VDSL aansluitpunt toevoegen/veranderen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
shinri
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dag iedereen,

Ik wil graag de internetverbinding bij ons thuis upgraden door ethernet-kabels toe te voegen op plekken waar een workstation of televisie staat, en te werken met meerdere Wi-Fi access points voor een goede verbinding door heel het huis.
We zitten op het VDSL netwerk en door onze ligging vermoed ik dat het toch zeker enkele jaren zal duren voor Fiber bij ons beschikbaar is.

Omdat ik natuurlijk zo min mogelijk boorwerk wil hebben en ook liefst de ethernetkabels niet volledig bloot laat in huis, vroeg ik me af of het mogelijk was om een tweede VDSL-aansluiting toe te voegen door 1 van de zespolige aansluitpunten voor de koperen telefoonlijn te vervangen (er zijn 3 zulke ongebruikte aansluitpunten in het huis).

Ik vermoed dat je telkens maar 1 aansluiting mag gebruiken op de koperlijn (ik zie ook niet meteen hoe 2 modems via RJ11 verbonden met elkaar zouden kunnen communiceren). Maar 1 van deze bakjes is heel gunstig en centraal gelegen in huis, vandaar de vraag.
Deze aansluitpunten zijn aan de bedrading te zien in serie aangesloten.

Is dit toegelaten door Proximus? Mag dit zelf gedaan worden of heb ik toestemmingen/vergunningen nodig (i.e. moet een technicus dit doen)?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer

los van je eigenlijke vraag toch dit advies: hou de afstand tussen je modem en waar de Proximus kabel binnenkomt zo kort mogelijk. Elke meter minder kan tellen voor een hoger (beter) VDSL profiel.

Hoe je binnenhuisbekabeling juist zit, begrijp ik niet goed.
Maar ik heb ooit wel eens op verschillende koperparen van dezelfde intro 2 VDSL modems gehad. Is niet gebruikelijk en ik heb toen wel wat moeten aandringen, maar technisch kan het.
Hangt er natuurlijk vanaf met welke kabel Proximus binnenkomt in de eerste plaats. Als er maar één paar is, dan ga je maar één modem kunnen aansluiten.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 106 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor een gewone woning worden/werden er normalerwijze 2 koperparen binnengebracht
Het zogenaamde "retourpaar" heeft/kan een grotere afstand tot de straatkast/telefooncentrale hebben en wordt derhalve normalerwijze niet gebruikt voor dsl (lagere dsl snelheden bij grotere afstanden)
In principe zou er een NTP2007 op de introductiekabel moeten staan en vermoedelijk zijn de 3 zespolige telefonieaansluitpunten waarvan sprake enkel voor analoge telefonie aangesloten op deze NTP207
https://www.bricozone.be/data/attachmen ... 002fd6.jpg

Ik vermoed derhalve dat u zoals reeds aangestipt door didi79 best contact zoekt met uw vraag voor eventuele 2 dsl aansluitingen op uw adres X
Mogelijks kan 1 dsl lijn volstaan en door u met dsl/telefoonkabel verbonden worden met de NTP2007 (en kunt u de aansluitingen van andere toestellen vanaf de dsl modem/router aldaar via ethernetkabels verzekeren), nee?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1964 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vermoed dat je gewoon je VDSL-modem op een andere plaats wil zetten?

Dat kan, je kan bijvoorbeeld overal UTP cat 6A trekken door de huidige bestaande telefonieleidingen en de zespolige aansluitpunten vervangen door RJ-45 contactdozen.
Als je 2 x UTP cat 6A trekt naar de plaats waar je huidige VDSL-modem staat, ben je 100% future-proof. Je kan één kabel dan afmonteren/patchen naar RJ-11 op de NTP2007-contactdoos en het VDSL-signaal naar je VDSL-modem op een andere plaats in huis sturen. De andere UTP-kabel kan je afmonteren op RJ-45 en zo kan je het LAN-netwerk verder verdelen naar een switch.

Als je later dan fiber neemt, zal je met die twee UTP-kabels ook terug de glasvezelmodem en aparte Wifi-router flexibel kunnen aansluiten.
shinri
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dag iedereen, bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de kelder afgezocht en heb het 2de koperpaar gevonden, deze is om een of andere reden doorgeknipt (waarschijnlijk was dit al het geval voor ik hier kwam wonen). Herverbinden is mogelijk, al dan niet een goed idee. Het is echter mijn bedoeling om de apparaten in huis zoveel mogelijk op één netwerk te houden. Met 2 modems op koperparen lijkt me dit moeilijk. Met mijn beperkte kennis van netwerken ga ik ervan uit dat deze naar 2 aparte interne subnets zouden routen (beide 192.168.1.0/24, maar afgeschermd van elkaar), en intercommunicatie moet dan via het WAN gebeuren? Klopt mijn redenering? Zeker niet mijn bedoeling, gezien mijn suboptimale VDSL-internetsnelheden :P (ik zit al een serieus eindje van de cabine)

@raf1, ik denk dat dit de 'cleanste' oplossing is en zal hiervoor gaan. Uiteindelijk is de locatie van de huidige modem niet extreem verschrikkelijk en gezien ik een wired backhaul van plan ben met mijn APs verplaats ik alleen maar het probleem door de modem elders te willen verbinden aan de koperparen.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

In één en hetzelfde gebouw twee LAN’s routeren over twee WAN’s is te gek voor woorden en kostelijk (en complex).
Raf zijn suggestie lijkt me dan idd beter, desnoods nog powerline/mesh maar liefst idd via een (tweede) kabel.

Waar een wil is, is dikwijls een weg als je kabels trekt
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 32 keer

Oplossing van raf
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”