5 schermen - nieuwe videokaart?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 119 keer

Mijn pc is een goede 6 jaar oud, maar volstaat voor zowat alles wat ik nodig heb.
1 keer op een jaar zet ik deze echter ook in voor de aansturing van een grote ledwall op een evenement.
Hiervoor gebruik ik meerdere schermen: OBS player, multiview, ledwall.
Gezien ik hiervoor ook meerdere SDI en HDMI capture cards gebruik, merk ik dat dit toch wel de limiet is.
Los hiervan merk ik ook dat 1 DP-uitgang op de GPU niet werkt, waardoor ik slechts 3 uitgangen heb, wat in die setup in feite eentje te weinig was.

Dit jaar zou ik 2 ledwalls dienen aan te sturen, dus ik kom aan momenteel aan 5 outputs.

Even in de groep gooien wat ik het beste zou doen.

Huidige hardware
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 32GB
GPU: AMD Radion RX 5700 XT

Waar ik aan denk:
Nieuwe videokaart hierin steken.
MST-hub aanschaffen zodat ik 3 HDMI outputs van 1 DP-output kan maken; videokaart dient dit dan wel te ondersteunen.

Klopt mijn gedachtengang?

Ik denk zelf bijvoorbeeld aan deze hub:
https://www.startech.com/nl-be/beeldsch ... mstdp123hd

Qua videokaart zal ik even m'n oor hier te luisteren leggen wat er aangeraden zou worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

voor zover ik weet ondersteunt alles wat displayport 1.2+ is MST/daisychaining ?
en ik denk niet dat nieuwe(re) videokaarten nog een oudere displayport versie hebben (al kan het altijd)

maar het lijkt me dat je (afhankelijk van hoe goed die videokaart zijn ding nog doet) niet echt een nieuwe videokaart moet hebben,
want die zou DP 1.4 zijn en dus MST moeten ondersteunen...
je zou dus zowel moeten kunnen daisychainen als die MST-hub gebruiken.

als al je schermen displayport aansluitingen zouden hebben, zou je dus eventueel kunnen daisychainen, en dan heb je maar 1 poort nodig in totaal... en maar 1 kabel tussen pc en eerste scherm (en zo van scherm naar scherm), al zal dat misschien te optimistisch zijn voor je opstelling? :)
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

er zijn ook usb beeldkaarten ( displaylink) ik heb er zo enkele van hp. heeft analoge vga in dvi, en kan dus ook naar hdmi omgezet worden. daarvan sluit je er onbeperkt aan
geen usb3 bij de mijne, zijn al oud, framerate is ook wel geen 60 fps en ze halen ook geen 4k ,maar het werkt goed hier ermee
zoiets https://www.benl.ebay.be/itm/168125879518 in veel externe laptopdocks zit hetzelfde, die hebben dan nog extra andere soorten poorten enzo ook
ik gebruik ze voornamelijk voor schermen die geen video moeten tonen wel omdat ze dan de cpu wel wat belasten hoewel dit bij moderne cpu's niet echt merkbaar meer is
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 119 keer

Met alle camera inputs die ik op dat moment verwerk, merk ik dat m'n CPU (en soms ook GPU) het met momenten lastig heeft.
Een extra output puur op CPU rendering zal -vrees ik- niet de ideale manier zijn in dit.

Schermen zijn quasi allemaal TV's in die setup, dus geen daisychaining, enkel HDMI input.
Vandaar dat ik eerder denk aan een MST hub.

Zou het bijvoorbeeld ook lukken met 2 MST hubs, allebei rechtstreeks op een DP poort van m'n bestaande GPU?
Dan heb ik 6 HDMI outputs, als ik die hub van in m'n openingspost zou nemen (+ 1 HDMI die nog op de GPU zelf zit), dan heb ik ook nog marge voor moest er nog meer nodig zijn op een dag.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ik heb beide intel hd graphics, en een nvidia in mijn systeem , dus outputs genoeg. en voor de extra schermen dus de hp adapters.
de main load is dan verdeeld over 2 beeldkaarten da' s weer ineens wat vlotter dan 1 voor alles
maar in uw geval
zijn er geen amd's met ingebouwde gpu ook voor uw moederbord of heeft dat geen uitgangen hardwarematig.
heb het type enzo niet even snel opgezocht
( mogelijks dus wel ook misschien kan je in het geval dat er poorten zijn op het moederbord , maar uw cpu geen graphics heeft een cpu swap doen ook als mogelijkheid en zo de poorten vanop je moederbord activeren ,om extra outputs te verkrijgen )
of
heb je ook nog een pci 16x vrij kan je gewoon een tweede kaart bijprikken da's ook een oplossing?
dat bijsteken kan zelf in een minder pci slot, als je het achterste van een trager pci-e slot voorzichtig vrijmaakt (lees :afdremelt) past er veelal gewoon een full size kaart in,
steekt dan gewoon ' vrij' buiten het slot met het achterste stuk, en werkt dan in benchmarks wel trager dan op pcie 4x of 2x maar zéker snel genoeg voor extra outputs
- ikzelf merkte alleszinds geen snelheidsverschil toen ik dat hier ooit deed-;
de kaart zelf werkte zo gewoon normaal zonder de gevreesde'magic blue smoke' vrij te laten ofzo :D enkel in dxdiag stond er duswel minder dan de volle pci-e snelheid dan
wel niet meer zeker met welke kaart ik dat gedaan heb is al 5 jaar of 10 of meer geleden.
extra powerconnector nodig of net 'passieve' kaart zonder, niet, zoek het best even op eerst. wel weet ik dat 't bij mij werkte
als je met de power inzit kan je ook zo een pci 2x naar 16 adapter gebruikenvooreen stekkertje voor extra voeding en dan moet je moederbord niet aangepast worden
voorbeeld https://www.bol.com/be/nl/p/gembird-rc- ... 0120807199
- zo zullen er ook wel zijn dewelke je kan mounten in uw case met een bracket als los te slordig is
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”