Proximus lanceert 5G+
-
Vaganzza
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 263 keer
Proximus kondigt de lancering aan van 5G+, een belangrijke stap in de evolutie van zijn mobiele netwerk. Dankzij 5G+ genieten klanten van een uiterst stabiele ervaring, met hoge gesprekskwaliteit, een optimale ervaring bij simultaan bellen en mobiel datagebruik, en een nog betere beveiliging. De stap naar 5G+ effent ook het pad naar network slicing, een belangrijke nieuwe eigenschap die toelaat om klanten op commerciële schaal connectiviteit op maat aan te bieden.
https://www.proximus.com/nl/news/2026/2 ... -plus.html
https://tweakers.net/nieuws/246494/prox ... k-uit.html
https://www.proximus.com/nl/news/2026/2 ... -plus.html
https://tweakers.net/nieuws/246494/prox ... k-uit.html
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Mobile L 80GB
iPhone 17 256GB| Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | MacBook Air M4 13" (2025) | iPad Pro M4 (2024) 256GB | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
-
blaatpraat
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 119 keer
Ze bieden het nog niet aan het grote publiek aan.
Wat is dan het verschil met Orange, die al meer dan een jaar 5G SA nationaal aanbiedt... (maar enkel op vraag)
Zullen ze iedereen dan ook gratis van een nieuwe 5G (SUCI) SIM voorzien?
Wat is dan het verschil met Orange, die al meer dan een jaar 5G SA nationaal aanbiedt... (maar enkel op vraag)
Zullen ze iedereen dan ook gratis van een nieuwe 5G (SUCI) SIM voorzien?
- Kun
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Orange 5G SA en Telenet 5G SA zijn toch enkel beschikbaar in de haven van Antwerpen? Ik zie nergens dat ze "nationaal" beschikbaar is en het hele 5g netwerk van proximus ondersteunt 5G+ al.
https://business.orange.be/nl/5g-smart-business
https://business.orange.be/nl/5g-smart-business
Internet + TV: Telenet
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 5 keer
ik veronderstel eerst enkel Proximus klanten, dan in de toekomst MV en Yoin, maar wie weet...
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
-
blaatpraat
- Elite Poster

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Orange 5G SA zelfs in de uithoeken van het land beschikbaar is.Kun schreef: 3 maanden geleden Orange 5G SA en Telenet 5G SA zijn toch enkel beschikbaar in de haven van Antwerpen?
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
waarschijnlijk, bij Orange zullen ze waarschijnlijk ook eerst alle Orange klanten overzetten op 5G SA en dan de Hey! klanten. wat te verwachten is, anders zijn hun premium abo's ook maar nutteloos. en het voordeel bij orange/px is met hun joint venture MWingz, dus ze kunnen dit op grotere schaal en sneller doen voor beide netwerken. maar is Orange al niet veel langer bezig met 5G SA aan het uitrollen, via hun business abo's?nerph schreef: 3 maanden geleden ik veronderstel eerst enkel Proximus klanten, dan in de toekomst MV en Yoin, maar wie weet...
Toegevoegd na 10 minuten 12 seconden:
en voor particulieren mogen we toch nog een tijdje wachten
-
Jap
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb een business-simkaart en val dus wel onder diegenen die nu meteen ondersteund zouden moeten zijn. Jammer genoeg is ondersteuning blijkbaar wel beperkt tot Google Pixel devices voorlopig; hopelijk duurt het niet te lang voordat Samsung ook ondersteund wordt.
-
telemans
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 9 keer
Hoe weet u dat , Normaal kan dat nietblaatpraat schreef: 3 maanden geledenIk kan uit eigen ervaring zeggen dat Orange 5G SA zelfs in de uithoeken van het land beschikbaar is.Kun schreef: 3 maanden geleden Orange 5G SA en Telenet 5G SA zijn toch enkel beschikbaar in de haven van Antwerpen?
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 2 keer
hetgene dat mij vooral opvalt, is dat proximus dit jaar vooral veel problemen heeft met hun mobiel netwerk. vandaag al de 2de grote (erkende) (partial) outage van het mobiele netwerk....
toch heel erg toevallig dat dat zo close samenvalt met hun 5g+ netwerk
toch heel erg toevallig dat dat zo close samenvalt met hun 5g+ netwerk
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
Weer problemen? Amai, die zijn daar goed hun best aan't doen.Splitter schreef: 3 maanden geleden hetgene dat mij vooral opvalt, is dat proximus dit jaar vooral veel problemen heeft met hun mobiel netwerk. vandaag al de 2de grote (erkende) (partial) outage van het mobiele netwerk....
- Kun
- Premium Member

