Base en Proximus in de clinch

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Vanochtend zijn 27 inspecteurs van de raad voor mededinging binnengevallen in de kantoren van gsm-operator Proximus, naast het Noordstation in Brussel. Erwin Verhaeren van de raad voor mededinging bevestigt de huiszoeking, die kadert in een klacht van concurrent Base naar oneerlijke concurrentie. "We hebben een huiszoeking gedaan en naar gegevens gezocht, maar over het resultaat kan ik omwille van de procedure geen mededeling doen", aldus Verhaeren aan persagentschap Belga.

Base, concurrent van Proximus, diende eind vorig jaar een klacht in bij de raad voor de mededinging. Het bedrijf beklaagt er zich over dat Proximus aan zijn zakelijke klanten tarieven aanbiedt voor oproepen naar het eigen netwerk, die de concurrentie onmogelijk maken. De andere operatoren zouden immers meer moeten betalen voor een oproep naar Proximus, dan het tarief dat Proximus aan zijn zakelijke klanten aanbiedt.

De Belgacom-dochter is met voorsprong de belangrijkste aanbieder van mobiele telefonie in de zakelijke markt. Base is slechts een kleine speler, maar zette recent wel een belangrijk offensief in. Het bedrijf heeft ook klanten-operatoren zonder eigen netwerk, de zogenaamde MVNO's, die mikken op de bedrijfswereld maar die signaleerden dat die markt door Proximus afgeschermd wordt.

"Het lijkt erop dat wat de Dienst voor Mededinging nu doet, in de lijn ligt van de informatie die Base en andere operatoren ("waaronder Mobistar") al een aantal jaren communiceren, namelijk dat Proximus misbruik maakt van zijn dominante positie om zijn concurrenten te benadelen", luidt het in een mededeling van Base.

Bij Proximus bevestigt men de huiszoeking door de raad voor mededinging. Het bedrijf reageert "verbaasd en verontwaardigd". Het zegt zijn volle medewerking aan het onderzoek te hebben verleend, maar wil verder geen commentaar kwijt om het onderzoek niet te schaden. Proximus gelooft wel in de goede afloop van de zaak.

Een huiszoeking zoals bij Proximus heet "eerder uitzonderlijk" te zijn. Wanneer het onderzoek kan worden afgerond, kon Verhaeren niet kwijt. Maar het zal vermoedelijk nog een tijd in beslag nemen.
(Belga)

Bron: De Morgen.be van 19 januari 2006
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ja, ik ben even verbaasd als Proximus. Maar ik begrijp Base wel aan de ene kant. (Goeiemorgen btw)
X-2datop
Pro Member
Pro Member

En dan te bedenken dat Base & Mobistar dat dus wel mogen. wij hebben recentelijk een contract met M* afgesloten vanwege het feit dat bellen bij %* van GSM naar vast quasi gratis is wanneer we fix & mobile hebben bij hen. Dit is iets wat Proximus ons niet kon bieden omdat dat niet mocht van het BIPT.

Ik moet zeggen dat ik heel die "dominante" politiek zever vind. Ofwel zijt ge den beste, ofwel ni ....

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

zeg weet waarover ge spreekt he. bedrijven in een (quasi) monopoliepositie kunnen prijzen aanbieden die ver onder de prijs liggen van hun vele kleinere concurrenten. Dat zorgt er voor dat die kleinere concurrenten niet kunnen groeien qua klanten tenzij ze in hun eigen vingers gaan snijden. Niet groeien is ook minder inkomsten die dus niet kunnen geinvesteerd worden in het verbeteren van hun aangeboden service waardoor potentiele klanten opnieuw minder geneigd zijn om met hun zaken te doen. Proximus zit in zo een positie. Al een geluk dat toch nog 1 regel is die het BIPT goed heeft opgesteld en dat is dat belgacom niet onder de prijs mag gaan van de concurrentie en ik vermoed dat deze regel ook geldt voor proximus vermits het een dochteronderneming is van belgacom. Als proximus namelijk diensten gaat aanbieden tegen bodemprijzen (wat ze met gemak langer kunnen volhouden dan de concurrentie) dan gaat de concurrentie hieraan kapot. Die klacht is dan ook niet meer dan normaal en eer ze bij een bedrijf binnen vallen moeten er al bewijzen zijn of sterke aanduidingen dat dit het geval is dus hier horen we nog meer van.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

X-2datop schreef:En dan te bedenken dat Base & Mobistar dat dus wel mogen. wij hebben recentelijk een contract met M* afgesloten vanwege het feit dat bellen bij %* van GSM naar vast quasi gratis is wanneer we fix & mobile hebben bij hen. Dit is iets wat Proximus ons niet kon bieden omdat dat niet mocht van het BIPT.

Ik moet zeggen dat ik heel die "dominante" politiek zever vind. Ofwel zijt ge den beste, ofwel ni ....

Grtz,
X
Wat ?? Lees ik dat goed, wat is dat nu weer voor zever. Waarom zou een dominantere speler niet mogen concureren op deze manier blijven we te veel betalen voor onze communicatie.

BungaMan schreef:zeg weet waarover ge spreekt he. bedrijven in een (quasi) monopoliepositie kunnen prijzen aanbieden die ver onder de prijs liggen van hun vele kleinere concurrenten. Dat zorgt er voor dat die kleinere concurrenten niet kunnen groeien qua klanten tenzij ze in hun eigen vingers gaan snijden. Niet groeien is ook minder inkomsten die dus niet kunnen geinvesteerd worden in het verbeteren van hun aangeboden service waardoor potentiele klanten opnieuw minder geneigd zijn om met hun zaken te doen. Proximus zit in zo een positie. Al een geluk dat toch nog 1 regel is die het BIPT goed heeft opgesteld en dat is dat belgacom niet onder de prijs mag gaan van de concurrentie en ik vermoed dat deze regel ook geldt voor proximus vermits het een dochteronderneming is van belgacom. Als proximus namelijk diensten gaat aanbieden tegen bodemprijzen (wat ze met gemak langer kunnen volhouden dan de concurrentie) dan gaat de concurrentie hieraan kapot. Die klacht is dan ook niet meer dan normaal en eer ze bij een bedrijf binnen vallen moeten er al bewijzen zijn of sterke aanduidingen dat dit het geval is dus hier horen we nog meer van.
wat is dat nu weer voor een regel zo komt er nooit concurrentie druk !!

Hoe meer ik van deze zever lees, hoe meer dat ik vind dat belgacom benadeelt wordt. En dat wij veel geld betalen om een concurrent in leven te houden. EN dan durven die concurenten nog te janken ook over het feit ja wij moeten via belgacom en daarvoor blah blah.. als ik zo onder druk wordt gezet mogen ze nog blij zijn dat ze niet extra moeten betalen !

op deze manier moet iedereen wachten of de een of andere service provider in actie schiet vooraleer belgacom of proximus eens in actie kan schieten. Dat vind ik dus ongelovelijk, dat zoiets kan, dat is gewoon absurd.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Dat vind ik dus ook maar vreemd...

Base maar reclame maken in de aard van 'zie eens hoe goedkoop we zijn', en als een andere dat dan (eventueel) doet gaan ze beginnen janken.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”