Ik heb net een mailtje naar de Economische inspectie ([email protected]) gestuurd. Ik wil namelijk een Belgacom TV abbo zonder daarbij nog eens een adsl lijn bij hen te nemen...
Nog mensen zin om daar een beetje kabaal te maken? Niet dat ik hoop dat het lukt, maar dan ben ik toch niet zomaar een mak kuddebeest dat slikt wat het in zijn strot geduwd krijgt.
"Beste,
Ik heb net een telefonisch onderhoud achter de rug met een Belgacom
medewerker. Het was in verband met de aanvraag van een Belgacom TV
installatie. Ik wenste mij te abonneren op Belgacom TV, maar mijn
vraag werd geweigerd omdat ik niet bereid was om een Belgacom adsl
abonnement te nemen.
Op de website van Belgacom vond ik dit terug:
"Wat heb ik nodig?
Belgacom TV is een dienst die wordt geïnstalleerd op een vaste
telefoonlijn uitgerust met een Belgacom ADSL Go of Plus verbinding"
Naar mijn mening is dit een verboden gezamenlijk aanbod in de zin van
artikel 54 van de wet op Handelspraktijken en de voorlichting en de
bescherming van de consument?
Ik kan begrijpen dat een telefoonlijn (binnenkomende koperlijnen)
noodzakelijk is, maar een internet adsl abonnement is absoluut
onnodig, omdat het belgacom TV verkeer via een andere pvc loopt dan
het normale internet verkeer. Je kan ook perfect een adsl signaal
activeren, zonder dat daar internet verkeer moet doorlopen (bvb door
simpelweg geen login en paswoord te verstrekken voor dat internet
verkeer)
Er is ook in de meeste huizen nog een tweede (ongebruikt) koperpaar op
de telefoonlijn, zodat ik zelfs mijn huidig adsl abonnement (bij een
andere provider) kan behouden.
Technisch staat Belgacom TV volledig los van Belgacom internet: in
feite moet het tweede koperpaar van mijn telefoonlijn aangesloten
worden op een tweede adsl (of vdsl of adsl2+) lijnkaart in de Belgacom
centrale. Dan kan het TV signaal zonder enig probleem doorgestuurd
worden tot in mijn woning.
Ik ben niet te spreken over het feit dat dit geweigerd werd: dit is
duidelijk een poging om extra internet klanten te bekomen, en dus ook
nog eens misbruik van een monopoliepositie. Op die manier kan
Belgacom dus mensen dwingen om hun abonnement bij een alternatieve
adsl provider op te zeggen. Dat lijken mij niet bepaald eerlijke
handelspraktijken.
Wat kan ik doen om dit af te dwingen?
Met vriendelijke groet"
koppelverkoop Belgacom TV + ADSL
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Het is misschien een nuance, maar misschien is er juridisch een groot verschil tussen:
"U bent verplicht om Belgacom ADSL te nemen wilt u gebruik maken van Belgacom TV"
en
"Belgacom TV is enkel beschikbaar voor gebruikers van Belgacom ADSL".
"U bent verplicht om Belgacom ADSL te nemen wilt u gebruik maken van Belgacom TV"
en
Zo is dat meon,
Men verplicht u niet een ADSL lijn te nemen bij aanschaf van het product, men maakt het product enkel beschikbaar voor Belgacom ADSL gebruikers. Uiteraard mag BGC dit dan ook enkel zo toepassen, en het product enkel verkopen indien de klant reeds een BGC ADSL lijn heeft !
Mvg,
Francis
Men verplicht u niet een ADSL lijn te nemen bij aanschaf van het product, men maakt het product enkel beschikbaar voor Belgacom ADSL gebruikers. Uiteraard mag BGC dit dan ook enkel zo toepassen, en het product enkel verkopen indien de klant reeds een BGC ADSL lijn heeft !
Mvg,
Francis
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
-
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Wel, uit de informatie vanop de website kan je alleen maar het eerste concluderen...meon schreef:Het is misschien een nuance, maar misschien is er juridisch een groot verschil tussen:
en
"Noodzakelijk:
Een abonnement op Belgacom ADSL Go of Plus is noodzakelijk, evenals een modem compatibel met Belgacom TV.
U heeft nog geen Belgacom ADSL Go of Plus abonnement?"
