Plots lage snelheden

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Spink
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sinds vandaag merk ik dat de downloadsnelheid hier thuis gevoelig lager ligt dan anders. Ik heb de lijnwaarden van de Bbox even uitgelezen en die lijken me toch vrij normaal. Nochtans geeft de speedtest veel minder goede resultaten. Wat kan er hier aan de hand zijn?

https://ibb.co/d4QCPFKC
https://ibb.co/yTjXYdQ
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

een toestel op je netwerk dat een deel van de snelheid inpikt of een ander probleem binnen je netwerk.
in sommige gevallen (vooral met oudere bbox3 toestellen - ouder dan de 3 ga ik vanuit dat er niet meer zijn) kan het de modem (meer specifiek vooral de voeding) zijn die het stilaan begeeft en je bij belasting van de lijn niet alles meer kan geven.

maar ik zou dus eerst kijken van zeker bekabeld te testen, rechtstreeks op de modem, met de wifi uit, en zonder andere toestellen ingeplugd.
idealiter herhalen met een 2de toestel om toestel zelf uit te sluiten.
Spink
Plus Member
Plus Member

Ik heb wat tests gedaan met bekabeld netwerk en al de rest uit en afgekoppeld, ok al enkele keren de bbox herstart. Maar de resultaten zijn heel wisselend. Soms is het wat beter, maar vaak zijn de gehaalde snelheden ondermaats. Vroeger nochtans nooit een probleem gehad met dezelfde setup.
Welke opties zijn er om hier iets aan te doen? Scarlet contacteren? Hebben ze ondertussen al nieuwe modems naast de bbox 3V+?
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Nieuwste model is internet box en binnenkort komt er nog een nieuwere maar voor hoogste abbo

Probeer die bbox niet te veel aan en uit te zetten laat hem zijn sync behouden

Toegevoegd na 3 minuten 34 seconden:
Update;

Ik denk een puur capaciteits probleem , jij zit aan topic te zien bij Scarlet?

Model dus zeker niet gaan herstarten!
Mooi laten syncen Afbeelding

Indien Scarlet geen idee maar open een ticket dat je lijn goed is en vraag naar capaciteit

Ps
Test eens op rustige tijdstippen als je dan je normale snelheid haalt zitten we juist

Rustig is buiten 9-17h , met EDPnet ook gehad na 10 tal dagen was dat opgelost ( spreek wel al van paar jaar terug )
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Update;

Ik denk een puur capaciteits probleem , jij zit aan topic te zien bij Scarlet?

Modem dus zeker niet gaan herstarten!
Mooi laten syncen

Indien Scarlet geen idee maar open een ticket dat je lijn goed is en vraag naar capaciteit

Ps
Test eens op rustige tijdstippen als je dan je normale snelheid haalt zitten we juist

Rustig is buiten 9-17h , met EDPnet ook gehad na 10 tal dagen was dat opgelost ( spreek wel al van paar jaar terug )
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Spink
Plus Member
Plus Member

We zijn ongeveer een maand verder en nog steeds hetzelfde probleem. Zowel overdag als nu 's avonds haal ik slechts een 55 Mbps in de speedtest. Nochtans zegt de modem dat ik een 100/30 profiel heb. Ik heb al eens een mail gestuurd naar Scarlet, maar uiteraard een weinig interessante mail teruggekregen. Ik zal maar eens bellen met de technische dienst denk ik...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ik denk persoonlijk nog steeds eerder aan iets lokaals.... misschien de modem (of diens voeding) zelf,
dan krijg je ook vaak het symptoom dat je goede sync hebt (en alles aan de operator-zijde goed meet), terwijl je bij belasting je snelheid ziet kelderen.

capaciteit bij scarlet, gezien dat niet meer meer is dan een merknaam van proximus, lijkt me onwaarschijnlijk.

