Ik was de roaming surf tarieven voor Zwitserland aan het bekijken voor de operators die wij in gebruik hebben:
Proximus: €14,52/MB -> €14000/GB
Telenet: €3/MB -> €3000/GB
Digi: €0.0009/MB -> €1/GB
Waarom zijn er zo'n verschillen? En die tarieven van Proximus en Telenet zijn toch echt misdadig? Ik rijd gps via Google maps, dus mijn data staat wel constant aan... Maar geen idee over hoeveel data dat dan effectief gaat. Maar zelfs 1MB is eigenlijk al duur
Absurditeit roaming tarieven
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
De kans is groot dat Digi aan die prijs verlies maakt.
De internationale wholesale roaming prijzen voor Zwitserland liggen op dit moment een pak hoger dan hun tarief (maar ferm onder die van Proximus en Telenet).
Tenzij je prijsafspraken maakt met de telcoproviders ter plaatse (en ook zelf infra voorziet om te peeren met hun), maar daartoe zie ik Digi niet in staat.
Een correcte prijs richting consumenten, met normale overhead en winstmarge, zou rond de 5 euro per GB moeten liggen.
Veel geld, maar roaming is nu eenmaal niet goedkoop (providers rekenen vaak meer aan voor roaming dan aan hun eigen klanten, en gezien dit in de EU niet aan de eindklant mag doorgerekend worden...).
De internationale wholesale roaming prijzen voor Zwitserland liggen op dit moment een pak hoger dan hun tarief (maar ferm onder die van Proximus en Telenet).
Tenzij je prijsafspraken maakt met de telcoproviders ter plaatse (en ook zelf infra voorziet om te peeren met hun), maar daartoe zie ik Digi niet in staat.
Een correcte prijs richting consumenten, met normale overhead en winstmarge, zou rond de 5 euro per GB moeten liggen.
Veel geld, maar roaming is nu eenmaal niet goedkoop (providers rekenen vaak meer aan voor roaming dan aan hun eigen klanten, en gezien dit in de EU niet aan de eindklant mag doorgerekend worden...).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Bij Proximus en Telenet pak je best een roaming pass.
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... witserland
https://www.proximus.be/nl/id_cr_daily_ ... -pass.html
Of een eSIM van bijvoorbeeld Airalo of Ubigi.
Als het enkel is om door Zwitserland naar Italië te rijden kun je de Google Maps navigatie aanzetten voor je Zwitserland binnenrijdt. Mobiele data kan je dan uitschakelen voor de grens. Of gebruik een app zoals Here maps waar je de kaart van Zwitserland voordien download.
Die standaard roaming prijzen zijn inderdaad schandalig. Jammer dat er geen akkoord is tussen de EU en Zwitserland.
https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... witserland
https://www.proximus.be/nl/id_cr_daily_ ... -pass.html
Of een eSIM van bijvoorbeeld Airalo of Ubigi.
Als het enkel is om door Zwitserland naar Italië te rijden kun je de Google Maps navigatie aanzetten voor je Zwitserland binnenrijdt. Mobiele data kan je dan uitschakelen voor de grens. Of gebruik een app zoals Here maps waar je de kaart van Zwitserland voordien download.
Die standaard roaming prijzen zijn inderdaad schandalig. Jammer dat er geen akkoord is tussen de EU en Zwitserland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Op gps rijden via data streaming is dan ook voor niets nodig.woutervh schreef: 1 week geleden Ik rijd gps via Google maps, dus mijn data staat wel constant aan...
Maar geen idee over hoeveel data dat dan effectief gaat. Maar zelfs 1MB is eigenlijk al duur
Zet de kaarten of deelkaarten van het gebied dat je wil doorkruisen op de harde schijf van je device en je navigeert over dezelfde kaarten zonder dataverbruik.
Zowat iedere smartphone is tegenwoordig standaard uitgerust met een GPS module. Die werkt zonder dataverbruik en onafhankelijk van de simkaart.
Plaats je onderliggende kaart zie je de GPS pointer even goed over de wegen navigeren, kan je navigeren naar het einddoel en met keuze van vervoermiddel (te voet, per fiets, auto, trein) en naar keuze tussenstops invoegen en weer verwijderen.
Je kan de kaarten van Google Maps downloaden. Wil je minder schijfruimte innemen dan kan je even goed andere (gratis) kaarten downloaden en navigeren over nog meer (bv. eveneens over fiets- en voetpaden) gedetailleerde kaarten met eventueel een dedicated app. Die kaarten zijn even nauwkeurig maar nemen minder schijfruimte in zodat ze zelfs op een goedkope smartphone zonder veel vrije opslagruimte hun plaats vinden.
