Persoonsgegevens voor commerciële doeleinden gebruiken, bij de minste vertraging in de betaling de sim-kaart van een abonnee deactiveren, zijn slechts enkele voorbeelden van de wanpraktijken van gsm-operatoren die Test-Aankoop heeft blootgelegd.
De consumentenorganisatie stelt vast dat bepaalde gsm-operatoren zich alle rechten toe-eigenen en alle aansprakelijkheid voor kwaliteitsproblemen van hun diensten afwijzen.
Juristen van Test-Aankoop hebben de algemene voorwaarden van de drie grote operatoren (Base, Mobistar en proximus) en een aantal alternatieve operatoren (Happy Many, Scarlet, Versatel, United Telecom, Sun Telecom en Euphony) onder de loep genomen en zijn op tal van onaanvaardbare praktijken gestoten.
Base, één van de gsm-operatoren die beschuldigd wordt van allerlei wanpraktijken, stelt dat de situatie helemaal niet zo erg is als door Test-Aankoop wordt voorgesteld.
,,Wij hebben het laagste klachtenpercentage van alle mobiele operatoren bij alle ombudsdiensten; de aanpassingen in onze algemene voorwaarden zijn goedgekeurd door de 'Commissie van onrechtmatige bedingen', waarin ook Test-Aankoop zetelt, en door het ministerie van Economische Zaken. En we hebben de afgelopen maanden een aantal tariefplannen op de markt gelanceerd die voldoen aan de wensen van de overheid, opinieleiders (zoals Test-Aankoop) en de consument", verdedigt Base zich
Zo worden personen die in het Preventel-bestand zijn opgenomen, een bestand van wanbetalers, systematisch geweigerd door de drie grote gsm-operatoren. Test-Aankoop kant zich tegen het Preventel-bestand want een opname houdt niet altijd in dat de persoon niet solvabel of een wanbetaler is. ,,Men kan immers al opgenomen worden in het bestand omdat men een factuur niet betaalt die men betwist, zelfs als dat terecht is", aldus de consumentenorganisatie.
Daarnaast laakt Test-Aankoop de schadevergoeding die bepaalde gsm-operatoren opleggen wanneer een klant een contract van bepaalde duur vervroegd wil stopzetten. Doorgaans komt de schadevergoeding neer op het totale bedrag aan abonnementsgeld dat nog tot de einddatum verschuldigd was, maar Mobistar beperkt de vergoeding tot de helft van het resterende abonnementsgeld: een vergoeding van niet meer dan 150 euro. Een bovengrens die Proximus ook gebruikt.
,,Sommige operatoren vragen de klant een waarborg of een voorschot, maar preciseren niet in welke gevallen ze dat doen", gaat Test-Aankoop verder. ,,Proximus spant hier de kroon met 1200 euro."
Ook de sancties bij niet-tijdige betaling van de facturen zijn volgens Test-Aankoop niet mis: klanten moeten vaak een extra bedrag betalen plus nog eens nalatigheidsintresten. ,,De meeste operatoren passen die sancties automatisch toe, zonder de klant in gebreke te stellen", aldus de consumentenorganisatie. Sommige operatoren schorten zelfs bij een niet-tijdige betaling de diensten op zonder waarschuwing.
Bijna alle operatoren eigenen zich verder het recht toe om hun tarieven en algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen terwijl het contract met hun klant nog loopt. ,,Dat is onaanvaardbaar voor contracten van bepaalde duur", vindt Test-Aankoop.
Test-Aankoop legt nog een ander probleem bloot: de aansprakelijkheid tussen de twee partijen. De klant kan aansprakelijk worden gesteld voor alle schade die voortvloeit uit het niet-nakomen van zijn verplichtingen, terwijl de operator zich (bijna) volledig aan zijn aansprakelijkheid onttrekt.
Tenslotte stelde de consumentenorganisatie vast dat geen enkele van de operatoren zich houdt aan de nieuwe regel uit de telecomwet. Die regel stelt dat de operator persoonsgegevens van klanten alleen voor commerciële doeleinden mag gebruiken als deze daar de uitdrukkelijke toestemming heeft voor gegeven.
Test-Aankoop dringt bij de minister van Telecommunicatie, Marc Verwilghen, aan om snel werk te maken van deze wanpraktijken.
Bron: VUM
Abonnees zijn makkelijke prooi voor gsm-operatoren
-
- Pro Member
GSM.. bah
al ma goe dakik ne prepaid heb
daze ma rap overal hotspots placere, dan kunde via t'internet belle en toch mobile zijn
al ma goe dakik ne prepaid heb
daze ma rap overal hotspots placere, dan kunde via t'internet belle en toch mobile zijn

