Aangezien er hier veel mensen een digitale meter hebben.
Wat is jullie sluimerverbruik per dag (dus bij afwezigheid) voor GAS?
Ik merk zelf dat we voor gas 0.3 m3 verbruiken (met een Bulex, waarvan de vervarming uitstaat, enkel warm water via doorstromer)
Dus dat zal rond de 3.5kwh zijn.
Dit lijkt mij eigenlijk vrij veel. Maar geen idee of dat normaal is of niet?
Sluimerverbruik GAS
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 9 keer
sluimerverbruik voor gas???
De tijd dat branders een waakvlam hadden is toch al lang voorbij?
edit:
ik heb geen digitale gas-meter, maar gewoon even ter vergelijking:
In de hele maand mei heb ik 10.6m³ verbruikt (122kWh).
dus ongeveer 0,34m³/dag
Mijn verbruik met dagelijkse douche(s) en een paar dagen verwarming komt dus ongeveer overeen met jouw sluimerverbruik. Dat lijkt me goed fout te zijn.
edit:
ik heb geen digitale gas-meter, maar gewoon even ter vergelijking:
In de hele maand mei heb ik 10.6m³ verbruikt (122kWh).
dus ongeveer 0,34m³/dag
Mijn verbruik met dagelijkse douche(s) en een paar dagen verwarming komt dus ongeveer overeen met jouw sluimerverbruik. Dat lijkt me goed fout te zijn.
Laatst gewijzigd door cadsite 1 week geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 9 keer
Er zit een kleine boiler van een aantal liter in onze installatie (doorstroomketel) die moet toch nu en dan verwarmd worden? Of heb ik dat mis?cadsite schreef: 1 week geleden sluimerverbruik voor gas???
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 9 keer
ah, dan spreek je niet over een gewone doorstromer.
Staat die ketel op "comfort" stand misschien? Dat kan een heel groot verschil betekenen.
Staat die ketel op "comfort" stand misschien? Dat kan een heel groot verschil betekenen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Lek in gasblok ?beont schreef: 1 week geleden Aangezien er hier veel mensen een digitale meter hebben.
Ik merk zelf dat we voor gas 0.3 m3 verbruiken (met een Bulex, waarvan de vervarming uitstaat, enkel warm water via doorstromer)
Waardoor verbruik.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
- Recent bedankt: 2 keer
je topic herinnert me aan deze bedenking
heb op mijn digitale meter in homeassistant 0.0 m² voor gas als ik niets verbruik.
in de engie app is het minimum niet nul bij kostprijs gas per dag, maar 19 eurocent per dag.
bij kwh gas op die dag staat er wel 0.00.
alsof er standaard 19 cent aangerekend is ook al is het verbruik 0.0
ik meen dat dat veranderd is na een update van de app maar ben niet zeker
misschien is dit de netkost dewelke ze er zo over het jaar per dag bijzetten zodat de dagprijs effectief klopt op het einde vd maand/jaar
ik heb het nog niet uitgerekend
alleszinds , met de gaskraan dicht, blijft dit op 19 cent/0.0kwh staan, ik controleerde dit voordien al, om een lek uit te sluiten
ik hebhet kraantje toegezet aan de cv, niet aan de teller wel
missschien moet ik het aan de teller ook eens dichtzetten , bedenk ik me nu
advies welkom
voor topicstarter zijn vraag, sommige gasketels hebben ook een behandeling voor bacterien het water, dewelke om de zoveel tijd was gas kan verbruiken
om zeker te zijn, zet hem eens een dagje uit en probeer een met zijn gas-aanvoerleiding eens af te sluiten ook
als ik dat hier kan, in de gemeenschappelijke teller ruimte beneden dan, ga ik dat ook ineens eens doen voor de zekerheid
heb op mijn digitale meter in homeassistant 0.0 m² voor gas als ik niets verbruik.
in de engie app is het minimum niet nul bij kostprijs gas per dag, maar 19 eurocent per dag.