Dat is dus zelfs bedrog, aangezien dat niet noodzakelijk is!
Er staat nergens dat laatste... Alleen verwijzingen in de aard van: neem een adsl abbo of vergeet het...
Je kan het bijna letterlijk lezen: als je belgacom tv wilt moet je uw huidig abbo bij andere isp opzeggen en Belgacom adsl nemen. Er staat nergens: dit product is enkel beschikbaar indien u reeds BGC adsl gebruiker bent.
Belgacom maakt inderdaad misbruik van z'n possitie en probeert o.a. via koppelverkoop en "klanten terugwin acties" de omzet een zetje te geven.
Belgacom maakt hierbij gebruik van klantenbestanden waaruit ze klanten die overstapten contacteren met een evenwaardig aanbod, teneinde de concurrentie te counteren, wat volstrekt onwettelijk is natuurlijk!
Eigenlijk zou dit inderdaad mogelijk moeten zijn bij elke ADSL-aansluiting, welke ISP men ook kiest.
Belgacom hoeft zich nog geen zorgen te maken, vooraleer zij een dominante speler zijn in DIGATAAL TV LAND, is de concurrentie al lang met een variant op de proppen gekomen, lees: is er een evenwaardig en goedkoper alternatief.
Belgacom mag z'n TV aanbod bijhouden, ik zweer nog bij een simpel kabelaansluiting en dvd-recorder, binnekort verwelkomen we TV Vlaanderen, een digitale en draadloze TV-aanbieder, welliswaar (nog) niet met zoveel interactieve mogelijkheden (als ze nu al ordentelijk werken!).
Uit uw ongenoegen, de consument heeft dit recht, gebruik het, een online petitie of degelijk schrijven, als we de krachten bundelen is er heel wat mogelijk om een bedrijf door het slijk te halen, ...
Klant is koning, toch? Of toch (nog) niet !
Weg met de kabel en die telefoonaansluiting !
Lang leve de mondige consument !
Belgacom maakt hierbij gebruik van klantenbestanden waaruit ze klanten die overstapten contacteren met een evenwaardig aanbod, teneinde de concurrentie te counteren, wat volstrekt onwettelijk is natuurlijk!
Eigenlijk zou dit inderdaad mogelijk moeten zijn bij elke ADSL-aansluiting, welke ISP men ook kiest.
Belgacom hoeft zich nog geen zorgen te maken, vooraleer zij een dominante speler zijn in DIGATAAL TV LAND, is de concurrentie al lang met een variant op de proppen gekomen, lees: is er een evenwaardig en goedkoper alternatief.
Belgacom mag z'n TV aanbod bijhouden, ik zweer nog bij een simpel kabelaansluiting en dvd-recorder, binnekort verwelkomen we TV Vlaanderen, een digitale en draadloze TV-aanbieder, welliswaar (nog) niet met zoveel interactieve mogelijkheden (als ze nu al ordentelijk werken!).
Uit uw ongenoegen, de consument heeft dit recht, gebruik het, een online petitie of degelijk schrijven, als we de krachten bundelen is er heel wat mogelijk om een bedrijf door het slijk te halen, ...
Klant is koning, toch? Of toch (nog) niet !
Weg met de kabel en die telefoonaansluiting !
Lang leve de mondige consument !
Laatst gewijzigd door eco racer 03 feb 2006, 15:40, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
Gelieve uw frustratie niet te uiten in overdadig kleurgebruik en fontgrote ! waarvoor dank !
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dit lijkt mij de enige correcte implementatie !Siglo schreef:Technisch staat Belgacom TV volledig los van Belgacom internet: in feite moet het tweede koperpaar van mijn telefoonlijn aangesloten worden op een tweede adsl (of vdsl of adsl2+) lijnkaart in de Belgacom centrale.
De huidige situatie is louter misbruik maken van zijn positie. (trouwens je moet niet alléén ADSL bij hen hebben, je moet ook nog eens een telefoonabonnement bij hen hebben).
Misschien dat men uiteindelijk anders gaat inzien als hun digitale TV toch niet zo'n succes blijkt te zijn ? (maar op dat is de markt reeds schade berokkend).
