Abonnees zijn makkelijke prooi voor gsm-operatoren
Geplaatst: 27 okt 2005, 12:50
Persoonsgegevens voor commerciële doeleinden gebruiken, bij de minste vertraging in de betaling de sim-kaart van een abonnee deactiveren, zijn slechts enkele voorbeelden van de wanpraktijken van gsm-operatoren die Test-Aankoop heeft blootgelegd.
De consumentenorganisatie stelt vast dat bepaalde gsm-operatoren zich alle rechten toe-eigenen en alle aansprakelijkheid voor kwaliteitsproblemen van hun diensten afwijzen.
Juristen van Test-Aankoop hebben de algemene voorwaarden van de drie grote operatoren (Base, Mobistar en proximus) en een aantal alternatieve operatoren (Happy Many, Scarlet, Versatel, United Telecom, Sun Telecom en Euphony) onder de loep genomen en zijn op tal van onaanvaardbare praktijken gestoten.
Base, één van de gsm-operatoren die beschuldigd wordt van allerlei wanpraktijken, stelt dat de situatie helemaal niet zo erg is als door Test-Aankoop wordt voorgesteld.
,,Wij hebben het laagste klachtenpercentage van alle mobiele operatoren bij alle ombudsdiensten; de aanpassingen in onze algemene voorwaarden zijn goedgekeurd door de 'Commissie van onrechtmatige bedingen', waarin ook Test-Aankoop zetelt, en door het ministerie van Economische Zaken. En we hebben de afgelopen maanden een aantal tariefplannen op de markt gelanceerd die voldoen aan de wensen van de overheid, opinieleiders (zoals Test-Aankoop) en de consument", verdedigt Base zich
Zo worden personen die in het Preventel-bestand zijn opgenomen, een bestand van wanbetalers, systematisch geweigerd door de drie grote gsm-operatoren. Test-Aankoop kant zich tegen het Preventel-bestand want een opname houdt niet altijd in dat de persoon niet solvabel of een wanbetaler is. ,,Men kan immers al opgenomen worden in het bestand omdat men een factuur niet betaalt die men betwist, zelfs als dat terecht is", aldus de consumentenorganisatie.
Daarnaast laakt Test-Aankoop de schadevergoeding die bepaalde gsm-operatoren opleggen wanneer een klant een contract van bepaalde duur vervroegd wil stopzetten. Doorgaans komt de schadevergoeding neer op het totale bedrag aan abonnementsgeld dat nog tot de einddatum verschuldigd was, maar Mobistar beperkt de vergoeding tot de helft van het resterende abonnementsgeld: een vergoeding van niet meer dan 150 euro. Een bovengrens die Proximus ook gebruikt.
,,Sommige operatoren vragen de klant een waarborg of een voorschot, maar preciseren niet in welke gevallen ze dat doen", gaat Test-Aankoop verder. ,,Proximus spant hier de kroon met 1200 euro."
Ook de sancties bij niet-tijdige betaling van de facturen zijn volgens Test-Aankoop niet mis: klanten moeten vaak een extra bedrag betalen plus nog eens nalatigheidsintresten. ,,De meeste operatoren passen die sancties automatisch toe, zonder de klant in gebreke te stellen", aldus de consumentenorganisatie. Sommige operatoren schorten zelfs bij een niet-tijdige betaling de diensten op zonder waarschuwing.
Bijna alle operatoren eigenen zich verder het recht toe om hun tarieven en algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen terwijl het contract met hun klant nog loopt. ,,Dat is onaanvaardbaar voor contracten van bepaalde duur", vindt Test-Aankoop.
Test-Aankoop legt nog een ander probleem bloot: de aansprakelijkheid tussen de twee partijen. De klant kan aansprakelijk worden gesteld voor alle schade die voortvloeit uit het niet-nakomen van zijn verplichtingen, terwijl de operator zich (bijna) volledig aan zijn aansprakelijkheid onttrekt.
Tenslotte stelde de consumentenorganisatie vast dat geen enkele van de operatoren zich houdt aan de nieuwe regel uit de telecomwet. Die regel stelt dat de operator persoonsgegevens van klanten alleen voor commerciële doeleinden mag gebruiken als deze daar de uitdrukkelijke toestemming heeft voor gegeven.
