Airco lekt condenswater

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 111 keer

Hallo, we hebben deze ingebouwde Fujitsu airco en tot vorige week werkte die super.
Op een gegeven moment (tijdens de hitte) begon hij condens te lekken. Niet handig omdat die in een kast zit en deel van het hout nat werd. (Toch meeste van het water kunnen opvangen).
Installateur is gisteren gekomen en die zei me dat het een designfout was van Fujitsu en dat ze in de nieuwere versie de condensbakken anders hebben gemaakt. Hij heeft een andere klant die krak hetzelfde voorheeft en de installateur bekijkt met Fujitsu.
Iemand die soortgelijke ervaring heeft gehad?
IMG_9133.jpeg
IMG_4523.jpeg
IMG_4524.jpeg
Ps: waarom de eerste foto op zijn zij staat, is mij een raadsel…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider
Te Koop forum

Kan handig zijn om te vermelden waar exact deze lekt.
Afvoer niet verstopt?
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Probleem is dat hij volledig ingepakt zit in een doos om de lucht onderaan de kast (heeft gat in bodem) te brengen, dus geen idee.
IMG_3424.jpeg
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1062 keer
Bedankt: 3924 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

bvhalst schreef: 2 maanden geleden Op een gegeven moment (tijdens de hitte) begon hij condens te lekken. Niet handig omdat die in een kast zit en deel van het hout nat werd. (Toch meeste van het water kunnen opvangen).
Goede vraag van @charlez: waar lekt het?
Meestal is dit een teken dat de condensbak overloopt. Dat kan verschillende oorzaken hebben:
  1. afvoerleiding verstopt: stof en pluisjes die nat worden kunnen een prop vormen, maar kan ook wijzen op algen.
    > koppel de condensafvoer los en blaas die eens uit ...
  2. ijsvorming op de condensor.
    als je tijdens de grote hitte veel afkoeling vraagt, of er komt niet genoeg verse lucht over de airco, kan er ijsvorming optreden.
    Als de airco dan uitvalt, of hij begint te ontdooien, dan kan de condensbak de hoeveelheid smeltwater niet aan (en loopt over)
    > wordt de luchtfilter regelmatig gereinigd?
    > is er genoeg circulatie mogelijk? dat "inpakken" van de binnenunit heb ik nog niet gezien: waar komt de verse lucht binnen, en waar blaast die uit?
    > zet de airco niet te laag tijdens de grote hitte. Een binnentemperatuur die 5-6 °C lager is dan de buitentemperatuur geeft al een zeer aangenaam gevoel. Sommigen mensen zetten hun airco op 18-20 °C terwijl het buiten >>30 °C is. :-( .
    > verhoog de circulatie (zet de ventilator manueel op een hogere stand).
    > heeft de installateur gecontroleerd of er nog voldoende koelmiddel is? Bij te weinig koelmiddel kan de binnenunit ook bevriezen (koelmiddel kan extreem koud worden).
  3. condenspompje kapot of verstopt (niet van toepassing bij jou: condens loopt af)
Op de foto's zie ik:
  • afvoerleiding met plakband op de afvoeraansluiting?
  • afvoerleiding zonder helling??
  • doos rond de binnenunit??
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Zal eens bespreken met installateur volgende keer die komt.
Ik wist niet welke leidingen wat waren, maar begin nu meer en meer bij te leren.
Ik zal eerstdaags eens de filter reinigen. Zien of het daarmee is opgelost. Ook hoogste blaas stand ventilator en niet zo koud zetten zijn goede tips (ik zette die op stilstand)
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 97 keer

Ik heb ook ooit eens een 'lek' gehad (overlopen van water opvang bak)
Reden: de afvoer wordt afgesloten met een balletje en dit bleef plakken zodat de afvoer niet open ging, er even tegen duwen en het probleem was opgelost, het water kon weglopen

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Ratface
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 80 keer

TS heeft reeds een technieker over de vloer gehad. Men mag toch hopen dat deze al jullie voorstellen reeds zelf heeft gecontroleerd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ja, maar de technieker heeft er zich gemakkelijk vanaf gemaakt door te beweren dat dit een constructiefout is van Fujitsu (en dat in de nieuwere modellen de condensbakken anders zijn gemaakt. En daarmee moet de klant het doen?
Fujitsu maalt al vele jaren airco's, en plots bemerken ze een "constructiefout" in een model van 2023?

Water is toch altijd condens?
  • ofwel is de afvoer verstopt of lek?
  • ofwel is er ijsvorming en kan de condensbak het smeltwater niet aan?
Ik heb mijn twijfels bij deze opstelling in een gesloten kast.
  • is er wel voldoende mogelijkheid voor lucht toevoer en afvoer ??
  • is dit model wel geschikt om vertikaal te hangen (tenzij ik de foto's van de opstelling niet begrijp)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Wordt hier toevallig gebruik gemaakt van een pompje om het water-condens weg te pompen deze zouden vrij snel stuk gaan 2 tal jaar gem.
Internet = Orange
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
bvhalst
Premium Member
Premium Member

geen idee... maar airco werd nog niet veel gebruikt.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

bvhalst schreef: 2 maanden geleden Installateur is gisteren gekomen en die zei me dat het een designfout was van Fujitsu en dat ze in de nieuwere versie de condensbakken anders hebben gemaakt
Als het inderdaad zo is dat er een "constructiefout" is in deze serie (Feb-2023), dan moet je aan de installateur vragen om - onder garantie - de aangepaste, gemodificeerde condensbak te monteren!
Fujitsu geeft namelijk 5 jaar onderdelen garantie via de officiële importeur (Thercon). Jouw installateur moet met het serienummer en productiedatum contact opnemen met de technische Helpdesk van de importeur ...

Toegevoegd na 9 minuten 20 seconden:
buthead schreef: 1 maand geleden Wordt hier toevallig gebruik gemaakt van een pompje om het water-condens weg te pompen deze zouden vrij snel stuk gaan 2 tal jaar gem.
Voor zover ik kan nagaan heeft deze airco een ingebouwde condenspomp en vlotter. Als de vlotter (die meet hoe vol de bak zit) door een beetje vuil of slijtage blijft hangen, pompt hij niet op tijd, gevolg: condensbak stroomt over.
www.generalww.com/datafiles/W9374342532 ... 8KLLAP.pdf

Volgens de installatie manual (3.3.4 pag 7) moet deze ook perfect waterpas gemonteerd zijn, met eventueel een kleine helling naar rechts. Anders loopt de condensbak ook over (zeer ondiepe bak).
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Of laat eens een andere technieker komen als je zelf niet zo technisch bent. Meestal zijn het de oplossingen wat door voorgaande UB's zijn aangehaald
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”