Hoi,
Voor een niet-zo-technisch aangelegd persoon ben ik op zoek naar een goede file sync tool. In het verleden had ik SyncToy daar aangeraden wat goed werkte, maar ondertussen niet meer onderhouden is door Microsoft.
Iemand enige aanraders? Het is de bedoeling om het te gebruiken om gewoon de gewijzigde bestanden van de harddisk naar een externe schijf te zetten. De bestanden kunnen zowel op dropbox staan als lokaal. Wordt alleen maar manueel gedraaid. Simpele UI is een vereiste.
File sync tool voor Windows
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
total commander
en dan Commands -> Synchronize Dirs
dit is bijna een interactieve lokale rsync, want je kan eerst een compare doen, en dan zelf beslissen
dropbox support geen idee, gebruik zelf geen cloud opslag
en dan Commands -> Synchronize Dirs
dit is bijna een interactieve lokale rsync, want je kan eerst een compare doen, en dan zelf beslissen
dropbox support geen idee, gebruik zelf geen cloud opslag
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 263 keer
https://freefilesync.org/
Heb ik jaren gebruikt (momenteel al wel even geleden, omdat dit met cloud toepassingen doe momenteel), is opensource en je kan er vele richtingen mee uit qua syncen.
Heb ik jaren gebruikt (momenteel al wel even geleden, omdat dit met cloud toepassingen doe momenteel), is opensource en je kan er vele richtingen mee uit qua syncen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 815 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik kom geregeld op een internetloze plaats dus moet me behelpen met een (*****) USB-stick, dus ken de noodzaak.
Ik kan Vaganzza enkel bijtreden, freefilesync is een top tool hiervoor. Helemaal gratis, maar zelfs ik heb betaald voor de 'donatie editie' omdat het me al zo lang zo goed helpt.
Ik kan Vaganzza enkel bijtreden, freefilesync is een top tool hiervoor. Helemaal gratis, maar zelfs ik heb betaald voor de 'donatie editie' omdat het me al zo lang zo goed helpt.
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 258 keer
- Contacteer:
Hier ook een FreeFileSync-gebruiker.
Je kan dit zowat automatisch opzetten (eventueel zelfs naar externe harde schijf waarbij die begint te syncen als de schijf beschikbaar is, best dan op een 'vaste' schijfletter, ik doe het zo naar een netwerkschijf).
Het enige waar je voor moet opletten is dat er (terecht) niet meer gesyncd wordt als zowel bron als doel gewijzigd zijn omdat dan niet eenduidig bepaald kan worden wat nu de juiste versie van het bestand is.
Let wel: dit is geen backup. Versioning wordt wel ondersteund.
Je kan dit zowat automatisch opzetten (eventueel zelfs naar externe harde schijf waarbij die begint te syncen als de schijf beschikbaar is, best dan op een 'vaste' schijfletter, ik doe het zo naar een netwerkschijf).
Het enige waar je voor moet opletten is dat er (terecht) niet meer gesyncd wordt als zowel bron als doel gewijzigd zijn omdat dan niet eenduidig bepaald kan worden wat nu de juiste versie van het bestand is.
Let wel: dit is geen backup. Versioning wordt wel ondersteund.
Computer(k)nul
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1273 keer
- Recent bedankt: 1 keer
FreeFileSync
Syncback
Tip: Syncback Pro gaat letterlijk 10x sneller
Sync-tools kopiëren niet enkel data, maar beginnen eerst met indexeren en vergelijken, Syncback Pro kan dat dus veel sneller dan de gratis versie.
Toevallig achter gekomen, door een vergeten oude licentie op een pc te gebruiken.
Syncback
Tip: Syncback Pro gaat letterlijk 10x sneller
Sync-tools kopiëren niet enkel data, maar beginnen eerst met indexeren en vergelijken, Syncback Pro kan dat dus veel sneller dan de gratis versie.
Toevallig achter gekomen, door een vergeten oude licentie op een pc te gebruiken.
-
Turbokeu
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
Hetzelfde hier.cadsite schreef: 3 maanden geleden [...]
freefilesync is een top tool hiervoor. Helemaal gratis, maar zelfs ik heb betaald voor de 'donatie editie' omdat het me al zo lang zo goed helpt.
-
My_download
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
Robocopy is een behoorlijk krachtige gratis tool die op elke Windows PC staat.
