Dag iedereen,
Ik had graag eens een advies/sanity check gehad over een specifiek scenario in mijn thuissituatie; concreet wil ik mijn Telenet factuur rationaliseren, in eerste instantie voor wat betreft mijn zakelijke vaste lijn.
Situatie tot voor pakweg drie jaar geleden:
- Ik werk in een zorginstelling, zelfstandig contract
- Telenet louter internet, geen contract vaste lijn
- Ik moet patiënten van thuis uit bellen, doorgaans op woensdag avond, maar meestal op mijn vrije halve dag, op vrijdag; nummer geblindeerd - als mensen mij willen bereiken, is dat via het secretariaat van de dienst van het ziekenhuis waar ik werk.
- Daar ik graag handsfree bel, deed ik dit uitbellen via de combinatie MicroSIP (Windows software) en een dellmont VoIP provider; het nummer van de patiënten kopieerde ik vanuit het medisch dossier en plakte ik dus in microSIP. Dit was qua workflow écht wel een plus.
Het grootste probleem dat ik hierbij ervoer, was de slechte belkwaliteit. Vaak verstonden de patiënten mij niet, daar mijn stem vaak te stil klonk. Op een gegeven moment besloot ik dus niet langer via VoIP te bellen om die redenen.
Situatie sindsdien, tot op vandaag:
- Ik werk in nog steeds in dezelfde zorginstelling, en moet nog steeds mensen bellen op vrijdagen.
- Telenet contract met vaste lijn, naast o.a. internet; uitbellen anoniem (reden cfr hierboven).
- zoon en dochter zijn resp. 10 en 12 jaar oud, en zijn op gecontroleerde momenten alleen thuis. Weten hoe ze 112 moeten bellen. Zoon heeft eigen GSM, dochter weet hoe ze de vaste lijn kan gebruiken hiervoor
- dochter krijgt geen eigen gsm voor de gezegende leeftijd van 12 jaar oud (maar goed, veelkans wordt 't 11 jaar - soit --> vaste lijn contract ivm. 112 tot zij minstens een eigen gsm heeft, maw.)
- recent heeft mijn gigaset dect (non-VoIP) de geest gegeven. Daarom recuperatie oude gigaset (C160IP); hybride basisstation (vaste lijn + VoIP compatibel)
- via telenet kan ik middels webex handsfree uitbellen door Telenet VoIP te activeren, en Webex heeft ook een linux app (inmiddels ben ik overgestapt op linux); grootste nadeel is dat ik dan ook een voor Telenet VoIP compatibel vast telefoontoestel moet huren, met die Gigaset C160IP is dat systeem kennelijk niet compatibel. Naar mijn idee overbodige kosten en e-waste.
Waar ben ik naar op zoek:
- het allerbelangrijkste --> een (vermoedelijk niet-dellmont) VoIP provider met gegarandeerd hoge gesprekswaliteit. Tarieven zijn ondergeschikt aan deze kwaliteit.
- Compatibel met zowel mijn gigaset C160IP telefoondect als met een linux app
- Advies omtrent de beste linux app, indien één of meerdere van jullie hier ervaring mee zou hebben. MicroSIP is windows/apple only.
- als het een beetje kan, maar ik ben hier evident realistisch in, mogelijkheid tot uitbellen naar noodnummer 112; ik weet het, het gros van die VoIP aanbieders doet dat niet, maar sommigen kennelijk wel.
Elk advies is welkom. Met oprechte dank bij voorbaat.
Advies omtrent heel specifiek scenario VoIP (éénmanszaak & privé)
- Mortov Molotov
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 78 keer
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 
---
CPU: AMD Ryzen 9 3900x; GPU: AMD Radeon RX 6800 XT; RAM: 32 GB DDR-4 @ 3200 MHz; Storage: 4 TiB Lexar NM790; Resolution 1440p
OS: Fedora KDE (daily driver); Windows 11 Pro (voor kernel-level anti-cheat games); MacBook Air M3 (15-inch) (voor onderweg)
---
CPU: AMD Ryzen 9 3900x; GPU: AMD Radeon RX 6800 XT; RAM: 32 GB DDR-4 @ 3200 MHz; Storage: 4 TiB Lexar NM790; Resolution 1440p
OS: Fedora KDE (daily driver); Windows 11 Pro (voor kernel-level anti-cheat games); MacBook Air M3 (15-inch) (voor onderweg)
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 657 keer
- Recent bedankt: 6 keer
laten we eerst duidelijk zijn: "gegarandeerd" bestaat niet. (hangt af van het netwerk van de operator, jouw netwerk, je lokale netwerk, etc etc)
ze gaan allemaal proberen een zo goed mogelijke kwaliteit en zo betrouwbaar mogelijk netwerk te geven (want anders zouden ze klanten verliezen),
maar "gegarandeerd" is het nooit.
(natuurlijk wel beter dan de el-cheapo buitenlandse providers die het deden voor kwantiteit ipv kwaliteit)
verder zit je met de meeste wel goed: destny, intellinet, weepee, ... (allemaal belgisch)
ook ovh (frans) is op zich een gewoon goede keuze.
qua 112 doen geloof ik deze ook allemaal gewoon mee (maar dat kan je best even dubbelchecken natuurlijk)
en qua simpele sipclient op linux (die niet vasthangt aan een bepaalde pbx & gratis is) zou ik linphone aanraden, draait al een eeuwigheid mee, werkt goed, en ziet er ok uit.
(bonus: werkt ook op je smartphone)
https://www.linphone.org/en/getting-started/#test
ze gaan allemaal proberen een zo goed mogelijke kwaliteit en zo betrouwbaar mogelijk netwerk te geven (want anders zouden ze klanten verliezen),
maar "gegarandeerd" is het nooit.
(natuurlijk wel beter dan de el-cheapo buitenlandse providers die het deden voor kwantiteit ipv kwaliteit)
verder zit je met de meeste wel goed: destny, intellinet, weepee, ... (allemaal belgisch)
ook ovh (frans) is op zich een gewoon goede keuze.
qua 112 doen geloof ik deze ook allemaal gewoon mee (maar dat kan je best even dubbelchecken natuurlijk)
en qua simpele sipclient op linux (die niet vasthangt aan een bepaalde pbx & gratis is) zou ik linphone aanraden, draait al een eeuwigheid mee, werkt goed, en ziet er ok uit.
(bonus: werkt ook op je smartphone)
https://www.linphone.org/en/getting-started/#test