik zelfs zeer goed voorspellingen doen voor toekomstige productie en verbruik en daar energieverbruik uit batterij/net op aansturen. Eventueel (indien dit voordeliger wordt) ook nog eens gekoppeld aan dynamische tarieven, indien nodig telkens een DM voor laadpaal en woning afzonderlijk met elk hun eigen tarief (bv. variabel voor huishouden en dynamisch voor laadpaal).

Maak je van deze mogelijkheden optimaal gebruik moet je ook niet wakker liggen van een extra capaciteitstarief want dat is dan bij de eindafrekening zelfs (veel) lager dan alle gecumuleerde forfaitaire kosten van een analoge meter.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

duizend schreef: 22 nov 2023, 09:12 Daar wordt de DM totaal niet voor gebruikt.
Die kan net zoals de AM enkel achteruit kijken en niets voorspellen.
Wat je zegt klopt, voor de meter op zichzelf, maar de DM heeft wel degelijk het potentieel (door middel van regelmatig uitlezen en analyses op die data), daar waar de AM dat niet heeft. Daarnaast heeft de DM een extra meting, die van de kwartierpiekwaarde, die als 'incentive' wordt gebruikt om je netbelasting in de gaten te houden. Fluvius zal waarschijnlijk niet alle meters in (kwartier) detail uitlezen voor zijn eigen statistische doeleinden (geen idee zelfs of ze dat zouden mogen), maar het zou kunnen. Maar ik wil dit topic niet richting een DM-discussie trekken dus ga er niet verder op in als je het niet erg vindt, anders zijn daar andere topics voor.

Ik wou alleen maar zeggen dat ik nu waarschijnlijk geen laadpaal meer zou zetten met >5kVA, al was het maar om die registratie te vermijden en omdat het waarschijnlijk ook niet nodig is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 22 nov 2023, 09:36 Ik wou alleen maar zeggen dat ik nu waarschijnlijk geen laadpaal meer zou zetten met >5kVA, al was het maar om die registratie te vermijden en omdat het waarschijnlijk ook niet nodig is.
zolang je geen PV hebt groter dan 5kVA zou dit inderdaad een optie zijn. Echter in de lente/herfst kan je PV én netstroom (ev tot max 2,5kVA gebruiken voor het laden van de EV.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Mensen zijn gewoontedieren en het gedrag is dus wel degelijk deels voorspelbaar als je gebruik kan maken van voldoende historische data. Was dat ook niet een argument van mensen die vonden dat de DM een inbreuk op de privacy kon vormen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”