Maar tijdens de keuring volg ik alles wat ze doen (uit interesse), en plots zie ik de eerste kerel aan het begin van de lijn, een OBD lezer aan mijn OBD poort hangen.
Toen ik hem daarover aansprak, kwam het niet verder dan 'ik stel dit niet in vraag, en ik doe mijn job'.
Blijkbaar had de man dus vooraf toestemming moeten vragen, of dit minstens melden dat ze dit wouden doen:
https://www.gocavlaanderen.be/news-item ... naf-22-mei
Aan de kassa zat een jobstudent, die wist natuurlijk van niks, dus dan maar naar de stationschef gegaan. Die bevestigde dat ze om toestemming moeten vragen.Tijdens de technische keuring wordt aan de eigenaar van het voertuig toestemming gevraagd vooraleer de data uitgelezen worden. Het verlenen van toestemming wordt als een opmerking op het keuringsbewijs vermeld. Voertuigeigenaars hebben de mogelijkheid om dit te weigeren en om dus die gegevens niet beschikbaar te stellen.
De chef heeft dan in een computer wat dingen zitten aanpassen om dit ongedaan te maken en een nieuw keuringsbewijs te printen, en dan kwam er een keuringsbewijs waarop expliciet stond dat er geen toestemming gegeven werd.
Ik heb zelf twee OBD lezers: een eenvoudig ding uit China waarmee ik de foutcodes kan zien en resetten, en nog een berg parameters en ook de load curve kan uitlezen.
Voor de personenauto heb ik een meer geavanceerd ding waarmee ik live zelf de map kan switchen tussen stock en een tune, en ik kan ook honderden parameters live uit de ECU trekken en op metertjes zetten. Bvb de misfires per cylinder, of het batterij voltage, de live air/fuel ratio .....
Blijkbaar kan de keuring ook alle foutcodes uitlezen uit de ECU (net zoals eender welke OBD access port) en dit wordt gelogd - maar daar hebben zij gewoon geen zaken mee, en al zeker de overheid niet. Dat de overheid wil weten hoeveel fuel je verbruikt tov de officiële fabrieksopgave is één ding, maar het feit dat ze via OBD veel meer kunnen uitlezen, zonder dat we precies weten welke data points ze capteren, zint mij niet.
Dit is een beetje zoals bedrijven die je EID uitlezen voor garantie, en je niet weet welke data points ze kopiëren.
En ja, wat ze uitlezen op de keuring, valt onder persoonsgegevens:
https://www.gocavlaanderen.be/detail-pa ... tsverbruikDeze gegevens worden gezien als persoonsgegevens en mogen alleen voor dit doeleinde worden gebruikt.
Eigenlijk is dit voer voor de GBA.