Correctie SKYNET ADSL lijn... . Desondanks dat Easynet eigenlijk een Belgacom ADSL/Turboline reseller is stuitte ik op een njet.X-2datop schreef:Zo is dat meon,
Mvg,
Francis
Nu ik moet wel zeggen dat ik mogelijk met een te overijverige Belgacom verkoper te maken had - soms denk ik echt dat die verkopers in die belgacom boetieks aan de speed zitten - die voor de zoveelste keer de verkeerde informatie geven. Soms denk ik zelf kwaadwillig.
Ooit eens een half uur een discussie gehad met een Belgacom verkoper die weigerde mij die philips adsl modem/router te verkopen omdat het enkel maar zou werken met Skynet. Een frikking half uur uur en niet willen afgeven, bedankt en heb hem dan maar 20 km verder in een andere boetiek gekocht. Belgacom/Telenet verkopers staat in mijn lijstje nog boven jehova's getuigen, echt irritante mensen.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Ik zal eens de test doenX-2datop schreef:Nu ik moet wel zeggen dat ik mogelijk met een te overijverige Belgacom verkoper te maken had - soms denk ik echt dat die verkopers in die belgacom boetieks aan de speed zitten - die voor de zoveelste keer de verkeerde informatie geven. Soms denk ik zelf kwaadwillig.

- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Tja ge hebt verkopers en ge hebt verkopers. De definitie van een goede verkoper verandert naargelang de persoon die de definitie bepaalt. Zelf ben ik ook een verkoper en is in mijn ogen een goede verkoper iemand die eerlijk blijft en mensen helpt. Echter zullen mijn oversten van mening zijn dat een goede verkoper iemand is die zoveel mogelijk marge trekt.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Feit ja, maar marge trekken moet je doen op een correcte en slimme manierPhuncz schreef:Tja ge hebt verkopers en ge hebt verkopers. De definitie van een goede verkoper verandert naargelang de persoon die de definitie bepaalt. Zelf ben ik ook een verkoper en is in mijn ogen een goede verkoper iemand die eerlijk blijft en mensen helpt. Echter zullen mijn oversten van mening zijn dat een goede verkoper iemand is die zoveel mogelijk marge trekt.

- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Dat speelt de dag van vandaag geen rol meer... (jammer genoeg)Ken schreef:Feit ja, maar marge trekken moet je doen op een correcte en slimme manierPhuncz schreef:Tja ge hebt verkopers en ge hebt verkopers. De definitie van een goede verkoper verandert naargelang de persoon die de definitie bepaalt. Zelf ben ik ook een verkoper en is in mijn ogen een goede verkoper iemand die eerlijk blijft en mensen helpt. Echter zullen mijn oversten van mening zijn dat een goede verkoper iemand is die zoveel mogelijk marge trekt.
Ben je niet content ga dan op een anders is de boodschap eerder, de tijd dat een verkoper iemand is die zegt: ik zou dat dure ding niet kopen want heb er slechte ervaringen mee is voorbij, winkels leven nu eenmaal niet meer op service dan wel op winstbejag.
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Hela, spreek voor jezelf 
Zowiezo ligt het aan het gebied waar je zit. Op sommige plaatsen is er meer zakelijk volk, op andere plaatsen komt veel jeugd. En daar moet je je aan aanpassen. Veel marge pakt niet op jeugd, maar juist wel op zakelijke klanten.

Zowiezo ligt het aan het gebied waar je zit. Op sommige plaatsen is er meer zakelijk volk, op andere plaatsen komt veel jeugd. En daar moet je je aan aanpassen. Veel marge pakt niet op jeugd, maar juist wel op zakelijke klanten.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
En toch is de net iets duurdere winkel met een goede service voor veel mensen veel aanvaardbaarder en is de klantentrouw er veel groter.prodata schreef:Dat speelt de dag van vandaag geen rol meer... (jammer genoeg)
Ben je niet content ga dan op een anders is de boodschap eerder, de tijd dat een verkoper iemand is die zegt: ik zou dat dure ding niet kopen want heb er slechte ervaringen mee is voorbij, winkels leven nu eenmaal niet meer op service dan wel op winstbejag.
Ik zeg altijd tegen mijn klant: "wij zijn niet de goedkoopste en dat komt omdat we veel van onze marges investeren in onze techniekers". De prijs van het product is dan veel minder belangrijk als je een bekwaam persoon neerpoot voor de klant die hem echt helpt.