- noppes
- Premium Member
- Contacteer:
Enkele maanden geleden van Sun Telecom overgestapt naar Mobistar.
Verkoper van Mobistar komt langs en regelt alles, wij moeten voor niets meer kijken, hij zal het contract bij Sun Telecom opzeggen en de week erop zouden we met behoudt van het nummer via het Mobistarnetwerk bellen.
Zo gezegd zo gedaan, de week erop bellen wij met hetzelfde nummer via Mobistar, ook kregen we de afrekening van Sun die we natuurlijk netjes betaalden. Volgende maand terug een factuur van Sun, niets van gesprekken, juist het abbonementsgeld. Ik vraag dit aan de verkoper van M. en die zegt geen probleem, niet betalen, ik heb alles opgezegd, immers hoe zou je anders met ditzelfde nummer via Mobistar kunnen bellen legt hij uit...
Maand erop terug factuur Sun + de maanden eropvolgend terug.
Na wat over en weer gebel tussen Sun en Mobistar, blijkt dat ik persoonlijk een opzegbrief moet sturen en alles zou geregeld zijn, wat ik dan ook deed.
Krijg nu brief in bus dat mijn opzegging aanvaard is, plus dat ik mijn vorige facturen nog moet betalen en deze van de komende maand ook nog...
Van mij krijgen ze nix !!
PS: in die laatste brief stond ook nog:
Wij hebben uw opzegging aanvaard, vanaf nu is ook je nummer vrij en kun je met dit nummer ook bellen via een andere operator... Tssss... ik bel al 4 maanden met ditzelfde nummer via een ander netwerk !!
Verkoper van Mobistar komt langs en regelt alles, wij moeten voor niets meer kijken, hij zal het contract bij Sun Telecom opzeggen en de week erop zouden we met behoudt van het nummer via het Mobistarnetwerk bellen.
Zo gezegd zo gedaan, de week erop bellen wij met hetzelfde nummer via Mobistar, ook kregen we de afrekening van Sun die we natuurlijk netjes betaalden. Volgende maand terug een factuur van Sun, niets van gesprekken, juist het abbonementsgeld. Ik vraag dit aan de verkoper van M. en die zegt geen probleem, niet betalen, ik heb alles opgezegd, immers hoe zou je anders met ditzelfde nummer via Mobistar kunnen bellen legt hij uit...
Maand erop terug factuur Sun + de maanden eropvolgend terug.

Na wat over en weer gebel tussen Sun en Mobistar, blijkt dat ik persoonlijk een opzegbrief moet sturen en alles zou geregeld zijn, wat ik dan ook deed.
Krijg nu brief in bus dat mijn opzegging aanvaard is, plus dat ik mijn vorige facturen nog moet betalen en deze van de komende maand ook nog...

Van mij krijgen ze nix !!
PS: in die laatste brief stond ook nog:
Wij hebben uw opzegging aanvaard, vanaf nu is ook je nummer vrij en kun je met dit nummer ook bellen via een andere operator... Tssss... ik bel al 4 maanden met ditzelfde nummer via een ander netwerk !!

Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
- noppes
- Premium Member
- Contacteer:
Ze weten maar al te goed dat alles opgezegd was en dat ik al maanden via Mobistar bel, ze blijven gewoon proberen eh... 

Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
Voor mij 1 simpele regel: als ik iets opzeg doe ik het altijd zelf én aangetekend. Op de aangegeven datum zet ik dan gewoon de domiciliering stop.
Komen er achteraf nog facturen dan handel ik als volgt:
- het gedeelte dat nog moet betaald worden voor de opzegdag betaal ik uiteraard
- voor het gedeelte dat ik niet meer moet betalen volgens mij stuur ik een 2de aangetekend schrijven en verwijs ik naar de 1ste aangetekende brief en de factuur, waarvan kopie in bijlage.
Ik vermeld het bedrag dat ik nog betaald heb van de factuur en verzoek hen schriftelijk contact met mij op te nemen als zij met dat bedrag niet akkoord gaan.
Zijn ze dan nog niet geleerd dan hou ik gewoon alles netjes bij tot ofwel ZIJ mij contacteren of het voor de rechtbank komt en dan heb ik een voldoende sterk dossier. En komt het zover dan mogen ze rekenen op een tegeneis voor de recuperatie van alle extra door mij gemaakte kosten.
Het verste dat ik tot op heden met een provider moeten gaan ben is een 2de aangetekende brief.
Komen er achteraf nog facturen dan handel ik als volgt:
- het gedeelte dat nog moet betaald worden voor de opzegdag betaal ik uiteraard
- voor het gedeelte dat ik niet meer moet betalen volgens mij stuur ik een 2de aangetekend schrijven en verwijs ik naar de 1ste aangetekende brief en de factuur, waarvan kopie in bijlage.
Ik vermeld het bedrag dat ik nog betaald heb van de factuur en verzoek hen schriftelijk contact met mij op te nemen als zij met dat bedrag niet akkoord gaan.
Zijn ze dan nog niet geleerd dan hou ik gewoon alles netjes bij tot ofwel ZIJ mij contacteren of het voor de rechtbank komt en dan heb ik een voldoende sterk dossier. En komt het zover dan mogen ze rekenen op een tegeneis voor de recuperatie van alle extra door mij gemaakte kosten.
Het verste dat ik tot op heden met een provider moeten gaan ben is een 2de aangetekende brief.