koppelverkoop Belgacom TV + ADSL
Geplaatst: 05 okt 2005, 09:44
Ik heb net een mailtje naar de Economische inspectie ([email protected]) gestuurd. Ik wil namelijk een Belgacom TV abbo zonder daarbij nog eens een adsl lijn bij hen te nemen...
Nog mensen zin om daar een beetje kabaal te maken? Niet dat ik hoop dat het lukt, maar dan ben ik toch niet zomaar een mak kuddebeest dat slikt wat het in zijn strot geduwd krijgt.
"Beste,
Ik heb net een telefonisch onderhoud achter de rug met een Belgacom
medewerker. Het was in verband met de aanvraag van een Belgacom TV
installatie. Ik wenste mij te abonneren op Belgacom TV, maar mijn
vraag werd geweigerd omdat ik niet bereid was om een Belgacom adsl
abonnement te nemen.
Op de website van Belgacom vond ik dit terug:
"Wat heb ik nodig?
Belgacom TV is een dienst die wordt geïnstalleerd op een vaste
telefoonlijn uitgerust met een Belgacom ADSL Go of Plus verbinding"
Naar mijn mening is dit een verboden gezamenlijk aanbod in de zin van
artikel 54 van de wet op Handelspraktijken en de voorlichting en de
bescherming van de consument?
Ik kan begrijpen dat een telefoonlijn (binnenkomende koperlijnen)
noodzakelijk is, maar een internet adsl abonnement is absoluut
onnodig, omdat het belgacom TV verkeer via een andere pvc loopt dan
het normale internet verkeer. Je kan ook perfect een adsl signaal
activeren, zonder dat daar internet verkeer moet doorlopen (bvb door
simpelweg geen login en paswoord te verstrekken voor dat internet
verkeer)
Er is ook in de meeste huizen nog een tweede (ongebruikt) koperpaar op
de telefoonlijn, zodat ik zelfs mijn huidig adsl abonnement (bij een
andere provider) kan behouden.
Technisch staat Belgacom TV volledig los van Belgacom internet: in
feite moet het tweede koperpaar van mijn telefoonlijn aangesloten
worden op een tweede adsl (of vdsl of adsl2+) lijnkaart in de Belgacom
centrale. Dan kan het TV signaal zonder enig probleem doorgestuurd
worden tot in mijn woning.
Ik ben niet te spreken over het feit dat dit geweigerd werd: dit is
duidelijk een poging om extra internet klanten te bekomen, en dus ook
nog eens misbruik van een monopoliepositie. Op die manier kan
Belgacom dus mensen dwingen om hun abonnement bij een alternatieve
adsl provider op te zeggen. Dat lijken mij niet bepaald eerlijke
handelspraktijken.
Wat kan ik doen om dit af te dwingen?
Met vriendelijke groet"
Nog mensen zin om daar een beetje kabaal te maken? Niet dat ik hoop dat het lukt, maar dan ben ik toch niet zomaar een mak kuddebeest dat slikt wat het in zijn strot geduwd krijgt.
"Beste,
Ik heb net een telefonisch onderhoud achter de rug met een Belgacom
medewerker. Het was in verband met de aanvraag van een Belgacom TV
installatie. Ik wenste mij te abonneren op Belgacom TV, maar mijn
vraag werd geweigerd omdat ik niet bereid was om een Belgacom adsl
abonnement te nemen.
Op de website van Belgacom vond ik dit terug:
"Wat heb ik nodig?
Belgacom TV is een dienst die wordt geïnstalleerd op een vaste
telefoonlijn uitgerust met een Belgacom ADSL Go of Plus verbinding"
Naar mijn mening is dit een verboden gezamenlijk aanbod in de zin van
artikel 54 van de wet op Handelspraktijken en de voorlichting en de
bescherming van de consument?
Ik kan begrijpen dat een telefoonlijn (binnenkomende koperlijnen)
noodzakelijk is, maar een internet adsl abonnement is absoluut
onnodig, omdat het belgacom TV verkeer via een andere pvc loopt dan
het normale internet verkeer. Je kan ook perfect een adsl signaal
activeren, zonder dat daar internet verkeer moet doorlopen (bvb door
simpelweg geen login en paswoord te verstrekken voor dat internet
verkeer)
Er is ook in de meeste huizen nog een tweede (ongebruikt) koperpaar op
de telefoonlijn, zodat ik zelfs mijn huidig adsl abonnement (bij een
andere provider) kan behouden.
Technisch staat Belgacom TV volledig los van Belgacom internet: in
feite moet het tweede koperpaar van mijn telefoonlijn aangesloten
worden op een tweede adsl (of vdsl of adsl2+) lijnkaart in de Belgacom
centrale. Dan kan het TV signaal zonder enig probleem doorgestuurd
worden tot in mijn woning.
Ik ben niet te spreken over het feit dat dit geweigerd werd: dit is
duidelijk een poging om extra internet klanten te bekomen, en dus ook
nog eens misbruik van een monopoliepositie. Op die manier kan
Belgacom dus mensen dwingen om hun abonnement bij een alternatieve
adsl provider op te zeggen. Dat lijken mij niet bepaald eerlijke
handelspraktijken.
Wat kan ik doen om dit af te dwingen?
Met vriendelijke groet"