Zelf geef ik de voorkeur aan de kaarten van OpenStreetMap op een app zoals bv. Organic Maps.
En dat werkt zonder roaming noch dataverbruik op de smartphone en zelfs zonder simkaart op een tablet (voor wie af en toe een groter scherm wil om vooruit te plannen).
Bijkomend voordeel is dat je bij slechte of geen 4G ontvangst kan blijven kaartnavigeren. Er zijn nl. maar weinig plaatsen waar en een slechte GPS satellietontvangst is.
Soit, we zullen het daar verder bij houden want het gaat in dit topic eigenlijk niet om hoe zonder 4G op een smartphone gratis te navigeren maar eerder om de prijsverschillen tussen 4G navigatie op een smartphone en hoe zich daarover te kunnen beklagen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Het navigeren op zich is niet mijn grootste probleem. Men kan ook prima de grote steden op voorhand bekijken en de plakkaten volgen. (Ja, ik stam nog van voor het gps tijdperk
) Maar het is nog zo prettig van de live filevorming te weten aan de tunnels zodat je kunt afrijden en pauzeren in plaats van gaan aanschuiven. In het doorgaan zat de koppeling van mijn wagen echt op zijn tandvlees. Een caravan in file een helling op sleuren valt te vermijden.
Maar inderdaad, topic gaat over absurd verschil in roaming tarieven
Maar inderdaad, topic gaat over absurd verschil in roaming tarieven
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tenzij dit een corporate abo is, zou je nooit zo'n tarief aangerekend krijgen. Daily Roaming Passes zullen automatisch aangerekend worden, je zal de data van je abo gewoon verder gebruiken, en evt excess zal aan Belgisch tarief aangerekend worden.
Uiteindelijk is het dan niet (veel) duurder dan DIGI? Maar met Proximus roaming krijg je wel toegang tot de premium en uitstekende infrastructuur van SwissCom, wat je met DIGI misschien niet krijgt. Pijnlijk als je ergens in the middle of nowhere Zwitserse bergen gestrand bent, SwissCom het enige netwerk is dat je ontvangt, maar je DIGI simkaart de toegang geweigerd wordt.
Als je de limiet van 49.59 EUR actief en bereikt hebt met je Passes en/of data zal er ook geen data meer kunnen passeren (wel nog telefoon/SMS aan roaming tarief), tenzij je al 8 Passes gekocht hebt die maand, vanaf dan worden er geen meer aangerekend en blijf je op Belgisch tarief. Als je de limiet afzet en je hebt nog geen 8 roaming passes gaan die gewoon verder aangerekend worden tot je aan 8 zit, en alle verdere excess blijft aan Belgisch tarief.
Het feit dat verhalen van hallucinante roamingkosten nooit (meer) de media halen, zegt genoeg. Enkel als je de limiet afzet en gaat zitten surfen in deze landen of netwerken riskeer je dat nog:
Angola, Burundi, Comoren, Cuba, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Ethiopië, Guam, Libanon, Libië, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Oman, Salomonseilanden, Somalië, Syrië, Venezuela, Zimbabwe, Bhutan, St. Pierre en Miquelon, Sao Tomé en Principe, Turkmenistan, Falklandeilanden, Cruiseschepen en veerboten, Satellieten.
Maw: die 14k/GB is een lijsttarief dat hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing is op u. Corporate abo's wel, maar die betalen gewoon zonder morren, dus pure moneygrab voor Proximus (maar niet alleen Proximus).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op het abbo van het werk zitten we bij een grote operator met een roamingpass voor Zwitserland van ongeveer 15 EUR voor 300GB. Die moeten er dan toch serieus aan toesteken als je effectief alle data gebruikt?blaatpraat schreef: 1 week geleden De kans is groot dat Digi aan die prijs verlies maakt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 64 keer
€5/GB is het absoluut niet.
De providers/roamingpartners maken een balans tussen elkaar, en voor het overschot moet er door de andere partij betaald worden.
Tussen bv. België en Nederland is dat meestal €0.2/GB.
Als er dan 1000GB in België en 1100GB in Nederland verbruikt is, dan is de factuur €20.
Het gemiddelde in de EU ligt op €0.7 voor 2024.
De providers/roamingpartners maken een balans tussen elkaar, en voor het overschot moet er door de andere partij betaald worden.
Tussen bv. België en Nederland is dat meestal €0.2/GB.
Als er dan 1000GB in België en 1100GB in Nederland verbruikt is, dan is de factuur €20.
Het gemiddelde in de EU ligt op €0.7 voor 2024.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Andorra is ook iets raar.
