viewtopic.php?t=67585
We hebben de laatste week diverse traffic testcases opgezet, en concluderen het volgende:
1. van zodra er P2P traffic wordt gedetecteerd door Telenet, ongeacht de snelheid, en ongeacht of er effectieve up- of download is (e.g. enkel idle torrent protocol verkeer in de orde van enkele kilobytes/s - dus de snelheid van een jaren 90 inbelmodem, is al genoeg om de vertraging uit te lokken), dan begint Telenet zich te moeien met reguliere HTTPS connecties
- een deel van de HTTPS connecties start zeer traag, tot wel 8 a 11 seconden duurtijd terwijl dit normaal een fractie van een seconde duurt
- en zelfs bij een zeer lage lijnbelasting
- sommige HTTPS connecties worden zelfs gereset, waardoor bepaalde applicaties falen, bvb Tidal + Roon
Dit kan makkelijk getest worden door een curl command in repeat te draaien met een pauze van bvb 1 seconde. Dit commando is standaard in Linux, en in WIndows kan je dit makkelijk via WSL testen.
Code: Selecteer alles
while sleep 1; do curl https://site.be > /dev/null; done
2. als we de P2P traffic, die 100% legitiem kan zijn, doorheen een VPN tunnel trekken, en de rest van de traffic direct naar buiten laten gaan, dan stoppen de gemeten vertragingen en resets onmiddelijk. Telenet kan het torent verkeer niet meer detecteren. De shaper schiet dan niet in actie. Het ging dan nog om een 100% legitieme Linux ISO van 4 GB die aan 100 a 200 kbyte/s binnenkwam.
Telenet heeft niet het recht om voor mij te bepalen dat ik een Linux ISO niet mag downloaden via P2P ipv via een reguliere mirror, want van zodra ik dit nu doe, worden andere connecties op de lijn afgestraft, en breken zelfs bepaalde applicaties. Ook merk je bij bepaalde sites dat er een wachttijd is van ongeveer 8 seconden, en dan laadt de site plots instant.
Dit sooort traffic shaping is zeer agressief, en ik overweeg nu verdere stappen, indien telenet dit niet oplost. Deze problemen werden bij Telenet gerapporteerd via een formulier, maar Telenet antwoordt hier niet op. Nochthans is de shaping nu bewezen.