GenCTurK / sirh0t rootkit

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Gisteren op 1 van m'n 2 bestanden opgemerkt op de C:\-root, a.bat en b.bat . Suspicious als ik ben edit ik die files en merk dat het scriptjes zijn die allerlei services stoppen en onbereikbaar maken (a.bat) en een nieuwe hosts-file maken (b.bat) die ongeveer alle update-url's onbereikbaar maakt. Dat zag er niet gezond uit.
Ik heb geen virusscanner op die pc staan, maar die zou dit toch niet hebben tegen gehouden.
Na een herstart (was een slecht idee, maar kom) was system32 niet meer zichtbaar. Als je in de adresbalk C:\Windows\system32 typte kreeg je een foutmelding alsof de server niet bereikbaar is. Via een commandoprompt kon ik wél nog naar C:\Windows\System32\drivers\etc , maar bij het willen overschrijven van HOSTS kreeg ik een "Access is denied".
How-to om deze rootkit te verwijderen:
  1. Start je PC op vanaf een Windows PE-cd (bvb eentje die je gemaakt hebt via BartPE - in mijn geval heb ik Super WinPE 2004 all-in-one gebruikt)
  2. Verwijder "C:\WINDOWS\system32\Software\" met alle inhoud
  3. Verwijder "C:\WINDOWS\system32\wkssvc32.exe" (NIET de .dll!)
  4. Verwijder "C:\system.exe"
  5. Verwijder "C:\system.ini" (NIET WINDOWS\system.ini!)
  6. Verwijder "C:\system.sys"
  7. Verwijder "C:\autoexec" (NIET autoexec.bat!)
  8. Voer deze regel uit: "echo 127.0.0.1 localhost > C:\Windows\System32\Drivers\etc\HOSTS"
  9. Voer een register-editor uit op je register van de besmette Windows en verwijder volgende entries:
    - Voor elke user: \Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\ de entry "Windows Workstation Service (32-bits)"
    - idem voor \RunServices
  10. Verwijder volgende sleutels:
    - HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\GencTurK RootKit Driver
    - HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\GencTurK RootKit
    - HKLM\SYSTEM\ControlSet00X\Services\GencTurK RootKit
    - HKLM\SYSTEM\ControlSet00X\Services\GencTurK RootKit Driver
    - HKLM\SYSTEM\ControlSet00X\Control\SafeBoot\Minimal\GencTurK RootKit
    Waarbij X 1, 2, 3 kan zijn.
  11. Herstarten zonder cd en hopelijk ben je het virus kwijt!
Verwante virussen, trojans, backdoors, ...:
  • Backdoor.Win32.SdBot.gen
  • Backdoor.Win32.HacDef.ad
  • IM-Worm.Win32.Kelvir.bm
  • Trojan.BAT.NoShare
Mogelijk werkt je intern netwerk niet meer. Je moet dan TCP/IP eens resetten:

Code: Selecteer alles

netsh int ip reset resetlog.txt
Iemand van mening dat ik iets over het hoofd zie?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

meon schreef:Ik heb geen virusscanner op die pc staan, maar die zou dit toch niet hebben tegen gehouden.
Vanwaar die conclusie ?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Bwa, misschien had die het eerste bestand kunnen tegenhouden. Maar het is een vrij recent iets, en aangezien het een combinatie is van verschillende malware die o.a. de virusscanner uitschakelt... In elk geval draait er nu eSafe Antivirus op.
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

http://sandbox.norman.no/live_2.html?logfile=174039

Het lijkt zo een klassieke irc bot, waarvan de code op het net te vinden is, dus bestaan er vele varianten. Nav herkent amper nieuwe varianten, Kaspersky ziet ze allemaal.
Die pc is dus waarschijnlijk gebruikt om te spammen of dos-attacks uit te voeren. Die virussen gebruiken meestal gekende bugs (lsass, rpc,..), dus waarschijnlijk is die pc niet gepatcht en gefirewalled. En dan duurt het gemiddeld 10 minuten om zo een infectie op te lopen op het net.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Even gegoogled wat dit zo al kan uitschakelen? Je was dus niet de enige "meon", die last had met dit beestje.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 0749/last/
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Hier is een tooltje dat de zaken toont die je normaal niet te zien krijgt: RootKitRevealer (SysInternals)
(opletten: het toont ook normale zaken zoals de NTFS controlebestanden! Je moet het resultaat dus kunnen interpreteren)