ik meen dat dat veranderd is na een update van de app maar ben niet zeker
misschien is dit de netkost dewelke ze er zo over het jaar per dag bijzetten zodat de dagprijs effectief klopt op het einde vd maand/jaar
ik heb het nog niet uitgerekend
alleszinds , met de gaskraan dicht, blijft dit op 19 cent/0.0kwh staan, ik controleerde dit voordien al, om een lek uit te sluiten
ik hebhet kraantje toegezet aan de cv, niet aan de teller wel
missschien moet ik het aan de teller ook eens dichtzetten , bedenk ik me nu
advies welkom
voor topicstarter zijn vraag, sommige gasketels hebben ook een behandeling voor bacterien het water, dewelke om de zoveel tijd was gas kan verbruiken
om zeker te zijn, zet hem eens een dagje uit en probeer een met zijn gas-aanvoerleiding eens af te sluiten ook
als ik dat hier kan, in de gemeenschappelijke teller ruimte beneden dan, ga ik dat ook ineens eens doen voor de zekerheid
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 4 keer
hier (met een remeha ketel van ongeveer 15j en thermostatische kranen, dus altijd een beetje warmwatervraag ook al neem je koud water) is het dagverbruik ongeveer 0.3 kuub, zoals bij jou dus.
dit indien er niet verwarmd werd (cv) en geen (lange) douche of bad genomen werd.
dit indien er niet verwarmd werd (cv) en geen (lange) douche of bad genomen werd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Check eens of je energiecontract een post "vaste kosten" bevat. Netkosten zijn het m.i. niet want die worden aangerekend bij het gebruik van het net (het net gebruik je niet bij een nul-verbruik).
If you can't beat them, confuse them.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1186 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Is dat niet gewoon uw "abonnementskost", verrekent per dagthomasdb schreef: 1 week geleden in de engie app is het minimum niet nul bij kostprijs gas per dag, maar 19 eurocent per dag.
19 cent -> €69.35 per jaar, dus vermoedelijk is uw abonnementskost voor EngieGas dan iets van een €70?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Mijn verwarming staat logischerwijze uit en om sluimerverbruik tegen te gaan staat sanitair ingesteld om 's ochtends om 6u de boiler warm te stoken zodat we warm water hebben voor de rest van de dag. Dit kost ons toch een 6.5 kwh/dag. De rest van de dag is er 0 verbruik. Ik vind uw sluimerverbruik dus nog goed meevallen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 40 keer
Dat is de reden dat ik geen boiler genomen heb bij mijn gasketel. Doorstroom duurt wat langer maar dat beetje extra water dat je verbruikt voor het warm is weegt niet op tegen de extra kost ... in mijn geval.-etienne- schreef: 1 week geleden Mijn verwarming staat logischerwijze uit en om sluimerverbruik tegen te gaan staat sanitair ingesteld om 's ochtends om 6u de boiler warm te stoken zodat we warm water hebben voor de rest van de dag. Dit kost ons toch een 6.5 kwh/dag. De rest van de dag is er 0 verbruik. Ik vind uw sluimerverbruik dus nog goed meevallen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Het verbruik dat ik deelde was inderdaad voor gas.
Ik vol het enthousiasme voor doorstomers wel. Vroeger stond mijn installatie heel de dag op en had en nog een veel hoger verbruik omdat het boilervat elke keer werd bijverwarmd als er warm water werd verbruikt. Dit blijkt veel inefficienter dat nu éénmalig 's ochtends opwarmen en (tenzij er iemand een bad wil nemen) komen we daar heel de dag mee toe.
Ik denk dat we, vooral in de zomer, met een doorstomer veel minder gas zouden verbruiken en de meerkost van water zou zeer beperkt zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 172 keer
Boilertje in de keuken is hier electrisch alsook de ontsteking van de verwarming... niets "sluimerverbruik" dus.beont schreef: 1 week geleden Er zit een kleine boiler van een aantal liter in onze installatie (doorstroomketel) die moet toch nu en dan verwarmd worden? Of heb ik dat mis?
HA geeft hier dan ook enkel verbruik aan op het moment dat we ons wassen (warm water)... verwarming staat niet meer op.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb ondertussen de ketel op de eco stand gezet, en je merkt al vrij snel het verschil in de grafiek. Verbruik is nu ook effectief 0 als je geen warm water afneemt.beont schreef: 1 week geleden Aangezien er hier veel mensen een digitale meter hebben.
Bedankt voor de suggesties.

- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het is een beetje kiezen tussen kalkvorming (water op > 60°) of legionella (water op < 50°), al valt dit laatste heel goed mee bij dagelijks gebruik.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 98 keer
Hier heeft de ketel een anti-legionella stand die wekelijks het reservoir naar 65c brengt, een aanrader. Best zet je deze op een dag met hoog warm water verbruik.