De vrouw heeft Proximus via haar werk: EU-roaming tarief (gratis).
Mijn Neibo-sim (Orange netwerk): 14.000 €/GB voor data, dus onbruikbaar.
Jim Mobile-sim (is ook Proximus): geen data-roaming mogelijk buiten de EU.
De vrouw heeft Proximus via haar werk: EU-roaming tarief (gratis).
Mijn Neibo-sim (Orange netwerk): 14.000 €/GB voor data, dus onbruikbaar.
Jim Mobile-sim (is ook Proximus): geen data-roaming mogelijk buiten de EU.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 191 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De absurde roamingtarieven zijn de wraakneming van de operatoren op de gratis roaming binnen de EU. Die is opgelegd door de Europese Commissie. Tegen de zin van de operatoren. Die hebben dat eerst nog kunnen tegenhouden/uitstellen maar bogen dan voor het compromis waarbij ze buiten de EU wel hun klanten konden melken.
"Roam Like at Home" was een paradepaardje van de Commissie Junkers en ging van start op 15 juni 2017.
"Roam Like at Home" was een paradepaardje van de Commissie Junkers en ging van start op 15 juni 2017.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 107 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Die absurde tarieven waren er al nog vóór er sprake was van gratis roaming binnen de EU.R2D2 schreef: 1 week geleden De absurde roamingtarieven zijn de wraakneming van de operatoren op de gratis roaming binnen de EU.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Roam like at home is het beste wat er gebeurd is op telecom gebied de afgelopen 10 jaar. Tenminste geen gedoe meer om eens de grens over te steken.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
En nog een beetje daarvoor waren die tarieven even absurd voor binnenlands dataverbruik. In 2004 (nog voor de eerste echte smartphones) betaalde ik ook 1 a 2euro/MB. Met inflatie is dat 2 a 4euro/MB vandaag.
We zijn op goede weg, maar de weg is nog lang en het gaat soms traag. We hebben af en toe eens een wet nodig of een prijsbreker zoals Mobile Vikings indertijd om de markt wat te doen bewegen. Hopelijk is dat Digi vandaag.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik heb een abbonement vh bedrijf maar ze zouden er niet mee lachen denk ik moest ik met een gepeperde rekening afkomen... ik denk dat ik snel een telefoon of berichtje van hr zou krijgen met mogelijke schriftelijke vermaning (2x op 2j zo een vermaning is buiten).... ik kan me niet voorstellen dat er veel bedrijven zijn die dat zomaar betalen.... Bij ons zouden ze 1000 of 5000 e niet voelen maar ik zou het toch geweten hebben....Waarschijnlijk nog mogen terug betalen ook..CCatalyst schreef: 1 week geledenTenzij dit een corporate abo is, zou je nooit zo'n tarief aangerekend krijgen. Daily Roaming Passes zullen automatisch aangerekend worden, je zal de data van je abo gewoon verder gebruiken, en evt excess zal aan Belgisch tarief aangerekend worden.
Uiteindelijk is het dan niet (veel) duurder dan DIGI? Maar met Proximus roaming krijg je wel toegang tot de premium en uitstekende infrastructuur van SwissCom, wat je met DIGI misschien niet krijgt. Pijnlijk als je ergens in the middle of nowhere Zwitserse bergen gestrand bent, SwissCom het enige netwerk is dat je ontvangt, maar je DIGI simkaart de toegang geweigerd wordt.
Als je de limiet van 49.59 EUR actief en bereikt hebt met je Passes en/of data zal er ook geen data meer kunnen passeren (wel nog telefoon/SMS aan roaming tarief), tenzij je al 8 Passes gekocht hebt die maand, vanaf dan worden er geen meer aangerekend en blijf je op Belgisch tarief. Als je de limiet afzet en je hebt nog geen 8 roaming passes gaan die gewoon verder aangerekend worden tot je aan 8 zit, en alle verdere excess blijft aan Belgisch tarief.
Het feit dat verhalen van hallucinante roamingkosten nooit (meer) de media halen, zegt genoeg. Enkel als je de limiet afzet en gaat zitten surfen in deze landen of netwerken riskeer je dat nog:
Angola, Burundi, Comoren, Cuba, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Ethiopië, Guam, Libanon, Libië, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Oman, Salomonseilanden, Somalië, Syrië, Venezuela, Zimbabwe, Bhutan, St. Pierre en Miquelon, Sao Tomé en Principe, Turkmenistan, Falklandeilanden, Cruiseschepen en veerboten, Satellieten.