Maar ne goeien anti-virus zou dat soort batch bestandjes toch moeten wegfilteren -- een batch bestandje met blijkbaar commandos voor het veranderen van permissies, is "as dodgy as it gets" IMO.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Rootkitrevealer heb ik gebruikt om te weten waar ik moest kijken ja.
herkato
Member
Member

cptKangaroo schreef: Maar ne goeien anti-virus zou dat soort batch bestandjes toch moeten wegfilteren -- een batch bestandje met blijkbaar commandos voor het veranderen van permissies, is "as dodgy as it gets" IMO.
AVG "free" heeft er vorig weekend zo eentje in de boeien geslagen, niet bij mij, ik had nog niet de eer, maar bij mijne gebuur.
't moet dus niet altijd duur zijn!
It's better to be pissed off than pissed on.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Wat als ge als systeembeheerder net dat soort scripts maakt om bepaalde dingen te installeren, ik denk in de termen van een remoteinstall?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

meon schreef:Wat als ge als systeembeheerder net dat soort scripts maakt om bepaalde dingen te installeren, ik denk in de termen van een remoteinstall?
Op Windows kan je dan beter MSIs en Login scripts of zelfs SMS gebruiken naar mijn mening.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Hier op het werk is SMS (nog) niet aan de orde, worden MSI's wel degelijk gebruikt voor remote installs, maar niet alle applicaties hier zijn windows-gebaseerd ;)
En het loginscript doet al genoeg :-D Mensen klagen nu al dat het aanmelden te lang duurt ...
deej
Elite Poster
Elite Poster

Moet zeggen, wij integreren SMS bij onze klanten en in combinatie met AD en Server 2003 SP1 geeft dat toch veel controle over de eind PCs. Plus die SMS agent is wel krachtig. MS doet toch nog iets goed ;).
meon
Administrator
Administrator
Provider

We zijn hier nog aan het kijken of we unicenter, sms of altiris gaan gebruiken, vandaar. (moeten rekening mee houden dat sommige vestigingen slechts 256 kbps SDSL-lijntjes hebben, bijvoorbeeld). -- en een heel aantal clients draait nog steeds NT 4 (en SMS is daar niet zo blij mee).
deej
Elite Poster
Elite Poster

Jamaar ja NT4... Misschien moet je eerst een upgrade van het park naar Windows XP plannen ;-).
meon
Administrator
Administrator
Provider

Windows XP?
Dat gaat ge die Digital Venturis FX-90's, Compaq Deskpro EP's en andere bejaarde pc's toch niet aandoen zeker!
70% is ondertussen toch al 2000, 2% windows XP en de rest is nog NT 4 ...
1800 pc's upgraden/vervangen doe je niet in 1-2-3, zeker niet als het bedrijf absoluut geen noodzaak ziet om daar geld in te steken (hoezo, ze werken toch nog?)
We hebben nog maar pas de meeste servers naar windows 2003 server gemigreerd. Nu is de citrix-farm aan de beurt en kunnen de oude sun-bakken misschien tegen het einde van het jaar uitgezet worden ...
deej
Elite Poster
Elite Poster

Hihi ik herken de problematiek ;-). Wacht tot dat er nog eens een slammer of blaster op de proppen komt en den business nen dag down ligt, uw budgetten zullen er rap zijn :-).
Lukse
Premium Member
Premium Member

Deej_1977 schreef:Hihi ik herken de problematiek ;-). Wacht tot dat er nog eens een slammer of blaster op de proppen komt en den business nen dag down ligt, uw budgetten zullen er rap zijn :-).
Is dat een hint? :-D
deej
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon een vaststelling. IT budgetten zijn doorgaans niet zo belangrijk tot den boel eens deftig platligt :-).

Wij hebben al meerdere IT manager aan de lijn gehad die riep "stuur alle techniekers die je nog hebt want het spel ligt plat".

Vandaag eentje gehad waarbij een virus de AV software op de gateway (!) en op de desktops uitschakelde. Hij saboteerde gewoon de live-update functionaliteit en overschreef dan alle binaries :eek:. Daarna downloade ie nog wat andere trojans. Ze worden alsmaar viezer die beestjes en de AV vendors kunnen ze niet meer bijbenen.

1 raad dus: altijd je systeem qua patches up-to-date houden en nooit attachments zomaar openen.
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

wat een geluk dat Norman Virus Control zelfs nieuwe, onbekende virussen stopt (de onbekende code wordt losgelaten in een virtual machine om te zien of het viraal gedrag vertoont)
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Nice tutorial meon :-) Ik heb nog nooit echt last gehad van virussen, ik zal het hopelijk ook nooit krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”