God laat mij daar eens op inpikken met een voorbeeld hoe het niet moet.
Met het autosalon heb ik mij een nieuwe wagen gekocht. Mits het over grot e bedragen ging - ik heb ze jammergenoeg niet zomaar te plukken - heb ik eerst mij deftig laten informeren. Ik ben naar een lokale kleinere garagist geweest en zo'n megagrote garage om te vergelijken van de acties.
De kleine zelfstandige was ietsje duurder maar was wel zo eerlijk om mij het af te raden ook een omnium bij hun te pakken. En dat was correct bij een andere makkelaar scheelde het 250 a 500€ goedkoper.
Ik ga naar die megagrote garage in de veronderstelling, groot , grote volumne meer kortingen en op zich scheelde het 100€ goedkoper. Maar die verkoper was een enorme pusher. Je kent het type wel, een "player", een rolux (!) van horloge, enorm afgeborsteld, zo glad als de hoeveelheid gel in zijn haar. Ik voelde het al aankomen. Kwam die opeens met een verhaal af dat ik direct zou moeten intekenen omdat ik anders 16 weken zou moeten wachten ook al had ik hem al enkele keren gezegd dat de duur dat ik moet wachten mij niets uitmaakt. Ik heb echt een half uur naar flauw gelul moeten zitten luisteren tot op het moment dat die naar mijn beroep vroeg en opeens begon over windows vista ,althans die had het over een groot nieuw pakket maar je voelde dat die geen flauw benul had waarover die het had. Nu na veel vijven en zessen had ik hem duidelijk gemaakt dat ik nog een weekje bedenktijd nodig had.
Nu 3 dagen later viel er opeens een hele resem papieren in de bus, een aanvraag tot financiering, contract en wat weet ik nog allemaal. Die heeft mij 4 dagen aan een stuk tot maximaal 4 keer op een dag zitten opbellen.
Mss ligt dat aan mijn persoonlijkheid maar dat was er voor mij zo over dat ik dan maar mijn wagen bij die kleine zelfstandige heb gekocht die weliswaar wat duurder was maar het kon mij nu eens niet echt schelen.
Met het autosalon heb ik mij een nieuwe wagen gekocht. Mits het over grot e bedragen ging - ik heb ze jammergenoeg niet zomaar te plukken - heb ik eerst mij deftig laten informeren. Ik ben naar een lokale kleinere garagist geweest en zo'n megagrote garage om te vergelijken van de acties.
De kleine zelfstandige was ietsje duurder maar was wel zo eerlijk om mij het af te raden ook een omnium bij hun te pakken. En dat was correct bij een andere makkelaar scheelde het 250 a 500€ goedkoper.
Ik ga naar die megagrote garage in de veronderstelling, groot , grote volumne meer kortingen en op zich scheelde het 100€ goedkoper. Maar die verkoper was een enorme pusher. Je kent het type wel, een "player", een rolux (!) van horloge, enorm afgeborsteld, zo glad als de hoeveelheid gel in zijn haar. Ik voelde het al aankomen. Kwam die opeens met een verhaal af dat ik direct zou moeten intekenen omdat ik anders 16 weken zou moeten wachten ook al had ik hem al enkele keren gezegd dat de duur dat ik moet wachten mij niets uitmaakt. Ik heb echt een half uur naar flauw gelul moeten zitten luisteren tot op het moment dat die naar mijn beroep vroeg en opeens begon over windows vista ,althans die had het over een groot nieuw pakket maar je voelde dat die geen flauw benul had waarover die het had. Nu na veel vijven en zessen had ik hem duidelijk gemaakt dat ik nog een weekje bedenktijd nodig had.
Nu 3 dagen later viel er opeens een hele resem papieren in de bus, een aanvraag tot financiering, contract en wat weet ik nog allemaal. Die heeft mij 4 dagen aan een stuk tot maximaal 4 keer op een dag zitten opbellen.
Mss ligt dat aan mijn persoonlijkheid maar dat was er voor mij zo over dat ik dan maar mijn wagen bij die kleine zelfstandige heb gekocht die weliswaar wat duurder was maar het kon mij nu eens niet echt schelen.