eventueel eens testen met een andere modem, of op zijn minst een andere voeding (die minstens gelijkwaardig is aan de originele, natuurlijk)
voor minder dan 30 euro heb je ook 2dehands een modem/router (bv op tweakers vraag&aanbod), dus daarvoor hoef je ook niet onmiddelijk bij scarlet te gaan smeken
(moest het dan blijken daaraan te liggen, kan je er nog altijd op staan dat ze je een nieuwe opsturen)

maar onthou ook dat de testen die je uitvoert ook beinvloed kunnen worden door je eigen netwerk (kabel die slecht aan het worden is bv),
door de server waar je naartoe test (een betere test is om bv ergens een 1000mb.bin bestand van te downloaden) en ook nog het toestel zelf (met wat pech doet zelfs een OS update je snelheid geen goed)

dus zorg dat je ook zeker alles uitsluit alvorens te hopen dat ze in een callcenter ergens iets gaan kunnen oplossen, want ik vermoed dat je op die voorbije maand toch al minstens 1x gebeld hebt en ze een lijntest gedaan hebben, en als daar niets is uitgekomen, zal daar nu vermoedelijk ook niet veel anders uitkomen.
Spink
Plus Member
Plus Member

Morgen komt er idd een technieker. Maar ik wilde toch zeker zijn dat het niet aan de lokale apparatuur lag en ben met jouw tips verder gaan testen. Blijkt dat alle computers/smartphones waarop macos 26/ios 26 staat deze lage snelheid hebben. Alle andere oudere toestellen met een ouder OS halen wel de juiste snelheid. Hoe kan dat nu? :eek:
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Mogelijk een slechte update gehad voor Mac ios ?? of die connecteren alleen op de 2,4 wifi ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey Livebox Cable Modem https://www.speedtest.net/nl/result/18968189727.png
Spink
Plus Member
Plus Member

Slechte update zou me sterk lijken, want alle computers/smartphones die hier OS26 draaien hebben het probleem. Net even nagekeken en is verbonden met 5 Ghz Wifi, dus dat is het ook niet.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

nochtans als je google't zie je dat er enorm veel klachten zijn a la "mijn internet is traag sinds de update naar ios 26.x.y",
en gezien het enkel met die toestellen is....

dat is het punt van een slechte update net he: alles wat je update naar een slechte update, gaat last hebben van die slechte update.
(vandaar dat je in productie nooit 2 systemen gelijktijdig gaat upgraden :) )
Spink
Plus Member
Plus Member

Ze draaien ook niet allemaal op dezelfde versie van OS26. En een laptop is toch een ander systeem dan een smartphone? Maar het kan er natuurlijk wel iets mee te doen hebben.

Maar goed, het is ondertussen nog vreemder geworden:
Ik deed net een download en stelde vast dat de snelheid goed was. Dat vond ik vreemd, dus ik deed de speedtest van Ookla nog een paar keer, maar daar altijd weer de slechte resultaten. Hij stelt dan zelf een server voor waarmee hij gaat testen en dat zijn altijd bekende servers regio Antwerpen/Brussel. Ik dacht ik probeer zelf eens een server en koos er één uit Nederland... daar haalt hij wel gewoon zijn snelheid. Dus servers uit de buurt geven een slecht resultaat en die van het buitenland werken wel goed. Hoe kan dat nu?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Spink schreef: 2 maanden geleden Dus servers uit de buurt geven een slecht resultaat en die van het buitenland werken wel goed. Hoe kan dat nu?
=>
Splitter schreef: 2 maanden geleden
maar onthou ook dat de testen die je uitvoert ook beinvloed kunnen worden door je eigen netwerk (kabel die slecht aan het worden is bv),
door de server waar je naartoe test (een betere test is om bv ergens een 1000mb.bin bestand van te downloaden) en ook nog het toestel zelf (met wat pech doet zelfs een OS update je snelheid geen goed)
die servers hebben ook maar een bepaalde verbinding, bepaalde capaciteit, en mogelijks problemen....
test altijd met meerdere, en niet enkel "meerdere ookla servers" (ookla is recent trouwens iirc overgenomen), maar ook met fast.com (netflix) en speedof.me

en om niet van browser-based testjes af te hangen, dus ook een 1000mb.bin download van bv leaseweb (met bv iperf): https://kb.leaseweb.com/kb/network/network-link-speeds/

last but not least: kijk je niet blind op cijfers, je kan hoge cijfers & een shitty connectie hebben, maar ook "lage" cijfers en een geweldige connectie
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”