raid of geen raid

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ben van plan mijn server een beetje meer bestendig te maken tegen een hard disk crash en (minder waarschijnlijk) data loss.
Het is vooral email, fotos toegankelijk via http, backups van mijn laptop, ftp dat belangrijke data is.
Nu denk ik 2x een Western Digital 120 GB Caviar SE (ATA) aan te schaffen omdat deze iets crashvaster zijn dan de gewone WD's.

Nu twijfel ik nog of ik ze in RAID1 (mirror) zou hangen of niet en dan dagelijks via rsync backup. Als het RAID wordt, zal het software RAID zijn.

Voordelen
  • Er moeten geen scripts geschreven worden voor de rsync (want ik ken rsync nog niet goed, maar zal niet heel moeilijk zijn)
  • Realtime: als het systeem 5 minuten voor de rsync crasht is de nieuwe data weg
  • Geen schrik of de rsync wel gelukt is
  • Ik leer een RAID aan te maken

Nadelen
  • Als er een file verwijderd is, is het niet terug te halen
  • Het is Software RAID (hoewel snelheid of CPU usage mij niet veel uitmaakt)
  • Veel werk om het aan te maken en te leren (ik heb nog nooit een RAID gebruikt)
  • Als het mislukt :/
Ik zou er ook een gewone 40 GB hdd in steken voor het O/S (linux, gentoo of debian, twijfel ik nog tussen, maar dat is de vraag niet :p).
De indeling van de hard disks zou dan als volgt zijn:

40 gb
/
/boot
/etc (met dagelijkse backup naar 120gb)
/bin
/usr
/lib
/tmp
/dev
/proc
/lost+found
swap

120 GB (al dan niet RAID)
/home
/var
/backup

Dit komt in een p3 733 met 512 of 768 MB SDR met Realtek 10/100 NIC.

Wat raden jullie aan, de RAID of niet?
Zijn er verder nog opmerkingen want het is de eerste maal dat ik zo'n ding ga doen.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Styno
Elite Poster
Elite Poster

linux software raid, en als de data echt belangrijk is dan met een extra backup. De rsync is handig om te syncen tussen meerdere systemen, maar als je toch 2 disken hebt zou ik de mirror gebruiken.

de cpu, daar moet je niet mee inzitten, dat ga je niet merken. Software raid is zeeeeer flexibel en relatief makkelijk op te zetten.
Als je vragen hebt, go ahead, ik werk daar al een aantal jaren mee.

btw, mijn 'rootdisks' zijn er 2 van 20 in mirror + 1 spare, de data staat op 4 van 60 in raid5, backup via een dlt drive. Os: fedora out-of-the-box ;)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

hier is een goede handleiding om het softwarematig te doen. http://www.bartendavid.be/doc/howto/har ... aid01.html
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Klein probleempje :)
40 GB hdd gecrasht, geen RAID dus. Maar elke nacht neem ik een backup en elke maand een die niet overschreven wordt op de 2e hdd.
Misschien in de zomer ofzo een extra hdd kopen voor de RAID :) .
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”