Eén keer goed nadenken over de nodige parameters en die dan in een .cmd bestandje zetten en klaar.
Met wat meer toeters en bellen kom je huit op https://www.goodsync.com/ waar je gewoon kan aanduiden welke directories je in sync wil houden. Zodra Goodsync detecteerd dat de target directory bereikbaar is gaat hij automatisch syncen (eventueel in beide richtingen). De ultieme "set it & forget it" tool.
Eén keer goed nadenken over de nodige parameters en die dan in een .cmd bestandje zetten en klaar.
Met wat meer toeters en bellen kom je huit op https://www.goodsync.com/ waar je gewoon kan aanduiden welke directories je in sync wil houden. Zodra Goodsync detecteerd dat de target directory bereikbaar is gaat hij automatisch syncen (eventueel in beide richtingen). De ultieme "set it & forget it" tool.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 713 keer
- Bedankt: 793 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Interessant. Zocht eigenlijk naar zoiets om backups van mijn foto's en bewerkingen te regelen. Nu doe ik dat manueel maar naarmate ik meer foto's en ingewikkeldere folderstructuur heb wordt dat misschien beter via zo'n software gedaan. Ik heb maar één richting nodig. De bestanden staan op de C en moeten naar 2 of 3 andere schijven/SSD gekopieerd worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik gebruik zelf Goodsync. Nu 19.95€ voor betalende versie maar werkt feilloos en zeer snel ...
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 813 keer
- Bedankt: 277 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als een Robocopy voldoet, zou ik ChoEazyCopy als Robocopy GUI aanraden, al moet je toch nog wat opzoeken welke opties je wil gebruiken.
Ik heb dit verleden jaar ingezet bij het herinstalleren op een nieuwe computer omdat ik uit spijtige ervaring wist dat er bestanden verloren kunnen gaan bij een gewone copy, zelfs als je denkt dat ze mee gekopieerd werden. Ik kwam op die GUI uit via reddit r/datahoarders of een gelijkaardige subreddit over databeheer.
Ik heb dit verleden jaar ingezet bij het herinstalleren op een nieuwe computer omdat ik uit spijtige ervaring wist dat er bestanden verloren kunnen gaan bij een gewone copy, zelfs als je denkt dat ze mee gekopieerd werden. Ik kwam op die GUI uit via reddit r/datahoarders of een gelijkaardige subreddit over databeheer.
- Dizzy
- Elite Poster

Goodsync kan blijkbaar ook met iphone om. Dat zou ook leuk zijn dat ik mijn bewerkte foto's naar mijn iPhone kan syncen. Nu neem ik steeds meer foto's met de GSM zet ze dan op PC en bewerk ze. Nadien zit ik dan met onbewerkte foto's op GSM. Ik zou dus de bewerkte foto's naar de GSM kunnen sturen waardoor ik de onbewerkte kan wissen EN ik mijn betere beelden bij me heb.
Nog leuker zou zijn als ik ook de foto's die ik met de gsm genomen heb kan syncen met een map op PC en die ik dan kan importeren met Lightroom. Nu doe ik dat manueel en dat werkt wel maar is toch vaak wat gedoe als je heel veel foto's genomen hebt op korte tijd. Iphone zet alle beelden van 1 maand in dezelfde map. De verbinding via usb kabel vervalt soms ook tijdens overdracht van veel beelden. Moet me er eens in verdiepen. Wat zijn de voordelen van betalende versie? Denk dat mijn usecase kan met gratis versie.
Nog leuker zou zijn als ik ook de foto's die ik met de gsm genomen heb kan syncen met een map op PC en die ik dan kan importeren met Lightroom. Nu doe ik dat manueel en dat werkt wel maar is toch vaak wat gedoe als je heel veel foto's genomen hebt op korte tijd. Iphone zet alle beelden van 1 maand in dezelfde map. De verbinding via usb kabel vervalt soms ook tijdens overdracht van veel beelden. Moet me er eens in verdiepen. Wat zijn de voordelen van betalende versie? Denk dat mijn usecase kan met gratis versie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- jutuiz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 74 keer
Puresync is dummy proof. Ook automatische programmering. Dan kan je een .bat file maken waarop geklikt wordt en klaar.
Freefilesync. Maar dan moet je ook weer een .bat maken.