Ik ben niet zeker of dit vermeld werd:

Weet iemand waarom dat momenteel enkel werkt met de pixel 9 en 10?
Lopen er zoveel mensen rond met Google smartphones?
Nu ik erover nadenk, werden die storingen veroorzaakt door de transitie naar 5G+?
Nog 3 maandenVanaf deze zomer zal 5G+ ook beschikbaar worden voor particulieren en kleine ondernemingen, en wordt de functionaliteit uitgebreid naar eSIM.
Weet iemand waarom dat momenteel enkel werkt met de pixel 9 en 10?
Nu ik erover nadenk, werden die storingen veroorzaakt door de transitie naar 5G+?
-
beont
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 13 keer
Wellicht is het approval proces sneller bij Google dan bijv. bij Samsung of Apple.Kun schreef: 3 maanden geleden Weet iemand waarom dat momenteel enkel werkt met de pixel 9 en 10?
Er stond in het artikel dat ze bezig zijn met de andere fabrikanten om het goedgekeurd te krijgen,
Vervolgens zullen de telefoons wellicht een "Carrier Settings Update" krijgen (via software updates of dergelijke)
Hier met een business abo in ieder geval nog geen 5G+ of SA na de laatste update van deze week bij Samsung, zal wellicht nog wel even duren.
-
blaatpraat
- Elite Poster

Meer en meer fabrikanten laten geen 5G toe zonder dat er goedkeuring is voor die bepaalde provider.Kun schreef: 3 maanden geleden Weet iemand waarom dat momenteel enkel werkt met de pixel 9 en 10?
En die goedkeuring krijgen is niet goedkoop.
Assumptie:
Google Pixel staat hier niet in mijn lijstje, dus mogelijks werken die toestellen al zonder fabrikantengoedkeuring, en zullen ze die vermeld hebben omdat ze zien dat die toestellen het vaakst gebruikt zijn van diegene die geen goedkeuring nodig hebben?
Ik heb al gebruik gemaakt van Orange 5G SA voor een privaat project.telemans schreef: 3 maanden geledenHoe weet u dat , Normaal kan dat nietblaatpraat schreef: 3 maanden geledenIk kan uit eigen ervaring zeggen dat Orange 5G SA zelfs in de uithoeken van het land beschikbaar is.Kun schreef: 3 maanden geleden Orange 5G SA en Telenet 5G SA zijn toch enkel beschikbaar in de haven van Antwerpen?
-
beont
- Pro Member

Wat bedoel je met GNB? De statusbar?
Ik heb zelf een S25+ met een business abbo (en fysieke SIM), maar ik zie voorlopig gewoon 5G en VoLTE in de statusbar. - In netmonster ook NSA (laatste update)
Wil je anders eens naar settings gaan, en eens zien bij Info -> status -> Status sim kaart wat je daar ziet? (bij mij staat er nog altijd LTE / NR NSA)
Welk abbo heb je?
-
telemans
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 9 keer
Goede morgen
Volg de volgende stappen op de s25
Instellingen /verbindingen /mobiele netwerken/netwerkoperators
Vink daar automatisch selecteren
Handmatig netwerk selecteren
kies daar 20604
registeren op 20604 wacht even tot het netwerk reagereed
Kies dan op netmonster voor alleen5G
op dat ogenblik leest het netwerk 5G parameters uit
Maar je bent offline
Volg de volgende stappen op de s25
Instellingen /verbindingen /mobiele netwerken/netwerkoperators
Vink daar automatisch selecteren
Handmatig netwerk selecteren
kies daar 20604
registeren op 20604 wacht even tot het netwerk reagereed
Kies dan op netmonster voor alleen5G
op dat ogenblik leest het netwerk 5G parameters uit
Maar je bent offline
-
beont
- Pro Member

Merci,telemans schreef: 3 maanden geleden op dat ogenblik leest het netwerk 5G parameters uit
Maar je bent offline
klopt inderdaad, maar veel ben je daar voorlopig niet mee zonder internet. Wellicht nog wachten op goedkeuring/update van Samsung?
- Kun
- Premium Member

https://www.hln.be/binnenland/proximus- ... ~a44e6c98/
Betekent dat dan dat iedereen tijdens deze wedstrijd toegang krijgt tot 5G+, want dit is enkel mogelijk met 5G SA?
Eindelijk network slicing.Proximus zal tijdens oefenwedstrijd van de Rode Duivels tegen Tunesië in het Koning Boudewijnstadion voor het eerst drie aparte "slices" op zijn 5G-netwerk vrijhouden voor cruciale diensten. Dat meldt het telecombedrijf, dat van een technologische primeur in België spreekt.
Betekent dat dan dat iedereen tijdens deze wedstrijd toegang krijgt tot 5G+, want dit is enkel mogelijk met 5G SA?
-
Jap
- Plus Member