Test-Aankoop dringt bij de minister van Telecommunicatie, Marc Verwilghen, aan om snel werk te maken van deze wanpraktijken.
Bron: VUM
De consumentenorganisatie stelt vast dat bepaalde gsm-operatoren zich alle rechten toe-eigenen en alle aansprakelijkheid voor kwaliteitsproblemen van hun diensten afwijzen.
Juristen van Test-Aankoop hebben de algemene voorwaarden van de drie grote operatoren (Base, Mobistar en proximus) en een aantal alternatieve operatoren (Happy Many, Scarlet, Versatel, United Telecom, Sun Telecom en Euphony) onder de loep genomen en zijn op tal van onaanvaardbare praktijken gestoten.
Base, één van de gsm-operatoren die beschuldigd wordt van allerlei wanpraktijken, stelt dat de situatie helemaal niet zo erg is als door Test-Aankoop wordt voorgesteld.
,,Wij hebben het laagste klachtenpercentage van alle mobiele operatoren bij alle ombudsdiensten; de aanpassingen in onze algemene voorwaarden zijn goedgekeurd door de 'Commissie van onrechtmatige bedingen', waarin ook Test-Aankoop zetelt, en door het ministerie van Economische Zaken. En we hebben de afgelopen maanden een aantal tariefplannen op de markt gelanceerd die voldoen aan de wensen van de overheid, opinieleiders (zoals Test-Aankoop) en de consument", verdedigt Base zich
Zo worden personen die in het Preventel-bestand zijn opgenomen, een bestand van wanbetalers, systematisch geweigerd door de drie grote gsm-operatoren. Test-Aankoop kant zich tegen het Preventel-bestand want een opname houdt niet altijd in dat de persoon niet solvabel of een wanbetaler is. ,,Men kan immers al opgenomen worden in het bestand omdat men een factuur niet betaalt die men betwist, zelfs als dat terecht is", aldus de consumentenorganisatie.
Daarnaast laakt Test-Aankoop de schadevergoeding die bepaalde gsm-operatoren opleggen wanneer een klant een contract van bepaalde duur vervroegd wil stopzetten. Doorgaans komt de schadevergoeding neer op het totale bedrag aan abonnementsgeld dat nog tot de einddatum verschuldigd was, maar Mobistar beperkt de vergoeding tot de helft van het resterende abonnementsgeld: een vergoeding van niet meer dan 150 euro. Een bovengrens die Proximus ook gebruikt.
,,Sommige operatoren vragen de klant een waarborg of een voorschot, maar preciseren niet in welke gevallen ze dat doen", gaat Test-Aankoop verder. ,,Proximus spant hier de kroon met 1200 euro."
Ook de sancties bij niet-tijdige betaling van de facturen zijn volgens Test-Aankoop niet mis: klanten moeten vaak een extra bedrag betalen plus nog eens nalatigheidsintresten. ,,De meeste operatoren passen die sancties automatisch toe, zonder de klant in gebreke te stellen", aldus de consumentenorganisatie. Sommige operatoren schorten zelfs bij een niet-tijdige betaling de diensten op zonder waarschuwing.
Bijna alle operatoren eigenen zich verder het recht toe om hun tarieven en algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen terwijl het contract met hun klant nog loopt. ,,Dat is onaanvaardbaar voor contracten van bepaalde duur", vindt Test-Aankoop.
Test-Aankoop legt nog een ander probleem bloot: de aansprakelijkheid tussen de twee partijen. De klant kan aansprakelijk worden gesteld voor alle schade die voortvloeit uit het niet-nakomen van zijn verplichtingen, terwijl de operator zich (bijna) volledig aan zijn aansprakelijkheid onttrekt.
Tenslotte stelde de consumentenorganisatie vast dat geen enkele van de operatoren zich houdt aan de nieuwe regel uit de telecomwet. Die regel stelt dat de operator persoonsgegevens van klanten alleen voor commerciële doeleinden mag gebruiken als deze daar de uitdrukkelijke toestemming heeft voor gegeven.
Test-Aankoop dringt bij de minister van Telecommunicatie, Marc Verwilghen, aan om snel werk te maken van deze wanpraktijken.
Bron: VUM