Maw: die 14k/GB is een lijsttarief dat hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing is op u. Corporate abo's wel, maar die betalen gewoon zonder morren, dus pure moneygrab voor Proximus (maar niet alleen Proximus).
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Inderdaad. Mijn Proximus abbo is ook van het werk. Ik heb 100GB ter beschikking, maar weet dus niet hoe het buiten-EU roaming in zijn werk gaat. Ik heb het nagevraagd bij IT, maar heb de indruk dat ze het ook niet echt wisten. Conclusie was dan maar dat ik wel een melding zou krijgen of data ging uitvallen wanneer ik over een limiet ging. Gisteren door Zwitserland gereden en alles is prima gegaan. Geen melding of uitgevallen data. Ik ben nu heel benieuwd naar de afrekening
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 107 keer
Zwitserland is een top destination voor Proximus en naargelang het zakenabo zit er 1 of 2GB inbegrepen (of meer).
Zie naar je factuur indien split bill en kijk of er top destination opstaat als optie.
Zie naar je factuur indien split bill en kijk of er top destination opstaat als optie.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
Al meerdere keren met onze commerciële relatiebeheerder van proximus gesproken en die beweerde telkens dat je geen limiet op data kunt zetten en maar split bill moet doen. Dus de verantwoordelijkheid bij de medewerker leggen. In zo een geval kan je de klant natuurlijk goed gas laten geven. 
We hadden, voor we limiteerde, elke maand werknemers die +500 euro buiten bundel gingen door data en die gebruiken die abonnementen niet eens privé. Wil me de split bill facturen van anderen niet voorstellen.
We zijn uiteindelijk nooit naar hun overgestapt want data verbruik niet kunnen limiteren(niet buiten bundel) was een breekpunt. Ze waren ook bijna 3 keer zo duur. Dat hielp ook niet.

We hadden, voor we limiteerde, elke maand werknemers die +500 euro buiten bundel gingen door data en die gebruiken die abonnementen niet eens privé. Wil me de split bill facturen van anderen niet voorstellen.

We zijn uiteindelijk nooit naar hun overgestapt want data verbruik niet kunnen limiteren(niet buiten bundel) was een breekpunt. Ze waren ook bijna 3 keer zo duur. Dat hielp ook niet.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 140 keer
Limiet is altijd wereldwijd €60 (incl btw) voor data , ook voor corpo. Die limiet staat altijd actief vanaf dag 1. Kunt wel eenmalig de limiet verhogen naar €121 of permanent uitschakelen op eigen verantwoordelijkheid. Iemand die dus meer als €60 heeft verbruikt, heeft dus de limiet permanent laten verwijderen. En de enige die kan aanvragen om dit te verwijderen, zijn diegen binnen het bedrijf die daarvoor verantwoordelijk zijn, niet de medewerker zelf.
En ook voor corpo bestaan er roaming plannen. Verschil met res/kleine business, is dat in tegenstelling tot een daily roaming pass die altijd actief staat en niet uitgeschakeld kan worden, ge voor corpo specifiek die roaming plannen moet laten activeren of ge surft/belt aan de standaard tarieven.
https://www.proximus.be/nl/id_cl_ratesa ... ijven.html
En ook voor corpo bestaan er roaming plannen. Verschil met res/kleine business, is dat in tegenstelling tot een daily roaming pass die altijd actief staat en niet uitgeschakeld kan worden, ge voor corpo specifiek die roaming plannen moet laten activeren of ge surft/belt aan de standaard tarieven.
https://www.proximus.be/nl/id_cl_ratesa ... ijven.html
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Bij Neibo en Undo kan je zelf een lagere limiet buiten abonnement instellen. Bij mij op 25€ dat is meer dan genoeg.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Welk werk. SOHO/KMO of corporate. Abo's zijn verschillend.
Indien corporate, dan zou ik idd ook benieuwd zijn. Niet in goede zin misschien.woutervh schreef: 1 week geledenGisteren door Zwitserland gereden en alles is prima gegaan. Geen melding of uitgevallen data. Ik ben nu heel benieuwd naar de afrekening
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
Omdat het kan.
Telecom is in België toch altijd al te duur geweest, roaming is daarop geen uitzondering.
Mensen laten zich liever bang maken dan dat ze goedkopere alternatieven zoeken.
Is het ooit anders geweest?En die tarieven van Proximus en Telenet zijn toch echt misdadig?
Over enkele maanden krijg je ook weer een tariefstijging door inflatie aangekondigd.
Niet dat de kosten van het duopolie ook echt gestegen zijn met dat percentage, maar wel omdat het een reden/argumentatie is die mensen slikken zonder vragen te stellen.