Ik stel vast dat ik tegenwoordig bijna alles met Autohotkey doe, met een steuntje in de rug van Claude Code. Niet dummy, maar ook niet extreem. Vooral leuk dat ik recent veel automatisaties heb lopen die op m'n verlanglijstje stonden en waarvan ik al lang dacht 'ik zal eens op een regenachtige dag ..'. Nu gaat dat snel he...
Ps. Veel kans dat Claude Code zelf een robocopy scriptje zal maken waar de gebruiker dan op klikt en klaar.
Freefilesync. Maar dan moet je ook weer een .bat maken.
Ik stel vast dat ik tegenwoordig bijna alles met Autohotkey doe, met een steuntje in de rug van Claude Code. Niet dummy, maar ook niet extreem. Vooral leuk dat ik recent veel automatisaties heb lopen die op m'n verlanglijstje stonden en waarvan ik al lang dacht 'ik zal eens op een regenachtige dag ..'. Nu gaat dat snel he...
Ps. Veel kans dat Claude Code zelf een robocopy scriptje zal maken waar de gebruiker dan op klikt en klaar.
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1175 keer
- Bedankt: 759 keer
Merci allen!
Ondertussen wat kunnen testen met die tools, maar waar ze over vallen is het feit dat die dropbox files 'placeholders' zijn - ze worden dan wel gedownload, maar niet terug weggehaald.
Ik ben ondertussen wat aan het spelen met https://rcloneui.com/ en https://github.com/kapitainsky/RcloneBrowser, want rclone kan wel gewoon natively overweg met Dropbox als source.
Ondertussen wat kunnen testen met die tools, maar waar ze over vallen is het feit dat die dropbox files 'placeholders' zijn - ze worden dan wel gedownload, maar niet terug weggehaald.
Ik ben ondertussen wat aan het spelen met https://rcloneui.com/ en https://github.com/kapitainsky/RcloneBrowser, want rclone kan wel gewoon natively overweg met Dropbox als source.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
-
koenraaddeconinck
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik gebruik Goodsync in combinatie met OneDrive om een kopij van mijn OneDrive bestanden te hebben op een externe ssd en het werkt feilloos. Om het even welk bestand dat ik verwijder, wordt ook ook feilloos verwijderd na manuele synchronisatie.
In 'Goodsync' heb je trouwens een optie die je kan aanvinken om de app toestemming te geven om verwijderde betanden op de ene lokatie ook te laten verwijderen ...
Hopelijk vind je asap de app die voldoet aan uw noden. Veel succes !
In 'Goodsync' heb je trouwens een optie die je kan aanvinken om de app toestemming te geven om verwijderde betanden op de ene lokatie ook te laten verwijderen ...
Hopelijk vind je asap de app die voldoet aan uw noden. Veel succes !
- Dizzy
- Elite Poster

Heb Goodsync geprobeerd en het ziet er goed uit. Eerste backup is ook gelukt maar het programma en mogelijkheden zijn redelijk overweldigend.
Momenteel gebruik ik de google drive app om bewerkte beelden naar de iphone te sturen. Met de Gdrive app kan ik deze dan opslaan op de iphone en zo verschijnen de fotos in de Fotos app van Apple. Kan dit eenvoudiger met Goodsync?
Ik kan de iphone selecteren in Goodsync op PC maar ik zie daar enkel de mappen Albums, Photos en Vault. De map Photos lijkt me de map met de fotos die je neemt met het toestel en is inderdaad ingedeeld in mappen per jaar en maand. Als je daar met goodsync fotos naartoe stuurt, komen deze dan ook meteen in de Photos app of moet je ze toch nog opslaan?
Momenteel gebruik ik de google drive app om bewerkte beelden naar de iphone te sturen. Met de Gdrive app kan ik deze dan opslaan op de iphone en zo verschijnen de fotos in de Fotos app van Apple. Kan dit eenvoudiger met Goodsync?
Ik kan de iphone selecteren in Goodsync op PC maar ik zie daar enkel de mappen Albums, Photos en Vault. De map Photos lijkt me de map met de fotos die je neemt met het toestel en is inderdaad ingedeeld in mappen per jaar en maand. Als je daar met goodsync fotos naartoe stuurt, komen deze dan ook meteen in de Photos app of moet je ze toch nog opslaan?