Ervaring Zonnepanelen (stekker)Terras max 800w

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
yvesvn
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Wat is de huidige stand van zaken ivm Terras zonnepanelen .
Wie heeft er al ervaring mee en welke type-modellen zijn een aanrader/afknapper en wat zijn de resultaten(opbrengst tov investering) ?
Zelf plaatsing of installatie door vakman

Alle info welkom :beerchug:
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

ik heb deze maand al 25 kwh uit de terraspanelen, iets minder dan 1kwh per dag gemiddeld dus, maar dus toch al 7.5 euro opbrengst dus aan 30cent/kwh all-in
het maximum op een ( volledig zonnige) dag is net geen 2 kwh hier met piekopbrengst onder de 400 watt
heb van toen het mocht van de wet, een deye 800w omvormer gekocht , ( de 600 vond ik nergens, deze heeft een lagere startspanning), aan panelen dewelke ik al had aangesloten waarmee ik vroeger een batterij oplaadde. deze panelen hangen vertikaal aan de balustrade en staan parrallel, met zonnepaneeldiodes tussen om ze te scheiden
deze stekker omvormer/panelen heb ik toen ook aangemeld bij fluvius maar heb er tot op heden nog geen reactie van ontvangen
de gebruikte panelen zijn geen recente met hoge opbrengst ze zijn al tien of meer jaren oud, 2 type 'blauwe' 2 type 'zwart'
het is eerder een hobby, de investering valt goed mee. als ze blijven 7.5€ per maand leveren zal het wel nog even duren voor alles terug verdiend is. meer dan 2 jaar wel voor de omvormer en kabels
ik ben reeds nieuwsgierig naar wat de opbrengst in de winter zal zijn als de buitentemperatuur kouder is
de omvormer integreert in home assistant het is ook wel leuk alles lokaal op te kunnen volgen
tot op heden ben ik dus blij met de investering
het is al leerrijk geweest ook
yvesvn
Premium Member
Premium Member

Oke voor de info..........prijs ?van de investering toen...............hopelijk snel reactie van iemand met actuele panelen ,ik wil ook gaan testen en zie dat in NL & DL de panelen goedkoper zijn geworden......

Toegevoegd na 12 minuten 12 seconden:
ik zie hier bv Simply Solar rond 700€

Toegevoegd na 5 minuten 12 seconden:
in NL Wallbox totaal 450€
vind ik een grootverschil in prijs. Kwaliteit ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Ik heb geen ervaring, mijn mening mag je dus negeren :wink: .

Maar als ik zou gaan voor een Plug-in stekkersysteem van max. 800W, dan zou ik - afhankelijk van de plaats die je hebt - kiezen voor 2kWp panelen.
Dat is zoals het in Duitsland ook toegelaten is: 2kWp panelen, 800 VA omvormer

Met 2 panelen van 400Wp krijg je maximaal 650 Watt vermogen (en dan moet je nog pal Zuiden zitten).
Jaaropbrengst van 800Wp (op 800VA omvormer) zal ong. 800 Kwh zijn, met 2 kWp (op 800 VA omvormer) krijg je ca 1.500 kWh :-)

Of bijvoorbeeld 4 panelen van 430 Wp (1720 Wp), dan is de jaaropbrengst nog 1350 kWh.

Toegevoegd na 6 minuten 5 seconden:
yvesvn schreef: 1 dag geleden Toegevoegd na 12 minuten 12 seconden:

Als je prijzen van sets wilt vergelijken, geef dan a.u.b. volgende info:
  • vermogen van de omvormer (vb 800 VA)
  • aantal en/of vermogen van de panelen (vb 840 Wp)
  • eventueel merk/type van de omvormer, zodat we kunnen nagaan of deze toegelaten is in België (Synergrid).
Zonder deze info vergelijk je appels en peren, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
yvesvn
Premium Member
Premium Member

ons terras is zuid-west gericht dus zon vanaf11:00 tot 18:00 ongeveer
ik las ook dat het beter is 60° te plaatsen
Ik zag ook dat er verschillende "soorten" panelen zijn (Monokristallijne panelen zijn doorgaans het meest efficiënt, maar ook het duurst. Polykristallijne panelen zijn iets minder efficiënt, maar vaak betaalbaarder. Dunne film panelen zijn het goedkoopst, maar hebben de laagste efficiëntie.)

