Belgacom en Telenet medeverantwoordelijk internetfraude?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

De ongevraagde, dure internetverbindingen van de zogeheten consultel-bedrijfjes vormen in ons land de grootste fraude van de jongste jaren. Luc Tuerlinckx, ombudsman Telecommunicatie, kreeg vorig jaar honderden klachten van mensen die soms tot 1.000 euro meer op hun factuur zien verschijnen.

Consultel-providers huren via telefoonbedrijven zoals Colt en MCI een telefoonlijn bij Telenet of Belgacom. Wie op internet surft, wordt bestookt met erotische reclameboodschappen die, als ze aangeklikt worden, meteen een nieuwe, dure internetverbinding tot stand brengen. Het gaat om 0909-nummers. Dikwijls wordt meteen 25 euro aangerekend zonder dat de surfer zich daarvan bewust is.

Belgacom en Telenet beweren dat ze niet verantwoordelijk zijn voor wat hun klanten op het net zetten en doen de abonnees de rekening betalen. Omdat die telefoonbedrijven zeer gemakkelijk de lijn kunnen afsluiten van wie niet betaalt, staat de bedrogen klant zeer zwak. ,,Ik vind dat Belgacom en Telenet daardoor medeverantwoordelijk zijn voor die fraude", zegt ombudsman Tuerlinckx. ,,De fraudeurs werken vanuit het buitenland en kunnen bijna niet betrapt worden. Dit is volgens mij de belangrijkste fraude in ons land van de voorbije jaren.''

,,Slechts de jongste weken worden Belgacom en Telenet zich bewust dat het zo niet verder kan. Ze vragen nu aan hun klanten, zoals MCI, het bewijs dat de bedrogen abonnee wetens en willens een contract heeft gesloten voor een nieuwe dure inbelverbinding. Maar van de honderden klagers zijn er welgeteld tien die van Telenet hun geld hebben teruggekregen. Veel vruchten werpt dat dus nog niet af."

Bron: Nieuwsblad

Afbeelding

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

pff, met alle respect, maar als je op zo'n link klikt is het je eigen domme fout.

Trouwens, je kan via belgacom zonder problemen al die 0900- en andere exotische nummers laten blokkeren voor je dial-verbinding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het bericht is wel niet echt duidelijk voor de gewone consument vrees ik. Op basis van dit bericht zou hij wel eens kunnen denken dat het ook mogelijk is via het surfen op een breedband verbinding, terwijl het eigenlijk enkel een probleem is voor de mensen die nog een analoge modem hebben aangesloten.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Pas op, bij m'n pa had ik het ook aan de hand:
Zowel DSL als PSTN-modem staken in (laatste voor failover, fax)... En jawel, een dialer. Sindsdien steekt enkel nog DSL in.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”