Als kleine update: ik heb inmiddels ontdekt dat 5G+ zelfs voor bedrijven maar voor bepaalde abonnementen voorbehouden is op dit moment. Vandaar dat ik er zelf nog geen verbinding mee heb kunnen maken.
-
beont
- Pro Member

Het ziet er precies een meerjaren plan uit...
Bron: https://nl.forum.proximus.be/mobiele-te ... tid=764808 & https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement/5g
En daarbij komt ook nog ditNieuwe functies moeten telkens voor een operator opnieuw getest worden voordat we dit mogen gebruiken van de verschillende Brands van de toestellen. Vandaar dat 5G+ momenteel enkel nog maar mogelijk is voor Google Pixel 9 en 10. Samsung & Apple toestellen worden eind 2026 - begin 2027 gecertificeerd, maar daar zijn nog een concrete datums voor.
- Momenteel biedt alleen het Mobile Unlimited-abonnement de mogelijkheid om verbinding te maken met 5G+.
- Naast het hebben van een abonnement dat 5G+ biedt, moet je ook beschikken over een specifieke 5G+-SIM-kaart.
Bron: https://nl.forum.proximus.be/mobiele-te ... tid=764808 & https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement/5g
-
Stiaan
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
Als ik nu op de website van Proximus kijk dan spreekt men niet meer enkel over Pixel smartphones maar ook over bv iPhone (kan ook nog altijd fout zijn op hun website).
Al iemand met een Proximus business abonnement die 5G+ heeft kunnen gebruiken?
Bron: https://www.proximus.be/nl/id_cb_5g/zel ... twerk.html
Al iemand met een Proximus business abonnement die 5G+ heeft kunnen gebruiken?
Bron: https://www.proximus.be/nl/id_cb_5g/zel ... twerk.html
-
Jap
- Plus Member

Proximus spreekt jammer genoeg wel nog steeds enkel van de Pixel voor zover ik kan zien:
"Momenteel ondersteunen alleen de Pixel 9 en 10 deze nieuwe technologie. We werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden." (https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement/5g)
Je bedoelt misschien dat als je op de pagina die je linkte doorklikt naar "5G/5G+ smartphones" je niet enkel de Pixel kan kiezen, maar dat is wellicht gewoon onduidelijk opgesteld door Proximus door het tegelijk bespreken van "5G/5G+"
"Momenteel ondersteunen alleen de Pixel 9 en 10 deze nieuwe technologie. We werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden." (https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement/5g)
Je bedoelt misschien dat als je op de pagina die je linkte doorklikt naar "5G/5G+ smartphones" je niet enkel de Pixel kan kiezen, maar dat is wellicht gewoon onduidelijk opgesteld door Proximus door het tegelijk bespreken van "5G/5G+"
- Parshift
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb een Pixel 9 Pro en ben vorige week speciaal overgestapt op Mobile Unlimited om dit te testen, het enige consumenten abo dat dit nu al ondersteunt. In mijn regio (Z-WVL) alvast nog nergens 5G SA gevonden.
Op Cellmapper zie ik regio Deinze wel een cluster aan 5G SA antennes als je provider Proximus (20604) kiest, dus ik hoop dit volgende week te testen en dan wel te kunnen bevestigen dat het werkt. Maar dan zou naast een compatibel toestel, een compatibel abonnement en een compatibele SIM kaart, ook de masten compatibel moeten zijn. Terwijl zij laten uitschijnen dat het overal zou moeten werken. Als dat niet zo blijkt, heeft het voor mij weinig nut en zal ik rap weer elders (goedkoper) zitten.
Op Cellmapper zie ik regio Deinze wel een cluster aan 5G SA antennes als je provider Proximus (20604) kiest, dus ik hoop dit volgende week te testen en dan wel te kunnen bevestigen dat het werkt. Maar dan zou naast een compatibel toestel, een compatibel abonnement en een compatibele SIM kaart, ook de masten compatibel moeten zijn. Terwijl zij laten uitschijnen dat het overal zou moeten werken. Als dat niet zo blijkt, heeft het voor mij weinig nut en zal ik rap weer elders (goedkoper) zitten.
-
Jap
- Plus Member