Dus nu uitkijken voor de beste prijs/kwaliteit ............vandaar mijn vraag voor wie al(enkele maanden ?) ervaring heeft met de huidige type panelen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De vraag die je je moet stellen hoe rendabel het nog is aan huidige (dalende) injectietarieven.
Veronderstel dat je gemiddeld 30% rechtstreeks kan verbruiken.
Rijk zal je er zeker niet meer van worden, al blij zijn dat het niet verlieslatend is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 726 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk niet dat je het moet doen voor injectie maar eerder om zelf minder te verbruiken van het net, waar de prijzen wel anders liggen.

Het doel is niet rijk worden maar eerder niet arm worden :)

Die panelen zijn sowieso al eerder voor mensen die geen plaats hebben voor echte panelen of uitzonderlijke/tijdelijke situaties.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de wintermaanden ga je mss maar 200W tot 400W opwekken op de meeste dagen, enkel als de zon schijnt zal het mss nog 550W a 600W haalbaar zijn. Dus vanaf ongeveer vanaf november tot maart of april ga je mss noet veel opbrengst hebben. En als je echt de stroom wilt verbruiken die je opwekt ga je ofwel een goede sturing moeten hebben (maar zo weinig Wp geloof ik hier niet in) ofwel continu monitoren en thuis zijn (maar zie hier ook niet het nut in om op momenten van opwekking toestel op te zetten en bij geen opbrengst toestel af te zetten anders neem je weer af van het net)

Denk dat dit wel gaat kunnen helpen in de zomermaanden om u piek iets lager te houden op momenten dat je staat te koken of wassen maar meer moet je van stekker zonnepanelen niet gaan verwachten om dit systeem rendabel te maken voor stroom factuur laag te krijgen en deze installatie terug te verdienen binnen een termijn van levensduur denk ik.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 2 keer

opgelet als je prijzen vergelijkt (NL en DE): normaal gezien ga je als particuliere Belg btw moeten betalen.
Bijvoorbeeld dit systeem aan de zotte prijs van 284 euro....leg het eens in uw winkelmandje en vervolgens probeer eens te bestellen
https://www.solarchamp.eu/nl/webshop/zo ... s-dhz.html
Dat wordt dan 343,64 euro met btw en als je dat thuis wilt laten leveren komt daar 169,40 euro bij, samen wordt dat dan 513,04 euro
Met andere woorden, als je prijzen vergelijkt, vergewis u er dan van dat de prijzen die in NL en DE geafficheerd worden, zonder btw zijn.
En ik vermoed: je mag er dan nog zelf omrijden, als er dan een factuur op een Belgisch adres gaat moeten gemaakt worden, ga je die btw niet kunnen ontlopen als het een handelaar is die correct de wet toepast.

yvesvn schreef: 1 dag geleden Oke voor de info..........prijs ?van de investering toen...............hopelijk snel reactie van iemand met actuele panelen ,ik wil ook gaan testen en zie dat in NL & DL de panelen goedkoper zijn geworden......

Toegevoegd na 12 minuten 12 seconden:

yvesvn
Premium Member
Premium Member

Mijn interesse is gewekt doordat de techniek achter de plaatsing van zonnepanelen nieuw is voor mij.
Ik ga dit niet doen om "rijk" te worden alleen hobby matig.
Aan de reacties te zien/horen zijn er precies nog niet veel "Stekker terras zonne panelen" geplaatst.
Ben dus op zoek naar de "best" geplaatste dwz prijs/opbrengst, gehomoleerde panelen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

yvesvn schreef: 17 uren geleden Ben dus op zoek naar de "best" geplaatste dwz prijs/opbrengst, gehomoleerde panelen.
Nog eens: het zijn niet de panelen, maar de omvormers die gehomologeerd worden :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”