Hoi, ik besef dat dit geen ideale setup is, maar tenzij ik een extra netwerkkabel kan trekken weet ik voorlopig geen andere oplossing.
M'n huidige netwerksetup is:
In de kelder: VDSL TF2007 > BBOX 3V+ (192.168.1.x)
Op die BBOX steekt een netwerkkabel in van de Alfen-laadpaal (en potentiëel nog andere toestellen die ik in de kelder wil zetten)
Van daaruit gaat een netwerkkabel naar de WAN-poort van een TP-Link TL-ER7212PC v2 -router (192.168.0.x). Op de router zijn 2 Wifi-7 AP's aangesloten via PoE en de SMA-omvormer van de zonnepanelen.
Ik wil nu graag een VPN opzetten - ik heb de keuze tussen WireGuard, OpenVPN, SSLVPN en nog wat oudere protocollen. WireGuard zou dan de meest efficiënte oplossing zijn.
Ik heb een dynamische hostname opgezet en op de BBOX heb ik een forwarding opgezet van extern naar het IP van de router op 192.168.0.1 poort UDP/51820.
Ik heb een WireGuard-config aangemaakt met public en private keys en de public key van m'n client (bvb GSM) toegevoegd op de router.
Ik heb echter geen idee of het werkt. Omdat het UDP is kan ik volgens mij niet simpel een connectietest doen. De WireGuard-client op gsm kan ik 'aan' zetten, maar 'then what?' Ik krijg nergens een foutmelding of zo.
Ik kan niet navigeren in de browser naar https://192.168.0.1 voor de router-admin pagina te zien bvb. Ik kan ook niet naar andere sites surfen - de bedoeling zou kunnen zijn om volledig via die tunnel te surfen bvb om bvb veilig over publieke netwerken te kunnen verbinden.
//edit: ha, rubber duck-gewijs besef ik dat mogelijk nog een dingetje speelt, maar je moet bij EDPnet toch niet ergens aangeven om specifieke poorten toe te staan hé?
WireGuard achter NAT-na-NAT
-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
- Bedankt: 166 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik had zopas een client-to-server wg tunnel successvol draaien door 4x NAT dus dat zou opzich geen probleem mogen zijn, zolang de poort openstaat op de server firewall. Als je server Linux is kan je daar een tcpdump doen en kijken of er een connectiepoging binnenkomt, bv: tcpdump -ni any udp port 51820
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1062 keer
- Bedankt: 3923 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Port forwarding op de BBox moet toch van extern naar het WAN IP adres van de router (192.168.1.x)?meon schreef: 3 maanden geleden Ik heb een dynamische hostname opgezet en op de BBOX heb ik een forwarding opgezet van extern naar het IP van de router op 192.168.0.1 poort UDP/51820.
Heb je TP-Link router een vast WAN adres gegeven in het LAN van de BBOX?
Je kan in de BBOX normaal ook een "reserved" IP toekennen aan de TP-Link.
Zo vermijd je dat de portfortwarding niet meer werkt als het IP adres van de TP-Link wijzigt (na een rerstart van de BBox).
Verwijst jouw dynamische hostname (xxx.meon.be) naar het extern IP adres van de BBOX?
Je kan eventueel in de BBOX ook de dyndns client gebruiken.
transfer: ontvangen 0B, verzonden 444BN wijst erip dat je geen verbinding hebt
Toegevoegd na 1 uur 10 minuten 44 seconden:
Ik zou in de config bij "Toegestande IP adressen" (AllowedIPs = ) ook 0.0.0.0/0 toevoegenmeon schreef: 3 maanden geleden kan niet navigeren in de browser naar https://192.168.0.1 voor de router-admin pagina te zien bvb. Ik kan ook niet naar andere sites surfen - de bedoeling zou kunnen zijn om volledig via die tunnel te surfen bvb om bvb veilig over publieke netwerken te kunnen verbinden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 41 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Kan je router geen pppoe verbinding opzetten naar je provider?
Normaal moet dit lukken met de bbbox als ik even op het internet rondkijk.
Je zit dan niet met portforwarding.
Ik ken de tp- link niet, maar op mijn Asus router heb ik Wireguard actief staan.
Aks ik ergens een VPN wil opzetten zet ik op mijn toestel Wireguard aan en ik zit op mijn thuisnetwerk.
Lvg
Normaal moet dit lukken met de bbbox als ik even op het internet rondkijk.
Je zit dan niet met portforwarding.
Ik ken de tp- link niet, maar op mijn Asus router heb ik Wireguard actief staan.
Aks ik ergens een VPN wil opzetten zet ik op mijn toestel Wireguard aan en ik zit op mijn thuisnetwerk.
Lvg
- meon
- Administrator

- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 780 keer
Joepie! Ik weet niet wat uiteindelijk de oplossing was, maar op de serverkant zat achter de "advanced configuration" een optie "custom server" waar ik de DynDNS-hostname kon opgeven (omdat anders het WAN-IP gebruikt werd in de config-file). Ik had dat echter in de tunnel handmatig eerder al aangepast, dus geen idee of dat ook aan serverkant dan moest ingesteld staan.
Resultaat: Ik heb bij de allowed IP's ook 0.0.0.0/0 toegevoegd, maar dan raak ik aan geen publieke sites meer. Ik raak echter wél op lokale IP's zoals 192.168.0.1 van de router. Ik kan ook niet naar publiek IP's surfen (dus het is niet -puur- DNS issue).
@edwin.d PPPoE opzetten vanuit de router zou een optie zijn (die ik moet uitzoeken), maar dan raak ik denk ik niet meer aan andere devices die rechtstreeks op de router hangen?
Resultaat: Ik heb bij de allowed IP's ook 0.0.0.0/0 toegevoegd, maar dan raak ik aan geen publieke sites meer. Ik raak echter wél op lokale IP's zoals 192.168.0.1 van de router. Ik kan ook niet naar publiek IP's surfen (dus het is niet -puur- DNS issue).
@edwin.d PPPoE opzetten vanuit de router zou een optie zijn (die ik moet uitzoeken), maar dan raak ik denk ik niet meer aan andere devices die rechtstreeks op de router hangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.