Interessante update, bedankt! Ik had ook begrepen dat Proximus 5G+ overal beschikbaar is waar Proximus 5G heeft, dus het zou niet mogen afhangen van de mast. Misschien heb je daadwerkelijk een nieuwe simkaart nodig?
- Parshift
- Starter Plus

Ik ben vorige week klant geworden, nadat dit al als beschikbaar stond aangegeven op hun website. Dus ik mag toch hopen dat ze mij meteen de juiste compatibele simkaart gestuurd hebben. Mocht het toch niet werken, ga ik in een Proximus winkel eens binnen gaan om dit na te vragen.
-
beont
- Pro Member

Ik passeer dagelijks in Deinze, maar ik heb geen compatible smartphone. Als ik manueel connecteer naar 20604 kom ik uiteindelijk wel op die SA antenne (zonder internet) en gaat cellmapper die punten ook als SA gaan opslaan. Maarja. echt testen kan ik het niet spijtig genoeg. Het is echter wel voldoende om de 5G+ antennes op die manier in kaart te brengen. De SA antennes nabij het spoor is volgens mij ook door iemand op die manier in kaart gebracht.Parshift schreef: 1 week geleden Ik heb een Pixel 9 Pro en ben vorige week speciaal overgestapt op Mobile Unlimited om dit te testen, het enige consumenten abo dat dit nu al ondersteunt. In mijn regio (Z-WVL) alvast nog nergens 5G SA gevonden.
proximus maar 5G+ promoten, maar niemand die er kan op connecteren.
Ik ben in ieder geval ook curieus naar de ervaring met SA en uw Pixel 9. Ook zou ik wel eens willen weten of Vo5G/VoNR dan werkt
- Parshift
- Starter Plus

Na het werk nogmaals geprobeerd, en zowaar, plots werkt het wel
Ik kan dus bevestigen dat 5G SA werkt voor particulieren met het Mobile Unlimited abonnement en een compatibele smartphone.
Geen idee wat er nu juist veranderd is tov. (eer)gisteren, mogelijks moest Proximus nog iets op mijn account activeren.
Ondertussen ook een rit achter de rug richting OVL en de hele weg enkel en alleen via 5G SA verbonden geweest.
Zowel op 700 MHz (n28), 2100 MHz (n1), als 3500 MHz (n78).
VoWiFi werkt alleszins ook, hoe ik kan zien of Vo5G werkt weet ik niet direct. De optie staat alleszins aan in mijn settings en ik kon bellen zonder op 2G of 4G over te schakelen.

Geen idee wat er nu juist veranderd is tov. (eer)gisteren, mogelijks moest Proximus nog iets op mijn account activeren.
Ondertussen ook een rit achter de rug richting OVL en de hele weg enkel en alleen via 5G SA verbonden geweest.
Zowel op 700 MHz (n28), 2100 MHz (n1), als 3500 MHz (n78).
VoWiFi werkt alleszins ook, hoe ik kan zien of Vo5G werkt weet ik niet direct. De optie staat alleszins aan in mijn settings en ik kon bellen zonder op 2G of 4G over te schakelen.

-
blaatpraat
- Elite Poster

@Parshift Als je je toestel instelt op 5G only (kan je meestal niet vanuit de settings app van Android, maar moet je dieper voor graven), daarna een telefoongesprek opzetten, dan ga je weten of VoNR werkt, want dan is er geen fallback naar VoLTE nog mogelijk.
- Parshift
- Starter Plus

Via *#*#4636#*#* 3G en 4G uitgezet (2G stond al uit) en ik kan nog steeds bellen.blaatpraat schreef: 1 week geleden @Parshift Als je je toestel instelt op 5G only (kan je meestal niet vanuit de settings app van Android, maar moet je dieper voor graven), daarna een telefoongesprek opzetten, dan ga je weten of VoNR werkt, want dan is er geen fallback naar VoLTE nog mogelijk.
-
blaatpraat
- Elite Poster

Dat is inderdaad een manier. Dan weet je met zekerheid dat VoNR werkt.
- Parshift
- Starter Plus

Dicht bij de mast is 1150/180 zowat het maximum dat ik al zag.
Dus eigenlijk niet veel meer of met NSA denk ik, maar dat is wellicht normaal, alleen heb je de 4G anchor niet meer nodig. Daardoor gaat mijn batterij ook terug even lang mee als op 4G.
Dus eigenlijk niet veel meer of met NSA denk ik, maar dat is wellicht normaal, alleen heb je de 4G anchor niet meer nodig. Daardoor gaat mijn batterij ook terug even lang mee als op 4G.