Ubiquiti en management-VLAN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik probeer een UDM Pro en een US48 met elkaar te doen babbelen op een native VLAN, afwijkend van Default Network (VLAN 1) zodat er geen untagged verkeer op VLAN 1 tussen beide switches verloopt. Dat het untagged is op het management-VLAN is niet zo erg: dat management-VLAN krijgt immers geen internettoegang en alle toestellen op dat VLAN zijn niet zomaar toegankelijk.

Ik slaag er echter niet in om de verbinding tussen de twee in de lucht te houden: van zodra ik op de US48 het VLAN op de poort die verbonden is met de UDM wijzig naar het management-VLAN, dan krijgt die opeens (terug) een IP-adres in het netwerkbereik van het Default Network (std. 192.168.1.0/24). De poort op de UDM zelf het management-VLAN native instellen maakt hierbij geen verschil.
De US48 krijgt wél een IP uit het juiste bereik als de poort op de US48 op VLAN1 (Default Network) staat en de poort op de UDM op het management-VLAN, maar dan vrees ik vroeg of laat havoc als ik aan die US48 nog een volgende switch moet hangen. Ik krijg dan immers tagged én untagged management-verkeer tussen de US48 en de UDM, nl. untagged tussen de US48 en de UDM, maar tagged tussen de switch achter de US48 en de UDM.

TL;DR: Ik wil niet dat de Ubiquiti-devices op VLAN1 untagged met elkaar moeten babbelen, maar op een ander VLAN. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Met AP's lukt het al, met switches nog niet.
Computer(k)nul
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bump: niemand?
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

ik hou niet van unifi net omdat je altijd via een remote ding (udm, cloudkey, whatever) moet zitten kloten voor je switches, wat helemaal niet handig is als je dan de verbinding (per ongeluk -of niet- stuk maakt)

op de edgeswitchen is het eenvoudigweg op de switch inloggen, settings, fixed ip'tje zetten, management vlan invullen, en done.
tussen mijn opnsense en edgeswitch is al het verkeer getagged, en vanaf de switch bepaal ik welke poorten welke vlans tagged of untagged krijgen
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Geen idee waarom dit niet werkt. Moet zelf mijn netwerk op UniFi apparatuur eens gaan herzien maar zoiets nog niet geprobeerd. Je weet dat er ook een Nederlandstalig forum is voor UniFi?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik ben er ondertussen met een 'Network Override' in geslaagd om de US (en een tweede US aan die eerste) bereikbaar te houden voor de UDM. Het native VLAN mag hierbij op 'none' staan. Ik moest gewoon wat geduldiger zijn én na het instellen van die override de desbetreffende switch herstarten (wat vanuit de UDM geïnitieerd kon worden).
@WielerArchieven: geef gerust een link naar dat Neerlandstalling UniFi-forum door.
Computer(k)nul
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

Ik gebruik dit forum voor UniFi related:

https://unifi-forum.nl/
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus