VPN ipsec en wireguard deconnecteren automatisch

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ik gebruik een FritBox 5690 Pro als modem/router, en ik zou permanent willen verbonden zijn met mijn thuisnetwerk, voornamelijk om te kunnen bellen en bereikbaar zijn op mijn voip nummer van OVH. Echter, na enige tijd - meestal minder dan 1 uur - nadat de VPN verbinding is gestart, deconnecteert de VPN zich, ondanks dat deze in “altijd aan” modus staat.

In de FritzBox 5690 Pro zijn er twee manieren om een VPN in te stellen, via IPSec en WireGuard. Bij beide oplossingen stelt het probleem zich. Ik weet zeker dat de VPN verbinding kort na het opstarten effectief werkt, omdat ik zowel oproepen kan ontvangen als plaatsen en mijn NAS kan bekijken.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn? Alvast bedankt voor jullie input! :angel:
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 722 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Zeker dat de VPN weg valt?
Dat werkt hier al maanden zonder problemen, zowel op mijn android gsm als op de iphone van mijn dochter.

Wat wel gebeurt is dat de FritzFon app in 'diepe slaap' gaat na een tijd waardoor gebeld worden op die app soms niet meer werkt. Je kan die app dan uitsluiten zodat deze altijd 'wakker' blijft.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de tip, maar ik heb al ingesteld dat mijn android de app niet in diepe slaap zet. Het probleem stelt zich niet alleen bij voip, maar ook bij het toegang krijgen tot mijn NAS. Dus ik denk echt dat de VPN wegvalt.
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

freakske_b schreef: 6 dagen geleden Dus ik denk echt dat de VPN wegvalt
In principe zou je in de logfiles moeten kunnen zien wat er met de VPN verbinding gebeurt?
Systeem > Gebeurtenissen > Internetverbinding

Kan het zijn dat jouw telefoon regelmatig een ander IP adres krijgt (vb frequent overschakelen van 4G naar WiFi)?
Als je in Wireguard de VPN gewoon even uit/aan zet, krijg je dan vlot een nieuwe verbinding?
Eventueel de verbinding beperken tot alleen IPv4?
freakske_b schreef: 6 dagen geleden Echter, na enige tijd - meestal minder dan 1 uur - nadat de VPN verbinding is gestart, deconnecteert de VPN zich, ondanks dat deze in “altijd aan” modus staat.
Waar zet je de "altijd aan" modus aan?
Gezien dit een Client > Server verbinding is, moet het initiatief van de verbinding altijd van de Client uitgaan.
Het heeft dus geen zin om in de Frtz!Box een permanente VPN in te stellen, deze moet gewoon luisteren naar inkomende verzoeken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

is het per gsm dat je de wireguard verbinding maakt
heb je de normale wireguard app geinstalleerd voor de vpn, of iets van fritz zelf
met de normale wireguard app werkt dat ook namelijk. en dan eventueel een sip app erbij
https://play.google.com/store/apps/deta ... rd.android
ik gebruik hier een wireguard van fritz naar fritz voor voip en deze valt niet uit. enkel na herstart modem ofzo even
aan de fritzbox wireguard server ligt het dus niet
voor de gsm werk ikwel met cloudflare zero trust en cloudflared omdat ik dan zowel 172.16, 10.0 als 192.168 thuis kan bereiken daarmee
dat is ook wireguard-gebaseerd en, ja dit valt ook soms uit vanop 4/5g
het internet blijft in die gevallen wel werken bij cloudflare zero trust,enkel de verbinding naar huis heeft soms kuren vanop 4/5g, in bijvoorbeeld homeassistant, dan komen er geen meldingen door en is de sip spontaan disconnected als ik mijn gsm neem om te bellen. het verbind dan op dat moment wel weer instant
heb vpn naar huis ook ooit nog via fritz en wireguard gedaan maar dat hat hetzelfde probleem, enkel bij geen verbinding met de vpn thuis was de gsm zijn gehele internetverbinding weg ook op die wijze.
maar ik heb 3cx phone, en dat maakt een https naar thuis, ook, via de app. en zelfd zonder vpn vertoont deze hetzelfde gedrag. dus geraakt disconnected tot ik de app nogeens open
voor voip dus nog niet opgelost, voor homeassistant is een optie te kiezen meldingen via google te laten komen ipv over de rechtsreekse verbinding ( in geval van android)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”